Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De afgelopen dagen waren Boefjes toiletbezoekjes opvallend. Normaal gesproken springt ze erin, gaat de staart omhoog, blijft ze even zo stil en geconcentreerd zitten en springt ze er weer uit. Sinds afgelopen dagen ging het anders.. ze draaide rondjes en kon dr plekje niet vinden..drukte dr kont tegen de rand van het wctje.. staart wat voor zich uit terwijl ze meer zit dan dat ze met dr kont omhoog gaat..blijft een tijdje zitten en likt tussen dr beentjes alsof ze blindedarmkeutels gaat eten, maar dat doet ze dus niet.. blijkbaar heeft ze daar irritatie ofzo.. 1 keer ging ze zelfs binnensmonds 'niezen' meerdere keren achter elkaar. Dus ik dacht, dit is niet goed..verder eet ze prima, maakt binkies, rent als een dollemina, knuffelt, speelt, is nieuwsgierig, drinkt, keutelt..alles gaat goed. Geen natte billen.. geen plasjes overal.. gewoon netjes op het toiletje.. niet overdreven vaak trouwens op de wc..dus tja..wat kan het zijn. Ik besloten naar de dierenarts te gaan. Urine met pijn en moeite opgevangen..echt laatste minuut voor we naar de dierenarts gingen had ze geplast.. alsof ze het spannend wilde maken:bad:... meer dan drie kwartier moeten wachten vanwege drukte.. mijn vriend moest eerder van zijn werk omdat we anders niet erheen konden met de auto.. (niet dat hij het erg vond om eerder vrij te nemen) Plas onderzocht..strip en onder de microscoop..niks gevonden. Prima in orde.. buikje gevoeld.. voor niersteentjes ofzo.. ze kon niks voelen. Het deed ook niet zeer als ze daar drukte.. dus maar carprofen pijnstilling meegegeven om dingen uit te sluiten. Als ik verandering in gedrag zie tijdens plassen dan is er wat aan de hand.. carprofen is ook voor ontstekingen enz..dus dat zou misschien ook wel het probleem kunnen verhelpen als het iets lichts is.. mocht ik na een week weer merken dat ze het weer doet, moet ik opnieuw contact opnemen en misschien echo ofzo maken.. dus eigenlijk konden ze niks vinden.. voor de zekerheid maar carprofen meegekregen.. en ik was alweer over de 60 euro lichter... zucht.. maar goed liever voor de zekerheid maar gaan toch? Ik vind het wel lastig hoor, want ik ben vaker voor bijna net niks heen gegaan en tis toch wel een bak geld wat ineens weg is.. balen man dat mijn dierenarts zo prijzig is.

Herkent iemand trouwens dat gedrag van een konijn op het toiletje? Zou echt niet weten wat het moet zijn.. hopelijk is het binnenkort gewoon weg.. vaag hoor...

• Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Ik heb er eigenlijk nooit zo opgelet hoe ze 'het' precies doen op toilet. Ik maak hem om de dag schoon en dan zit ie ook echt vol. Als dat niet zo is weet ik dat er iets is mogelijk. Ook bij het omkiepen zie ik de kleur van de urine dus daar zie ik ook eventueel als er iets afwijkends zit. Mijn DA is ook niet goedkoop 29 euro voor een consult, maar wel een hele KK en fijne betrokken DA. Tja dat heb ik er wel voor over dan.

Misschien moet je wat zekerder worden wat betreft de konijnen? Als ze goed eten en de keutels zien er normaal uit en ze zijn levendig is er niet zo heel snel iets waar je je zorgen om moet maken. Konijnen niesen wel eens als het stoffig is (bijvoorbeeld door hooi of opwaaiend stof of bodembedekking) dus 1 keer niesen is ook niet meteen iets om je zorgen om te maken.

MAar als je het echt niet vertrouwd snap ik ook wel dat je naar de DA bent gegaan, inderdaad wat je zegt beter 1 keer te veel dan te weinig of te laat. Tja dat is altijd erg lastig.

Geplaatst:

Mjah, had net weer opgelet..ze zat net weer op het toiletje..ze zat er wel weer langer dan anders...maar likte dit keer niet tussen de beentjes.. en ze had ook een grote boodschap gedaan dus logisch dat ze langer zit.. weet niet of ik nu zoveel verschil zie als voor de pijnstilling...nou moet denk ik nog maar wat geduld hebben. Hoop niet dat het wel iets met dr nieren is ofzo..maar denk dat ik t gelijk weer erger in mijn hoofd maak..als ze echt last van dr orgaantjes had dan deed ze toch niet alleen zo vreemd tijdens het wc bezoek.. maar dan heeft ze toch ook door de dag heen pijn? Ik merk hier helemaal niets van..ze is echt gewoon super fit en eet ontzettend goed.. he bah wist ik het maar gewoon zeker..ik slaap dan gelijk niet goed en loop de hele dag met een knoop in mijn maag.. terwijl er misschien helemaal niks loos is.. stom van mij..

Geplaatst:

ik heken het gedrag wel van konijnen die verstopping hebben. maar dan gaat het dus echt om de keutels. nierproblemen geven ook zulke klachten, maar alleen maar voelen of er nierstenen zitten is niet voldoende. ze kunnen ook zo klein zijn (gruis) dat je echt niks voelt hoor. een echo heb je dan meer aan.

Geplaatst:

Ik herken dat gedrag van een voedster die blaasstenen had. Wil niet zeggen dat jouw nijn dat heeft hoor want dan zou je toch bloed en veel calcium in de urine verwachten...

En ik herken dat 'rib uit je lijf'. Waarom moeten DA's zo verschrikkelijk duur zijn?!? In het Noorden kosten ze toch ook maar de helft van wat ze hier vragen.. :s En dan blijkt er ook nog 'niks' te zijn, tot je over een jaar ineesn ontdekt dat ze wel wat heeft wat ze een jaar ervoor ook al had, maar ondanks je DA bezoek niet onderkent is... daar kan ik pas echt chagrijnig van worden..

Geplaatst:
Ik herken dat gedrag van een voedster die blaasstenen had. Wil niet zeggen dat jouw nijn dat heeft hoor want dan zou je toch bloed en veel calcium in de urine verwachten...

Dat hoeft niet.. Nooit een afwijkend plasje bij Indy gezien. Behalve dan dat ie over z'n achterpoten heen plaste (en later gewoon overal druppels urine achterliet, maar dat was echt pas op het laatst).

Maar dan nog hoeft jouw voedster dit niet te hebben natuurlijk.

Overigens denk ik, na ee naantal telefoontjes gepleegt te hebben, dat het met de DA-en in het Noorden wel mee valt.. En dat zijn nog prutsers ook..

Geplaatst:

ja ik geef dr deze week die pijnstilling en dan moet ik kijken of er wat in gedrag veranderd. Ze wil me niet gelijk op kosten jagen door echo te laten maken ofzo. Eerst even dit aanzien. Misschien dat het gewoon een kleine irritatie is en dat het met die carprofen wel verholpen kan worden. Ze kon geen kristalletjes in de urine vinden of wat dan ook..het was helemaal goed.. ik had de laatste dagen wel de biks iets opgevoerd omdat ze toch wel iets meer wegen dan 1 kg met zn beiden..dus ik dacht och 2x 25 gram biks mag ook wel.. en vorige week had ze wel een beetje last van dr buikje waardoor ze niet wilde eten..na een paar keer masseren van het buikje was het weg en at ze weer vrolijk en ging het weer helemaal goed. In die week had ik haar minder biks gegeven en meer groenten.. ook meer witlof dan dat ik normaal geef..daar zit volgens mij ook wel wat meer calcium in toch? Kan een aantal blaadjes per dag dan kwaad? Misschien dat het daardoor komt.. ach ik weet t niet.. ze eet nu lekker andijvie. Ik heb die witlof even achterwege gelaten. Geef ze ook maar weer gewoon 20 gram biks per konijn zoals altijd.. en verder veel hooi. Met een paar plakjes wortel lok ik ze de kooi in voor het slapen gaan.. en dat is het wel zo'n beetje. Misschien ga ik weer enchinea tabletjes geven.. weet niet of het helpt, maar ze vinden het in elk geval erg lekker.

Geplaatst:

ik zie net dat Boefje in dr toiletje zit.. ze zit maar gewoon en kijkt voor zich uit.. likte weer tussen dr beentjes.. draait een rondje en drukt dr kontje weer in een hoekje en zit weer voor zich uit te staren.. en dit terwijl ze pijnstilling heeft gehad... en die heeft ze kwart over drie smiddags gehad dus kan nog niet uitgewerkt zijn.. neem aan dat zoiets 12 uur duurt aangezien ik het twee keer per dag moet geven.. nou dan is het duidelijk dat er wat anders loos is.. ik denk dat ik dr morgen weer even apart doe en dr keutels ga bekijken.. ik had wel het idee dat ze gepoept had een tijdje geleden.. en volgens mij ook geplast gelijk.. zucht.. een urine onderzoek en eventjes een paar minuutjes konijn voelen en wat carprofendrops is al zo duuuuuuur.. ik wil niet weten hoe duur die echo kost.. en straks is er niks ben ik nog meer geld kwijt.. waarom doet ze toch zo maf! Verder mankeert ze helemaal niks! Moet ik op basis van te lang op de plee zitten en een paar rondjes draaien zoveel geld uitgeven... ik wou dat ik meer aanwijzingen had..

Geplaatst:

blah ben helemaal hyper.. heb net even die site gelezen over die chinese kruiden voor blaas en nieren enz.. vraag me af hoe lang je zoiets dan moet gebruiken.. ik ben nu dus bang dat als het na die week niet over is en het beestje een echo moet maken dat het onder narcose moet ofzo..en dat hele gedoe..en dat wil ik helemaal niet... misschien dat ik dan eerst die chinese kruiden kan gebruiken en als ze er na een aantal dagen geen last meer van heeft is het toch ook niet nodig? Of ben ik nu heel fout bezig? Ik denk..als ze gewoon eet en vrolijk is en poept en plast dan is er toch nog wel even tijd om eerst dat te proberen? Aangezien ik amper merk aan haar dat er wat loos is..

Geplaatst:

pff.. word gek van mezelf. Ik let constant op haar als ze op die wc zit.. ze ging net wel met dr staart omhoog en ik gelijk kijken op die plek..mwah zag maar een klein stippie nattigheid op die plek.. even later zat ze weer in de kooi op de wc.. zou er echt iets dwars zitten waardoor ze niet goed kan plassen? Vanmiddag toen ik dr plas op moest vangen was er toch wel een redelijke plas.. als er echt wat dwars zit dan moet ze gewoon gelijk geholpen worden.. ik denk dat ik morgen ga bellen naar de dierenarts... en even overleggen.. het heeft in elk geval niks met pijn te maken dat ze zo raar doet.. misschien dat het over gaat omdat het ook ontstekingsremmend is..maar aan haar plas te zien was er ook geen onsteking te ontdekken..moet ik dan wel het arme beest nog een week die rommel laten slikken met alle stress van haar oppakken..kan ik dan niet beter voor het weekend aan al haar helpen? Hoe duur is zoiets eigenlijk een echo. Tenminste hoeveel betalen jullie ervoor? Als ik er dan nog 50 euro bijoptel dan kan het ongeveer het bedrag zijn wat ik moet betalen..ik was net begonnen met een konijnenspaarpotje.. die is dan ook al snel leeg..normaal betaal ik dit soort dingen met mijn eigen geld als ik die heb..maarja loon is alweer op.. vul het wel weer aan.. oh wat ga ik gillen als er zelfs na zo'n echo niks te vinden is... hatelijk is dit!!

Geplaatst:

Van die Chinese kruiden tegen blaasstenen en blaasgruis heb ik nog een boel liggen van mijn vorige konijn. Als je wil kan ik je wel wat opsturen. Je kan ook die mensen elke dag tussn de middag bellen om te overleggen. Bij mijn nijn hebben die medicijnen zelfs bestaande stenen opgelost waardoor een tweede operatie niet nodig was...

