Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een dierenarts hier gebeld om wat informatie te vragen over castratie.

Ik heb haar gevraagd hoeveel het kost etc.

Ze zij dat ze alleen mannetjes doet, maar dat maakt niets uit.

Ik heb haar gevraagt hoe zij castreert en wat voor verdoving zij gebruikt.

Er zijn 2 soorten castratie's:

1= ze legt 't konijntje op de rug, ze geeft 'm geen verdoving, en bind de ballen af.

2= ze geeft 'm een lichte verdoving en snijdt in de ballen en verijdert dan wat verwijdert moet worden.

Ze zei dat ze meestal de mannetjes konijnen hun ballen afbindt en dat ze niet echt aan verdoving doet omdat konijnen niet tegen verdoving kunnen.

Gasverdoving hebben ze hier niet, daarvoor moet je naar een speciale dierenkliniek in de hoofdstad en dat gaat dus niet.

Het enige probleem is dat ik mijn vader moet overtuigen, dat zal erg moeilijk worden -.-''

Hoe binden ze de ballen af en kan ie dan later echt niet meer de vrouwtjes zwanger maken? wat zijn jullie ervaringen?

Bedankt, Wissem

PS. voor diegenen die het niet weten: ik woon in Tunesië, dus niet in Nederland =]

Geplaatst:

Hoi,

ik weet dat het in het buitenland vaak anders is qua dierenzorg dan in Nederland. Maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik een van de twee manieren een goede manier vind. Zowiezo niet onverdoofd castreren. Nou ja castreren: ballen afbinden en wachten tot ze afsterven en afvallen vind ik helemaal geen castratie, maar pure dierenmishandeling. Wat dat betreft zou ik voor optie twee gaan. Niet dat die optimaal is, maar iig beter dan optie nummer 1. Succes met je keuze...

Geplaatst:

Hmm, probeer je anders eens in te denken dat ze jouw ballen zonder verdoving afbinden en dan gewoon wachten tot ze afsterven? Lijkt mij wel pijnlijk en ik heb niet eens ballen.....

De tweede optie, is dat een lokale verdoving of een algehele narcose? Bij een lokale verdoving is het risico volgens mij niet zo groot.. Narcose is wel wat anders, de kans dat ze daar in blijven is bij bepaalde narcoses veel groter.

Geplaatst:

Hee Dollie, jaah je hebt gelijk. Maar de da zei dat ze het altijd zo doet, dus ballen afbinden, zo deden ze het vroeger ook.

Ze zei dat het even pijn gaat doen, meer niet.

Optie nummer 2 is een lichte verdoving, zo zei zij dat, dus ik neem aan dat dat niet een narcose is, dus is het vast een lokale verdoving (?)

Ze zei dat ze niet een 'echte' verdoving doet, ze bedoelt vast narcose, omdat konijnen daar niet goed tegen kunnen.

Verder wil ik ook een keer mijn konijnen naar haar toe brengen voor een controle en evt. ook prikjes.

Wat is jullie mening? ervaring?

PS. Ze zei dat ze bij mannetjes konijnen altijd de balletjes af bindt en dat dat altijd goed gaat.

Ik vroeg haar nog of er dan geen gevolgen of nadelen aan zitten of dat ie eraan overlijdt en toen zei ze: 'ik ga het konijn toch niet vermoorden'? Dus klinkt aardig positief en weet ze meer van konijnen dan de vorige dierenarts waar ik naartoe ben gegaan eerder.

Geplaatst:

En ojah, dit is mijn mening:

Ik heb liever dat het konijntje even pijn heeft dan dat ie jaren door moet brengen zonder vriendinnetje :(

Hij zit namelijk in November al een jaar alleen en hij is echt heel eenzaam en heel bang ;(

Als ie zou worden gecastreerd kan het hele hok gedeelt worden door alle konijnen en kunnen ze alle 3 vrolijk in de ren spelen, ik denk dat ie dan de pijn van de castratie allaaaaaang vergeten is...

Geplaatst:

Ik ben het niet echt met je eens over dat even pijn hebben. De ballen afbinden en ze gewoon weg laten rotten vind ik pure dierenmishandeling. Dat ze het vroeger zo deden, wil niet zeggen dat het tegenwoordig ook nog een goede methode is. Wat is er mis om je konijn onder verdoving te laten castreren. Zou jij je laten opereren zonder verdoving? Lijkt mij niet echt prettig. Jij bent dat niet zo 1,2,3 vergeten als je daarna iets leuks gaat doen en je konijntje dus zeker ook niet. Het is natuurlijk helemaal je eigen keus, maar ik raad je echt af om het onverdoofd te laten doen... En dat ze het altijd zo doet, moet geen reden voor jou zijn om het zo te laten doen. Dit is natuurlijk een reden van niets... Succes met je keuze, als ik jou was wist ik het wel!!!!

Geplaatst:

Hoe lang het gaat duren??? Minstens een week en misschien wel twee weken voordat ze eraf vallen. Oftewel, zo lang heeft je konijn pijn en misschien zelfs nog wel langer!!! Wil je je konijn dat aandoen?

Geplaatst:

En vergeet niet dat konijnen slecht tegen pijn kunnen, Wissem. Als hij werkelijk twee weken pijn zal hebben, en het lijkt me ook een zeer pijnlijke pijn, is de kans groot dat hij steeds slechter gaat eten. Zijn darmen gaan dan steeds trager werken en voor je het weet heb je een konijn met stasis of gas of allebei. En de kans dat hij dat overleefd, is niet gigantisch groot. Zeker zonder goede DA en medicatie.

Geplaatst:

Ooh ik wist niet dat het zolang duurt voordat de ballen eraf vallen, de da zei eventjes vastbinden en dan is het klaar.

Ze zei dat dan eventjes het bloed er niet bij komt en dan is het klaar...?

maar ik wist echt neit dat eventjes 2 weken duurde.

Dus als het echt zo is, dan weiger ik mothode 1 te doen.

Geplaatst:

Ik weet het niet. Maar ze zei wel dat het nog nooit mis is gegaan en dat het konijn blijft leven.

Ze vond het een beetje een rare vraag toen ik haar vroeg: gebeurdt er niks met 'm of overleeft ie 't wel...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .