FemkeEnIndy Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 Heeft iemand ervaring met dit probleem?Enkele maanden geleden begon mijn konijn een raar geluid te maken als ze een keuteltje uithaalde en opat.Het leek zo wat op een korte knor, maar ik kan het heel moeilijk uitleggen.Nu, enkele weken geleden werd dit echt heel erg, ze had duidelijk veel pijn en knorde en piepte heel erg.De dierenarts heeft dit bekeken en ze weet niet goed wat er gebeurd is. (het is nochtans een goeie!)Ze reageerde er heel fel op, dus het was moeilijk dit te behandelen.Het enige wat ze kon bedenken is dat ze eens zo hard heeft moeten persen dat er een stukje darm mee naar buiten gekomen is, dat dan afgestorven is, wat een infectie heeft veroorzaakt. Ze voelde een duidelijke verdikking rond de anus en het zag er ook helemaal niet goed uit.Dit is een vijftal dagen behandeld geweest met flamazine.Het genas erg goed en na een extra controle zei ze dat het er heel goed uitzag.Maar nu knort ze toch soms nog als ze een keuteltje uithaalt en opeet.Heeft iemand hier ervaring mee?
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 Het komt nog al eens bij schapen en koeien voor kun je googelen.Idem baarmoeder die naar buiten komen na de bevalling.Zou eens wat daar over gaan lezen in ernstige gevallen kunnen ze een stuk darm vast zetten door een operatie.
Petradhd Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 Ik weet ook niet veel over konijnen met een darmprolaps (zo heet dat) maar ik denk dat je via google nog wel iets zult kunnen vinden. Het zou misschien kunnen dat er littekenweefsel is gevormd dat voor problemen zorgt, bijvoorbeeld dat het 'trekt' als ze ontlast of misschien toch nog een kleine ontsteking. Ik weet het ook niet hoor, is maar een beetje een gedachtestroom (of is het gedachtenstroom? die verrotte nieuwe spellingsregels ook! :grrrrrr:)Hier alvast een leuk stukje info om je op weg te helpen (ik hoop dat je een beetje goed Engels kunt lezen en begrijpen):http://en.allexperts.com/q/Rabbits-703/2008/11/rectal-prolapse.htm
Bianca Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 Ik weet hier ook niks van maar wil ook wel helpen met vertalen of mee googlen als je moeite met het Engels zou hebben. Interessant stuk is dat Petra! (GI is trouwens Gastro-Intestinale, oftewel maag-darm(klachten))Sterkte ermee
FemkeEnIndy Geplaatst: 10 september 2010 Auteur Geplaatst: 10 september 2010 Ik hoop gewoon dat het nu opgelost is!! Maar het knorren maakt me wel wat ongerust. Maar misschien heeft het er helemaal niets mee te maken?? Dit knorren doet ze immers al langer...Ik controleer iedere dag even of alles er nog normaal uitziet en ze krijgt ook antibiotica om te herstellen van een operatie, dus dat zal een eventuele infectie ook wel tegengaan zeker?
Bianca Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 Hangt van de AB af. Niet elke AB is breed-spectrum, dus lost niet altijd alle infecties in het hele lichaam op.
Petradhd Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 En om even te muggenziften: ook een breed-spectrum ab lost niet alle infecties op, er zijn altijd nog bacteriën die niet binnen het spectrum vallen hoe breed het ook is. Daarnaast zijn er nog ab die bijvoorbeeld de bloed-hersenbarrière niet kunnen passeren waardoor ze niet werken tegen een infectie in de hersenen zelfs als de veroorzaker gevoelig is voor het specifieke ab. Maar dat gaat een beetje veel te ver off topic
Aanbevolen berichten