Maar haar even apart zetten en kijken of ze wel goed keutelt is wel een goed idee. Dan kan je beter bijhouden of en hoeveel ze keutelt en plast. Een echo zal wel rond de 100 euro zijn denk ik (dat was ik een paar jaar terug kwijt)

Geplaatst: (aangepast)

Als ik zo even rondgoogle, vraagt de ene dierenarts 20 euro en de andere 100 meer.. Dus misschien eerst maar even informeren wat jouw DA vraagt voor je je helemaal opvreet over de prijs. (Ik heb ook maar ā‚¬15,- betaald..)

Overigens snap ik echt niet waar dat toch vandaan komt, dat er zo veel calcium in witlof zit. Witlof bevat ongeveer 25 mg calcium per 100 gram. Even ter vergelijking: wortel zit al op 40 mg, andijvie op 60 mg en broccoli zelfs op 210 mg. Maak je daar dus maar geen zorgen om.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Ik zit alweer in de vroege uurtjes op internet te zoeken en dr weer in de gaten te houden. Ik heb dr nog niet apart gedaan. Voel me ook zo'n heks om dr telkens op te pakken en dr naar de da te brengen en dr apart te zetten van Bailey. En dat terwijl ze voor haal gevoel niks mankeert... ze is gewoon lekker vrolijk en knabbelt nog steeds dr brokjes op terwijl Bailey zijn buikje al rond heeft gegeten en lekker languit naast de voerbak gestrekt ligt. En daar gaat ze ook..lekker tegen Bailey's billen aan gestrekt.. aww.. straks doe ik dit allemaal voor niks.. tis toch wel een optie die chinese kruiden lijkt mij.. om dat eerst te proberen? Aangezien er eigenlijk bijna niks met dr loos lijkt te zijn behalve die paar gekke draaien en te lang op de wc zitten. Ik ga nog wat info zoeken over symptomen van allerlei nier of blaas aandoeningen.. Ik ga sowieso nog even bellen voor informatie.. maar ik zal er wel bij zeggen dat ik misschien eerst wat anders wil proberen.. Die echo zal voor mij absoluut niet zo goedkoop zijn hoor..enten van twee konijnen was voor mij al 43,65 euro... en een normaal konijnbezoekje voor 1 konijn ook al rond dat bedrag..en als ze me voor dat onderzoek van gister al over de 60 euro rekent en vervolgens zegt dat ze me niet op kosten wil jagen vrees ik dat het voor mij geen 15 euro zal zijn. Maar navragen kan geen kwaad uiteraard.. wil er sowieso meer van weten. Hopelijk is dit niet nodig en lost het zelf op.. over dat ik denk dat er veel calcium in witlof zit..ik dacht dat dat de reden was waarom ze dat aan voedsters geven als ze kleintjes voeden. Zodat het beter melk aanmaakt? Trouwens als ik ze veel witlof geef krijgen ze ook een dikke witte plas.. als dat opdroogt op het laminaat kan ik flink kalk gaan schrapen. Vandaar dat ik dat denk... blijft lastig.

Geplaatst:

Te veel calcium zal eerder van de biks komen dan van de groenten.

Als je echt zo twijfelt, zet je konijn dan even apart op handdoeken dan kun je precies zien hoeveel plas en keutels er komen en wat ze eet. Ik zou het even alleen bij de pijnstillers houden en niet zelf van alles gaan proberen met kruiden. Er is nog niks bewezen van blaasstenen/gruis, ik weet niet of je de kruiden zomaar mag geven?

Misschien is het wel niks en is het je nu opgevallen omdat je haar observeerde op het toilet? Of heb je vaker er opgelet als ze op het toiletje zat en is het nu echt anders?

Geplaatst:

Ja, ik weet het niet hoor, waarom dat gezegt wordt maar voor zover ik kan vinden bevat het echt niet veel calcium.. Nergens veel van, het is een beetje een nutteloze groente voor konijnen als het gaat om voedingsstoffen.

Ik weet ook niet of je wel in de richting van "calciumgerelateerde problemen" moet denken, als er geen kristallen in de urine te vinden waren?

Misschien dat het al in het topic staat hoor, maar Boefje is toch gecastreerd of niet?

Geplaatst:

okee...blaaszand zal het niet zijn want dan zouden er inderdaad kristallen in de urine moeten zitten.. blaasontsteking is het ook niet, dat was al onderzocht... er zit geen bloed in de urine..dus denk geen nierproblemen..plus ze drinkt niet overdreven veel.. bij nierstenen zit er toch ook vaak bloed in de urine? Misschien dan toch met het keutelen? Ik ga dr zo maar eens even apart zetten weer.. zielig.. maar goed ze hebben net gegeten dus de keutels zullen ook niet al te lang uitblijven denk ik..

@Bianca: ik heb zeker wel interesse in die chinese kruiden. Weet jij hoe lang je zoiets moet gebruiken voor het over kan zijn? Op de site staat niet heel duidelijk aangegeven vind ik.. of ik lees niet goed kan ook.. Het kan in elk geval geen kwaad het te gebruiken lijkt mij..

Geplaatst:

Ja klopt. Ze is gecastreerd. Begin juni. Zou daar wat mee aan de hand zijn dan denk je? Ik heb haar bij wilhelminapark dierenkliniek in utrecht laten castreren, dus ik mag toch hopen dat het helemaal goed is gegaan.. en we zijn al meer dan twee maanden verder...dan zou ze al wat gemerkt moeten hebben toch? En de da vond gisteren haar buikje soepel voelen dus ook niks raars.. of bedoel je dat ze misschien baarmoederproblemen zou hebben? Nee dat is nu wel uitgesloten.

Geplaatst:

Nou, toen Indy blaasproblemen had (met urinebrand, niet te vergelijken met dit hoor) vertelde mijn DA dat je dergelijke symptomen ziet bij bijv. blaasstenen maar dat het ook wel eens voorkomt bij (pas?) gesteriliseerde voedsters. Iets met blaasverzakking? We zijn er uiteraard niet echt op in gegaan aangezien Indy een ram was.. :P

Ik weet niet wat de symptomen hier van verder zijn, wat het precies is etc.. Maar het schoot door m'n hoofd.. Ik ga wel even Googlen.

Geplaatst:

Kan er zo gauw niks over vinden.. Alleen dat blaasverzakking bij mensen wel voor "moeite met uitplassen" kan zorgen.. En dat konijnen voor verzakkingen van trottoirs zorgen. Niet echt nuttig. :arf:

Geplaatst:

haha.. moet niet nog gekker worden.. nu begon ik ook al te vinden dat Bailey te lang op de plee zat.. ik zie t niet meer hoor.. maf mens dat ik ben. Nee bij Boef is het echt opvallend gek.. maarja.. ik zal ook eens googlen.

Geplaatst:

Daaaamn kreeg ook nog eens zo'n enge pagina waarop stond dat ik allemaal virussen op mijn computer had. Nee kan ook niet zoveel vinden.. misschien dat Bunny er iets over kan vinden. Ze had van die mooie boeken besteld.

Geplaatst:

ik heb geen idee waarom ze zich zo gedraagt op dr toiletje..hoop iig dat er niks ernstigs is.

Ben t helemaal met je eens over de hoge prijzen al heb ik wel het idee dat de mijne wat milder is wat betreft konijnen.

Veel mensen willen die hoge kosten niet betalen terwijl ze dat wel voor een hond of kat doen waardoor ze minder snel naar een DA gaan terwijl konijnen 1 van de moeilijkste beestjes zijn waardoor je eigenlijk eerder naar een DA zou gaan..maar goed

we leven in een wereld waar alles om geld draait helaas.

Geplaatst:

Ja mijn dierenarts is ook niet de goedkoopste. Maar ja, enige die in de buurt is bij mijn ouders. Op het hele eiland zelfs! terwijl er echt iets van 10 zijn gok ik zo, waarvan er maar 1 konijnkundig is. Helaas zijn het kosten die je niet kan voorspellen :( ik heb al heel lang huisdieren en meestal hadden ze ook niet echt iets ernstigs, tot Draak dan, daar heb ik 500 euro aan uit moeten geven en straks weer 160euro.

Ik heb verder geen idee wat je konijntje kan hebben. Ik let nooit op hoe mijn konijnen hun behoeftes doen, aangezien ze buiten zitten :P maar ik hoop dat het niets is, in ieder geval succes!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .