Puppynijn Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 hmm, ik was zo optimistisch, maar Puppynijn wil nog steeds niet goed eten. En er komt dus ook niet veel uit aan de achterkant.Ze eet misschien twee bixjes en een paar hapjes groen, voor zover ik kan zien. Ik heb wel CC, maar dat eet ze niet uit zichzelf en dat dwangvoeren vindt ze echt heel vreselijk. Ik krijg nog net de spuitjes medicijnen (metacam en ciseral) erin, dat gaat wel, maar daarna rent ze weg. Nu begint ze ook al weg te duiken als ik gewoon kom aaien :(.Ik ben echt niet een watje, maar als ik haar drie keer 30 ml per dag moet geven (aldus de cc tabel ), dat gaat echt niet lukken. Weet iemand een handigere manier om te dwangvoeren, zonder dat nijn zo gestresst raakt? Kan me namelijk niet voorstellen dat zoveel stress nou zo goed is Help?
Elrothiel Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Ow wat vervelend zeg!Kan me ook niet voorstellen dat zoveel stress goed is, maar aan de andere kant, eten moet ze sowieso!Ik heb weleens gelezen dat het kan helpen om eerst iets op je vinger te doen waar ze het af kan likken zodat ze weet wat haar te wachten staat als het uit het spuitje komt. En verder zelf rustig en kalm blijven en lief praten en een beetje masseren en knuffelen tussendoor zodat ze misschien in die houding wat meer gaat relaxen? Of misschien zou je het nog met een plastic lepeltje kunnen proberen?Succes en ik hoop dat ze snel gaat eten!!
MCpaasei Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Hoi, Bij mij eten ze de Critical Care van een lepeltje als ze nog wel zelf iets eten. Dus als ze af en toe zelf wat eet, zou je kunnen proberen of ze het van het lepeltje wil likken? En verder schrijf je dat ze na de medicijnen weg rent? Hoe geef je het dan? Ik heb een vrij lastig konijn en die heb ik op schoot gezet, arm er omheen geklemd en dan de spuitjes in zijn bek. Als de medicijnen erin gaan, dan zou het dwangvoer er ook in moeten gaan.. Of ben ik nu te optimistisch? De dierenarts had een goede tip gegeven. Hij zei dat hoe vaker je ze laat winnen, hoe moeilijker het gaat. Nu heb ik hem dus 8 dagen 2x per dag vast geklemd en hij werkte steeds beter mee Misschien heb jij er ook wat aan?
Nella Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 (aangepast) Dan denk ik dat je haar verkeerd vasthoudt of dat je misschien samen haar zal moeten dwangvoeren. Dat ze het niet leuk vinden / weg willen rennen is normaal. Hoe zou jij je voelen als je een spuitje je bek in gedrukt kreeg . Je kunt haar het beste met de rug tegen je buik houden, voorpootjes dus omhoog (even lastig te beschrijven) en dan dus met je hand de pootjes en kop klemhouden. De andere persoon kan het dan in haar bekje spuiten via de zijkant (kijk uit voor de voortanden). Zodra je er bent, het spuitje wat verder naar binnen drukken en het dwangvoer toedienen. Het heet immers niet voor niets DWANGvoer. Er zit helaas weinig anders op dan het gewoon DOEN! De mogelijkheid tot wegrennen moet ze in ieder geval helemaal niet hebben! Dan houd je haar niet goed vast... je kan hooguit tussendoor eventjes stoppen en haar op haar gemak stellen, maar zodra je toegeeft wordt het inderdaad steeds moeilijker. Je moet het zo zien.. als je het niet doet is de kans steeds groter dat ze het nog moeilijker gaat krijgen en wellicht zelfs niet redt. Kijk dus uit en wees sterk... 29 augustus 2010 aangepast door Nella
Fluffie&Bunny Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Ik draaide Fluffie meteen op haar rug zodat ze in een soort trance kwam en toen voorzichtig (ivm verslikken) het spuitje in haar bek, dat ging heel relaxt. En als ik haar weer omdraaide slikte ze alles door. Je kan ook een handdoek strak om het konijn doen zodat ze niet kunnen spartelen.
Nella Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Dat met een handdoek heb ik ooit geprobeerd, maar daar raakten die van mij zo enorm van in de stress.. dat doe ik nooit meer! Als je haar met de rug tegen je buik hebt, kan ze zich niet verslikken. Helemaal op haar rug zou inderdaad wel kunnen maar mag je bij elk beetje gaan omdraaien, dat lijkt me ook niet lekker voor het diertje?
Fluffie&Bunny Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Of iets rechter houden dan eten ze ook.
Nella Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Ik bedoel ook wat rechterop . Lastig uit te leggen via computer haha. Maar zegmaar met de kont op je benen, achterpoten vooruit.. rug tegen je buik en voorpoten dus horizontaal naar voren zegmaar... hoop dat het te visualiseren is .
Puppynijn Geplaatst: 29 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2010 Je bedoelt dat ze tegen me aan zit? Hebben we ook al geprobeerd. Ik zit onder de krassen, ze is nogal agressief. Normaal zit ik met haar tussen mijn benen en houd ik haar koppie vast en spuit ik het zo in haar bek. T is zo balen dat er klontjes in zitten, dan krijg je zo'n explosie. Daar schrikt ze van. Maar ik weet niet hoe je daar iets aan kunt doen, als ik het de spuit inzuig zitten er geen klontjes in. Van een lepel of uit een bakje eet ze niet.Had ergens gelezen dat als je ze irriteert met iets eetbaars, dat ze dan uit woede bijten. Ik heb dat met een wortel (vrij lange ) geprobeerd en dat werkte wel, ze heeft nu twee cm wortel op en ook een blad of zes van de wilgentak die ik vanmorgen geplukt heb. Ze wil dus op zich wel eten, maar ze eet gewoon niet genoeg. Nog niet een tiende van wat ze normaal eet. Ze slaapt nu, maar ik denk dat ik zo toch maar weer een poging ga doen. Desnoods smeer ik het in haar haar, dan kan ze het daaruit wassen (en krijgt ze het zo binnen). Als iemand nog wat weet?
nathalie b Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Misschien kan je de dwangvoer nog iets dunner maken en het gaatje van de spuit iets opboren...groter maken.Dat wat groter maken van het gaatje deed ik hier door een stuk van het tuutje af te snijden en de rest wat wijder te maken met een metalen sate pen of warme breinaald.Kwam er dan wel soepeler uit.
Fluffie&Bunny Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Heb je op de rug draaien geprobeerd? Of heb ik er overheen gelezen.
pechkonijn Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Ik vind 30 ml ook wel erg veel dwangvoer om in een keer naar binnen te krijgen. Het is zoveel dat het dwangvoeren een konijn nog meer tegen gaat staan dan het normaal al doet. Ik zou het opdelen in kleinere hoeveelheden vaker op de dag.
Dollie Geplaatst: 29 augustus 2010 Geplaatst: 29 augustus 2010 Ik vind 30 ml ook wel erg veel dwangvoer om in een keer naar binnen te krijgen. Het is zoveel dat het dwangvoeren een konijn nog meer tegen gaat staan dan het normaal al doet. Ik zou het opdelen in kleinere hoeveelheden vaker op de dag.Idd, ik doe echt nooit meer dan 10 ml per keer en dat vaak nog niet eens. Je kunt ook wat op haar voorpootjes smeren, zodat ze het binnen krijgt als ze zich gaat wassen.. Misschien werkt dat?
Puppynijn Geplaatst: 30 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2010 ik heb er nu zo'n 14 ml in gekregen, maar ze wil gewoon niet eten. Ze ligt apatisch in een hoekje :( f*ck, waarom moet ik nou werken.. ik kan niet ziek melden. Net nog even snel een wilg gesloopt voor haar, die vond ze gister wel lekker.en zo maar DA bellen, gelukkig zijn die vanavond open.
Nella Geplaatst: 30 augustus 2010 Geplaatst: 30 augustus 2010 Je kan best vragen of de DA voor haar zou willen zorgen. Die van ons doet dat ook als er echt wat aan de hand is. Tot vanavond wachten is misschien niet echt handig.
bunny ranch chanty Geplaatst: 30 augustus 2010 Geplaatst: 30 augustus 2010 hmm, ik was zo optimistisch, maar Puppynijn wil nog steeds niet goed eten. En er komt dus ook niet veel uit aan de achterkant.Ze eet misschien twee bixjes en een paar hapjes groen, voor zover ik kan zien. Ik heb wel CC, maar dat eet ze niet uit zichzelf en dat dwangvoeren vindt ze echt heel vreselijk. Ik krijg nog net de spuitjes medicijnen (metacam en ciseral) erin, dat gaat wel, maar daarna rent ze weg. Nu begint ze ook al weg te duiken als ik gewoon kom aaien :(.Ik ben echt niet een watje, maar als ik haar drie keer 30 ml per dag moet geven (aldus de cc tabel ), dat gaat echt niet lukken. Weet iemand een handigere manier om te dwangvoeren, zonder dat nijn zo gestresst raakt? Kan me namelijk niet voorstellen dat zoveel stress nou zo goed is Help? Pff de gebruiksaanwijzing.....30 ml per dagLuister als je konijn niet keuteld , liggen of de darmen stil en heeft ze een verstopping.Ga je dan dwang voeren blaas je de maag op!Ik probeer dat steeds weer uit te leggen hier op het forum.....Dwang voer gebruik je enkel bij haken op de kiezen, of na een operatie Wat heeft je konijntje? een maag of darm verstopping.Ik lees hier niks dat je medicatie van een dierenarts hebt? of behandeling?
Puppynijn Geplaatst: 30 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2010 Chanty, als ze eet, dan keutelt ze. Wat erin gaat, komt eruit. Nu dus weinig tot niets. Ze heeft metacam en ciseral.Het zijn wel kettingpoepjes meest, maar ze haart altijd wel. Volgens mij kan verstopping dus worden uitgesloten? Tanden waren ook allemaal goed, gewicht was goed, nagels waren goed.Ik zit op mijn werk nu, ik kan niet zomaar ziek melden of vrij nemen hier (krappe bezetting ), zit dus lekker gefrustreerd te zijn, want wil veel liever thuis bij nijn zitten. Heb wel de DA gesproken inmiddels, morgen gaat ze de hele dag ter observatie. Vanavond ga ik, ipv dat critical care gedoe nutrilon soya en wortelprut proberen, ik vermoed dat ze die cc niet lekker vindt (ze houdt al niet van hooi ook) en misschien gaat dat beter. Moet zeggen dat ik eigenlijk weinig hoop heb, als ik zie hoe ze vanmorgen was.
bunny ranch chanty Geplaatst: 30 augustus 2010 Geplaatst: 30 augustus 2010 Ketting poepjes wijst op een haren verstopping in de maag dit moet gelijk behandeld worden.
Puppynijn Geplaatst: 30 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2010 Ketting poepjes zijn toch heel normaal voor een (verharend) konijn? Dat is mij wijsgemaakt door de DA. Ze heeft ze namelijk heel vaak. Vandaar dat ik haar haar ook kort houd, dan is het makkelijker voor haar (qua wassen en ik denk ook qua afvoeren)Maar hoe genees je een haren verstopping in de maag? Ananas?
Puppynijn Geplaatst: 30 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2010 Gelukkig leeft ze nog Ik was echt bang dat ze dood zou zijn als ik thuis kwam.Net meteen ciseral en metacam gegeven, daarna zo'n 12 ml dwangvoer. Uiteraard was mevrouw het daar niet mee eens.. ze bijt nu gewoon he, als ze niet wil. Maakt niet zo heel veel indruk, gelukkig. Vind het wel vervelend dat die critical care zo klonterig is. Dan heb je net goede grip en goede positie in haar bekkie, moet je die spuit er weer uithalen om de klont te lozen. Ander spuit je dat met 60km/h in haar keel, lijkt me ook niet goed.Er wordt nu olvarit wortel voor haar gehaald, doe ik daar die vezeltjes doorheen, kijken of madammeke dat fijner vindt. Mja, ik zou zo'n spuit in mn wang ook niks vinden, k snap t wel. Ik wilde nog niet aan de nutrilon soya gaan beginnen, aangezien ze dus morgen de hele dat op visite mag bij de DA. k had bedacht dat ik vannacht dan maar gewoon een keertje extra moest opstaan om haar 10 ml te te voeren. Owja, ik mag dus niet meer aan haar buik komen. Denk dat er dus misschien toch iets niet zo lekker zit, misschien iets met haar baarmoeder? of is dat al te ver gezocht? t is lastig hoor, dat een nijn niet kan praten :(
Puppynijn Geplaatst: 30 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2010 Woehoe! klein succesje: cc opgelost in wortelpotje van olvarit gaat er binnen een minuut in! Dus weer 10 ml erin. En de cc klontert dan ook niet zo, vind ik ook wel een voordeel.
Nella Geplaatst: 30 augustus 2010 Geplaatst: 30 augustus 2010 Ik heb alleen wel eens hier op het forum volgens mij begrepen dat zo'n wortelpapje gas kan veroorzaken? Kan het mis hebben hoor! Mooi dat het zo beter gaat in ieder geval!
bunny ranch chanty Geplaatst: 30 augustus 2010 Geplaatst: 30 augustus 2010 Ik zou niet meer dan 4 ml dwangvoer per keer geven....waarom wilde je soja melk geven?
Puppynijn Geplaatst: 30 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2010 Chanty, dat staat op site van mijn dierenarts, onder andere. Mijn DA heeft het ook echt aangeraden. In nutrilon soya zitten alle vitamines en mineralen die een nijn nodig heeft. Zij raden (in geval van nood, dus als er geen cc is) aan om 1/3 opgeloste nutrilon, 1/3 opgeloste bixjes en 1/3 olvarit wortel als dwangvoer te gebruiken. (www.dierenkliniekleusden.nl)Volgens de tabel van CC moet je 99 ml opgeloste CC geven, in drie keer van 33 ml als je een gestresst konijn hebt dat je moet dwangvoeren. Ik heb geen idee hoe groot een konijnemaag is, maar dat is vreselijk veel, denk ik. 10 ml is zo'n beetje het volume dat ze normaal binnen een paar minuten aan frambozen en andere blaadjes opeet, dus ik dacht dat dat wel veilig zou kunnen. Ik had van t weekend al gedacht dat ik olvarit moest gaan inmengen met de CC, want nijn houdt gewoon niet van hooi en CC smaakt en ruikt naar hooi. Mja, vertrouwen op je instinct moet je ook leren:$ Ik heb nu dus geen soya erbij gedaan, maar als de DA dat morgen zegt, dan ga ik dat wel bijvoeren. Ze is al een ons afgevallen namelijk.Nella, ik ben gewoon heel blij dat er iets invliegt. Gas is een nieuw probleem, dan kunnen we dat dan wel aanpakken (en ze kan morgen dan mooi de DA vergassen :he:). Ik denk echt dat als ze weer geen dwangvoer zou eten vandaag, dat ze dood zou gaan. Ze ligt ook de hele tijd in haar huisje in plaats van gezellig rond te huppelen. Haar buik is wel zacht, dus er is nu gelukkig nog geen gas. T is een beetje kiezen tussen twee kwaden, dat wel.
Aanbevolen berichten