Flibberke Geplaatst: 8 september 2010 Geplaatst: 8 september 2010 Klopt het dat de panacur die bij konijnen gebruikt wordt om te ontwormen dezelfde is als die men bij katten en honden gebruikt?(alleen dan wel in een andere dosering natuurlijk)
Melanie B Geplaatst: 8 september 2010 Geplaatst: 8 september 2010 Op mijn doosje waar de panacur in zit staan honden en katten ja!
Dollie Geplaatst: 8 september 2010 Geplaatst: 8 september 2010 Jups. En de vloeibare Panacur is voor schapen geloof ik! Het gaat om de werkzame stof en die is hetzelfde natuurlijk.
Flibberke Geplaatst: 8 september 2010 Auteur Geplaatst: 8 september 2010 Dan ga ik zo eens panacur pasta bestellen want ik heb een groot vermoeden dat mijn nijntjes last hebben van wormpjes. Ze zijn in hun 3 jaar nog nooit ontwormt geweest.
Dollie Geplaatst: 8 september 2010 Geplaatst: 8 september 2010 De vloeibare is veel goedkoper, misschien dat je eerst je DA kunt bellen of ze die hebben?
Flibberke Geplaatst: 8 september 2010 Auteur Geplaatst: 8 september 2010 Oh, ik dacht de vloeibare enkel voor schapen was, dan heb ik de post eerder in het topic verkeerd begrepen. Doe je dit dan in het drinkwater of moet dat ook rechtstreeks in de mond zoals bij de pasta?Ik zal het eens aan mijn DA vragen, maar ik vraag het alvast hier even omdat mijn DA helaas niet erg konijnkundig is ...
Dollie Geplaatst: 8 september 2010 Geplaatst: 8 september 2010 Haha nee ik bedoelde dat de vloeibare eigenlijk voor schapen is maar dus net zo goed voor konijnen gebruikt kan worden. Staat er een beetje onduidelijk zie ik nu. Zoals ik al zei, het gaat om de werkzame stof. De meeste medicatie is officieel niet voor konijnen eigenlijk. Je doet de vloeibare ook rechtstreeks in de mond, wat dat aangaat is er niet heel veel verschil, maar ik geloof dat de vloeibare echt een stuk goedkoper is.. Heb het zelf alleen nog nooit gehad, heb altijd de pasta, eerst toevallig maar nu heb ik altijd wat op voorraad en de pasta is langer houdbaar, dus ja..
Bianca Geplaatst: 8 september 2010 Geplaatst: 8 september 2010 Bijna alle medicijnen die voor konijnen gebruikt worden zijn eigenlijk voor andere (huis)dieren bedoeld. Dat komt omdat konijnen altijd als 'minder belangrijk' werden gezien. Veel eigenaren kopen liever een nieuwe dan veel geld uit te geven aan een medische behandeling. Maar door de eigenaren die dat wel over hebben voor hun nijn is er dus in ieder geval onderzoek gedaan welke medicatie voor andere dieren ook voor konijnen werkt. In sommige gevallen is dat medicatie voor honden en katten (omdat dat toch al veel gebruikt wordt in een DK) of voor schapen, geiten en paarden (omdat de spijsvertering van een konijn daar weer veel op lijkt). Misschien is er wel medicatie specifiek voor konijnen, maar ik heb het nog nooit gezien. De Coccidiose medicatie die het beste werkt bij konijnen, is zelfs eigenlijk voor terrariumdieren bedoeld!
Aanbevolen berichten