Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds drie dagen zie ik een soort van 'plasjes' bloed in het hok liggen. Eerst dacht ik dat gaat wel over, maar toen in net ging kijken was een weer zo'n plasje. (in 3 dagen, ongeveer 3 'plasjes)Nu heb ik alle drie mijn konijnen gecontroleerd, maar ik kan geen wondjes vinden en bij het geslachtsdeel zit ook niets...

Kan een konijn ook ongesteld worden ofso(het zijn allemaal vrouwtjes)? Of is het misschien iets anders?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Geplaatst:

Zijn het rode/rozige plasjes of is het echt bloed? Konijnenurine kan allerlei kleuren krijgen, van wilgentakken bijv. kan het vrij rood worden. Dat is niet erg. Maar als het echt bloed is, zou ik zeker even langs de dierenarts gaan. Konijnen kunnen niet ongesteld worden.

Geplaatst:

ongesteld wordt een konijn niet, maar als ik eerlijk ben snap ik niet dat je nog niet met je DA gebeld hebt hierover.

Overigens kan het iets heel onschuldigs zijn hoor, zoals het geven van wortel of bietjes ofzo, dan kleurt de urine ook rood. en als je konijn iets minder drinkt kan de urine geconcentreerder en dus donkerder zijn. Dan wordt de urine bruin-rood.

Maar een blaastonsteking of iets dergelijks kan ook, en dan moet je er wel snel bij zijn hoor. wat voor kleur zijn de plasjes precies? Helderrood of meer bruin?

Geplaatst: (aangepast)

Donker rood, bruin achtig.. Ik moet wel zeggen dat er ook keutels bij liggen.. Ik ben nog niet bij de DA geweest, want ik wilde het eerst nog even aanzien om te kijken of het niet kwam doordat er ook keutels in lagen en het daardoor verkleurde..

aangepast door MeiikeB
Geplaatst:

Als je er zeker van wil zijn wat het is, kun je het beste een beetje opvangen en het na laten kijken bij je dierenarts. Konijn even in een lege (schone!) kooi zetten, of in de badkamer ofzo, en de boel met een spuitje op zuigen en in de koelkast bewaren. Maar aangezien je niet weet welke van de drie het was..

Geplaatst:

Ja, ik denk dat ik wel zoiets zal doen ;), maar het lijkt alsof het niet in de urine zelf zit. Want die is namelijk donker geel en doen ze altijd in de 'poep'bak..

Geplaatst:

eentje 7weken, de ander een jaar en de derde 2jaar, nee allemaal nog niet gecastreed. Die van een Jaar en twee jaar hebben we 7weken geleden allebei een nestje gehad(oeps!)

Geplaatst:

ik snap wel dat je niet meteen naar een DA rent hoor, daarom schreef ik ook dat ik het niet snapte dat je nog niet gebeld had ;)

maar ik zou wel proberen een beetje urine op te vangen en er mee naar de da te gaan. al is het daarna wel zaak dat als er iets is, je erachter komt welk konijn het geweest is. ik zou daarom ieder konijn even alleen apart zetten en dan wachten tot er geplast is.

hebben ze iets anders te eten gehad dan normaal de afgelopen dagen?

Geplaatst:

Nee, altijd gewoon hetzelfde, biks, een hele witlof en een tomaat of wortel erbij. Ik heb samen met mijn ouders nog even naar ze gekeken. Maar verder zien ze er alle drie gezond uit: heldere ogen, eten goed, glazende vacht. We houden ze nog goed in de gaten en zien we veranderd gedrag bij een van de drie bellen we meteen de DA!

Maar echt bedankt voor je hulp ;)

Geplaatst:

Wat ik wou zeggen is al gezegd in dit topic

Even offtopic: als je 2 vrouwtjes 7 weken geleden elk een oepsnestje hebben gehad, waar zijn de andere kleintjes dan nu? Ze zouden bij mams moeten blijven tot ze 8 weken zijn.

Geplaatst:

Mijn nijn plast meestal wit-gele plas, maar als ze naast de WC plast en het blijft even in het hok liggen dan wordt het heel donker oranje-bruin. Zo lang het rood naar oranje neigt wijst de kleur in ieder geval niet op bloed. Dat is meer wanneer het naar roze neigt, maar dan zou er echt heel erg veel bloed in moeten zitten, want meestal zie je helemaal niet dat er bloedcellen in de urine zitten.

Maar weet je zeker dat het ook urine is en niet alleen bloed? want als je 2 voedsters hebt die allebei recent een nestje hebben gehad, dan kun je ook niet uitsluiten dat het bloed misschien uit de baarmoeder komt.

Geplaatst:
Wat ik wou zeggen is al gezegd in dit topic

Even offtopic: als je 2 vrouwtjes 7 weken geleden elk een oepsnestje hebben gehad, waar zijn de andere kleintjes dan nu? Ze zouden bij mams moeten blijven tot ze 8 weken zijn.

Ze moeten 6-8 weken bij de moeder blijven, dat stond ik het boekje wat ik thuis heb liggen.. De alle andere konijntjes zijn al ergens anders(bij goede families) thuis gebracht ;)

Het is nu al twee dagen terug dat ik voor het laatst zo'n 'plasje' heb gezien. Alle konijnen zien er goed uit, heldere ogen/glanzende huid. Verder eten ze allemaal erg goed. Ik vond zelf dat het eruit zag als je bijv. van je fiets valt en dan je knie openhaalt ofso(zo'n soort 'plasjes' zegmaar)..

Meteen nadat ik het had ontdenkt ben ik meteen gaan kijken of er misschien geen bloed aan het geslachtsdeel zat. Maar dat zag er helemaal goed/schoon uit. Zoals ik al zei was er ook nergens een wondje te bekennen.

Zoals ik kan zien, zien ze er alle 3 uit zoals ze er normaal uit zien: gezond dus! Ik hou ze goed in de gaten voor als er verandering in zou moeten komen ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .