Amatjuh Geplaatst: 19 september 2010 Geplaatst: 19 september 2010 Gelige vezel als in de zin van stukjes hooi? Klinkt verder prima. Wat haartjes kan altijd van de rui.
Boefje Geplaatst: 19 september 2010 Auteur Geplaatst: 19 september 2010 ja van de hooi. Maar goed.. ik weet t verder niet..ik ga maar gewoon veel groenvoer geven..beetje prozyme.. en hooi en even aanzien of er verbetering is. We zien wel.
Bunny06 Geplaatst: 20 september 2010 Geplaatst: 20 september 2010 Ik vind ook regelmatig, 2 keutels om de dag ofzo.. die dan aan elkaar zitten en als ik die los trek is het alleen maar haar van binnen.In andere 'losse' keutels vind ik ook wel eens haar maar daar maak ik mij geen zorgen over.Dat ik ze in de keutels vind is een teken dat ze het goed kunnen afvoeren. Wat je het beste kunt doen, weet ik niet.Denk dat je dan automatisch beide moet doen (echo en onderzoek).Als uit het bloedonderzoek blijkt dat er iets mis is met bepaalde waarden, of dat ze kunnen zien dat er ergens een ontsteking gaande is, zullen ze denk ik een echo gaan maken om te kijken waar het dan aan kan liggen. Met darmen kun je soms verklevingen hebben waardoor het op een gegeven moment verstopt/afgesloten raakt.Of dat kan zijn met de blaas of andere dingen, geen idee. En vaak voelen da om te kijken waar ze pijn aan hebben maar met pijnstillers gaat dit natuurlijk niet.. Anders zouden ze misschien kunnen voelen aan de nieren en als dat pijn zou doen, weet je waar je moet zoeken.. Ik hoop dat het niks ernstigs is of dat het gewoon helemaal niks is
Amatjuh Geplaatst: 20 september 2010 Geplaatst: 20 september 2010 Ik heb ook wel eens een kettingkeutel gevonden. Ik heb hier toen ook mijn DA over gemailt, of dit geen kwaad kon. En ik kreeg toen dit terug:Als konijnen erg in de rui zijn, komen er inderdaad veel haren mee in de ontlasting. In principe kan dit geen kwaad, zolang er een goede darmmotiliteit en een gezonde darmflora aanwezig is. Naast regelmatig borstelen, zou je nog extra probiotica (protexin) kunnen geven, om de darmflora te ondersteunen. Haarballen zien we alleen bij konijnen die niet helemaal gezond zijn (tandproblemen, verkeerde voeding, etc)
Boefje Geplaatst: 20 september 2010 Auteur Geplaatst: 20 september 2010 @ bunny: pijnstillers heb ik na het onderzoek van da pas gegeven hoor. Dus daar lag het niet aan. Ze had echt gevoeld toen ze geen pijnstilling had. Ik denk nu zelf dat het meer met darmen te maken heeft.. vanochtend weer gecheckt..helaas werd ik in paniek gebeld of ik eerder kon werken, want er waren ineens ontzettend veel kids gekomen dus te weinig personeel. Dus geen tijd gehad om verder te checken. Wat me wel opviel was dat ze op de wc zat.. en erg lang erop zat en zelfs begon weg te dromen..leek wel in trance..toen ik riep kwam ze weer uit haar droomtoestand en sprong ze uit dr wc. Er zaten wel aardig wat keutels..maar niet zoveel dat ze de hele tijd heeft zitten poepen en dat het daarom zo lang duurde..ze likte ook weer tussen de beentjes..en nergens een plasje..ze had ook niet geplast dus het heeft denk ik niks met dr blaas te maken.. het bevestigd alleen meer dat het een darmprobleempje is.. Vlak voor ik weg ging had ze wel geplast en toen ging duidelijk dr staartje omhoog.. dus ze kan plassen.. ik heb dr nu voor de zekerheid weer even apart gedaan..want nu wil ik toch echt zeker weten wat het is.. bij het poepen of plassen..dat kan ik na 1x niet met zekerheid zeggen..dus ik moet het nu goed aankijken. Ik wacht dus maar eerst even met drastische maatregelen.. ik focus me nu gewoon op het darmprobleem.. minder biks..meer hooi en groenvoer..prozyme..en die protexin wil ik nog gaan bestellen zodra mijn geld binnen is..binnen nu en twee dagen moet die wel binnen zijn. Ik heb nu ook alle hoesen van kussentjes afgehaald en al die mandjes eruit gehaald..want ik zag bailey vanmiddag met een stukje blauw stof in zijn bekje en hij was het dus ook nog eens gewoon van plan om op te eten he! Ik achter hem aan rennen..hij maakte er gewoon een spelletje van.. uiteindelijk heb ik hem maar bij zijn nekvel gegrepen en vastgepakt en dat stuk stof uit zijn bek gehaald.. hij keek echt zo verontwaardigd van :'shit ze heeft me te pakken gekregen!" Boefje die knabbelt wel eens aan stof..maar bailey eet het gewoon op he!! Ik zei nog tegen hem: vind je het gek dat je zoveel last van je buikje hebt altijd!? Hij is al zo'n haarbal... ik borstel trouwens regelmatig..Boef wil niet.. die krijg ik niet te pakken en stresst zich een ongeluk als ik dr even beet heb gehad.. maar die heeft er gelukkig nog niet zoveel last van..maar Bailey vind het lekker als ik hem borstel. Ik voel me wel wat meer gerust hoor... ookal weet ik natuurlijk nog niet precies wat het is.. maar ik heb nu het gevoel dat ik zelf wat aan kan doen.. en dat het waarschijnlijk niet zo heel ernstig is.. Nu is het een kwestie van dingen gewoon afwachten..maar ik hoef nog niet gelijk allemaal heftige dingen te gaan doen.. ik moet er niet aan denken dat Boef gewoon lekker gezond is en al die ellende moet meemaken alleen omdat ik denk dat er wat ernstigs is.. jeetje.. dat is al erg als je ziek bent..maar dan word je tenminste beter.. als ze niet ziek is..dan doe je alleen maar meer kwaad dan goed.. Ik heb nu wel het gevoel dat het goed gaat komen.. pff.. even die wereldbol van mijn schouders afgooien.
Boefje Geplaatst: 20 september 2010 Auteur Geplaatst: 20 september 2010 Nog even wat anders.. nu ik telkens aan het observeren ben en telkens met smart wacht op een plasje en iemand zei dat het ongeveer 4x per dag is.. dan mag ik toch van geluk spreken dat ik een vers plasje heb kunnen krijgen! Mijn da zegt dat het niet ouder dan 2 uur mag zijn en het liefst een uurtje oud... nou vraag me af hoe mensen dat voor elkaar krijgen... was het me toch gelukt zeg! Ik lees trouwens overal dat er alleen gezegd wordt dat het een plasje moet zijn..maar niet dat het zo kort voor onderzoek moet wezen.. ligt dat nu aan mijn da of is dat overal dan eigenlijk zo?
Bianca Geplaatst: 20 september 2010 Geplaatst: 20 september 2010 geen idee, maar mijn nijn plast graag op de bank of op mij en dan lukt het haar echt wel om binnen een half uur vier keer een redelijke plas te doen als ze de kans krijgt op de bank of op mij te springen...
Boefje Geplaatst: 21 september 2010 Auteur Geplaatst: 21 september 2010 ja he.. net als dat poepen.. als ze hun territorium aan het afbakenen zijn dan weten ze altijd wel keutels ergens weg te toveren hihi.. een reservezakje ofzo. Nouja zal wel vaker dan 4x per dag zijn want inderdaad had Boef ook al wel een tweede keer geplast in een paar uurtjes. Alleen wel aanzienlijk minder dan de eerste. Die eerste was echt een grote plas. Maarja vandaag zullen er denk ik geen updates komen, want ik moet hele dag werken en geen tijd om te observeren. Ik laat het ook maar even. Even een break.
