Ga naar inhoud

mijn voedster word gesteriliseerd\gecastreerd helppp


rewaantje

Aanbevolen berichten

hallo

mijn voedster van bijna 9 maanden word donderdag geholpen omdat ze nu al een kleine tumor in de baarmoeder heeft. hebben jullie tips en advies ???

moet ik haar bij haar vriendje weghalen

welke voorzorgsmaatregelen kan ik al nemen

hebben jullie verzorgings tips

alstublieft help me want ik wil niet dat ze nog zieker word door mijn onweten

alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat naar dat ze zo jong al ziek is! Hoe zijn jullie erachter gekomen dat ze een tumor heeft?

Ik heb mijn konijnen niet helemaal uitelkaar gehaalt, ik heb een panelenren om een binnenkooi gezet. De voedster in de binnenkooi en de ram er omheen. Al vrij snel heb ik ze onder toezicht samen gelaten, maar mijn voedster at ook gelijk en heeft helemaal geen problemen met herstellen gehad. De tweede dag na de castratie heb ik ze weer helemaal samen gelaten.

Ik weet niet of je konijntje binnen of buiten zit, maar je kunt haar nu het beste naar binnen halen. Er mag geen bodembedekking in de kooi, want die kan in de wond prikken. Ik heb kranten met daarover handdoeken gebruikt. Omdat konijnen na een narcose vaak moeite hebben met het op peil houden van hun temperatuur, zou ik een Snuggle Safe of een kruikje oid in het hok leggen.

Verder is het belangrijk om pijnstilling, een spuitje zonder naald en dwangvoer in huis te hebben, maar dit zal je dierenarts wel voor je hebben. Ook zou ik zorgen dat je allerlei lekkere groentes en het lievelings kostje van je dame in huis hebt, zodat je haar gauw weer aan het eten krijgt.

Misschien dat je hier een paar topics van door kunt lezen: http://www.bunnybunch.nl/community/tags/castratie%20voedster.html dan weet je een beetje waar je aan toe bent.

Succes en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had dinsdag avond hun kooi nagekeken omdat ik van woensdag tot vrijdag op kamp moest.

ik vond dat ze niet helemaal in orde was dus ik had tegen me moeder gezegd dat ze haar in de gaten moest houden en eventueel naar de dierenarts moest gaan.Het enige wat me moeder was opgevallen was dat ze erg agressief werd naar het mannetje en naar me moeder zelf.

ik kwam vrijdagavond thuis en vond haar erg afwezig en ze zat constant in elkaar gekropen en ben dus zaterdag naar de da gegaan en die heeft een echo gemaakt en ontdekte de tumor.

ben wel blij dat ze nog geholpen kan worden.

ze zitten allebei buiten in een groot hok met ren eromheen.

ik heb alleen maar plek om het vrouwtje naar binnen te halen en niet het mannetje

kan ik ze dan gewoon uit elkaar houden of is dat niet verstandig?

de spuiten zonder naald heb ik al in huis fruit en lekkere dingen haal ik donderdag zelf.

ik krijg van de da ook dwangvoeding mee en de medicijnen.

waar kan ik het beste een kruikje of snuggle safe halen ik weet namelijk dat wij er geen in huis hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft melkkliertumoren, dus ongeveer een vergelijkbare situatie (behalve dat mijn konijn dan al 3 jaar was). Ik heb haar in de schuur gezet met een snuggle safe. Ze zat toen tijdelijk alleen, een vriendje moest ze nog krijgen. De laatste keer dat ze geopereerd was heb ik haar na de operatie weer in de schuur gezet met de snuggle safe. Ik heb haar een nacht + een dag alleen gehouden om haar in de gaten te houden of ze wel voldoende at en of ze keutelde. Nou mijn voedster knapte er erg goed van op, dus daarna heb ik haar vriendje er ook weer bij gezet in de schuur. Wel oppassen dat een ander konijn niet bij de wond kan komen of er aan gaat zitten... Gelukkig heeft de ram bij mij dat niet gedaan dus kon ik ze wel samen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik neem later vandaag even contact op met de da wat ik het beste kan doen met de ram want hij is echt een extreem rustig.ik heb hem bij een asiel weggehaald en daarna ben ik erachter gekomen dat hij slechtziend/ bijna blind is.ik hou haar de eerste dag en nacht wel apart even bij laten komen.

daarna beslis ik wel wat ik ga doen ligt aan het vrouwtje hoe ze eraan toe is.

in ieder geval al bedankt voor de tips en adviezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar gezien de situatie terug zetten bij haar ventje dit stimuleerd haar sneller op te knappen.

Kun je da misschien vragen en foto van de tumor te maken?

Een kruikje heeft in dit geval enkel zin naast haar lichaam, snuggels safe is om op te liggen.

Je voedster zet je of op een kale bodem of een handoek daar op.

Zorg dat ze voldoende eet voor de operatie.

suc6

ciste

Foto-NTNHYXCD.jpg

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net kia opgehaald samen met haar vriendje

volgens de da is de operatie erg goed gegaag ze zouden me de foto van de tumor doormailen dus nog ff wachten

ze was een kwartier na de operatie al redelijk bij kennis na een half uur mocht bruno erbij

nadat ik thuiskwam heeft ze alweer zelfstandig wortel en komkommer gegeten en voldoende water gedronken dus het gaat keigoed met haar

ben erg blij dat ze het zo goed doet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aggut.... Is dat één van jouw konijnen Cindy?

nee gelukkig niet....rasloos opvang konijn die was overleden, aan maden en overgewicht was haar nek slag!

Da had besloten sectie te plegen om enkele onverklaarbare symtomen op te helderen.

Toen kwam de cyste naar boven en een te vette lever uiteindelijk.

Haar hart had het begeven uiteindelijk door overgewicht.

Vrezelijk voor het konijn maar we kunnen hier enkel van leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .