FemkeEnIndy Geplaatst: 14 september 2010 Geplaatst: 14 september 2010 Een klein vraagje...Vroeger had mijn konijntje dikke bruine ronde keutels.Onlangs is ze geopereerd en sindsdien legt ze enkel zwarte (maar echt zwarte) keutels, precies in de vorm van een druppeltje, niet echt rond meer dus.Wat kan dit betekenen?Ze eet wel erg weinig hooi, maar das al altijd zo geweest en ik weet niet hoe ik haar kan motiveren meer hooi te eten.
Fluffie&Bunny Geplaatst: 14 september 2010 Geplaatst: 14 september 2010 Na een operatie zien de keutels er meestal wat anders uit. De darmen hebben toch minder activiteit als normaal. Wat eet jouw konijn nu?
FemkeEnIndy Geplaatst: 14 september 2010 Auteur Geplaatst: 14 september 2010 Groentjes, groentjes en groentjes :-)In de eerste week na de operatie waren haar keutels superpiepklein.Ik belde de dierenarts en hij vond dit niet normaal.Ik ben meteen op controle geweest en we kregen dwangvoer en medicatie om de darmen te stimuleren.Dit heb ik uiteindelijk bijna niet gebruikt, omdat ze steeds zelf is blijven eten.Ze at niet zoooo goed dus ik was bang om de medicatie te veel te gebruiken en heb dit slechts enkele keren gedaan. Zou ik beter opnieuw starten met de medicatie?
Bianca Geplaatst: 14 september 2010 Geplaatst: 14 september 2010 Hoe lang geleden is ze geopereerd en waaraan precies?
FemkeEnIndy Geplaatst: 14 september 2010 Auteur Geplaatst: 14 september 2010 Een weekenhalf geleden is ze gecastreerd...
lianne Geplaatst: 14 september 2010 Geplaatst: 14 september 2010 Eet ze inmiddels wel weer de normale hoeveelheid en heeft ze na de operatie ook nog problemen gehad met het eten? Wat voor hooi heb je bij haar allemaal geprobeerd?
Amatjuh Geplaatst: 15 september 2010 Geplaatst: 15 september 2010 De keutels moeten na een dag of 5-6 toch wel weer normaal zijn hoor.Eet ze wel al biks? Dat zou ondertussen ook wel weer moeten en hooi ook.
FemkeEnIndy Geplaatst: 15 september 2010 Auteur Geplaatst: 15 september 2010 Nu eet ze wel genoeg, maar ik heb niet de indruk dat ze veel hooi eet. De grootte van haar keutels is nu wel al goed hoor.Ik vind het gewoon zo vreemd dat ze zo zwart zijn!
Amatjuh Geplaatst: 15 september 2010 Geplaatst: 15 september 2010 Dat komt doordat ze waarschijnlijk te weinig hooi eet. Heb je al eens ander hooi geprobeerd?
Bianca Geplaatst: 15 september 2010 Geplaatst: 15 september 2010 Van hooi worden de keutels licht van kleur, dus hoe meer hooi, hoe lichter. Van groente worden ze juist donkerder, dus hoe meer groenten, hoe donkerder. Als je konijn bijna alleen biks eet zijn ze meestal heel donkerbruin, maar met veel groente erbij zijn ze vaak bijna zwart! dat is tenminste mijn ervaring.
lianne Geplaatst: 15 september 2010 Geplaatst: 15 september 2010 Van hooi worden de keutels licht van kleur, dus hoe meer hooi, hoe lichter. Van groente worden ze juist donkerder, dus hoe meer groenten, hoe donkerder. Als je konijn bijna alleen biks eet zijn ze meestal heel donkerbruin, maar met veel groente erbij zijn ze vaak bijna zwart! dat is tenminste mijn ervaring.Op momenten dat konijnen vrijwel niet/totaal niet eten kunnen de keutels ook zwart worden en heel erg wisselen van vorm. Als mijn Nijn haken heeft vind ik ook kleine, druppelvormige, zwarte keutels terwijl ze normaal donkerbruinig zijn en bij openbreken veel hooi bevatten. Vandaar dat de vorm ook belangrijk is FemkeEnIndy, heb je al eens timothyhooi geprobeerd?
Bianca Geplaatst: 15 september 2010 Geplaatst: 15 september 2010 Ja of kruidenhooi, of weidehooi of anders gedroogde kruiden zoals paardenbloem en weegbree? Dat laatste doe ik door mijn 3 soorten hooi heen (gewoon, kruidenhooi en timothy hooi)
FemkeEnIndy Geplaatst: 17 september 2010 Auteur Geplaatst: 17 september 2010 Ah super, bedankt voor deze uitleg!!Het zal waarschijnlijk iets met haar tanden zijn ook, want ze heeft ook een traanoogje!Dus vandaar dan ook de druppelvormen?Maar ze is pas geopereerd, dus de dierenarts wil nu eventjes niets doen...
Boefje Geplaatst: 19 september 2010 Geplaatst: 19 september 2010 ja dan heeft ze haakjes op dr kiezen. Bailey had dit ook wel eens als hij niet goed at.. toen had ik geprobeerd om kleine beetjes biks verspreid over de dag te geven om het op te voeren..en na een paar dagen at hij weer goed en ging het traanoogje weg..maar ja soms gaat t niet meer zomaar uit zichzelf weg. Tis toch wel belangrijk dat ze blijft eten en als de kiezen niet goed slijten dan groeit het verder en krijg je een ontstoken oog of kaak enz..
lianne Geplaatst: 20 september 2010 Geplaatst: 20 september 2010 Ah super, bedankt voor deze uitleg!! Het zal waarschijnlijk iets met haar tanden zijn ook, want ze heeft ook een traanoogje!Dus vandaar dan ook de druppelvormen?Maar ze is pas geopereerd, dus de dierenarts wil nu eventjes niets doen...Dat klinkt inderdaad als een haken op de kiezen! Ik zou zeker met de DA overleggen om het te behandelen, dat is voor je konijntje ook beter. Hoe lang geleden is de narcose nu geweest?
Aanbevolen berichten