Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Jongens je hebt pijnstilling wat 12 uur werkt en wat 24 uur werkt.

In dit geval geef haar een bakje water dat ze zelf beter kan drinken en biedt haar groenvoer aan en hooi.

Zelf moet je haar op een handoek zetten. Zodat de wond schoon blijft.

Ik weet niet of je ciseral hebt gekregen van de da voor haar darmen.

Mocht ze morgen nog niet gekeuteld hebben zou ik toch even je dierenarts bellen.

wortel hapje is wat beter om te dwang voeren, past het niet door het spuitje kun je het spuitje afknippen of haar een schoteltje dwang voer geven.

• Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Ik heb de dierenarts gesproken. De operatie zelf is goed gegaan en het verbaasd haar dat ze nog niet eet. Maar ja, ze eet nog steeds niet.

De pijnstilling hoort 24 uur lang te werken.

Ik heb mijn konijn al heel veel verschillende dingen voorgehouden. En ook "gepest". Maar op een gegeven moment draait ze zich dan om in een hoekje.

De dierenarts zei dat ze nu nog niet zou dwangvoeren maar morgenochtend als ze dan nog niet gegeten had. Maar ik vind dat wel erg laat. Want ze heeft vanaf vanochtend 08:15 uur niets meer gegeten. Wat moet ik nou doen. Iedereen zegt weer iets anders.

Geplaatst:

Als ze niet reageert op hooi en groente, dan zou ik persoonlijk wel (omdat het al avond is) beginnen met dwangvoeding, ookal gaat het maar om het idee: als ze maar iets binnen krijgt. Ik zie niets negatiefs als je er te vroeg bij bent, maar als je er te laat bij bent dan zijn er wel gevolgen. Ik weet helaas uit eigen ervaring dat wachten in ieder geval niet altijd de beste oplossing is. Je wil niet dat straks de darmen stil liggen terwijl ze nog ziek is van de operatie.

Als het papje van de bix of recovery voeding te dun is, dan zuig je vaak alleen maar gekleurd water op. Meng het stevige mixje desnoods met hooiwater en zorg ervoor dat de opening van de spuit groot genoeg is. Ik weet niet hoe actief ze al is, maar als je moeite hebt met dwangvoeren, zorg er dan voor dat iemand je helpt. Bij mijn Loena was de enige oplossing om haar op haar ruggetje te leggen door mijn vriend. Dan had ik mijn handen vrij. Soms kwam de helft er naast, maar dan kreeg ze het nog binnen als ze zichzelf likte.

Succes!

Geplaatst:

Mijn ervaring met geholpen voedsters....de een eet gelijk en de ander gaat werkelijk door een hel....

Hier mijn verhaal met een voedster die het echt niet alleen kon.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/10043-lientje-spoed-naar-da.html

Dat je dierenarts zich verbaast dat je voedster nog niet eet vind ik eigenlijk wel wondelijk daar veel konijnen met zulkezware operaties moeilijk op gang kunnen komen.

Ik ben mijn lien in de avond gaan dwang voeren en dit prakties 3 dagen lang voor ze weer opgang kwam.

Geplaatst:

Ik heb haar net 2x gedwangvoert met 1 ml. Ook heb ik de dierenarts nog een keer gesproken en ik heb toen haar metacam kat gegeven 0.2 ml. Hoe lang duurt het nu voordat ze iets minder pijn heeft? Weten jullie dat?

Geplaatst:

Ze heeft nog steeds veel pijn. Ik laat haar nu even met rust maar ik slaap wel naast haar vannacht. Dan kan ik het goed in de gaten houden. De dierenarts zei dat als ze morgenochtend nog niets gegeten heeft ik moet bellen. Ik hoop zo dat ze zo gaat eten.

Maar tot nu toe nog niks. Ik ga nog even verder lezen over dwangvoeren.

Hoevaak kan ik dit het beste doen en met hoeveel ml per keer?

Ik heb haar nu 3x 1ml gegeven.

Geplaatst: (aangepast)

Hoe gaat het nu, hoe is ze de nacht doorgekomen, eet ze al en heb je nog wat gedwangvoerd?

Wat ik niet zo goed begrijp is dat je toch Metacam hebt gegeven ondanks de 24uurs werkende pijnstilling, maar goed, in overleg met je dierenarts dus als ik het goed begrijp?

aangepast door Rian
Geplaatst:

Heel goed dat je haar gisteravond nog pijnstilling hebt gegeven :)

Vanwege het snelle metabolisme van een konijn werkt pijnstilling bij hen maar 12 uur i.t.t. tot een hond of kat.

Ook de injectie die ze krijgen, na de operatie, bij de dierenarts werkt maar 12 uur.

Een konijn met pijn zal niet uit zichzelf gaan eten, daarom is pijnstilling ontzettend belangrijk voor ze.

Daarnaast is het heel belangrijk dat de darmen van je konijn weer opgang komen.

Dan maar effe iets doen wat ze niet leuk vindt dan darmimmobiliteit, zoals Pechkonijn aangeeft.

Anders ben je nog veel verder van huis.

Maar als ze pijn heeft zal ze niet willen eten, daarom kun je deze het beste de komende dagen herhalen om de 12 uur & anders mag je haar gerust een keertje iets extra's geven als ze knarstandend met pijn in een hoekje zit.

Nina kreeg op een gegeven moment 's middags, de dag na de castratie, ineens een ontzettend hevige pijn.

Na een half uur zag je haar idd weer opknappen en begon ze weer te eten.

Ze moet nu weer uit zichzelf gaan eten.

Die van mij kon ik paaien met witlof & paardenbloemblad ;)

Peterselie vinden ze vaak ook ontzettend lekker.

Geplaatst:
Hoevaak kan ik dit het beste doen en met hoeveel ml per keer?

Ik heb haar nu 3x 1ml gegeven.

Hoeveel weegt jouw konijn?

Zazou weegt 1,8 kg en ik moest hem 4 x daags 10 ml. dwangvoeren.

10 ml. kan soms best veel ineens zijn voor een ziek konijn.

Dan verdeelde ik de portie in 5 ml 8 x daags.

De hoeveelheid dwangvoer is afhankelijk van het gewicht van je konijn.

Zazou weegt 1,8 kg en hij had in totaal 40 ml per dag nodig.

Joseeke... ik wil niet vervelend doen maar er is wel degelijk pijnstilling die 24 uur werkt....een dierenarts gaat daar niet over liegen...

Nu lijkt het alsof ik een of andere gek ben die ik maar wat informatie rond ligt te strooien, daar ben ik niet zo blij mee.

aangepast door Rian
Geplaatst:
Had jij toen ook niet dat je bij het leegdrukken van het spuitje ineens alles onder had hangen omdat het er ineens met heel veel kracht uitkwam? Ik zat helemaal onder , pff...

Dat heb ik 1x gehad. Toen spoot het tegen mijn plafond maar verder ging het goed. ;)

Geplaatst:

Ik heb haar in de nacht gedwangvoerd. Ze heeft in totaal ongeveer 7-8 ml SS papje op. Ze was redelijk actief in de nacht. Dus dat was wel goed. Maar ze eet nog steeds niet zelf. Vanochtend vroeg heeft ze 3 blaadjes peterselie op. En toen hoopte ik dat ze begon met zelf eten. Maar dit heeft niet doorgezet.

Ik heb de dierenartsassistente gesproken. Ik mocht haar weer metacam geven. 0.4 ml. Ze is 2 kilo. Dat heb ik net gedaan. Want dat was weer 12 uur geleden. En nu maar weer proberen. Ik heb haar al vanalles voorgeschoteld. Eerlijk gezegd ben ik echt wanhopig!

Ik moet om 13:00 uur bellen en als ze dan nog niets gegeten heeft moet ik langskomen.

Ik ben zo bang. Het gaat gewoon echt niet goed. En ik denk dat het te maken heeft met dat ze gisteren 3 uur langer heeft moeten wachten voordat ze werd geopereerd. Toen heeft ze niets gegeten.

Hebben jullie misschien nog tips of advies? Ik hoor het heel graag want ik weet het echt niet meer.

Groetjes Appel

Geplaatst:

Ik wil je heel graag advies geven, maar omdat ik het gevoel heb dat hier mensen zijn die met hun advies totaal over het mijne heen walsen (ondanks dat ik mijn voedster hiermee binnen 2 dagen erbovenop heb gekregen) trek ik me terug uit dit topic, ik erger me er namelijk dood aan.

Appel veel sterkte en neem de adviezen van je DA aan!

Geplaatst:
Joseeke... ik wil niet vervelend doen maar er is wel degelijk pijnstilling die 24 uur werkt....een dierenarts gaat daar niet over liegen...

Nu lijkt het alsof ik een of andere gek ben die ik maar wat informatie rond ligt te strooien, daar ben ik niet zo blij mee.

Er zijn helaas nog veel dierenartsen die niet konijnkundig zijn.

Hierdoor kunnen ze het advies gaan geven dat pijnstilling bij een konijn net zo'n lange werking heeft als bij een hond of kat.

Dit kunnen ze dan zeggen uit ontwetendheid.

Ik vind jou helemaal geen gek lijken, die maar wat zegt :)

Nina & Ida had ik dezelfde avond nog aan het eten na hun castratie.

Als ik de pijnstilling niet na 12 uur herhaalt had, was dit niet gebeurd.

Pijnstilling & dwangvoeren zijn 1 van de belangrijkse dingen bij nazorg, heb ik gemerkt.

Geplaatst:
Ik heb haar in de nacht gedwangvoerd. Ze heeft in totaal ongeveer 7-8 ml SS papje op. Ze was redelijk actief in de nacht. Dus dat was wel goed. Maar ze eet nog steeds niet zelf. Vanochtend vroeg heeft ze 3 blaadjes peterselie op. En toen hoopte ik dat ze begon met zelf eten. Maar dit heeft niet doorgezet.

Ik heb de dierenartsassistente gesproken. Ik mocht haar weer metacam geven. 0.4 ml. Ze is 2 kilo. Dat heb ik net gedaan. Want dat was weer 12 uur geleden. En nu maar weer proberen. Ik heb haar al vanalles voorgeschoteld. Eerlijk gezegd ben ik echt wanhopig!

Ik moet om 13:00 uur bellen en als ze dan nog niets gegeten heeft moet ik langskomen.

Ik ben zo bang. Het gaat gewoon echt niet goed. En ik denk dat het te maken heeft met dat ze gisteren 3 uur langer heeft moeten wachten voordat ze werd geopereerd. Toen heeft ze niets gegeten.

Hebben jullie misschien nog tips of advies? Ik hoor het heel graag want ik weet het echt niet meer.

Dat ze al een paar hapjes peterselie genomen heeft is heel goed :)

Jouw konijn was zeer waarschijnlijk nog niet helemaal bijgekomen van de narcose, waardoor je haar ellendig mee naar huis hebt gekregen.

Maar je doet het hartstikke goed!

Het kan soms wel even duren dat een konijn weer uit zichzelf gaat eten na een operatie.

Zazou heb ik zeker 6 dagen kunnen dwangvoeren, terwijl Ida & Nina na hun castratie gelijk gingen eten.

Maar ieder konijn is anders, waardoor het bij de 1 langer kan duren dan bij de ander voordat ie weer uit zichzelf gaat eten.

Geplaatst:

Ze heeft nog steeds niets gegeten. Ik heb haar net 1 ml ss pap gegeven. Ze vind het vreselijk en ze maakt dan ook een heel gek geluid. Een soort hoest.

Nu zit ze weer in een hoekje te slapen.

Ze eet nog niks uit zichzelf.

Ik heb de assistente weer gebeld. Zij zei dat ik om 2 uur langs kan komen. Dan gaan ze haar weer een darmstimulerend middel geven en misschien nog meer.

Ondertussen blijf ik haar maar proberen aan het eten te krijgen.

Ik vind het echt vreselijk om mijn lieve nijn zo te zien lijden.:(

Geplaatst:

Als konijnen ziekjes zijn, zijn ze idd maar 1 hoopje ellende.

Fijn dat je strax bij de dierenarts terrecht kunt met haar.

Na een narcose kunnen konijnen zichzelf vaak niet warmhouden.

Leg anders eens een warme kruik bij haar neer, mss vindt ze dit heel fijn.

Je kunt haar anders ook eens temperaturen om te kijken of ze niet onderkoelt is met een thermometer.

Maar je kunt dit strax ook aan je dierenarts vragen, als je dit prettiger vindt.

De lichaamstemperatuur van een konijn moet rond de 38,5 graden zijn.

Volgens mij is er nog geen reden tot paniek. Dwangvoeding, pijnstilling en darmstimulerende middelen, meer kan je niet doen. Maar daar gaat ze het ook wel mee redden. Zoals Joseeke ook al zegt: ieder konijn reageert anders. Het ene konijn knapt veel sneller op en heeft geen dwangvoeding en nauwelijks pijnstilling nodig, terwijl je het andere konijn een aantal dagen intensief verzorgen moet voor ze er weer bovenop is.

Is je dierenarts "konijnkundig"?

Oh ja, een kruikje is inderdaad ook een heel goede tip!

aangepast door pechkonijn
Geplaatst:
Ik wil je heel graag advies geven, maar omdat ik het gevoel heb dat hier mensen zijn die met hun advies totaal over het mijne heen walsen (ondanks dat ik mijn voedster hiermee binnen 2 dagen erbovenop heb gekregen) trek ik me terug uit dit topic, ik erger me er namelijk dood aan.

Appel veel sterkte en neem de adviezen van je DA aan!

Hee pechkonijn, jouw konijn had misschien pech, die van mij niet.

Iedereen reageert nou eenmaal vanuit zijn eigen ervaring. Jij hebt de ervaring van een konijn dat razendsnel herstelde na een zware ingreep, maar helaas is dat niet bij elk konijn het geval. Ik heb een konijn verloren aan darmimmobiliteit en ben op dat punt dus een gewaarschuwd mens. Dat ik, met deze ervaring in het achterhoofd, een ander advies geef dan jij, hoef je zeker niet persoonlijk op te vatten, want het is niet persoonlijk bedoeld.

Ik sluit me aan bij jouw advies om naar de DA te luisteren, mits deze "konijnkundig" is.

Geplaatst:

Tja met een kruikje ben ik het toch niet helemaal eens....de wond is warm en de voedster gaat echt niet op een kruikje liggen die ligt liever op een kale bodem. Om de wond te koelen.

Je dierenarts handeld juist! maar ze keuteld dus nog niet dan heb je zeker darm stimulatie nodig.

In dit geval beter straks terug naar de da gaan voor de nazorg en plan wat nu te doen.

Ik moet hier Rian toch gelijk geven dat men over haar heen walst......

Pijnstilling 12 uur werkend carprofen en metacam, injectie werkt 24 uur.

Zoals ik aan geef is de nazorg het zelfde bij elke voedster, alleen de een doet als of er niks aan de hand is eet gelijk en de ander gaat door een hel 2 a 3 dagen.

Geplaatst:
Pijnstilling 12 uur werkend carprofen en metacam, injectie werkt 24 uur.

Zeker weten dat niet iedere injectie pijnstilling 24 uur werkt.

Dat een konijn een sneller metabolisme dat een hond of kat, mag je echt niet onderschatten.

Juist na een zware operatie zou ik pijnstilling niet onderdoseren.

Geplaatst:
Tja met een kruikje ben ik het toch niet helemaal eens....de wond is warm en de voedster gaat echt niet op een kruikje liggen die ligt liever op een kale bodem.

Als een konijn na een narcose zichzelf niet goed meer kan warmhouden kan een kruik of snuggelsafe veel verlichting geven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .