FemkeEnIndy Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Enkele weken geleden werd mijn konijntje Indy ziek :-( (meisje - 5 jaar - niet gesteriliseerd)We hebben haar een maand niet gezien, want we waren op reis en zo. Ze logeerde bij mijn moeder en loopt daar los in de tuin, dus we hebben er geen idee van hoe lang het al aan de gang is.Ik merkte plots dat er een bloedklonter tussen haar urine en uitwerpselen zat. Toen we haar terug mee naar huis namen, merkten we dat er zeel veel bloed in haar bak lag!!We zijn dan zo snel mogelijk naar de dierenarts gegaan.Ze is daar een nachtje gebleven.Volgens de dierenarts zit het bloed bij haar urine, alhoewel er ook vaak klonters bij zaten. Ik had de indruk dat ze niet goed wist wat er mis was...Het urineonderzoek toonde dat ze niet echt een blaasontsteking had (er zaten wat kristallen in, maar niet veel). Er zat echter wel 30 keer te veel eiwit in haar urine.De rontgenfoto toonde een klein beetje blaasgruis, maar ook niet veel.Ze dacht dat het een nierontsteking was. Ze kreeg 10 dagen antibiotica. Tijdens deze tien dagen bleef er steeds maar bloed in haar urine zitten. Vrijdag hebben we haar de laatste portie gegeven. Donderdag-vrijdag-zaterdag heb ik geen bloed gevonden, maar haar urine was wel enorm fluogeel.Vandaag plaste ze opnieuw veel bloed :-(We zijn ten einde raad, weten niet wat het probleem is en de dierenarts lijkt het ook niet echt te weten!!!Verder heeft ze precies enorm veel pijn, ze piept en zit niet op haar gemak wanneer ze keutels uit haar poepje eet...Heeft iemand hier ervaring mee???
Stéphanie87 Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Ik zou zo snel mogelijk naar een konijnkundige dierenarts gaan. Dit klinkt niet goed. Eet ze nog wel?
Bianca Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Klinkt inderdaad alsof het bloed uit de baarmoeder komt en niet de blaas. Bij een konijn is dat dezelfde opening. Een konijnkundige dierenarts zou voorstellen om ofwel: 1. Haar te steriliseren en dan tijdens de sterilisatie meteen te kunnen zien wat er aan de hand is. 2. Een echo te laten maken zodat ze kunnen zien of er iets mis is met de baarmoeder, maar ook meteen de nieren kunnen checken. Ik zou voor 2 gaan, want zelfs als het aan de baarmoeder blijkt te liggen en optie 1 moet alsnog (sterilisatie is de beste behandeling bij baarmoederontsteking of baarmoederkanker) dan weten ze wel van te voren beter wat ze tegen gaan komen, waardoor de operatie sneller en efficienter kan verlopen. Maar dat kost je dan wel 80-100 euro extra voor de echo. Ik zou dat wel over hebben voor de gezondheid van mijn konijntje, maar je moet het wel kunnen betalen natuurlijk. Let er inderdaad wel op dat ze blijft eten anders moet je haar gaan dwangvoeren. Waar woon je ergens? Hier op BB staat een lijst met konijnkundige dierenartsen, kies er daar anders een van uit die in jouw buurt zit.
FemkeEnIndy Geplaatst: 29 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2010 Heel erg bedankt voor jullie snelle reactie!!! Ik woon in Belgie, in Gent, maar ik woon hier nog maar pas en had het adres van de dierenarts aangeraden gekregen van een collega die ook dierenarts is.Maar ik vind het over het algemeen zeer moeilijk om een betrouwbare dierenarts te vinden, de eerste dierenarts waar ik ging zei altijd: een konijn dat ziek is, daar is niets meer aan te doen. Ik zal het een vitaminespuitje geven.Om gek van te worden!!! Ik ga jullie raad opvolgen en morgen een afspraak maken bij de dierenarts in Zwijnaarde die op jullie lijst staat... Ze eet zeer goed, veel te veel zelfs!!Ze is wel iets minder actief, maar toch nog actief genoeg om stoute dingen te doen :-) Ik ben al de hele week op van de zenuwen!!!! Die drie dagen dat er geen bloed was had ik weer wat hoop, maar vandaag is er echt veel bloed (en het is echt vers bloed, want ik was er eens bij als we bloed gingen afnemen van een paard en dat was zo fluo-helderrood).
Bianca Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Oef dat klinkt niet goed inderdaad. Bel anders die DA in Zwijnaarde op en leg het probleem uit en vraag of ze daar ervaring mee hebben. En of ze vaak sterilisaties doen, of ze de beschikking hebben over gasnarcose en of ze echo's kunnen (laten) maken. Ik hoop heel erg dat ze je daar kunnen helpen.
FemkeEnIndy Geplaatst: 29 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2010 Er is hier niet zo ver vandaan ook een kliniek voor kleine huisdieren, van de universiteit.Is zo'n dierenkliniek meer of minder aan te raden dan een gewone dierenarts?
Bianca Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Jeetje, dat is lastig te zeggen.. bedoel je dat je diergeneeskunde kan studeren op die universiteit? Dan hebben ze daar waarschijnlijk wel alle laatste kennis en ontwikkelingen. Maar soms wordt bij zo'n kliniek je konijn wel een beetje als ' proefdier' gezien. Ik heb gehoord dat dat in Utrecht in de Uni-DK zo is, maar misschien is dat daar bij jou helemaal niet zo. Misschien heeft hier iemand ervaring ermee? Google anders de naam eens of vul hem in in de zoekfunctie hier op BB.
FemkeEnIndy Geplaatst: 30 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2010 Vandaag naar de dierenarts geweest die op jullie lijst stond...Je merkte meteen dat ze een heel andere aanpak had en toch zeker wist wat ze deed!!In de wachtkamer zat ook een mevrouw die al veel konijntjes heeft gehad en van heel ver kwam. Het is dus inderdaad heel slecht met haar, ze moet al enorm lang ziek zijn, ik voel me zo slecht dat ik het niet gemerkt heb!!! Ze voelde een verdikking op de baarmoeder, dus waarschijnlijk een tumor.Ze is ook schijnzwanger.En ze heeft een soort bloederige verdikking op haar anus waarvan ze zelfs niet wist wat het was. Ze is daar gebleven voor verder onderzoek!! Veel hoop heb ik niet meer :'(
Bianca Geplaatst: 30 augustus 2010 Geplaatst: 30 augustus 2010 Nog niet de hoop opgeven Femke, misschien zit de tumor in de baarmoeder zelf en kan hij dus met een sterilisatie helemaal verwijderd worden. Dan heeft je konijn nog wel het risico dat er toch nog nieuwe tumoren ontstaan, maar dat hoeft dus niet per se. Dus misschien dat ze van een sterilisatie een een heel stuk opknapt en nog een aantal goede jaren kan hebben? Alleen die verdikking op de anus zegt me niks. Heb tenminste nog nooit van konijnen-aambeien gehoord... Wacht in ieder geval op de uitslag dan weet je meer.
Aanbevolen berichten