Dollie Geplaatst: 21 september 2010 Geplaatst: 21 september 2010 Nog even wat anders.. nu ik telkens aan het observeren ben en telkens met smart wacht op een plasje en iemand zei dat het ongeveer 4x per dag is.. dan mag ik toch van geluk spreken dat ik een vers plasje heb kunnen krijgen! Mijn da zegt dat het niet ouder dan 2 uur mag zijn en het liefst een uurtje oud... nou vraag me af hoe mensen dat voor elkaar krijgen... was het me toch gelukt zeg! Ik lees trouwens overal dat er alleen gezegd wordt dat het een plasje moet zijn..maar niet dat het zo kort voor onderzoek moet wezen.. ligt dat nu aan mijn da of is dat overal dan eigenlijk zo?Hmm heeft mijn DA niks over gezegt toen! Zo vers mogelijk.. Maar niets over dat het niet ouder dan... mag zijn.
Bianca Geplaatst: 21 september 2010 Geplaatst: 21 september 2010 Hoe verser hoe beter de waardes kloppen denk ik, want bepaalde stoffen worden misschien langzaam afgebroken of gaan zich (zoals bacterieƫn) juist vermeerderen naarmate de tijd verstrijkt.
Boefje Geplaatst: 23 september 2010 Auteur Geplaatst: 23 september 2010 Ik heb nu na de afgelopen dagen gemerkt dat het hoogstwaarschijnlijk ..weet het bijna wel zeker.. niet haar nieren, nierstenen, blaasstenen of blaasontsteking is.. waarom ik dit weet.. omdat uit onderzoek is gebleken dat ze geen blaas onsteking had.. ze had geen bloed in de plas, ze had geen kristallen in de urine.. de dierenarts kon niks voelen aan stenen..ze drukte best hard op de blaas en ze had geen pijn.. tijdens pijnstilling deed ze het ook nog steeds.. dus ze deed het niet omdat ze pijn had en ze drinkt niet overdreven veel en laat niet overal kleine plasjes liggen. Daarnaast merkte ik op dat ze het deed terwijl ze alleen aan het poepen was.. en problemen met plassen heeft ze niet want op momenten dat ze alleen een plas deed, kwam een best grote plas..dus niet kleine beetjes..en sprong ze vaak toch wel direct uit de wc. Ik merk nu eigenlijk ook niet meer zoveel ervan..ik let nog wel op als ik haar toevallig in haar wc aantref.. en dan blijft ze wel wat langer zitten en likt ze nog steeds tussen dr beentjes.. maar ze zit niet meer zo onrustig..en knabbelt hier en daar wat aan de hennepvezel.. ze heeft geen pijn, eet verder goed en rent springt en huppelt en is duidelijk vrolijk..dus ik ga me geen zorgen meer maken. Ik hou dr nog wel wat in de gaten, maar ik denk dat het niet zoveel bijzonders is. Misschien zoekt ze wel blindedarmkeutels als ik denk dat ze likt.. of is ze gewoon een schoon beestje.. ik heb vergeleken met Bailey..hij blijft meestal ook wel even zitten als hij op de wc zit en heeft gepoept. Ik weet niet wat het was en hoop dat het niet meer zo opvallend gaat worden...maar ik ga er gewoon vanuit dat ze een gezond konijntje is met geen zorg in de wereld. En ik ga er alles aan doen dat het ook zo blijft.
Boefje Geplaatst: 23 september 2010 Auteur Geplaatst: 23 september 2010 Zucht.. maar dat hele tijd voor zich uit zitten dromen daar stoor ik me enorm aan..lijkt wel zo'n dement konijntje dat voor zich uit tuurt.. doet ze ook als ze gewoon zit in de ren.. nu maak ik me daar ineens weer zorgen om.. weet iemand misschien waar dat mee te maken heeft?
Aanbevolen berichten