xxxsandra1980xxx Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 Hallo BB-ers! Ik heb een hangoorkonijn (Snuffel---> zie foto)Snuffel krabt geregeld aan zijn oren. Ik ben hiervoor ongeveer 3 maanden geleden naar de dierenarts geweest. Deze heeft met een soort lepeltje oorsmeer uit zijn oor gehaald en dit onder de microscoop gelegd. Geen oormijt zei ze.Ik heb voor alle zekerheid druppels meegekregen tegen mijt (weet de naam niet)Nu zijn we 3 maanden verder en Snuffel blijft krabben, zelfs soms zo hard dat ik er akelig van wordt. En zichzelf maar wassen!Ik controleer geregeld op schifers enz. Nu is me opgevallen dat Snuffel onder beide (hang)oren een kale plek heeft. Ik weet niet of het normaal is want van te voren heb ik deze plek niet zo uitvoerig bestudeert. Ook zie ik op de vloer kleine schilfers en oorsmeer (denk ik) liggen. Als ik hem dan onderzoek op schilfers kan ik niks vinden. Ook heeft hij soms hele kleine wondjes op de oren. Maar ik zie dat als hij zijn oren poetst er wel eens met zijn tandjes in bijt. Ook is hij al 6 maanden best flink in de rui.Wijzen deze symptomen dan toch op mijt/ schurft? Sorry voor het lange verhaal maar zo is het wel duidelijk!:mdr: PS: volgende week krijgt hij zijn vaccinatie weer dus ik moet toch naar de dierenarts mocht het iets zijn.
Mvrcarlaa Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 Hier zijn ze alle 3 flink in de rui, Reusje heeft 1 kale plek gehad maar daar begon meteen niet haar te groeien.Maar dat is van het verharen
Bruun Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 Hoi! Mijn langharige hangoor (Bruun) heeft idd ook kale plekken onder haar oren. Ben hiermee naar de dierenarts geweest en deze zei dat het geen kwaad kon. Bruun is ook heel erg in de rui, ik borstel haar regelmatig om alle losse haren weg te krijgen. Ze heeft gelukkig verder geen kale plekken op die onder haar oren na! Straks moet ik ook naar de DA met Bruun, ze heeft allemaal korstjes rond haar ogen. Ben benieuwd wat het is!! Ga ook gelijk maar voor de vaccinaties, heeft ze die ook al gehad!
Joseeke Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 Hangoortjes staan erom bekend dat ze overmatig oorsmeer kunnen hebben, maar als jij hier restanten van op de vloer vindt is niet goed.Teveel oorsmeer/pus kan ook veroorzaakt worden door de Pasteurella-bacterie.Deze bacterie kan breedschalig voor probleempjes zorgen bij konijnen.Met de juiste medicijnen kun je deze bacterie onderdrukken.Om te kijken of jouw konijn dit heeft, kun je hem het beste laten onderzoeken door een goede dierenarts die verstand heeft van konijnen. Die kleine schilfertjes die je op de vloer tegenkomt, kunnen idd huidschilfers.Kom je op de kale plekken ook huidschilfers tegen?Zoja, dan kan het idd vachtmijt zijn. Het beste kun je toch even met Snuffel naar een goede dierenarts gaan om hem te laten onderzoeken.
xxxsandra1980xxx Geplaatst: 10 september 2010 Auteur Geplaatst: 10 september 2010 De kale plekken zijn wel een beetje rood maar niet schilferig. Kan ook niet vinden waar het wel scilferig is maar toch liggen er schilfers.
Aanbevolen berichten