Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Goed, daar ben ik weer. We zijn net terug van de dierenarts. Toen we daar vanmiddag aankwamen zei de dierenarts dat het goed was als ze daar even bleef. Dan gaven ze haar een darmstimulerend injectie. En gingen ze haar dwangvoeren. Ook heeft ze een vochtinfuus gehad.

Toen we haar net kwamen ophalen had ze nog niet zelf gegeten, maar ze heeft nu gelukkig wel wat eten in haar maag. Ik heb het dwangvoeren verkeerd gedaan. Mijn papje was veel te dik en ik heb het spuitje niet ver genoeg in aan bekje gedaan. Dus daar heeft ze weinig aan gehad. Nu weet ik gelukkig hoe het moet. De dierenarts hoopt dat ze voor 21:00 uur vanavond zelf gaat eten. Zo niet, dan moeten we haar weer dwangvoeren met recovery.

Om 22:00 uur krijgt ze weer metacam. Wat ik ben vergeten te vragen aan de dierenarts en wat ook niet op de verpakking staat is: Hoeveel metacam geef ik haar nu? Ze heeft na de operatie een injectie metacam gehad, toen om 22:00 uur 0.2 ml metacam.

Vanochtend om 10:00 uur 0.4 ml metacam. Geef ik haar dan vanavond om 22:00 uur weer 0.4 ml of 0.2 ml?

Ze weegt 2 kilo.

En om 23:00 uur moet ik haar 1ml cisaral drops geven.

Ohh, we zijn er natuurlijk nog niet maar ik ben al opgeluchter. Ik was vanmiddag zo ontzettend bang!

Nu ligt ze in een hoekje te rusten. Oh ja, haar temperatuur is daar opgenomen en deze was goed.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn metacam vraag.

Tot nu toe heb ik ontzettend veel aan jullie adviezen! Dank je wel!!

Geplaatst:

Ik heb dit kunnen vinden over dosering (bij katten) Maar wat je nu moet weten is hoeveel mg van de stof per ml jouw oplossing bevat.... staat er niks op het doosje ook? Er hoort zelfs een bijsluiter bij te zitten...

Toediening en dosering Oraal. De aanvangsbehandeling is een éénmalige dosis van 0,1 mg meloxicam per kg lichaamsgewicht op de eerste dag. De dagelijkse behandeling voortzetten, met een interval van 24 uur, met een orale onderhoudsdosering van 0,05 mg meloxicam per kg lichaamsgewicht per dag. De suspensie kan worden afgemeten met behulp van de druppelaar of de bijgeleverde doseerspuit. De doseerspuit heeft een maatverdeling in kg lichaamsgewicht gebaseerd op de onderhoudsdosering (vanaf de 2e dag van behandelen) van 0,05 mg meloxicam per kg lichaamsgewicht per dag. Op de eerste dag van de behandeling dient dus het dubbele volume te worden toegediend als startdosering (0,1 mg meloxicam per kg lichaamsgewicht). De druppelaar op het flesje zorgt voor 0,017 mg meloxicam per druppel (d.w.z. een dosis van 0,05 mg meloxicam per kg lichaamsgewicht komt overeen met 3 druppels/kg lichaamsgewicht). Goed schudden voor gebruik.

Geplaatst: (aangepast)
Zeker weten dat niet iedere injectie pijnstilling 24 uur werkt.

Dat een konijn een sneller metabolisme dat een hond of kat, mag je echt niet onderschatten.

Juist na een zware operatie zou ik pijnstilling niet onderdoseren.

Joseeke ik zeg niet dat elke injectie 24 uur werkt...

in dit geval injectie metacam werkt maar 12 uur zoals eerder aangegeven.

Wat betreft de kruik zoals ik aan gaf onder het konijn heeft het geen zin....tevens gaat een konijn in deze situatie er niet tegen aan liggen.

aangepast door bunny ranch chanty
In de bijsluiter staat: Metacam, 0,5 mg/ml

Meloxicam 0,5mg/ml

overeenkomend met 0,017 mg per druppel

0,1 mg meloxicam per kg aanhouden ze is 2 kilo dus 0,2 mg

Dwang voer kun je mengen met baby eerste wortel hapje zonder aardappel.

aangepast door bunny ranch chanty
Wat betreft de kruik zoals ik aan gaf onder het konijn heeft het geen zin....tevens gaat een konijn in deze situatie er niet tegen aan liggen.

Een konijn wat net uit narcose komt, kan zichzelf vaak niet opwarmen.

Een warmte-element, zoals een kruik of snuggelsafe, kan ontzettend veel ondersteuning bieden.

Ieder konijn is anders, dus niet niet ieder konijn kan er idd van gediend zijn.

Maar daar kom je dan vanzelf achter.

aangepast door Joseeke
Geplaatst:
Ze heeft na de operatie een injectie metacam gehad, toen om 22:00 uur 0.2 ml metacam.

Vanochtend om 10:00 uur 0.4 ml metacam. Geef ik haar dan vanavond om 22:00 uur weer 0.4 ml of 0.2 ml?

Ik zou haar vanavond 0.4 ml geven, aangezien ze nog niet (vollop) vanzelf eet.

Geplaatst:
quote_icon.png Oorspronkelijk geplaatst door Appel viewpost-right.png

In de bijsluiter staat: Metacam, 0,5 mg/ml

Meloxicam 0,5mg/ml

overeenkomend met 0,017 mg per druppel

0,1 mg meloxicam per kg aanhouden ze is 2 kilo dus 0,2 mg

Ja maar het is vloeibaar (toch?) dus je doseert het per volume (milliliter) en niet per gewicht (milligram). Daarom wilde ik de oplossing weten.

Als er 0,5 mg per ml inzit dan is 0,1 mg dus opgelost in 0,2 ml. Voor 2 kilo is dat dus 0,4 ml. Ja toch? :)

Gisterenavond om 21:00 uur had ze nog niet gegeten dus we moesten haar weer gaan dwangvoeren. Dit ging heel moeizaam en het was ook best een gestress. Het lukte niet echt en we hadden haar weer even in het hok gezet. Wonder boven wonder begon ze toen een paar sprietjes hooi te eten!!

Daarna at ze ook een heel druifje en een half uur later een paar hapjes banaan.

We besloten niet verder te gaan met dwanvoeren en dit even aan te zien. Vannacht heeft ze een paardenbloemblaadje gegeten en een paar hapjes andijvie en peterselie.

Vanochtend weer wat hooi, een paar hapjes banaan, een paar hapjes druif en peterselie.

Het gaat echt de goede kant op!

Het gaat eigenlijk heel goed. Ze rust veel maar is ook weer heel levendig. En ze wast zichzelf en ligt heel soms ook languit.

Gisteren voordat we 's middags naar de dierenarts gingen dacht ik dat ik haar zou kwijtraken. Maar nadat ze haar daar gedwangvoert hadden, een darmstimulerende injectie en onderhuids vocht, is het de goede kant opgegaan.

En ik denk dat het vanaf nu beter gaat. Ik ga zo nog wat paardenbloemenblaadjes plukken. En dan hoop ik dat ze zo blijft eten.

Biks eet ze nog niet.

Ik hou jullie op de hoogte!

aangepast door Appel
Geplaatst:

Wat fijn dat ze lezen dat ze langzaam bij beetje weer zelf gaat eten!

Nu ze zelf gaat eten, zou ik niet meer dwangvoeren.

Maar ik zou haar nog wel even pijnstilling door blijven geven.

Het gaat helemaal goedkomen bij met jouw meiske :)

Hou haar evengoed nog maar even goed in de gaten de komende dagen.

Geplaatst:

Ja, het gaat nu echt zoveel beter met haar. Ze begint nu aardig wat te eten. Nog weinig biks maar veel groente en fruit. Ik laat haar lekker veel uitrusten en ik hou haar nog goed in de gaten.

Haar vriendje laat ik rond de kooi lopen. Zodat ze elkaar niet vergeten en omdat hij haar wel mist. Maar toen ze even los was heeft hij geprobeerd haar te berijden. En ik heb het idee dat hij dat steeds wil doen, ook als hij zo rond de kooi loopt.

De eerst komende dagen laat ik haar nog even daar zitten. Maar vanaf wanneer kan ik ze weer bij elkaar laten? Wanneer zij weer in goede conditie is en hard weg kan rennen? Hoe hebben jullie dat gedaan? En deed jullie rammetje dit ook?

Geplaatst:

Let wel op dat ze niet teveel afvalt (als je de botjes te duidelijk gaat voelen is het dus teveel) en dat ze wel regelmatig blijft keutelen. (En liefts wel groter dan speldenknopjes) dan weet je dat haar darmen wel blijven werken.

Ik wil je heel graag advies geven, maar omdat ik het gevoel heb dat hier mensen zijn die met hun advies totaal over het mijne heen walsen (ondanks dat ik mijn voedster hiermee binnen 2 dagen erbovenop heb gekregen) trek ik me terug uit dit topic, ik erger me er namelijk dood aan.

Appel veel sterkte en neem de adviezen van je DA aan!

Hé, wat ben jij op je teentjes getrapt.. Je hebt helemaal gelijk dat je niet zo maar pijnstilling moet gaan geven, maar José heeft de info die ze over de snellere stofwisseling van een konijn ook niet uit d'r duimpje gezogen toch?

Feline at dezelfde avond weer, ze was nog geen uur thuis.. Ja, heb d'r wel even moeten pesten, zielug.. ;-) De volgende dag lagen er weer mooie keuteltjes en ha dik een overactieve madame. Mét een extra dosis pijnstilling ja.

Maar goed, ik lees dat ze weer eet, wat fijn! :-) Het is toch wat, zo'n ingreep.. Ik heb mijn rammetje de eerste dag om de kooi gelaten, net als jij, en toen is ze dus zodra ik even het deurjte boven in de kooi open liet staan, er door gesprongen.... Ze wilden graag bij elkaar zijn! Omdat ik bang was dat ze te gek zou gaan doen, heb ik ze onder toezicht samen gelaten en tot de volgende dag gewacht. De pijnstilling die ik 's ochtends (dag één) nog gegeven heb, zou dan (dag twee) wel uitgewerkt zijn. Feline heeft nooit een teken van pijn vertoont en ik wilde niet dat ze te veel zou bewegen etc met die grote wond, dus daarom heb ik dat gedaan. En twee dagen na de castratie zaten ze dus gewoon weer samen in binnenhok+ren. Alleen mijn ventje was heel rustig en zorgzaam, als jouw rammetje gaat rijden is het een ander verhaal.. Misschien dat je gewoon elke dag even kunt kijken hoe het gaat.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

ja, nou ik had helemaal niet verwacht dat hij haar zou gaan berijden. Want dat doet hij normaal gesproken niet. Hij is heel erg lief voor haar. Wast haar altijd heel veel van top tot teen en doet altijd heel lief en voorzichtig. Maar misschien berijdt hij haar om dominant te zijn ofzo?

Ik wil ze ook graag weer bij elkaar laten maar ik denk dat ik nog even een paar dagen wacht totdat zij weer wat sterker is.

Als iemand ervaring hiermee heeft hoor ik het graag.

Mijn voedster laat ik nu ook los in de kamer omdat ze dit heel graag wil. Ik ben wel bang dat ze teveel beweegt omdat ze echt veel gaat lopen en zelfs rennen en springen. Maar aan de andere kant denk ik, ik geef haar geen pijnstilling meer, dus ze zal toch zelf wel voelen wat wel en niet gaat. Of kan ik haar beter in het hok laten vanwege de grote wond? Misschien is dat wel beter maar ze vind het zo fijn om eruit te gaan.

Wat vinden jullie?

Geplaatst:

Ok, Nou ik heb er echt heel stom aan gedaan om haar rond te laten lopen. Ik heb net gelezen dat je je konijn ongeveer een week in een hok moet houden. Ook zodat ze niet zoveel kan bewegen, want anders kan ze bloedingen in haar buik krijgen of de hechtingen kunnen los gaan.

Echt heel stom dat ik haar zo haar gang liet gaan.

Maar ze zit nu weer in het hok. En voorlopig blijft ze daar. Hopelijk is er niets los gegaan of heeft ze een bloeding in haar buik gekregen.

Hoe zou je dit laatste kunnen merken? Wanneer er een hechting los is gegaan gaat het bloeden denk ik? Ze bloed gelukkig niet. Hopelijk vanbinnen ook niet.

Oh wat stom zeg!!

Geplaatst:

Na een castratie moet een voedster idd een weekje bijkomen van de ingreep.

Doordat mijn konijnen buitenkonijnen zijn heb ik ze alle 4 een week binnengehouden.

De heertjes zijn meegeweest naar de DA & zijn gelijk weer bij de dames gezet, toen ze moesten bijkomen van de narcose.

Hierdoor hoefde ik thuis niet meer te herkoppelen en konden de heertjes fijn bij de dames blijven na de operatie thuis.

Ed was overdag behoorlijk onrustig en begon 's ochtends vroeg al door de kooi op te stuiteren binnen ;)

Hem heb ik dan ook overdag gewoon buiten gezet, zodat hij de beentjes kon strekken & 's avonds zette ik hem weer bij Ida.

Dus ik heb nix geen gerij gehad en rangordebepaling.

Aangezien jouw rammetje wel veel rijdt op zijn vrouwtje, zou ik ze voorlopig even niet bij mekaar zetten.

Jouw vrouwtje ruikt nu vreemd en daar reageert hij op.

Laat ze anders weer fijn rustig aan wennen aan mekaar door de tralies heen, zo hebben ze evengoed een beetje gezelschap aan mekaar.

Na een week kun je ze weer voorzichtig aan bij mekaar laten, langzaam opbouwen.

Ida is dezelfde dag van de operatie uit haar ziekenboeg ontsnapt bij de DA, samen met Ed.

Ze hebben 2 uur lang lekker rondgehupst door de praktijk op, wat eigenlijk ook niet de bedoeling was ;)

Bij haar was de wond ook niet gaan bloeden.

Mss kun je vandaag even een paar keer de wond aan controleren, kijken hoe deze zich ontwikkelt vandaag.

Maar het ligt eraan hoe je voedster reageert op oppakken.

Als ze fijn rustig blijft kun je dit gerust even doen, maar als ze ontzettend wild wordt & gaat spartelen moet je heel goed uitkijken.

Sowieso is het ook belangrijk dat je de wond op een gegeven moment controleert, om te kijken of deze niet gaat ontsteken.

Geplaatst:

Met mijn voedstertje gaat het eigenlijk erg goed. Ze is weer levendig, eet aardig wat groente en fruit. Nog geen biks, soms met een beetje geluk 3 biksjes per dag. Ik heb vanochtend de dierenarts gebeld omdat ik mijn konijn eigenlijk nooit zag drinken. Ik lette hier wel op. De dierenarts dacht dat dit niet zo erg was. Pas wanneer ze zich anders ging gedragen of niet meer eten moest ik ingrijpen. Maar nu had ze misschien nog wat reserve van het vocht dat ze vrijdag had gekregen. En ze eet redelijk wat groente dus daar haalt ze ook vocht uit.

Dus ik wacht het nog wel even af.

Het mannetje gedraagt zich heel anders dan verwacht. Ik denk dat ik ze opnieuw moet gaan koppelen. Het vrouwtje zat vanochtend in de panelenren in de kamer. Hiervoor zat ze in het hok in de kamer en dan liet ik het mannetje elke dag uren in de kamer. In het begin ging hij dan om haar hok rennen maar daarna werd hij rustig.

Maar nu zat ze dus in de panelen ren en ze kon ook haar hok in. Het mannetje ging om de ren heenrennen. En met z'n bekje door de tralies. Hij wilde heel graag bij haar, maar dat kon dus niet. Maar mijn voedster was dus gewoon bang voor hem. Ze ging dan snel in haar hok en een keer hapte hij gewoon naar haar door de tralies. Heel gek. Dus ik heb hem weer weggehaald want dit gaat echt te ruig. Ik denk dat ik ze opnieuw moet koppelen als ze weer aangesterkt is.

Jammer hoor, maar dit had ik echt niet verwacht want normaal is hij heel rustig en zachtaardig.

Geplaatst:

Na een castratie veranderd een voedster op een bepaalde manier.

Ze ruikt anders en haar hormoonhuishouding zal ook veranderen.

Dit kan het rammetje merken, waarop hij reageert.

Zij is voor hem niet meer het vrouwtje waar hij eerst verliefd op was.

Hierdoor moet je idd gaan herkoppelen.

Vandaar adviseert mijn DA om het rammetje mee te laten gaan, zodat hij het hele proces meemaakt met zijn vrouwtje.

Maar hier ben jij nu niet mee geholpen ;)

Laat het vrouwtje nu eerst maar effe rustig bijkomen van de ingreep en wacht nog zeker met herkoppelen totdat ze weer fatsoenlijk eet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .