Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal!

Er liggen heel veel BKD´s in het konijnenhok... Meestal hebben ze er al ingezeten en zijn ze plat en soms dan zijn ze ook zachter dan BKD´s soort van diaree. Weet iemand wat dat betekend en hoe het verholpen kan worden? Ik weet niet welk konijn het doet (ik heb er 3). Ik zal snel een foto plaatsen dan word het misschien wat duidelijker:yes:

Groetjes Margot

Geplaatst:

Ik heb de laatste tijd heel veel bdk's en platte keutels in het hok gevonden. M'n eerste gedacht was: een beetje minder eten geven, want dat zal wss de reden zijn dat ze de bdk's laten liggen.

Dit hielp niet, de BDK's bleven liggen. Raad gevraagd aan de DA, en die vertelde me om wat van die slechte keutels binnen te brengen om naar het labo op te sturen. Blijkt dat 1 of meerdere van m'n konijntjes coccidiose heeft, een soort parasiet. Omdat ik niet zeker weet welk konijn het is (ik vermoed Gijs, maar dat is niet 100% zeker) zijn ze alle 8 in behandeling nu.

Hoeveel wegen je konijntjes, wat krijgen ze te eten en hoeveel gram? Als blijkt dat je niet te veel eten geeft, zou ik raad vragen aan je DA en evt ook een mestonderzoek laten doen.

Geplaatst:

Mijn konijnen krijgen SS, hooi (onbeperkt) en 400 gram groenten in totaal per dag als voeding. Ze wegen 2100 gr, 1800 gr en 1100 gr. Ze zouden dus 31.5 + 27 + 16.5 = 75 gr mogen hebben. 2 van de konijnen zijn nog in de groei (4 maand en 6 maanden oud) dus zouden nog onbeperkt mogen krijgen maar dat doe ik al niet... Ze krijgen iedere dag afgewogen hun portie.

Ik heb ze een tijdje geleden ontwormt dus ze hebben nu geen wormen meer (1 had wormen). Eerst dacht ik dat het hier aan lag dat ze zoveel BDK´s lieten liggen maar dat is dus niet zo... Ik ben toen ook naar de DA gegaan en ze zijn alle 3 getest op coccidiose, zonder resultaat. Ze hebben geen coccidiose, of iig 3 weken geleden nog niet :P

Ze hebben dit nu eigenlijk al de heletijd sinds ze hier bij mij zijn. Volgens mij komt het van Bouke en Jinty aangezien Floortje een tijdje apart heeft gestaan en er geen BDK´s meer lagen. Bouke is 6 maand en Jinty is 4 maand dus ook nog redelijk jong.

Geplaatst:

plakpoep... misschien geef je een van de konijne meer groenten dan zijn/haar darmpjes aan kunnen? Misschien moet je ze eens om en om op een paar daagjes op alleen SS en hooi zetten en dan kijken of de plakpoep weg is? (dan hoef je alleen even apart te voeren maar kunnen ze wel samen blijven)

Geplaatst:

Heb ik gedaan.... Ik heb zelfs een dag alleen maar hooi gegeven maar ik durfde dit niet langer aan te houden vanwege de groei. Ze krijgen al uit mijn hand gevoerd en dan heb ik precies afgewogen in 3 bakjes hoeveel ze moeten krijgen. De groenten eten ze wel samen en ik heb ze rustig laten wennen aan het groen. Maar misschien is het wel te veel. Ik ga het toch nog maar eens proberen om alleen SS en hooi te geven. Hopen dat het dit keer wel iets uithaalt! Wordt coccidiose ook bestreden door panacuur?

De groente (ong 400 gr) is wel voor hun drieen, dus niet per konijn 400 gr ;)

Voor de rest zijn ze erg levendig en laten ze niet echt merken dat er iets is.

Wel bedankt voor je reactie hoor ;)

Geplaatst:

Nee, coccidiose wordt niet bestreden door Panacur helaas (dat zou echt wel fijn zijn..).

Maar ze hebben het al de hele tijd? Ook voordat je groenten gaf?

Geplaatst:

Ja ze hebben het al zolang ik me kan herrinderen. Of ik weet iig niet meer wanneer het is begonnen. Het zijn zoiezo 2 konijnen die het hebben aangezien Bouke (6 maand) 3 weken geleden is gecastreerd, baarmoeder, en ze toen apart moest. Toen had zij ook nog steeds plakpoep. Jinty (4 maand) en Floortje (1,5 jaar) zaten nog steeds bij elkaar en ik dat hok lagen ook nogsteeds plakpoepen... Vorig jaar zijn 2 van mijn konijnen overleden en toen heeft Floortje een week alleen gezeten, in die week heb ik geen plakpoep gevonden dus denk ik niet dat zij dit heeft. Toen is Bouke erbij gekomen en 2 maand later Jinty, ik weet alleen niet meer of er vanaf dat moment al meteen plakpoep was :s Er is iig niks veranderd mbt voeding oid. Alleen de groenten heb ik rustig opgebouwd... Toen wij pas geleden een week op vakantie waren kregen ze geen groenten en toen lag er ook plakpoep. Ik wil echt graag dat het over gaat maar ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.

Sorry voor het onsamenhangend verhaal maar ik hoop dat je er iets wijs uit kan worden ;)

Geplaatst:

Bouke en Jinty hebben eerst apart gezeten tot ze 3 maand waren dus in die tijd heb ik de groente opgebouwd. Elke dag een klein stukje (postzegel formaat) van 1 groente en als het goed ging, dus de keutels waren goed etc, dan een stukje erbij en zo heb ik dat gedaan bij elke groente die ze tot nu toe krijgen. Volgens mij niet verkeerd ofwel?

Geplaatst:

Dat is precies goed, maar je zei eerder dat ze die plakpoep al de hele tijd hebben gehad, dus ik nam aan ook tijdens het groente opbouwen (en dan zijn de keutels dus niet goed) Snap je wat ik bedoel?

Ja of het moeten inderdaad volkomen platgewalste BDK's zijn, dat is wat minder erg, maar ook niet goed als ze er zoveel laten liggen. Lastig probleem.

Geplaatst:

Sorry dat ik niet reageerde maar we hadden een paar dagen geen internet :s

Ik ben nu al sinds dat ik dit topic heb gestart gestopt met groen geven en de keutels worden niet echt minder... De ene keer liggen er meer dan de andere keer.

@bianca

ik ben even in mijn geheugen aan het graven geweest en ik herrinder me niet dat ze tijdens het groen opbouwen plakpoep hadden, (dan was ik ook wel gestopt met opbouwen ;)) wel hebben er altijd veel BDK´s gelegen wat ik er ook aan deed. Voor mijn gevoel zijn het platgewalste BDK´s omdat ik wel een soort trosje zie alleen dan plat. Maar zoals jij al zegt is dat natuurlijk ook niet goed, dat ze er zoveel laten liggen.

@brc

Het zijn:

- een rasloos konijn in dwerg formaat (1800 gr)

- een NHD maar dan wat te groot uitgevallen... (2100 gr)

- een Teddy Dwerg (1100 gr)

Ze krijgen witlof, andijvie, soms komkommer, peterselie, selderij, loof van wortels, brocolie, spinazie enz. Weet jij misschien wat je beter niet kan geven? Ik dacht ergens gelzen te hebben dat je zei dat NHD´s niet alle groenten konden verdragen?

Geplaatst:

Niemand die nog iets weet waardoor het over zou kunnen gaan? Nu word het winter en heb je minder last van vliegen maar in de zomer heb je ze wel weer en heb je ook meer kans op maden...

Geplaatst:

Mijn DA is gelukkig wel heel konijnkundig, helaas heeft ze niks kunnen vinden... Ik heb het 4 weken geleden laten testen en er was niks afwijkends te zien. Zij dacht eerst aan te veel eten maar toen ik vertelde wat ik gaf kon dat de oorzaak niet meer zijn. Mijn vorige konijn had dit ook alleen dan chronisch, zij had een darmafwijking. Zou dit nu weer kunnen? (Geen lijkt er last van te hebben)

Geplaatst:

Tja.. als ze verder inderdaad gezond zijn en er is er blijkbaar een die af en toe zijn BDK's laat liggen zonder dat hij overvoerd wordt.. dan weet ik ook niet wat je er aan zou kunnen doen, maar klinkt het tegelijkertijd ook niet als een heel erg groot probleem.

Ik las ergens dat iemand e BDK's van haar konijn verzamelde en weer in de eetbak legde en dat ze ze dan alsnog opat, maar als ze al platgewalst zijn dan gaat dan ook niet meer echt...

Geplaatst:

Nee het lijkt mij ook niet echt een probleem voor de gezondheid maar wel voor in de zomer ;) met al die vliegen... Naja we zien wel hoe het dan gaat!

Ja de BDK´s zijn helemaal plat en droog (als ik ze opveeg) dus in het etensbakje doen werkt denk ik ook niet echt. Toch bedankt voor de tip! Maar het zijn er toch wel redelijk veel... Ze zijn in ieder geval spring levend dus waarschijnlijk hebben ze er geen last van :D. Zodra er iets veranderd (in negatieve zin) ga ik gelijk naar de DA maar vooralsnog zijn ze gezond verklaard door de DA.

Geplaatst:

Ja dat zal ik maar gaan doen ja! ;) Het enige probleem is dat ze een niet-overdekte ren aan hun hok hebben zitten van 25m2... die kan ik niet met horregaas gaan beschermen. Ik denk dat ik dan maar het hok overdag in de gaten hou en dan ´s nachts de hor vast maak. Ik controleer ze toch al iedere ochend en avond dus dan zal ik er vast optijd bij zijn. Bedankt voor het mee denken iedereen! ;)

Geplaatst:

Ik zou eerder denken dat je nijnen gewoon niet geleerd hebben dat ze hun BDK moeten opeten.

Overigens zou ik echt wel even een tijdje geen groen geven, en echt alleen maar SS en hooi. ZE zijn niet te dik neem ik aan?

En zie je Bouke en Jinty wel eens onder hun kontje komen met hun koppie en daarna kauwen, dus dat je ziet dat ze iets uit hun anus opeten?

Op zich zijn BDK's, ook als het er veel zijn, niet erg, zolang je zeker weet dat het BDK's zijn en dus geen plakpoep/diarree. Maar ze moeten die wel opeten, anders komen ze ook bepaalde voedingsstoffen tekort.

Soms helpt het om te minderen met biks, alleen zou ik dat bij nijntjes in de groei ook niet te snel doen.

eten ze overigens ook gras?

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie!

Het groen is nu al een tijdje (1,5 week) gestopt, ik zal het nog even vol houden! ;)

Mijn konijnen zijn niet te dik (ik weet het, het klinkt cliqué). De meeste mensen zeggen ´zijn ze niet te dun?`, alleen de jonge konijntjes komen nog aan maar dat neemt ook steeds meer af. Ze komen in de buurt van hun uiteindelijke gewicht. Je voelt mooi de ribjes en de ruggewervel maar dan niet zo erg dat ie echt heel erg uitsteekt of dat je hem overdreven erg voeld.

Soms zie ik ze weleens uit hun anus wat opeten maar heel vaak dan laten ze ze gewoon liggen (of dan eten ze de helft op).

Ze eten ook gras ja, bijna de heledag kunnen ze op hun grasveld komen. En hooi dat eten ze ook als een malle (gelukkig!).

Geplaatst:

nou gelukkg zijn ze niet te dik! sommige jonge konijntjes, vooral als ze vroeg bij de moeder zijn weggehaald, hebben niet geleerd de bdk op te eten.

Nu meen ik mij te herinneren dat NHD's gras en/of groenvoer niet altijd goed verdragen, dus wellicht speelt dat ook een rol. Gras kan veel eiwit bevatten (dit speelt met name bij nieuw gras, dus in de lente, maar kan ook later wel voorkomen) waardoor je meer BDK kunt krijgen. HOeft niet, kan wel. En dan is EN gras EN groenvoer misschien ook wel te veel.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .