raylaatje Geplaatst: 25 augustus 2010 Geplaatst: 25 augustus 2010 Zoals sommige wel weten heeft dolly sinds ik haar heb al last van haar tandjes. Zo zijn in de afgelopen drie maand 2 keer haakjes weggehaald en 3 keer haar voortandjes geslepen, waarvan twee weken geleden voor het laatst en het nu alweer nodig is. Ik heb net een afspraak gemaakt dat ze vrijdag onder narcose gaat om de voortandjes te laten trekken en meteen de haakjes weg te laten halen. Zijn er mensen hier met (voor)tandlose-konijntjes? Hoe zit het met het hooi, brok(hf+ss) en de groente?
Joseeke Geplaatst: 26 augustus 2010 Geplaatst: 26 augustus 2010 Bij mijn vorig konijntje *Balou* had ik de snijtandjes laten verwijderen.Voor hem ben ik toen speciaal overgestapt op SS, omdat hij deze beter kon pakken met zijn lipje & tongetje.Hooi heb ik voor hem in stukjes geknipt & groenten in kleine stukjes gesneden.Hij heeft zich tandloos prima kunnen redden & zat na de operatie veel lekkerder in zijn velletje Het was voor hem een hele zware ingreep geweest en was een week van de wap.Zorg dat je voldoende pijnstilling & dwangvoeding meekrijgt.Vele konijnen gaan na de operatie weer snel eten, maar voor het geval dat het wat langer duurt is het fijn om bovenstaande middelen in huis te hebben.
raylaatje Geplaatst: 26 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2010 Ik heb standaart pijnstillers en dwangvoeding(en nog veel meer) in huis. Dolly krijgt dus nu ss+hf, is het dan beter om helemaal op ss over te stappen of kan ik het eerst gewoon even aankijken? Ik had inderdaad op internet en bb gelezen dat je groente in kleine stukjes moet snijden, dat geld dus ook voor hooi? Ik kan haar morgen rond half 9 brengen en (mits ze eet) weer rond een uur of 4 ophalen. Als ze toch onder verdoving is word er ook een echo van haar buik gemaakt. Tijdens het scheren is mij en ook later de dierenarts opgevallen dat ze een litteken op haar buik heeft wat mogelijk een castratie wond zou kunnen zijn, als ze nog niet gecastreerd is laten we dat ook nog doen, maar dan een andere keer. Ik ben anders te bang dat de ingreep voor haar te zwaar word.
raylaatje Geplaatst: 26 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2010 Bedankt! Het is zonde dat ik naar school moet, anders had ik bij de ingreep zelf erbij kunnen zijn.. maar dat gaat het jammer genoeg dus niet.
nathalie b Geplaatst: 26 augustus 2010 Geplaatst: 26 augustus 2010 Ben er ook 1 keer bij geweest toen er bij Ollie een kies getrokken werd maar kon er toch niet zo goed tegen als ik dacht.....Ik was toch altijd bang dat hij het voelde.Ben zelf ook niet zo'n held bij de tandarts!Maar Ollie vond de tandarts altijd wel lief......hij gaf hem altijd likjes voor hij onder zeil ging!
Joseeke Geplaatst: 26 augustus 2010 Geplaatst: 26 augustus 2010 Dolly krijgt dus nu ss+hf, is het dan beter om helemaal op ss over te stappen of kan ik het eerst gewoon even aankijken? Ik had inderdaad op internet en bb gelezen dat je groente in kleine stukjes moet snijden, dat geld dus ook voor hooi?als ze nog niet gecastreerd is laten we dat ook nog doen, maar dan een andere keer. Ik ben anders te bang dat de ingreep voor haar te zwaar word. Je kunt het ook even aankijken hoe ze strax reageert op de combi HF & SS.Hooi moet je idd ook in stukjes snijden. Hetzelfde als bij groenten, kan ze hier strax ook niet meer aan knabbelen.Ik deed het altijd in stukjes knippen met de schaar. Dat ging een stuk sneller & handiger, vond ik De ingreep wordt anders idd te zwaar, als ze gelijk gecastreerd zou worden.Heel goed om dit een andere keer te doen, mocht het nodig zijn. Heel veel succes morgen!
raylaatje Geplaatst: 27 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2010 Okay, bedankt!Hoe groot moeten de stukjes hooi zijn? Ik ga haar someteen brengen, dan nog heel wat uurtjes wachten op een telefoontje dat (hopelijk) alles goed gegaan is. De vorige keer is ze tijdens de operatie 1 keer gestopt met ademen, dus de zenuwen zijn hier bij mij flink aanwezig.
Joseeke Geplaatst: 27 augustus 2010 Geplaatst: 27 augustus 2010 Ongeveer 2 a 5 cm zou ik in het begin aanhouden.Ze zal strax zichzelf aan moeten leren om op een nieuwe manier te gaan eten. Heel veel succes, ook voor jou!
raylaatje Geplaatst: 27 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2010 Ik heb net de dierenarts gebeld, het gaat weer redelijk met haar. Ze is pas aan het eind van de ochtend geopereerd, dus ze was nog wat slap/moe. Ze is tijdens de operatie weer 2 keer gestopt met ademen, maar met wat hulp begon ze al snel weer, dus het is zowieso verstandig om niet voor een klein iets haar onder narcose te doen. Ook heeft ze een echo gehad waaruit bleek dat ze wél gecastreerd is.(wel laten castreren, maar daarna zomaar loslaten?...) Ik kan haar om 4 uur ophalen, mits ze dan wat wakkerder is. Ik wou eerst even aankijken hoe het ging en daarna Daan erbij zetten, maar ik heb toch besloten om dat niet te doen, omdat ik dan niet presies kan zien hoeveel ze nou gegeten heeft. Ik ga nu even haar binnenhokje in orde maken zodat ze daar meteen om 4 uur weer inkan.
Margot Geplaatst: 27 augustus 2010 Geplaatst: 27 augustus 2010 Succes! Gelukkig is ze wel weer gaan ademhalen!
raylaatje Geplaatst: 27 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2010 Mijn meisje is weer thuis! Ze zit nu rustig in haar kooitje. Ze had daar bij de dierenarts nog niet zelf gegeten, dus ze heeft 10 ml dwangvoer gekregen. Hier thuis heeft ze ook absoluut geen kijk naar het eten, maar dat komt allemaal ook wel weer.Ik heb ook nieuwe pijnstilling erbij gekregen (2 x daags 0.75 ml carprofen) en nog wat dwangvoer. Ik moet in de gaten gaan houden dat het niet teveel bloed of als ze niet zelf begint met eten.De dierenarts was heel benieuwd hoe het met haar verloopt (ze heeft hele ochtend daar los gelopen, iedereen vond haar zo leuk!), dus ze vroeg of ik haar maandag nog even wou bellen.
Margot Geplaatst: 27 augustus 2010 Geplaatst: 27 augustus 2010 Wat fijn dat ze weer thuis is! Succes met de naverzorging!Ze zal vast wel weer snel beginnen met eten.
raylaatje Geplaatst: 27 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2010 Ik ben absoluut géen over bezorgde konijnenmoeder.- Ik had een mandje in het hok gezet, behoorlijk hoog dus eerst er al uit gehaald omdat ik bang was dat ze er niet zelf uitkon, daarna er weer in gezet. (madam springt er met gemak uit)- ik bel net de dierenarts, ik voelde een dikke bult op haar borstkast. (was gewoon de vloeistof die ze na de operatie gekregen heeft en wel eens naar onderen kan zakken)- Ik was bang dat ze niet zou eten, dus extra nog wat dwangvoer mee genomen (madam heeft net 3 blaadjes witlof én al wat brokjes op) Nee, overbezorgt ben ik niet, ik ben gewoon gek met mijn meisje.
Joseeke Geplaatst: 27 augustus 2010 Geplaatst: 27 augustus 2010 Super dat het zo goed gaat!Dat ze al zelf eet is een heel goed teken, scheelt weer een hoop stress met dwangvoeren Ik zit ook als een moederkloek bovenop mijn konijnen als ze iets mankeren, hoort er gewoon bij
raylaatje Geplaatst: 28 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2010 Met mevrouw gaat het goed hoor! Ze eet zelf (gister 30 gram hf, en wat ss), 4 x een klein bakje groente (wat tomaat, paprika, witlof en andijvie). Ze is vanochtend wel erg chagerijnig, ze gromt en dreigt, ook heeft ze nog niet aan het voer gezeten maar zit zichzelf wel gewoon te wassen, volgens mij voelt ze zich wel redelijk.
Joseeke Geplaatst: 28 augustus 2010 Geplaatst: 28 augustus 2010 Met mevrouw gaat het goed hoor! Ze eet zelf (gister 30 gram hf, en wat ss), 4 x een klein bakje groente (wat tomaat, paprika, witlof en andijvie). Ze is vanochtend wel erg chagerijnig, ze gromt en dreigt, ook heeft ze nog niet aan het voer gezeten maar zit zichzelf wel gewoon te wassen, volgens mij voelt ze zich wel redelijk. Fijn om te lezen
raylaatje Geplaatst: 29 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2010 Dolly maakt weer binkies! Heb ik haar hiervoor nog nóóit zien doen. Ze eet nog geen hooi, hoelang duurt het meestal voordat ze daar ook weer mee beginnen?
Aanbevolen berichten