Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dank voor het duimen voor Rufus.

Hij is net weer thuis van de operatie. Erg suf nog, maar verder ok.

De DA had niet verwacht dat z'n gebitje er zo aan toe was. Naast de haakjes aan z'n kiezen ligt een kies in zijn bovenkaak onder het tandvlees. Hierdoor zal altijd de onderliggende kies doorgroeien en in het tandvlees gaan prikken.

Naast het wegvijlen en knippen zijn ook de kiezen in zijn onderkaak aan de zijkant bijgevijld. Ze stonden in een boogje en prikten in zijn wang.

Hij heeft nog net geen beugeltje nodig :mdr:.

Helaas betekent het wel dat hij om de zoveel maanden geholpen moet worden om pijn te voorkomen. Heb DA gevraagd of dit de kwaliteit van leven in de wegstaat en hij verzekerde me dat Rufus er niet al te veel last van zal hebben mits alles wordt bijgehouden. Gelukkig maar, want ik hoop nog jaren van hem te mogen genieten.

Geplaatst:

Sneu dat alles zo schots en scheef staat.. Gelukkig is hij bij jou terecht gekomen, er zijn genoeg mensen die een dier hierom laten inslapen.. Las net nog over een opvang in Engeland, die álle konijnen met gebitsproblemen, hoe klein ook, laat inslapen.. Echt sneu toch!

Geplaatst:

Da's nou echt zonde. Die beestjes kunnen er toch niets aan doen. Als je voor een beestje kiest dan moet je er ook voor zorgen, ongeacht wat ie mankeert. Ik zou het echt niet over mijn hart kunnen krijgen om Rufus te laten inslapen omdat hij wat meer geld kost door z'n gebit.

En als je ziet hoe lekker ie nu al weer zit te knabbelen...... dan was het me het wel waard

Geplaatst:

Die dieren kunnen er inderdaad niets aan doen, maar soms is inslapen toch beter, als je ziet hoeveel mensen onbezonnen beginnen aan een konijn zonder rekening te houden met de kosten die zo'n dier meebrengt. Als zo'n dier dan begint te sukkelen, zal er vaak geen geld aan uitgegeven worden, want het is 'toch maar een konijn', en voor tien euro heb je al een nieuw. Dan is het mi beter die dieren een lijdensweg te besparen. Ik zou zo'n rekening natuurlijk betalen, en jullie ook, maar vele anderen denken zo niet.

On topic, fijn dat Rufus terug thuis is en dat alles goed verlopen is, hopelijk laat de volgende tandartsbeurt nog lang op zich wachten.

Geplaatst:

Je kunt niet alle dieren redden en in laten slapen is in dergelijke gevallen inderdaad beter, maar we hebben het hier over een simpel haakje, olifantstanden die verwijderd kunnen worden, iets dat met één ingreep is opgelost en al deze dieren laten ze inslapen. Nee, ik vind dat niet kunnen, hoe je het ook wend of keert.

Maar goed, daar ging het niet over. Hoe gaat het nu met Rufus?

Geplaatst:

Met Rufus gaat het een stuk beter. Heeft net een tweede portie "dwangvoeding met extra herstel spul" gekregen. Ook knabbelt hij alweer vrolijk, met zijn oortjes kwiek naar voren gericht, aan zijn hooi. Alleen z'n brokjes raakt ie nog niet aan, maar dat komt vanzelf wel. Ik moet nog een paar dagen doorgaan met het geven van pijnstilling, maar Ruuf heeft er weinig last van.

Tot laat in de middag heeft ie in z'n hok gezeten, maar op een gegeven moment zat hij zo heftig en verontwaardigd aan zijn deurtje te rukken dat ik hem eruit heb gelaten (Rufus is een huiskonijn dat overdag los loopt). Er kwam eruit met een binkie, dus ik vermoed dat ie weer lekker in zijn vel zit.

Geplaatst:

Hmm oke 2 topics dus hier over, heb ook al in het andere gereageerd.

Maar als het met voeding niet verholpen kan worden en hij inderdaad om de zoveel tijd onder narcose moet om de haakjes weg te laten halen, kun je ook overwegen om tanden te laten trekken volgens mij.

Maar ik zou het nog maar even afwachten. Pico heeft ongeveer hetzelfde en hij heeft in juni zijn haakjes weg laten halen en tot nu toe is er nog niks aan de hand.Ik heb het niet laten controleren, want dat moet ook onder narcose. Ik weet precies bij hem wanneer hij haakjes heeft. De keutels worden dan donkerder en kleiner. En als hij niet meteen aanvalt op zijn biks en groenten weet ik ook genoeg.

Maar goed misschien valt het dus wel mee en kun je met de juiste voeding het erg lang rekken en hoeft het misschien maar 1-2 keer per jaar.

Geplaatst:

ja hoe zit dat eigenlijk met kiezen trekken..misschien die ene kies die door blijft groeien omdat die bovenste kies er niet uit is. Als je die zou trekken dan heb je denk ik al veel minder problemen. Maar weet niet of dat kan natuurlijk.

Geplaatst:

Er was hier toch ooit een topic waarin iemand een nijn de kiezen moest laten trekken.. was al een tijdje geleden.. het was niet aan te raden,..maar blabla..waardoor het wel mogelijk was.. volgens mij ging het om dat als je meerdere kiezen zou trekken... of niet>? weet het niet meer eigenlijk. Maar zou wel de moeite waard zijn om dit te onderzoeken. Het kan je konijn enorm veel ellende besparen denk ik... als het mogelijk is natuurlijk...

Geplaatst:

Zou het zeker onderzoeken :yes: ik zei ook, het is niet áltijd aan te raden.. Het is ook niet de simpelste oplossing.. Maar het ís misschien wel een oplossing. Ik zou zelf nu eerst kijken hoe het gaat verlopen en bij een volgend bezoek zoiets bespreken met de DA.

Geplaatst:

Hij zal waarschijnlijk heel anders gevoerd moeten worden zonder kiezen, althans, dat vermoed ik.

Hooi malen, brokjes weken, groen in hele kleine stukjes.

Maar ik denk dat ie daar wel aan wennen zal en dat het evengoed een ontzettend blij konijn kan zijn. Hij is al gelukkig dat jij m hebt uitgezocht, denk ik :)

Geplaatst:

Kiezen trekken was volgens de DA niet nodig. Althans voorlopig niet. De gevolgen van de narcose zijn enorm meegevallen. Rufus eet nu weer zo goed als normaal. Ook toont hij weer wat belangstelling voor zijn biks. Heeft er eentje gegeten, maar zijn bekje is toch nog te gevoelig om daar uitgebreid van te smullen. Hij is ook weer op zijn oude gewicht.

Dus als hij regelmatig aan zijn gebit moet worden geholpen kan ik er mee leven. Zeker nu ik zie hoe blij hij weer is. Nog nooit zoveel binkies gezien.

Met of zonder gebitsproblemen, ik ben heel blij dat Rufus hier woont. Zou het ook niet over mijn hart kunnen krijgen om het terug te brengen of zo. Een kind met een beugeltje lever je toch ook niet in.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .