Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi iedereen,

ik ga over een aantal weken ons tweede konijntje laten castreren. Hebben jullie enige ervaring met hoe omgaan met het konijn erna?

Het eerste konijn is al gecastreerd, dus daar maak ik me weinig zorgen om. Het gaat mij meer om de koppeling/band tussen de konijnen. Is het verstandig om de konijnen te scheiden na de ingreep?

Geplaatst:

de da zei tegen me dat ik ze een dag apart moest houden omdat het anders te druk was voor de patient.Maar hij was koud en wilde niet eten dus heb na een paar uur besloten om Hugo er gewoon bij in te doen en maar te zien.Ging prima,Witje begon weer te eten en ze lagen lekker tegen elkaar aan dus werd hij vanzelf warm.Is Hugo wel een rustig konijntje dat zal ook schelen.Maar ik zou het gewoon proberen als ik jou was.

Geplaatst:

Begrijp ik het goed dat je twee (ex)rammen gaat koppelen? Ik vraag me af of dat lang goed kan gaan, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Rammen samen gaat 95% nooit goed. De beste keus èn kans is een combinatie van een ram met één of meerdere voedsters, of als dat niet kan twee of meerdere voedsters te nemen. In het wild bestaat een groep immers ook maar uit 1 ram en 1 tot 5 voedsters. Voedsters koppelen zonder ram erbij geeft echter heel vaak problemen en is niet aan te raden. Hieronder heb ik in een schema gezet welke combinaties het best zijn. Zoals eerder genoemd moet bij een koppeling de ram altijd gecastreerd zijn, in het schema is dus ook uitgegaan van gecastreerde rammen.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/koppelen-van-konijnen.html

Geplaatst: (aangepast)

Twee gecastreerde rammen hebben anders een heel redelijke kans hoor.. Er zijn niet heel veel mensen die twee gecastreerde rammen samen houden. "Verstandige" mensen die zich inlezen en toch al een konijn laten castreren, kiezen vaak voor een ram en een voedster, mensen die zich niet inlezen komen helaas vaak überhaupt niet op het idee een konijn te laten castreren en ja, dán gaat het vaak fout. Maar het punt is wel dat er dus eigenlijk weinig mensen twee gecastreerde rammen samen houden. Er is een handjevol BBers die dat wél doet en daar gaat het perfect.

Je kunt waarschijnlijk nog beter twee gecastreerde rammen samenhouden dan twee ongecastreerde voedsters.. Nu weet ik wel dat die combinatie ook niet echt aangeraden wordt op BB, maar we weten allemaal wel dat het bij genoeg voedsters wél goed gaat. Ja, gecastreerde ram + voedster is waarschijnlijk gewoon de meest veilige combinatie, maar soms zijn de omstandigheden niet zo en dan zou ik het echt wel proberen met twee gecastreerde rammen. Uiteindelijk is het karakter nog zo veel belangrijker dan het geslacht.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Nee, waarschijnlijk de leeftijd.. Als de puberteit begint is het vaak wel gedaan met de gezelligheid. En waarom dan? Ja, precies.. Hormoontjes.. Wat doe je bij castratie? Ja, precies.. Hormoontjes wegnemen.. Dus ik zie hier wel kans van slagen hoor!

Maar om antwoord te geven op je vraag.. (Was wel even belangrijk om te weten of het om een voedster of ram ging, gezien de castratie voor een voedster véél zwaarder is..) Mijn ram was er heel snel weer bovenop. In principe zou ik proberen de konijnen gewoon samen te laten, als je DA het goed vindt zelfs het andere konijn mee naar de DA en weer samen zetten zodra ze goed wakker zijn.

En anders thuis weer bijelkaar zetten, als je denkt dat je net gec. rammetje dat aankan. De ene keer gaat dat prima en de andere keer niet, het ene konijn is dolblij dat zijn maatje er weer is, het andere is in de war door vreemde geurtjes of ziet zijn kans om nog eens om de rangorde te strijden nu het andere konijn wat zwakker is.. Dit moet je dus gewoon op dat moment bekijken. Mocht het niet goed gaan, uit elkaar halen maar wel zodat ze elkaar kunnen zien (ik doe het zieke/geholpen konijn dan in een binnenkooi waar ik een panelenren aanvast maak, waar ik het gezonde konijn in doe) en als dat ook niet gaat.. Dan eh, weet ik het zo ook niet..

Succes!

Geplaatst: (aangepast)
Twee gecastreerde rammen hebben anders een heel redelijke kans hoor.. Er zijn niet heel veel mensen die twee gecastreerde rammen samen houden. "Verstandige" mensen die zich inlezen en toch al een konijn laten castreren, kiezen vaak voor een ram en een voedster, mensen die zich niet inlezen komen helaas vaak überhaupt niet op het idee een konijn te laten castreren en ja, dán gaat het vaak fout. Maar het punt is wel dat er dus eigenlijk weinig mensen twee gecastreerde rammen samen houden. Er is een handjevol BBers die dat wél doet en daar gaat het perfect.

Je kunt waarschijnlijk nog beter twee gecastreerde rammen samenhouden dan twee ongecastreerde voedsters.. Nu weet ik wel dat die combinatie ook niet echt aangeraden wordt op BB, maar we weten allemaal wel dat het bij genoeg voedsters wél goed gaat. Ja, gecastreerde ram + voedster is waarschijnlijk gewoon de meest veilige combinatie, maar soms zijn de omstandigheden niet zo en dan zou ik het echt wel proberen met twee gecastreerde rammen. Uiteindelijk is het karakter nog zo veel belangrijker dan het geslacht.

Ik had het er toevallig vandaag nog over met mijn DA, omdat ze stond te kijken dat ik een koppeltje heb van 2 voedsters. Zij zegt ook dat 2 gecastreerde rammen vaak beter gaat dan 2 voedsters. Ik was zelf altijd in de veronderstelling dat dat andersom was.

Toen zat er toevallig een vrouw in de wachtkamer waar ik mee aan de praat raakte en ze vertelde dat ze 2 rammen had die samen zaten en wat prima ging. De DA had hun geadviseerd ze te laten castreren en sinds de castratie kunnen ze niet meer samen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou neit goed kan gaan he.

aangepast door Amatjuh
Geplaatst:
Ik had het er toevallig vandaag nog over met mijn DA, omdat ze stond te kijken dat ik een koppeltje heb van 2 voedsters. Zij zegt ook dat 2 gecastreerde rammen vaak beter gaat dan 2 voedsters. Ik was zelf altijd in de veronderstelling dat dat andersom was.

Denk dat het voor gecastreerde voedsters ook nog weer anders is, maar die van jou deden het daarvoor natuurlijk ook prima samen.

Er zijn ook genoeg landen (Zwitserland o.a. geloof ik, en in Engeland koppelen ze eigenlijk alles wel met alles..) waar exman/exman koppels gewoon standaard zijn.

Geplaatst:

Ja klopt die van mij deden het ook voor de castratie goed samen.

Het gaat eigenlijk tegen je gevoel in, je zou denken dat juist 2 mannen samen gaan vechten. Maar dat blijkt dus bij konijnen niet per se zo te werken, juist eerder dat 2 voedsters gaan vechten.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil het gewoon proberen of ze samen kunnen blijven en castreren is daarvoor sowieso nodig. We houden ze extra in de gaten, zeker omdat vanwege de inentingen de castratie pas over 1.5 week is.

De DA zei overigens gisteren dat we de konijnen na de castratie het beste bij elkaar kunnen zetten, zodat ze daarna nog bij elkaar kunnen zitten.

Geplaatst:

Ja, dat zou ik ook doen als het mogelijk is hoor. :yes: anders zit je straks met opnieuw koppelen en dat is wel weer een hoop gedoe. Maar soms zijn ze echt vervelend naar het net-geholpen of zieke konijn toe.. Ja, dat kan ook niet.

Geplaatst:

Ik zou als het kan wel minimaal 1 dag je ram apart houden om te kijken of hij zelfstandig gaat eten en keutelen. Als dat prima in orde is kan je denk ik ze allebei weer samen zetten hoor.

Geplaatst:

Die van mij was ook al gecastreerd toen we hem erbij kregen.Maar Witje niet!Omdat we dachten dat hij vrouw was.Hij was nog maar een maand of drie dus dat ging goed.Toen hij 5 mnd was is hij gecastreerd en het gaat nog steeds goed.Ik lees ook steeds vaker dat ex-mannetjes prima samen gaan ik denk zelf dat als ik ooit weer ga kopppelen ik het weer met twee mannetjes ga proberen.Even eenvraagje:zou een voedster erbij gaan?Of is de kans groot dat ze dan wel gaan vechten?Ik vind konijnen zo leuk dat ik er over denk een voedster uit de opvang te nemen maar weet niet of dat goed gaat.

Geplaatst:

Nee, die gok zou ik niet wagen. Twee rammen + één voedster, dek ans dat dat knokken om de dame wordt, is toch wel aanwezig.. Twee voedsters moet geen probleem zijn.

Geplaatst:

dan hou ik het maar bij deze twee.we hebben best een grote kooi en overdag lopen ze bijna altijd los maar om er nog twee bij te doen dan lijkt me de kooi toch te klein.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .