Melanie B Geplaatst: 6 september 2010 Geplaatst: 6 september 2010 Afgelopen vrijdagavond ben ik met mijn konijn naar de DA geweest omdat zij constant met haar hoofdje knikt op de maat van haar hartslag. Ook hoor ik haar adem erg goed. De DA heeft geluisterd maar niets afwijkends aan haar longen kunnen ontdekken. Ze denkt aan een parasiet. Daar heb ik een wormenkuur voor gekregen en antibiotica. Ze eet nog wel wat hooi en stro maar geen brokjes meer, groente gaat er ook af en toe nog wel in. Ik zie haar niet drinken dus geef ik haar water via pipet zodat ze toch wel vocht binnen krijgt.Herkent iemand deze symptonen of heeft iemand hier ervaring mee bij zijn eigen konijn? Alvast bedankt voor de reacties!
Amatjuh Geplaatst: 6 september 2010 Geplaatst: 6 september 2010 Nee geen ervaring met deze symptomen.Welke kuur heb je precies gekregen? Wanneer zou je verbetering kunnen verwachten volgens de dierenarts?Een konijn met pijn eet vaak niet, hoe dit goed in de gaten en trek op tijd aan de bel. Als de darmen stil komen te liggen ben je nog verder van huis. Mogelijk kan het ook duiden op haakjes op de kiezen, omdat ze wel nog de zachtere dingen eet. Heb je wel een konijnkundige dierenarts?Ik zou wel overleggen met de dierenarts wat betreft het niet eten. Misschien moet je gaan dwangvoeren en pijnstilling gaan geven.
Melanie B Geplaatst: 6 september 2010 Auteur Geplaatst: 6 september 2010 Ze krijgt elke dag een dosis panacur en 2x op een dag antibiotica. Haar vriendje krijgt ook de panacur ter preventie.Maar hij eet en drinkt nog wel, zie niets vreemd aan hem, behalve dat hij nu heel beschermend is tov Fendi. Waar zij gaat, gaat hij ook.Ik heb bijna heel het weekend thuis op de bank gezeten en gekeken naar haar gedrag of dat ze wel eet en drinkt.Ze komt ook nog wel naar buiten want hun hok staat in het weekend bijna 24/7 open dus ze kan doen en laten wat ze wil. Ik vind haar wel wat minder actief dan normaal, maar goed, ik ga ook geen marathon lopen als ik me niet lekker voel.Ik ben van het weekend naar een andere DA geweest die dienst had. De mijne had geen avond/weekend dienst. Ze eet dus nog wel wat..alleen geen biks terwijl als ze normaalgesproken eten krijgt daar bijna op aanvalt zo lekker vind ze het (SS)!Omdat ik haar niet zie drinken (zie het ook aan hoe niet snel de fles leeg is) geef ik haar al wel water met een spuitje zodat ik er zeker van ben dat ze wel genoeg vocht naar binnen krijgt. De DA zei dat het knikken met haar hoofdje nog wel lang zou kunnen gaan duren omdat het een neurologische aandoening zou kunnen zijn......de Panacur heb ik voor 14 dagen meegekregen en de antibiotica voor 7 dagen.
Amatjuh Geplaatst: 6 september 2010 Geplaatst: 6 september 2010 Ik zou toch even met je eigen dierenarts overleggen wat betreft het eten. Als je konijn nu wel goed groente at is het wat anders maar alleen hooi is natuurlijk niet veel..Misschien dat je een paar keer per dag wat dwangvoer kunt geven? Je kunt zelf een papje maken van de SS door er lauw warm water bij te doen. Eerst kijken of ze het zo wil oplikken en anders met een spuitje geven, maar niet te veel in 1 keer.Hier krijgt 1 koppel konijnen ook SS en ik weet hoe dol ze er op zijn, als ze er niet op aanvallen is het toch een teken dat er iets niet goed is.Ik zou het dus even telefonisch voorleggen aan je dierenarts. Misschien moet je toch even langskomen om naar de darmen te laten luisteren. Volgens mij kan het ook door de anti biotica komen dat een konijn niks eet als ik met niet vergis..
bunny ranch chanty Geplaatst: 6 september 2010 Geplaatst: 6 september 2010 (aangepast) Een konijn met ecuni culi kan nog wel eten en goed eten met een scheef hoofd ( daarom krijg je panacur)Nu je konijn slecht eet met de zelfde verschijnselen denk ik meer aan een ooronsteking ( ab kuur) zou ik voor langer vragen min 10 dagen max 14 dagen.Daarom krijg je beide medicatie om het een en ander uit te sluiten heel goed van je dierenarts !Een ooronsteking moet je op dag 10 van medicatie toch wel verbetering zien.Kijk of ze wel keuteld, anders dierenarts vragen of je kan dwangvoeren eventueel pijnstilling mag geven. 6 september 2010 aangepast door bunny ranch chanty
Bianca Geplaatst: 6 september 2010 Geplaatst: 6 september 2010 Ik heb ook niet heel veel ervaring, maar alle dingen waar ik aan dacht, heeft de DA ook aan gedacht. (EC en/of oorontsteking) Panacur en AB is inderdaad het beste denk ik. Alleen hooi eten is niet zo erg, als ze maar genoeg eet om de darmen op gang te houden. Dus hou in de gaten dat ze blijft keutelen en dat de keutels niet te klein worden, want dan zou ik ook gaan bijvoeren.
Puppynijn Geplaatst: 6 september 2010 Geplaatst: 6 september 2010 Kun je haar iedere dag wegen? Dan kun je goed in de gaten houden of ze nog voldoende eet. Pas na drie dagen merk je of ze niet goed meer eet (zo lang is het eten onderweg) en dan had je eigenlijk al in moeten springen. Aldus mijn DA vandaag. Ik hoop dat Fendi snel weer beter wordt!
Melanie B Geplaatst: 7 september 2010 Auteur Geplaatst: 7 september 2010 Ik zag haar gisteren weer wat hooi eten maar naar mijn zin lang niet voldoende. Ik geef haar sinds afgelopen zondag ook al wat wortelhapje en gisteren heb ik wat brokjes SS fijngestampt en dat er ook door heen gedaan...is wel lastig want het zet uit na dat het in aanraking komt met water of met wortelhapje en dan krijg je klontjes. Maar dat heb je toch ook met CC? Is er voor de variatie ook nog een ander soort hapje dat je ze mag geven, bv fruithapje ofzo?Haar keutels zijn klein en het zijn er lang niet zoveel als eerst maar ze eet natuurlijk nu ook een stuk minder. Het lijkt wel dat het knikken iets minder heftig is geworden. Alleen als haar harstlag omhoog gaat dan gaat het knikken ook weer wat sneller.De DA heeft nog wel in haar oren gekeken maar daar zag ze ook niets bijzonders.Dat ze niet zoveel meer eet kan ik inkomen maar dat ze niet drinkt dat vind ik raar. Zou haar fles te laag of te hoog hangen? Want als ze van mij water krijgt via een spuitje drinkt ze het wel zonder tegenstribbelen op.Ik ga zo in ieder geval de DA bellen want ik ben nu al door de antibiotica heen..terwijl het voldoende zou moeten zijn voor 7 dagen. En ik heb me echt aan de hoeveelheid gehouden dus ik heb denk ik gewoon te weinig mee gekregen.
Melanie B Geplaatst: 7 september 2010 Auteur Geplaatst: 7 september 2010 Zojuist even met de DA overlegd. Ik ga vanavond met Fendi langs bij de DA om haar een onderhuids infuus te geven zodat ze wel voldoende vocht binnen krijgt. Dat is dan weer 1 zorg minder en kan ik me helemaal concentreren op het eten.Ze denkt aan ecuni culi en het kan dan wel even duren voordat die parasiet helemaal dood is. In eerste instantie wil ze het 2 weken met Panacur en antibiotica proberen en zonodig nog langer.
Amatjuh Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 Misschien dat ze uit een bakje water wel zelf drinkt?Wortelhapje kun je wel geven (let wel op dat er geen aardappel in zit) dat is op zich goed om de darmen aan de gang te houden, maar er zitten geen vezels in. Probeer om de SS nog dunner te maken met lauw warm water dan kun je het ook met een spuitje geven. En anders vanavond CC vragen bij de dierenarts.Onderhuids infuus? Je bedoelt denk ik gewoon dat ze in 1 keer 50 of 100 ml vocht onder de huid spuiten en dan kan ze weer naar huis.Ik ben er zelf niet zo'n hele erge voorstander van, het zijn allemaal maar tijdelijke oplossingen. Ik zou er voor kiezen om het konijn te laten opnemen. Dan kunnen ze een infuus aanleggen in het oor (bloedvat) en zo vocht en medicijnen toedienen. Ook kunnen ze dwangvoeding geven en het konijn warm houden. Heb je de temperatuur al eens gemeten of laten meten van je konijn? Dat zou ik vanavond ook even laten doen.
Puppynijn Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 Als je de SS in water oplost krijgt ze in principe al vrij veel vocht binnen. Normaal drinkt ze om die vezels te laten zwellen, dat doe jij nu al voor haar. Als ze met zo opgelost dwangvoer veel zou drinken, zou je een nier probleem verwachten. CC ziet er uit als heel fijn gemalen hooi, ik vraag me stiekem af of er zoveel verschil zit tussen CC en zelf ss of hopefarms (dus goede bixjes) op te lossen in water. En CC heeft ook klontjes, hoewel dat beter gaat als je er minder water bij doet. Het moet vrij dik blijven (deed ik eerst verkeerd, maar als je het uit het spuitje drukt, moet het een mooie slang worden die heel blijft. Geen bloepje worden) Volgens mijn DA mag je, als ze echt weinig voeding binnenkrijgt, ook nutrilon soya in water opgelost geven. Als je zelf een appel pureert, kun je dat ook naar binnen spuiten, da's een boel goedkoper dan olvarit . Maar dat is alleen als extra, haar echte voeding zou ze van de SS of CC moeten krijgen. Appelpuree en wortelpuree zijn lekker, maar leveren voor je nijn niet veel voedingstoffen en vezels. En die heeft ze wel nodig.
Melanie B Geplaatst: 7 september 2010 Auteur Geplaatst: 7 september 2010 Ze drinkt niet uit een bakje en ze wil ook niets van een lepel drinken (en eten). Ik zou bij de DA met 10 min klaar zijn met het infuus dus ik denk Amatjuh dat je gelijk hebt want ze mag daarna ook weer mee naar huis.Het is niet zo dat ze helemaal niets eet want af en toe pakt ze wat hooi of stro en witlof wil ze ook nog wel dus ze krijgt wel wat naar binnen maar niet genoeg. Met dwangvoeren doet ze ook niet moeilijk, het lijkt wel of ze begrijpt dat ik haar ook alleen maar wil helpen.SS en CC zien er gemalen hetzelfde uit en het komt toch ook wel een beetje op hetzelfde neer, vezels vezels vezels! Ik vroeg of dat het malen van SS ook goed zou zijn ipv CC en dat mocht ik proberen. Maar ik denk dan dat ik het ook niet goed aanmaak...dat het wat dikker papje moet zijn dan. Ik zal het in ieder geval vanavond nog even vragen en ook gelijk naar haar temperatuur. Moet haar temp hetzelfde zijn als de onze?
Bianca Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 Neeeee, haar temp moet tussen 38,5 en 41 zitten (zo uit mijn hoofd.. iig niet lager!)En inderdaad ALLEEN wortelhapje, maar ik zou op CC overstappen als je dat kan krijgen van je DA. Is wat duurder, maar heeft precies wat je nijn nu nodig heeft. Mijn nijn drinkt normaal heel veel en dronk ook bijna niks meer toen ik haar dwangvoerde maar was toch niet uitgedroogd, dus kreeg met het dwangvoeren al genoeg vocht binnen blijkbaar.Mijn nijn was ook heel makkelijk te dwangvoeren, totdat ze zich beter ging voelen, toen ging ze tegenstribbelen, dus het is inderdaad of ze weten dat je het voor hun bestwil doet. Hoeveel AB zat er in het flesje en hoeveel moest je haar geven? (welke AB is het?)Misschien kan de DA anders de AB gaan spuiten ipv oraal, dan beĆÆnvloed het de spijsvertering hopelijk wat minder en krijgt ze misschien weer wat eetlust terug? Van Baytril moet je 2 x daags 0,4 ml per kg geven. Dus als je konijn 2 1/2 kilo is dan doe je maar 5 dagen met een flesje van 10 ml, maar als ze 1,2 kg weegt doe je er precies 10 dagen mee. Geef je haar niet teveel anders? Hier staat een heel stuk over EC en de aanbevolen behandeling: http://www.konijnen.nl/ziekten/torticollis.htmMisschien kunnen mensen met meer ervaring even kijken of het allemaal klopt wat er staat?
Puppynijn Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 Klopt die boventemperatuur wel? Puppynijn was gisteren 40 graden en de DA zei dat ze max 39,5 mag hebben.
Melanie B Geplaatst: 7 september 2010 Auteur Geplaatst: 7 september 2010 Ik zal het vanavond wel zien dat wat haar temp is. Neem aan dat mn DA dan wel conclusies zal trekken ;-) Ze zitten nu in een buitenhok en ze zit ook vaak genoeg beneden, neem aan dat als ze het koud heeft ze wel naar het slaaphok zal gaan.Fendi is ook een zuipschuitje want samen (ze heeft een vriendje) drinken ze makkelijk een fles leeg per dag..nu gaat er een kwart uit tot max een half uit en zo zie ik dat zij niet of nauwelijks drinkt. Idde haar vriendje zie ik gewoon drinken en eten dus met hem gaat alles nog goed gelukkig. Er zat volgens het flesje 7 ml Baytril in en ik moet idd 2x per dag 0.4 geven. Maar het is nu al op dus ik vermoed dat er geen 7 ml in zat. Vond het al zo weinig toen ik het mee kreeg, toen dacht ik al dat ga ik nooit redden....maar ze heeft vanmorgen haar AB nog gehad en vanavond krijgt ze dan weer bij de DA. Fendi weegt ongeveer 1.6 kg. Als ze per 1.2 kg 0.4 ml moet krijgen zou ze dus nog iets meer dan 0.4 moeten krijgen...of maak ik nu een rekenfout? bedankt voor de link, ga ik zo gelijk even lezen!
bunny ranch chanty Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 Konijn met EC heeft warmte nodig daar reageren ze beter op.Buiten kunnen ze door het stil zitten onderkoeld raken.
Melanie B Geplaatst: 7 september 2010 Auteur Geplaatst: 7 september 2010 Zal vanavond haar temp op laten meten en gelijk vragen of ze naar binnen moet. Als dat het geval is, moet haar vriendje dan ook mee naar binnen? Ik wil ze liever niet scheiden, ze zijn erg aan elkaar gehecht.
Puppynijn Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 Zou ik wel doen en dan goed op hem blijven letten en bij de eerste tekenen van EC ook hup aan de panacur enzo. Of preventief geven, net wat je zelf wilt.
Melanie B Geplaatst: 7 september 2010 Auteur Geplaatst: 7 september 2010 Hij krijgt ook al Panacur ter preventie :-)
Puppynijn Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 Dan zou ik ze zeker lekker bij elkaar laten :yes:. Lekker warm en minder stress.
Dollie Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 Zeker bij elkaar laten hoor! Ik denk dat da tin verreweg de meeste gevallen het beste is.
Melanie B Geplaatst: 7 september 2010 Auteur Geplaatst: 7 september 2010 Nou ben net weer terug van de DA. Dit keer mn eigen DA.Ze heeft de kiezen van Fendi wat geveild zodat er geen scherpe haakjes aan zouden kunnen zitten. Gelukkig deed Fendi niet zo moeilijk, het is een slim konijntje wat na een paar keer veilen deed ze haar kiezen op elkaar met de veil ertussen hahaha nu kon de DA niet meer veilen.Ze heeft een infuusje gekregen en nu ziet ze eruit als een kameel. Maar ze was in ieder geval niet uitgedroogd, haar nekvelletje sprong meteen weer goed toen ze losliet.Ook heeft ze nog op gas gecontroleerd maar daarvan was geen sprake. Temperatuur was 38.3 en ze woog nu precies 1.6 kg waar ze vrijdag 1.634 woog. De bytil was op dus nu heb ik enrofloxoral mee gekregen als antibiotica en wat CC om te proberen en ze heeft nog een pijnstiller gekregen voor het veilen.Ik laat haar maar eerst even bijkomen van alles en ga eerst zelf wat eten en dan weer met haar aan de slag!
Amatjuh Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 Haakjes worden eigenlijk altijd onder narcose weggehaald om 2 redenen. Ten eerste omdat het zonder narcose veel te veel stress oplevert wat resulteert in nog slechter eten. En ten tweede omdat je zo niet tot de achterste kiezen kunt komen en met narcose wel. (tip voor de volgend keer )Heb al wat CC geprobeerd? En hoe ging dat?
Bianca Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 Dat van die 41 graden had ik van mijn DA. Lizzie had toen 39,9. De tweede keer had ze 38,6. Fendi's temp klinkt wel wat laag, heb je de konijnen al binnen gehaald? Het kan zijn dat ze door haar ziekte of het beperkte voer dat ze binnenkrijgt haar temperatuur niet goed kan regelen. En wel raar dat je ineens een andere AB meekrijgt. Als je van de Baytril per kilo 0,4 moet geven, dan moet je met 1,6 kg dus 1,6 x 0,4 geven en dat is 0,64 2 x daags. Maar is volgens dat artikel waar ik de link van had meegegeven. Had je daar nog wat aan? Klopt de dosis Panacur wel? Hoeveel enroflox. moet je nu geven? En hoezo lijkt ze op een kameel??? Je bedoelt toch niet dat al het vocht nu als een bult onder haar huid zit? Dan heeft het infuus niet goed gezeten lijkt me... (al heb ik alleen ervaring met een infuus bij mezelf. Telkens als dat na een tijdje door de ader heen prikte dan zwol mijn arm op van het vocht en moest het infuus in de andere arm gezet worden omdat het zo niet in de bloedbaan terecht komt.)
Melanie B Geplaatst: 8 september 2010 Auteur Geplaatst: 8 september 2010 Er zaten van wat ik heb begrepen geen haakjes maar ze wilde uitsluiten dat ze geen hard voedsel wilde eten vanwege haar kiezen. Maar ik zal de volgende keer om een sufferdje vragen. Bedankt!Mijn DA zei dat haar temp niet onder de 38 mocht komen en dat ik haar het beste samen buiten kon laten zitten omdat er anders nog meer veranderingen plaatsvinden en wat alleen maar meer stress oplevert. Ik heb iets gelezen over een snuggle safe...dat is toch een soort kruik? Dat zou ik anders ook in de kooi kunnen leggen. Maar gisteravond gingen ze weer vrolijk samen buiten liggen. Dat zal ze toch niet doen als ze het koud heeft? De baytril was op bij de DA...en het was of een andere AB meenemen of w88 tot de volgende dag op Baytril...dus toch maar voor een andere AB gekozen omdat mijn voorraad ook op was. De dosis Panacur klopt wel. Maar dat is wel lastig geven in zo'n spuit met die streepjes...Fendi moet 2/3 en Idde 3/4. Ik moet nu 0.5 enroflox geven. Dat infuus heeft onder haar nekvel gezeten en het was ook niet de bedoeling dat het in haar bloedbaan terecht kwam van wat ik ervan begreep. Het moest er ook echt zo uit komen te zien als een kameel. Die bult zou een net als bij een kameel een soort vochtvoorraadje opleveren wat door het lichaam opgenomen zou worden. Gisteren heb ik nog wat CC met wortelhapje naar binnen gekregen en vanmorgen weer. Heb vanmorgen wat water erbij gedaan en dat gaat makkelijker naar binnen dan als het een brei is.
Aanbevolen berichten