Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn rammetje hebben we net een dikke week en hij is nu 10 weken oud.

Vanaf het begin af aan niesde hij. Hij oogde verder gezond en fit, maar gisteren toch naar de DA geweest en hij blijkt een verkoudheid te hebben.

Nu moet hij 2x per dag 2 spuitjes in zijn mondje gespoten krijgen. De DA heeft voor gedaan hoe het moest en het zag er heel makkelijk uit, maar vandaag heb ik het zelf moeten doen en wat een gedoe zeg :$.

Ik heb hem net zoals de DA in een handdoek gewikkeld i.v.m. spartelen, maar dat houd het spartelen ook niet 100% tegen. Schijnbaar doe ik dat ook niet helemaal zoals hij dat deed.

Daarbij kreeg ik zijn mondje ook niet open. Ik zie en voel echt niet waar ik mijn vingers in moet "duwen" om zijn mondje open te krijgen.

Volgens de DA was het hetzelfde als bij paarden en ja daar heb ik ruime ervaring mee, maar zo'n konijntje is toch heel anders.

Wie weet hoe ik het het beste kan aanpakken en ook zodat het zo snel en rustig mogelijk gebeurd, want hij is nu hartstikke tam en ik wil hem niet afschrikken zeg maar.

Geplaatst:

Als je de mondhoeken en beetje optrekt dan zie je een opening zitten tussen de tanden, naast de voortanden zeg maar. Alle konijnen hebben dit. Daar steek je dan het spuitje tussendoor. De mond hoeft daarbij niet open en je kan toch de medicijnen in de mond spuiten. De meeste konijnen gaan het vanzelf doorslikken dan. Een enkeling zal de tong en mond zo stil houden, net zo lang tot de medicijnen er weer uitlopen. Als dat het geval is zou ik hem op z'n rug leggen en het dan op dezelfde manier doen, maar waarschijnlijk slikt hij het wel door en kan je gewoon rechtop in een handdoek wikkelen.

Geplaatst:

Hier geleerd te pakken in nekvel met oren erbij zodat de kop niet kan bewegen. Dan gaan ze hangen en spuit in de bek, spuit leeg en voorzichtig terug zetten i.v.m. de rug. Ik moet nu medicijnen geven aan Jikke mijn vlaam (panacur 1 maand lang) en dat doe ik op deze manier. Dit is de engiste manier dat ik het er redelijk in krijg. Anders gooit ze haar kop van links naar rechts, wil bijten, gaat tegen stribbelen enz.

Voordeel van haar is dat ze groot is en log en als ik haar zo vast heb dan hangt ze rustig. Wel gooi ik als het spuitje leeg is dit even opzij en pak Jikke dan tussen voor en achterpoten dus ondersteun haar met mijn gehele hand en dan zet ik haar netjes recht terug.

Geplaatst:

Nekvel pakken? En dan 1 verkeerde beweging en je konijn heeft zn rug gebroken.

Ik wikkel altijd een handdoek om het konijn, de pootjes er in zodat ze niet kunnen spartelen. 'Het spuitje aan de zijkant naar binnen en mag best redelijk naar achter in de mond, dan moeten ze ook wel slikken en kunnen ze het niet eruit laten lopen.

Geplaatst:

Nou ik heb wat uitgevonden wat tot nu toe prima werkt.. ik kreeg mijn konijn ook nooit met geen mogelijkheid zover om dr medicijntjes te nemen. Spartelen..wegrennen en ga zo maar door.. Ik heb gemerkt dat als ik op een stoel ga zitten (dus niet op de bank waar ze al reeds bekend is en alle kanten op kan rennen) op een plek wat niet bekend voor dr is.. dat ze dan heel anders is.. ze is natuurlijk nog steeds doodsbang..maar ze is dan zo onder de indruk van die vreemde omgeving dat ze veel rustiger is.. daarom was ze bij de dierenarts zo rustig altijd.. tis niet leuk..maar bij zoiets ervaart je konijn altijd stress.. dan maar beter snel dan dat geworstel.. ik ben zo klaar tegenwoordig.. ze trekt ook bijna niet haar bekje weg als ik het wil geven.. je zou het kunnen proberen.

Geplaatst:

Ik ben nu een week ab aan het geven en pak haar met 1 hand op zodat ze op de achterpootjes staat. En met mijn andere hand spuit ik de ab in het bekje. Het lukt vrij aardig moet ik zeggen. Ligt er denk ik ook aan hoe groot konijn is. Die van mij is echt nog een ukkie.

Maar met een reus of een fransehangoor zal dit denk ik toch niet werken.

succes

Geplaatst:

een zachte doek eromheen en zorgen dat ze met d'r achterwerk ergens tegenaan staat/zit. Mijn Meiske is een lastige spartelaar met medicijnen, maar als ik zorg, dat ze niet verder achteruit kan krabbelen lukt het wel.

Zijn het medicijnen met de optie van injectie, dan zou je dat de DA ook kunnen vragen. Ik heb dat een paar dagen gedaan en dat werkte bij Meiske perfect

Geplaatst:

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Ik heb hem gisteravond stevig in een handdoek gewikkeld, net als een baby :mdr:

Spartelen kon die niet meer, dus dat scheelde al heel veel. En i.p.v. op de tafel heb ik hem zeg maar rechtop op mijn arm gepakt. Zo zag ik ook veel meer.

Alleen kon hij toch nog wel zijn hoofd iets te veel bewegen, dus zal ik het vandaag inderdaad eens zittend proberen en dan niet op de bank, maar gewoon op een stoel.

Geplaatst:

Sorry, Ik heb mijn vlamen al eens medicijnen geven maar dat gaat hier heel makkelijk want ze willen het maar al te graag en doen gewoon hun mond open ervoor... heb ik nu rare konijnen ? :P

Geplaatst:

Gisteravond was het weer een heel gedoe :$

En toen kreeg ik de tip om het op een klein stukje brood te doen. Aangezien hij in de loop van de ochtend meestal zijn biks op heeft, heb ik gewacht tot zijn bakje leeg was. Toen het brood met de medicijnen erin gelegd en een takje peterselie en warempel......binnen no time was alles op :surprised:!!!

Ik hoop dat hij het zo blijft eten, want dat scheelt weer een hoop stress en gedoe!!!!

Geplaatst:

Ik doe medicijnen altijd op een blaadje witlof. En dan eten ze het zo op.

Een stukje brood zou ik zelf niet doen, omdat ze dat bij mij niet elke dag krijgen en witlof wel.

Brood is iets minder gezond voor nijnen dan groenten, vandaar.

Succes verder met de medicijnen!

Geplaatst:

Zowel brood als witlof had hij nog niet eerder gehad. Ik ben hem langzaam aan aan groenten te laten wennen.

Maar witlof is ook een goede tip!

Lopen de medicijnen er dan niet uit? Deze zijn nl. vloeibaar.

Geplaatst:

zou dat wel willen proberen maar vrees dat ze niet eet als ik ze apart zet en heb geen ruimte om het uit te proberen gezien ik afgepaste dosis gekregen heb. Echter alleen lukt het gewoon niet handig dus gisteren besloten dat ik Jikke pak en hou haar vast met haar 4 poten en mijn pa pakt haar kop en doet het spuitje in de bek. De minste stress en het gaat het snelst. Hou ze dan wel op haar rug zodat ze al veel rustiger is.

Geplaatst:

Niet te lang op de rug houden hoor. Hoorde dat dan ze hartslag omlaag gaat en ze in een soort trance komen, maar die hartslag moet dus niet teveel dalen. Of het waar is weet ik niet, maar iemand hoierop BB wees me daar op.

Geplaatst:

Even voor medicatie kan wel hoor. ;-) maar niet denken dat het konijn het daarna nog leu kvindt om een uurtje zo te knuffelen omdat ie zo stil blijft liggen idd..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .