Puppynijn Geplaatst: 9 september 2010 Geplaatst: 9 september 2010 Weet iemand hoeveel calorieen een konijn per dag moet hebben?Ik zat daarover na te denken, omdat de worteltjespuree van Olvarit maar 27 kcal per 100 gram heeft en een heel potje is 125. Mijn nijn krijgt ook nog critical care, maar ik had al van meer dwangvoerders gelezen dat zij alleen wortelpuree geven. Krijgt een nijn dan niet veel te weinig energie binnen?Is het dan niet beter om een andere soort "nood-dwangvoer" aan te raden? (zoals nutrilon soya) ik geef nu wortel puree als extra toetje, bovenop de 100 ml cc, gewoon om nijn weer op gewicht te brengen. Maar met zo weinig calorieen, vraag ik me af of dat wel zin heeft?
Dollie Geplaatst: 9 september 2010 Geplaatst: 9 september 2010 Het is ook zeker geen dwangvoer waar je echt veel aan hebt, ik vind het niet echt een aanrader.. Maar je dwangvoert vaak niet om te zorgen dat het konijn voedingsstoffen binnenkrijgt, maar om te zorgen dat de darmen op gang blijven. (Ook dan is Olvarite niet echt geweldig want er zitten nauwelijks vezels in, maar goed..) Ik zou het hooguit gebruiken voor de smaak ofzo, maar echt geschikt dwangvoer vind ik het zelf niet, veel suiker, weinig vezels en weinig voedingsstoffen..
Puppynijn Geplaatst: 9 september 2010 Auteur Geplaatst: 9 september 2010 Nee, inderdaad. Als je nijn CC niet lust en wel wortel zou je de cc daarin kunnen oplossen (heb ik in het begin ook gedaan) en nu dan om haar eetlust aan te wakkeren/haar vet te mesten. Qua vezels zit er volgens mij amper wat in, wat immunofortis (prebiotische vezels), maar nooit genoeg voor een konijn.Overigens kan ik voor nutrilon soya ook geen vezel info vinden. Wel bevat dat veel meer vitamines en mineralen en ietsje meer calorieen (72/100 ml indien klaargemaakt volgens gebruiksaanwijzing. Voor nijn verdubbelt dat ongeveer, ivm aan te houden dikvloeibaarheid) Ik zal toch eens aan de DA vragen
Aanbevolen berichten