Appel Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 (aangepast) Hallo BB-ers, Omdat er op het topic over de castratie van mijn voedster niet echt meer gereageerd word, en ik echt hulp nodig heb. Open ik hierbij een nieuw topic. Vanochtend zou mijn voedster om 09:15 uur gecastreerd worden. Maar door een spoedgeval dat tussendoor kwam werd ze om 12:00 uur geopereerd. Vanaf 08:15 uur heeft ze niets meer gegeten. Nu ze weer thuis is heeft ze alleen wat gedronken maar nog steeds niets gegeten. Moet ik nu gaan dwangvoeren?En zo ja, ik heb een papje gemaakt van SS maar hoe dun moet dit zijn? Net zo dun zodat het in het spuitje past? En hoeveel ml moet ik dan geven? Ook over de pijnstilling heb ik een vraag. Hoe laat zal ik deze geven? Precies 12 uur na de operatie, deze begon om 12:00 uur. Of mag het al eerder? Al deze vragen heb ik niet aan de dierenarts kunnen stellen omdat zij er niet meer was en de dierenartsassistente dit allemaal niet wist. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Dank je wel alvast! Groetjes Appel 2 september 2010 aangepast door Appel
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Wat betreft de dwangvoeding, als je deze toe gaat dienen, begin dan met een heel klein beetje. Je nijn voelt zich ziek en het laatste wat ze wil, is eten. Het dwangvoeren gaat haar veel energie kosten. De inhoud moet inderdaad net dun genoeg zijn om door het spuitje te passen, anders krijg je het natuurlijk niet naar binnen. Je zou ook kunnen kiezen voor het maken van hooithee. Weet je hoe je dit maakt? De pijnstilling zou ik nog even laten. Normaal gesproken krijgen ze pijnstilling die 24 uur werkt. Morgen kun je weer pijnstilling geven, anders heb je snel kans op een te hoge dosis in het bloed. Zorg vooral dat ze veel rust heeft, en warmte. Dat ze drinkt is al heel goed! Succes!
Appel Geplaatst: 2 september 2010 Auteur Geplaatst: 2 september 2010 ja, ik heb al hooithee gemaakt en hier heeft ze 1 slokje van genomen. Maar wanneer weet ik dat moet ik gaan dwangvoeren?
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Als jij het prettig vind, kun je daar heel rustig aan mee beginnen. Geef bijv. 1 ml om mee te beginnen. Tien minuutjes later nog 1 ml. Toen Muis gecastreerd werd begon ze pas 1,5 dag later te eten, toen ze terug bij Poo kwam. Ik maakte me ook veel zorgen, maar ergens had ik ook zoiets van "het beestje voelt zich ellendig, net zoals iedereen die een buikoperatie achter de rug heeft", dan is het heel normaal dat ze niet wil eten. Ik heb toen zelf geen dwangvoeding gegeven. Wil ze ook geen plukjes peterselie, wortelloof, witlof? (Muis wilde dat ook niet, maar je kunt het altijd proberen)
Appel Geplaatst: 2 september 2010 Auteur Geplaatst: 2 september 2010 nee ze wil helemaal niks. Maar het probleem is dat ze dus al 12 uur helemaal niks gegeten heeft. Daar maak ik me zorgen over. Want overal lees ik dat je na 12 uur moet gaan dwangvoeren. Dit doe ik liever niet, maar als ze zelf niet eet, moet het misschien wel nu?
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Ja, ze waarschuwen er inderdaad voor. Begin er maar heel langzaam mee. Ik weet dat je erg ongerust bent, dat was ik toen ook, en vele mede-BB'ers hebben ook in hetzelfde schuitje gezeten, het kwam allemaal goed! Misschien stelt dat je wat gerust.
Appel Geplaatst: 2 september 2010 Auteur Geplaatst: 2 september 2010 Ja, ik hoop het. Oh ik zie er heel erg tegen op om dit te doen. Maar ik ga het proberen. Ik begin met 1ml
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Succes. Het gaat je vast lukken. Ze zal het niet zo leuk vinden, maar het is voor haar eigen bestwil. Geef haar de tijd om bij te komen daarna.
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Nog even terugkomend op de medicatie, heeft de DA duidelijk gezegd dat ze 12 uur na de ingreep de volgende pijnstilling mag krijgen? Niet 24 uur? Als ze inderdaad 12 uur hebben gezegd, mag je morgenvroeg meteen medicatie geven. Ga uit van het einde van de ingreep waarop de medicatie gegeven is en de opnameduur in het bloed, en dus de start van de werking.
JoBoris76 Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 De pijnstilling zou ik nog even laten. Normaal gesproken krijgen ze pijnstilling die 24 uur werkt. Morgen kun je weer pijnstilling geven, anders heb je snel kans op een te hoge dosis in het bloed. Bij mijn weten werkt een pijnstiller maar altijd maar 12 uur. Ik geloof het dus niet dat een pijnstiller 24 uur zou werken.
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Daarom vroeg ik het nog een keer. Mijn voedster kreeg toendertijd pijnstilling die 24u werkte en er werd uitdrukkelijk gezegd dat ik niet eerder pijnstilling bij mocht geven. Het zal per dierenarts verschillend zijn.
Appel Geplaatst: 2 september 2010 Auteur Geplaatst: 2 september 2010 Als ik dat ss papje opzuig in dat spuitje dan zuigt dat spuitje alleen maar water op. Groen water. Is dat wel goed?
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Dat probleem had ik toen ook, het ging niet in het spuitje. Anders moet je proberen de opening van het spuitje groter te maken. Maar wees voorzichtig met scherpe randjes, je kunt je nijntjes mondje ermee bezeren.
JoBoris76 Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Als ik dat ss papje opzuig in dat spuitje dan zuigt dat spuitje alleen maar water op. Groen water. Is dat wel goed?Misschien kun je de SS er van boven in stoppen. Zo dat ik doe ook altijd. Druk de SS plat met dat dingetje wat in het spuitje moet en dan doe ik dat goedje in het spuitje met een lepel.
pechkonijn Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 (aangepast) Ik zou wel wat meer dan 1 ml gaan dwangvoeren nu. De darmen moeten op gang komen naar die operatie, anders zit je straks met een heel groot probleem. Dat ze het niet leuk vindt is logisch, maar er moet echt wel wat in nu. Pijnstilling mag ook wel eerder, hoewel ik dat niet helemaal zeker weet. Pijnstilling pas na 24 uur is absoluut te laat. 2 september 2010 aangepast door pechkonijn
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Misschien kun je de SS er van boven in stoppen. Zo dat ik doe ook altijd. Druk de SS plat met dat dingetje wat in het spuitje moet en dan doe ik dat goedje in het spuitje met een lepel.Had jij toen ook niet dat je bij het leegdrukken van het spuitje ineens alles onder had hangen omdat het er ineens met heel veel kracht uitkwam? Ik zat helemaal onder , pff...
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Ik zou wel wat meer dan 1 ml gaan dwangvoeren nu. De darmen moeten op gang komen naar die operatie, anders zit je straks met een heel groot probleem. Dat ze het niet leuk vindt is logisch, maar er moet echt wel wat in nu. Pijnstilling mag ook wel eerder, hoewel ik dat niet helemaal zeker weet. Pijnstilling pas na 24 uur is absoluut te laat.Sorry, maar ik vind dit een hele gevaarlijke uitspraak! Als je niet weet welke pijnstilling er gegeven is en hoeveel, kun je het konijn een dusdanige hoge toxische waarde in zijn bloed geven dat hij eraan kan overlijden!
pechkonijn Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Wat je ook kan proberen is "pesten" met stukjes groente. Paardebloemblaadjes of wat dan ook langs het bekje en neusje strijken, totdat konijn uit frustratie een hap neemt. Vaak gaan er dan zomaar een paar blaadjes naar binnen.
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 O ja, dat is leuk, je konijn frustreren na een zware ingreep...
pechkonijn Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Sorry, maar ik vind dit een hele gevaarlijke uitspraak! Als je niet weet welke pijnstilling er gegeven is en hoeveel, kun je het konijn een dusdanige hoge toxische waarde in zijn bloed geven dat hij eraan kan overlijden!Er zijn meer konijnen overleden door problemen die veroorzaakt zijn door te weinig en te late pijnstilling dan door pijnstilling zelf Konijnen moeten blijven eten, en dat doen ze niet als ze pijn hebben. Veel dierenartsen maken de fout te denken dat pijnstilling langer werkzaam is dan in werkelijkheid het geval is. Metabolisme is bij konijnen bijzonder snel.
pechkonijn Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 O ja, dat is leuk, je konijn frustreren na een zware ingreep...Inderdaad. Beter frustreren dan darmimmobiliteit.
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 (aangepast) Ik denk dat je het metabolisme van een gezond, fit konijn en een herstellend, net geopereerd konijn niet kan vergelijken. Daarbij denk ik ook dat Appel zelf goed navraag moet doen wat er precies gezegd is door haar dierenarts, en niet zomaar klakkeloos het advies van twee mensen op een forum op moet volgen. Zowel dat van jou als dat van mij niet. 2 september 2010 aangepast door Rian
Rian Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Inderdaad. Beter frustreren dan darmimmobiliteit. Nou... dat advies zou ik persoonlijk in de wind slaan, maar ieder voor zich natuurlijk.
pechkonijn Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Lijkt me inderdaad het verstandigst.
pechkonijn Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Nou... dat advies zou ik persoonlijk in de wind slaan, maar ieder voor zich natuurlijk.Dan zit je straks met de problemen....
Aanbevolen berichten