wencke Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Ik kom net bij de DA vandaan om afscheid te nemen van mijn nijntje :(eergisternacht vond ik dr hevig rillend en erg benauwd (Terwijl er overdag nog niks aan te hand was) ze had 40.6 koorts,heb dr naar binnen genomen,in de poezenmand gedaan ..kruik erbij..handdoek en toen werd ze wat rustiger qua trillen maar benauwd bleef ze.Gisterochtend meteen naar de DA gegaan,pijnstillers heeft ze gekregen en ze bleef bij hun in een zuurstof kooi,dwangvoeren ging makkelijk en ze leek wat rustiger,om 18:00 zou ik dr halen,DA wilde toch nog even kijken en ik schrok best eigenlijk,42 graden koorts,benauwd en wat zo raar was dat ze dr achterpoten helemaal naar voren stak en daartussen dr voorpootjes naar achteren deed,Eige verklaring van de DA was dat ze een houding zocht voor meer lucht maar ze had het zelf nog nooit gezien die houding.Ik zei dat ik haar zo niet mee naar huis nam en had een slecht gevoel erover,moest ik dr in laten slapen of nog een kans geven ?? zo moeilijk..In overleg besloten om haar toch een kans te geven omdat antibiotica ook z'n werk moest doen en ze was nog jong,2 jaar pas.Ze is met de DA naar een ander filiaal gegaan en weer in de zuurstofkooi gezet,dit omdat daar alle opvang dieren zaten en ze haar daar meer in de gaten konden houden.Vanochtend belde ze me om te zeggen dat ze het niet gehaald heeft .Ben heen gegaan om dr nog even te zien..wat ik wel heel raar vond,en daar ga ik zeker nog even over bellen,is dat ik vroeg hoe laat ben je voor t laatst met dr bezig geweest dat die DA half 9 (s'avonds ) antwoordde dat ze haar voeding ook niet door wilde slikken en nog net zo slecht ging..ik dacht ehhhh en je vond haar s'morgens ?Ze ging juist toch hier heen omdat jullie meerdere halen zouden checken ? voor alle dieren trouwens.Maar goed..sorry voor t hele verhaal..had ik maar naar m'n gevoel geluisterd dan had ze rustig in kunnen slapen :(voel me daar erg rot onder. In ieder geval zou ik graag willen weten of er iemand zo'n rare houding herkend ?De DA kon niet zeggen wat het nou precies geweest is..virus..bacterie..geen idee. Ik heb nog een konijn en zit sterk te twijfelen wat ik met haar moet doen,of naar binnen en bij ons of een vriendje zoeken voor dr.alleen is ook zo alleen. Thanks voor t lezen van mijn verhaal
Laura2 Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Ach jeetje, heel veel sterkte.Ik durf je niet te zeggen waar ze aan zou kunnen zijn overleden,maar als ze niet wou eten en de hele nacht alleen is geweest denk ik aan stil liggende darmen.Daarom laat ik mijn dieren, geen enkele, ooit alleen bij een da.Liever thuis, want je let zelf toch altijd beter op..Ik zou voor mn nijntje een nieuw vriendje gaan zoeken, zodat hij of zij hem of haar niet gaat missen...Misschien kun je een opvang konijntje een goed leven geven?Sterkte..
mystique Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Die verkrampte houding doet mij denken aan iets in de hersenen. Een virus, EC, of zo. Maar ik roep maar wat hoor. Sterkte met je verlies.
wencke Geplaatst: 11 september 2010 Auteur Geplaatst: 11 september 2010 bedankt voor jullie reactie Een verkramping was t niet echt ze ging gewoon zo zitten,al leek t mij geen ideale positie om meer lucht te krijgen.Ik had haar ook liever thuis maar die zuurstofkooi hielp haar wel ,ze werd rustiger met ademhalen en zoiets heb ik niet thuis natuurlijk,en eigenlijk had de eerste DA wel hoop dat t beter zou gaan.Overdag at en dronk ze wel,dat heb ik dr zien doen,ik let daar veel op eigenlijk omdat andere konijn paar maanden terug een verstopping had,dat had ik gelukkig snel door en is ook goed gekomen.Ik denk dat we er niet achter komen wat het echt is geweest.Ik ga denk ik even op zoek naar een opvang,geloof dat er 1 in haarlem zit die ook helpt/kijkt welk konijn geschikt is voor de mijne.
bunny ranch chanty Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Normaal kan een konijn kundige dierenarts eenvoudig sectie plegen wat jouw antwoorden geeft.
mystique Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Het is super dat je zo vlug een nieuwe partner wil voor je konijntje, maar ik vind het toch ook wel belangrijk dat je weet wĆ t er met het konijntje dat gestorven is, mis was. Misschien is het een virus oid, en dus besmettelijk. Ik zou toch even aan de DA's mouw trekken, om te weten te komen wat het was of in welke richting er moet gezocht worden.
Bianca Geplaatst: 11 september 2010 Geplaatst: 11 september 2010 Dat idee van je DA dat je konijntje zo ging zitten om meer lucht te krijgen is niet zo gek, want ik herinner me een paar jaar terug ook een onderzoek waaruit bleek dat als mensen met een astma-aanval voorover gingen hangen (of zoiets dergelijks) dat ze meer lucht kregen dan wanneer ze rechtop stonden of languit lagen. Dus je zou juist denken dat ze zo dubbelgevouwen minder lucht krijgen, maar dat was dus niet waar. Maar wat het ook geweest is, als ze lag te rillen en hijgen dan was het al heel erg toen je haar vond. En dan is de kans op herstel al meteen een stuk kleiner. Verder weet ik het niet, maar ik zou inderdaad even met je DA overleggen of het iets besmettelijks geweest kan zijn en hoe lang je dan je andere konijn apart moet houden voor er een nieuw konijntje bij kan.
iloon82 Geplaatst: 12 september 2010 Geplaatst: 12 september 2010 jeetje heel veel sterkte! En met vragen moet je zeker terug naar de da, anders blijf je met die vragen zitten. Ben je het niet met hem eens kun je met je andere nijn (mocht het nodig zijn) naar een andere da!
Vriendje en Maatje Geplaatst: 12 september 2010 Geplaatst: 12 september 2010 of buikpijn, dan maken dieren een hoge, ronde rug en een holle buikheel veel sterkte suzan
Bianca Geplaatst: 12 september 2010 Geplaatst: 12 september 2010 Vriendje en maatje, dat hangt dan af van het soort buikpijn denk ik? Want mijn nijnen gaan altijd helemaal languit plat op de buik liggen als ze darmklachten hebben in ieder geval
wencke Geplaatst: 12 september 2010 Auteur Geplaatst: 12 september 2010 (aangepast) Zit net m'n eigen verhaal te lezen maar vergeet dat de benauwdheid aan haar longen lag,(was niet helemaal duidelijk denk ik..sorry maar ik was behoorlijk van slag eigenlijk :( )longontsteking die denk ik heel snel ging omdat er overdag helemaal niks aan de hand was en waarschijnlijk nog met iets erbij..want ze had ook wat snot bij dr neus (DA heeft dat nog uitgespoeld zei ze gisteren)Ik weet niet of een DA nu nog sectie op haar kan doen maar ik ga morgen zeker bellen over besmettelijkheid voor m'n andere konijn,ik heb haar wel getemperatuurd maar dat is normaal gelukkig.En ik ga nog eens goed vragen of er niemand na half 9 s'avonds meer is geweest want hoe langer ik erover nadenk hoe bozer ik word,als dat echt zo is ga ik naar een andere DA,ze ging juist daarheen omdat er meer controle zou zijn. weet iemand of er een opvang zit in Haarlem want ik kan niks vind op internet ps bedankt voor alle adviezen en meedenken... 12 september 2010 aangepast door wencke aanvulling
Bianca Geplaatst: 12 september 2010 Geplaatst: 12 september 2010 Kan dat, zo'n acute opkomst van een longontsteking? Ik heb het zelf nooit bij de hand gehad, dus ik weet het echt niet. Ik weet wel dat darmklachten en ziektes als Myx en VHS ineens heel snel kunnen komen opzetten en escaleren. Dat is waarom veel mensen aan iets viraals denken, denk ik. Ik hoop dat de DA nog iets kan vinden. En een goeie DA heeft ofwel iemand die 's nachts regelmatig de acute gevallen checkt ofwel hij/zij neemt ze mee naar huis als ze niet een hele nacht alleen kunnen blijven.
wencke Geplaatst: 12 september 2010 Auteur Geplaatst: 12 september 2010 weet ik niet bianca maar t was geen myx en VHS die verschijnselen waren het niet,ze had t erg benauwd vandaar dat ze ook dr zuurstofkooi inging,ze heeft pijnstillers en koortsverlagende medicijnen gehad en antibiotica..die kooi gaf haar wel wat rust dus daarom nam ik haar niet mee naar huis.Ik nam ook aan dat er regelmatig gecheckt werd maar laat ik voor de zekerheid maar eerst nog een keer vragen voordat ik ontplof.en ik ga vragen of ze nog kunnen achterhalen wat het precies is geweest..hun leren daar dan toch ook weer van...
Bianca Geplaatst: 12 september 2010 Geplaatst: 12 september 2010 Ja precies, ik ken ook een aantal DA's die de praktijk aan huis hebben, dus die checken dit soort opnames toch wel continu ook al is de dienst afgelopen.
wencke Geplaatst: 13 september 2010 Auteur Geplaatst: 13 september 2010 Heb net gebeld en ze konden geen sectie meer op haar doen zeiden ze,de dienstdoende DA was niet aanwezig maar de DA die haar in de andere plaats heeft geholpen belt me nog terug vandaag over eventuele besmettelijkheid.Ik ben misschien een emo muts maar ik zit zo met een schuldgevoel dat ik mijn lieve nijn uit de bak heb laten halen en dat ze nu waardiger wordt gecremeerd en wordt uitgestrooid,dat kon gelukkig nog.geen fijn werkje voor de assistent maar jammer dan.Normaal denk ik ze is er toch niet meer maar ik moest dit doen voor mijn gevoel en ook voor haar.
Bianca Geplaatst: 13 september 2010 Geplaatst: 13 september 2010 Nou hartstikke goed dat je dit nog voor haar kon doen. Ik ben ook een emo-muts en mijn vorige nijn heb ik ook apart laten cremeren omdat dat gewoon voelde als de juiste keuze en het gaat er nu vooral om hoe jij je voelt. Ik hoop dat de DA je meer kan vertellen over eventuele besmettelijkheid. Maar als je andere konijn nog geen symptomen heeft dan is dat in ieder geval vast positief!
wencke Geplaatst: 14 september 2010 Auteur Geplaatst: 14 september 2010 Dank je wel Biancadit voelt inderdaad beter, ze is vandaag gecremeerd.ik heb nog rustig gepraat met de eerste DA,er is sƔvonds laat/s'nachts wel een DA geweest,ze had haar een hoge pijnstiller gegeven en weer in de zuurstofkooi gezet waar ze heel wat rustiger was..t ging ook weer iets beter al wou ze t voer niet door slikken.Ik vroeg wat het nu echt is geweest en zij zei duidelijk een longontsteking.ik heb vandaag al gekeken bij een ram maar moet zowiezo even 2 weken wachten voor de zekerheid wat betreft bacterieendus dat gaan we gewoon rustig afwachten en dan heeft ze een mooie man
Bianca Geplaatst: 14 september 2010 Geplaatst: 14 september 2010 Okay, gelukkig dat je nou wat meer weet. Sterkte met je verlies en succes met het vinden van een nieuw maatje voor je afgebleven nijn.
pechkonijn Geplaatst: 15 september 2010 Geplaatst: 15 september 2010 Wat een naar verhaal. Ik zou graag willen weten welke dierenartsenpraktijk het is die de zuurstofkooi heeft. Dat is namelijk erg zeldzaam en als je weet waar een zuurstofkooi staat kan dat het leven van een huisdier redden op het moment dat je een spoedgeval hebt.Dus zo je willen vertellen welke praktijk deze kooi heeft en of deze ook groot genoeg is voor honden en katten?
wencke Geplaatst: 16 september 2010 Auteur Geplaatst: 16 september 2010 dank je wel Bianca..fijn dat je reageerde Pechkonijn: dat is bij stad en land dierenklinieken,ze zitten in halfweg,heemstede en badhoevedorp,of ze groot zijn weet ik niet..even bellen .. dit is hun sitehttp://www.stad-en-land.com/nl/home.aspx?mod=shop&shp=nieuws&act=listprd&cat=1203
Aanbevolen berichten