Beestenbende Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Vanochtend was er niks aan de hand met Lani. Ze vloog op haar eten af en viel daarna aan op haar hooi. Mijn vriend en ik zijn vervolgens een deel van de ochtend en een groot deel van de middag bezig geweest met het trimmen van de hond. Rond half 5 (iets later dan normaal) ging ik de nijnen eten geven en Lani kwam niet eens van haar toilet af. Normaal gesproken vliegt ze zo hard door de kooi, dat ik bang ben, dat ze iets breken zal en zat ze stilletjes in haar toilet. Dus meteen was ik alert.Om half 6 ging ik met een schijfje winterpeen naar ze toe in de hoop, dat Lani die wel zou willen, maar ook die weigerde ze. Ze was toen wel uit haar toilet, maar heel sloom ging ze weer terug. Ze is minder alert en reageert ook minder op aaien. Ik ben eens goed aan haar gaan voelen en merkte, dat ze achter haar ribben erg ingevallen aanvoelt (erger dan haar zus, die juist ondergewicht heeft). Ook voelde ik aan de rechterkant van haar buik een verdikking, als een bal zal ik maar zeggen. Hij zit schuin onderaan haar buik. Ze is de afgelopen dagen gewoon zichzelf geweest. Het enige, wat ik aan haar merkte, dat ze wel eens anders lag dan normaal. Maar omdat ze wel vaker nieuwe standjes en plekjes verzint, zag ik daar niks raars in. Nu ligt ze ook veel zo. En zo is met haar achterpoten onder haar lijf, voorpoten naast elkaar en de kop op de grond of op de rand van het toilet. Ik heb haar kont gecheckt en die is schoon en er lagen ook keutels in haar kooi (vanochtend had ik alles nog in haar toiletje gegooid).Iemand enig idee, wat dit zijn kan en wat ik eraan doen kan? Juist omdat ze altijd zo druk en alert is, maak ik me grote zorgen. Als ze niet gaat eten, kan/moet ik haar dan gaan dwangvoeren?
mystique Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Ik zou, tot je een diagnose hebt, niet gaan dwangvoeren. Misschien heeft ze last van gas of zo, en dan mag je niet dwangvoeren. Als leek in de wereld van de zieke konijnen kan ik je alleen aanraden een dierenarts op te zoeken.
Dollie Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Ik zou, tot je een diagnose hebt, niet gaan dwangvoeren. Misschien heeft ze last van gas of zo, en dan mag je niet dwangvoeren. Als leek in de wereld van de zieke konijnen kan ik je alleen aanraden een dierenarts op te zoeken.Sluit ik me bij aan.. Zsm naar een dierenarts.. Succes!
Beestenbende Geplaatst: 11 september 2010 Auteur Geplaatst: 11 september 2010 Ja, daarom vroeg ik het al van dat dwangvoeren, omdat ik wel eens gelezen heb, dat in sommige gevallen dwangvoeren meer schade aanricht dan goed doet.Maar gas wordt toch meestal veroorzaakt door teveel groen of verkeerde voeding. Ze heeft de afgelopen dagen niks vreemds op. Alleen haar voer (SS), hooi en gisterochtend een heel klein stukje brood. Dat heb ik een tijd elke dag gegeven, maar vond dat teveel van het goede. Nu krijgen ze het eens in de zoveel tijd en ze hebben er nog nooit op gereageerd.
mystique Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Je konijntje hoeft daarom geen gas te hebben, maar het zou kunnen. Maar dat kan alleen een dierenarts vaststellen. Hoe lastig het ook is, om op zaterdagavond nog een dierenarts te pakken te krijgen, als je wil zeker zijn is dat de enige optie.
Dollie Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Gas hoeft ook niet perse veroorzaakt te worden door verkeerde voeding. Mijn konijn had haakjes, at daardoor minder, darmen gingen trager werken.. VoilĆ .. Gas..
Beestenbende Geplaatst: 11 september 2010 Auteur Geplaatst: 11 september 2010 Ik kon op het moment van jullie adviezen niet bellen en niet weg, maar ben blijven proberen haar aan het eten te krijgen. Om half 8 ging ik even bij haar kijken voor ik de dierenarts zou gaan bellen. Toen nam ze een SS-brokje aan, at hem op en vervolgens nog een halve. Ik ben gauw een schijfje winterpeen gaan halen en toen ik terug kwam, zat ze net uit haar bakje te eten. De winterpeen at ze meteen op en bedelde om meer. Ik heb toen gauw wat gedroogde weegbree in een bakje gedaan en dat ging ze meteen eten. En daarna ging ze verder met haar SS. Ze at niet snel, maar ze at en op dit moment heeft ze alle SS en alle weegbree op en heeft 2x gedronken. Ze is meteen een stuk helderder, alerter en vrolijker.De bal in haar buik zit er nog en ik houd haar als een adelaar in de gaten (elk kwartier ga ik sowieso kijken en als ik iets hoor ook). Voorlopig lijkt ze op te knappen, maar ik blijf haar in de gaten houden. Over 2 uur krijgt ze weer eten en dan hoop ik, dat ze erop aanvalt. Ze eet in ieder geval en lijkt zich beter te voelen. Maar als ik merk, dat ze weer achteruit gaat, bel ik meteen de DA (of dat nou vannacht of morgen is).
suzannie Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 ga gauw naar de dieren arts of zoek op internet naar symptonen van lani
Bianca Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Zolang die bal er zit kan ze heel snel dood gaan, dus toch ZSM naar de DA. Hier een paar zeer recente draden van mensen met konijnen met vergelijkbare symptomen als je jouwe die ook werden aangeraden onmiddellijk naar de DA te gaan. Deze ging niet:http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/41332-klaasje-benauwd-hartprobleem.htmlEn hier een van hoe het af kan lopen als je er onmiddellijk mee naar de DA gaat en je konijn snel de juiste medicatie en behandeling krijgt: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/41472-spikkel-ziek.html
Beestenbende Geplaatst: 12 september 2010 Auteur Geplaatst: 12 september 2010 Lani is de nacht uitstekend door gekomen. Ze vloog gisteravond weer door haar kooi in haar geduld om eten te krijgen en ze ging er echt weer voor zitten om over haar neus geaaid te worden. Ook vanochtend denderde ze weer door haar kooi toen ze eten kreeg en ze had het ook in no-time weer op. Ze is echt weer helemaal zichzelf.Toen ik het eten aan het pakken was gisteravond en Lani zo tekeer hoorde gaan in haar kooi drong opeens tot me door, dat ze vrijdagavond in al haar gekte om eten te krijgen zo'n debiele actie maakte, dat ze viel. Dat doet ze regelmatig, omdat ze dan bv. nogal lomp uit haar toilet springt en dan op haar flank terecht komt. Normaal staat ze dan meteen weer op, maar vrijdagavond bleef ze zowaar even beduusd liggen. Na 2 seconden vloog ze weer overeind en ging weer net zo lomp doen tot ze haar etensbak onder haar neus kreeg. Nu heb ik dus het vermoeden, dat ze zich bezeerd heeft. Die bal (hoewel ik het ondertussen meer aan vind voelen als een niet-ronde zwelling) zit op haar rechterflank, waar ze dus vrijdagavond op beland is.Ik zit echt met een geldprobleem, omdat ik zonder werk zit en we maar net rondkomen op het inkomen van mijn vriend. Als ze gisteravond niet was gaan eten en ik echt met spoed naar de DA had gemoeten, had ik het geld ervoor wel ergens vandaan geschraapt. Nu ze wel weer goed eet en vrolijk en alert is, wacht ik het toch even af. De zwelling is nog niet verminderd, maar ik kijk het aan tot morgenochtend. Als het dan nog niet minder is, maak ik meteen een afspraak bij de DA. Als het niet anders had gekund, dan had het niet anders gekund, maar nu ik wat ruimte heb om ook rekening te kunnen houden met geld, doe ik dat ook liever. Het weekeinde-tarief is toch hoger dan tijdens reguliere tijden en dat betekent, dat ik doordeweeks dus geld op het consult kan uitsparen, waardoor ik meer overhoud voor een eventuele behandeling.
Bianca Geplaatst: 12 september 2010 Geplaatst: 12 september 2010 oh gelukkig zeg.. ja haar gedrag kan ook op pijn wijzen. Maar raar dat het dan meteen erna een dag lang goed gaat, en de volgende dag pas ineens niet meer goed. Heb je geen pijnstiller in huis van een vorig DA-bezoek ofzo? Als het inderdaad van de val is, dan helpt pijnstilling waarschijnlijk om haar weer aan het eten te krijgen. Maar toch wel aan te raden haar even te laten checken door een DA, want ze kan ook iets gebroken hebben. Mijn nijn is ooit van de bank getuimeld en maakt echte een enorme smak op haar bek en voorpoot en zat toen even beduusd in een hoekje. Ik heb haar toen heel geod in de gaten gehouden, maar ze likte wat aan haar pootje en liep er even wat voorzichtiger op maar was binnen een kwartier weer de oude. Vrat zich helemaal vol en rende en sprong net zo hard door de huiskamer. Ongeveer een half jaar later was ik bij de DA en die voelde wat raars bij haar kaak. Op een foto bleek toen dat die gebroken bleek te zijn geweest. Dat moet bij die smak zijn geweest, maar ik heb echt NIKS aan haar gemerkt (en wist in die tijd toch echt al wel waar ik op moest letten). Helaas is daardoor later een abces op de plaats ontstaan wat maar terug bleef komen en waarom ik haar toen uiteindelijk toch mar heb laten inslapen (ze werd te oud om maar aan het opereren te blijven). Dus dit even ter illustratie dat je niet altijd aan een konijn kan zien dat ze iets gebroken kan hebben, maar dat op tijd ingrijpen wel grotere problemen later (door verkeerd groeien ook bijv) voorkomen kunnen worden...Dus ik hoop dat je wat geld bij elkaar kunt schrapen.. want ik begrijp ook wel hoe verschrikkelijk duur een DA is als je echt even geen geld hebt..
Beestenbende Geplaatst: 12 september 2010 Auteur Geplaatst: 12 september 2010 Hey Bianca Dat vind ik dus ook zo raar, dat het na de val een halve tot driekwart dag goed is gegaan, maar die val is het enige, wat ik kan bedenken.Ik heb geen pijnstiller in huis, maar ze heeft het in principe ook niet nodig om weer te gaan eten, want ze eet goed gelukkig. Wat een narigheid met jouw konijn. Het is een groot probleem, vind ik zelf, dat ze zo'n hoge pijngrens hebben. Dat ze hun pijn verbijten tot ze echt niet meer kunnen. Daardoor kunnen wij minder snel zien, dat er iets mis is. Lani's zus Nala heeft ruim een jaar geleden een voorpoot gebroken (helaas kon daar niks aan gedaan worden), maar ik had het geluk, dat de stand van de voorpoot veranderde, want zij zelf liet niks merken. Tot afgelopen april, toen ze stopte met eten en niet meer overeind kon komen. Of het de combinatie met de jeuk van de vachtmijt was of dat ze de poot opnieuw gebroken had, was niet duidelijk. Met pijnstilling en dwangvoer is ze er weer bovenop gekomen (hoewel ze nog steeds kampt met ondergewicht), maar ze is en blijft verschrikkelijk kreupel (heb haar waterfles lager moeten hangen, ruifen moeten ophangen i.p.v. haar hooiballen en een lagere etensbak moeten neerzetten).Ik hoop dus echt, dat Lani niks gebroken heeft. Als het door de val komt, hoop ik gewoon op een tijdelijke zwelling of kneuzing. Ik vind het wel eng, want ik ben zo bang, dat ze misschien geopereerd moet worden en dat ik het misschien niet betalen kan. Ik heb sinds half april al zeker ā¬150,- uit moeten geven aan medicijnen tegen de vachtmijt, die nog steeds niet bestreden is (Lani is bijna genezen, maar Nala niet door haar ondergewicht) en zit echt krap bij kas. Maar goed, het heeft ook niet veel zin om mezelf gek te gaan lopen maken voor ik meer weet. Ik moet het gewoon even afwachten!
Beestenbende Geplaatst: 13 september 2010 Auteur Geplaatst: 13 september 2010 (aangepast) Vanochtend toch maar de dierenarts gebeld, omdat de zwelling in Lani's flank niet was verminderd. Ik kon om 15.45uur terecht, dus ik ben echt al die tijd ziek van de zenuwen geweest. Ik moest er op de snorscooter naartoe, dus dat was ook nog even spannend hoe dat zou gaan. De DA kon de plek in eerste instantie niet vinden (ik ook niet), omdat ze zich helemaal uitstrekte op de tafel. Hij dacht aan een hernia of een soort navelbreuk (niet echt een navelbreuk, maar een soort van). Hij is er echt even goed voor gaan staan en heeft heel goed gevoeld. Hij gaf al aan, dat ze niet echt een reactie gaf, dus dat ze er waarschijnlijk weinig pijn aan had. Uiteindelijk is het dus zeer waarschijnlijk een pijnscheuring. Hij heeft haar een spuitje gegeven, wat de spieren iets ontspant, zodat de spier rust krijgt en het middel is ook een beetje pijnstillend.Ik moet de plek de komende dagen zachtjes masseren en goed in de gaten houden. Het is mogelijk, dat de zwelling helemaal verdwijnt, maar het kan ook zo blijven, maar dat kan geen kwaad. Ik moet alleen goed in de gaten houden, dat de zwelling niet groter wordt, want dan is er een mogelijkheid, dat er bv. darmpjes door een gaatje naar buiten stulpen (in het geval, dat het een soort navelbreuk is). De DA vroeg me over een paar dagen even te laten weten, hoe het met haar gaat, maar als de zwelling niet groter wordt en ze ook geen pijnverschijnselen krijgt, hoeft ik niet met haar terug te komen.Een pak van mijn hart dus, want ik vreesde het ergste, ondanks dat ze goed eet en vrolijk is. Toen ik haar net terug zette in haar kooi heb ik haar en haar zus meteen eten gegeven en ondanks de stress van de snorscooter rit en het DA-bezoekje ging ze meteen eten. 13 september 2010 aangepast door Beestenbende
Dollie Geplaatst: 13 september 2010 Geplaatst: 13 september 2010 Wat fijn dat het waarschijnlijk allemaal mee valt. En supergoed dat je toch even geweest bent, ookal zit je zo krap bij kas, dat doet niet iedereen je na. Is voor je eigen gemoedrust ook wel het beste denk ik trouwens. Beterschap voor Lani!
Bianca Geplaatst: 13 september 2010 Geplaatst: 13 september 2010 Nou hopen dat het vanzelf over gaat door te masseren dan. Maar als ze nou vaker van die aanvallen heeft dat ze stiller is en minder eet, dan is een breuk in het buikvlies weer voor de hand liggender, want dan steekt er misschien af en toe wat meer darm doorheen dan op de momenten dat ze weinig last heeft. Maar dan weet je nu wat het is en kun je er snel mee naar de DA. Moet ze dan trouwens geopereerd worden, of kan een breuk ook uit zichzelf weer herstellen?
Beestenbende Geplaatst: 14 september 2010 Auteur Geplaatst: 14 september 2010 Hoi Dollie en Bianca Dank je wel voor jullie berichtjes.Het is zeker een opluchting geweest, dat het allemaal meevalt. Ik was zo bang, dat ze geopereerd zou moeten worden en ik het niet zou kunnen betalen. Maar ik wilde inderdaad voor mijn eigen gemoedsrust er toch even naar laten kijken. Het idee, dat ze misschien met pijn leefde, kon ik niet echt hebben.Als het toch een breuk in het buikvlies is en er inderdaad darmen uitstulpen, dan weet ik niet, wat de volgende stap is. Ik neem aan een operatie, maar ik heb er expres niet naar gevraagd, omdat ik niet in de stress wil schieten om iets, wat misschien nooit aan de orde zal komen. Ik hou de mogelijkheid trouwens wel in gedachten hoor.Voorlopig gaat het in ieder geval goed. Lani is echt volledig zichzelf. Maar ik blijf haar nauwlettend in de gaten houden.
Bianca Geplaatst: 14 september 2010 Geplaatst: 14 september 2010 Nou als ze geen last meer krijgt is het toch gewoon de val geweest en zal het inderdaad allemaal wel meevallen!
Aanbevolen berichten