Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Interessant zo'n discussie. Maargoed even een updatje

Espéranza is weer levendig en happy. Alleen ze is wel afgevallen en het punt is dat ze maar heel weinig biks wil eten. Ik denk dat het door het dwangvoeren komt, zo is zij wel. Want groente/hooi andere dingen eet ze wel goed. ;)

Sorry dat dat in jouw topic moet, dat is natuurlijk niet de bedoeling! Excuses, zal niet meer off topic gaan.. :$

Fijn dat ze het goed doet! Levendig en happy zijn de dingen waar ik op af zou gaan.. Dat ze is afgevallen is niet zo raar en dat ze nog niet gelijk biks eet is ook niet heel erg. Als ze echt goed hooi en groen eet, zou ik stoppen met dwangvoeren. Sowieso eten konijnen die ziek zijn niet graag biks en als je blijft dwangvoeren zitten ze ook nog vol.

• Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Nee ik bedoelde het niet sarcastisch ofzo, gewoon echt positief :)

Ik ben al een tijdje gestopt met dwangvoeren, eigenlijk al sinds ze weer bij fire zit. Ik bedoel dat ze uit zich zelf niet zoveel biks eet. Wel wat hoor, maar ze heeft ook wel weer snel genoeg. Ze begint heel enthousiast maar als ze genoeg heeft hoeft ze ook niet meer. Ik geef haar nu 3 keer per dag biks, dus dat gaat wel goed :)

Geplaatst: (aangepast)
Hoezo bevinden de haren zich in de maag bij een harenverstopping? Is dat altijd zo? Kun je, alleen omdat een aantal keer gebleken is dat er inderdaad haren in de maag van een konijn zaten, echt stellen dat dat altijd zo is? Lijkt mij niet.. Om hoeveel konijnen gaat het ook, die geopereert zijn. Ik denk niet dat er zo ontzettend veel konijnen geopereert worden aan zoiets. Je geeft zelf al aan dat het niet aan te raden is en daarbij, al was dat wel zo, hoeveel mensen hebben dat er voor over.. En dat je kunt aantonen dat bij een haarverstopping het probleem in de maag zit, toont niet aan dat prozyme ook werkt..

En de pH waarde van de maag is dus te laag voor dat spul. In hoeverre kan het nog zijn werk doen dan? Lijkt me dat zo'n maag gelijk begint met afbreken.. En als het wel werkt, waar blijven die haren dan?

Je mag niet over een haar bal spreken...dus dat doe ik tegen woordig ook niet meer, maar het spul of annanas sap breekt de klont haren en bix los....dit is de bedoeling en werking.

Haren kunnen niet afgebroken worden in de maag, maar los van elkaar wel door keutels afgevoerd worden. Daar blijven de haren dus.

Je kunt een haren verstopping zien als een spons in de maag die enkel o.a bix dwang voeding enkel opneemt tot de maag barst. Vandaar niet dwangvoeren met bix papje. Konijn krijgt een vol gevoel in de maag en wil niet eten dat lijkt me heel duidelijk, daarnaast voel je dat de darmen leeg zijn, en konijn keuteld niet meer. Dan is het niet moeilijk te constateren dat men over een haarverstopping spreekt. Het konijn is vrijwel altijd in de rui op dat moment. Op een uitzondering na als ze een nest met jongen heeft kan het ook gebeuren.

Het voedsel rondom de haren wordt afgebroken, de haren zelf niet. Het lijkt mij wel duidelijk dat de haren óók in de darmen zitten, ze komen er toch in elk geval doorheen, hoe kom je anders aan kettingkeuteltjes.. En ja, ook met prozyme hadden mijn konijnen die, ik heb het wel een tijdje gebruikt.

Haren zitten zeker wel in de darmen als ze afgevoerd worden maar een ketting keutel wil niet zeggen dat je een konijn een daadwerkelijke verstopping heeft....Dat zegt enkel dat je konijn haren heeft binnen gekregen en die worden onafgebroken weer uitgekeuteld. Dit veroorzaakt geen verstopping in de darmen. Het zou enkel kunnen als de darmen leeg zijn en ze stil vallen daar door.

Zou natuurlijk super zijn als het wel werkt, maar jouw argumenten overtuigen mij als "leek" toch niet echt, heb daar te veel vraagtekens bij.. En ik heb er verder niet voor gestudeerd, ben geen dierenarts, maar als ik logisch nadenk.. (Kan er ook gigantisch naast zitten natuurlijk..)

Ik probeer je enkel het verschil uit te leggen, darm verstoppingen die vaak ontstaan door dat de mogelijkheid van drinken beperkt is , o.a konijn drinkt niet uit waterfles, of de fles is lek....en konijn eet enkel bix. Dan is het logishe gevolg dat de keutel te droog is in de maag en zich ophoopt in de darm dan krijg je mega grote hompen die vast zitten in de darmen. De darm trekt ook vocht uit de keutel als dat er niet is kan de keutel niet meer verder.

Verder kan ik je uit eigen ervaring melden dat een konijn met een darm verstopping nooit haren in de keutels heeft.

Hier staan ook foto's op BB van.

zal ze hier nog even plaatsen.

Een ketting keutel van een konijn die geen haren verstopping heeft maar dit gewoon afvoerd via de keutels, je ziet dat de keutels gewoon gelijk van maat zijn.

ketting%20keutel%2021%20cm%20ruim%20(2).jpg

Heeft een konijn te veel haren in de maag dan zullen zijn keutels steeds kleiner worden tot ie niet meer keuteld en stoppen met eten doet ie al eerder.

tussen stoppen met eten en de laatste kleine keutel zit 3 dagen...

.

Dan de hopen keutels van een darm verstopping in drie dagen.....wat er uit kwam.

Zul je met mij eens zijn dat hier geen enkele haar in zit...

Foto-TFL4QSJN.jpg

Ontstoken darm slijm vlies

Foto-KBX7PC87.jpg

Duidelijk afwijkende keutel vorm.

Foto-76NRI4SY.jpg

Keutels zijn niet verbonden met elkaar door haren, en kurk droog van binnen en 3 keer zo groot.

Foto-4UIFDM6Z.jpg

Het enige wat de keutels kan verbinden is slijm van het ontstoken darm slijm vlies.

Foto-NZPZT7XE.jpg

Dag 3 de laatste grote hompen donker van kleur omdat ik alleen groen voer voerde.

Nu loopt alles weer goed zie de volgende foto.

Foto-HNHGKPBA.jpg

Na een darm verstopping krijgt vrijwel elk konijn cocidiose. De kans is te groot hier moet je waakzaam voor zijn.

Dus Dolly ik hoop dat je mijn uitleg hier over begrijpt dat we over duidelijk 2 verschillende verstoppingen praten en min of meer eigelijk ook 2 verschillende behandelingen.

De middelen eerder genoemd kunnen enkel in de maag werken om haren te verlossen van de bix zodat het weer doorgang krijgt.

Voor beide verstoppingen zul je primperan, siseral , laxatract,pijnstilling en groen gebruiken. Daar naast gebruiken veel da bactrimel voor een darm verstopping.( dwang voer enkel met mate baby eerste wortel hapje) vocht en vocht infuus is veel belangerijker.

Krijg je toch recoverij van de da is dat de nekslag voor je konijn en droogt enkel sneller uit bij beide verstoppingen.Zie mijn weblog...

En maseren we de darmen bij een darm verstopping.

Bij een haren verstopping in de maag heeft maseren va de darmen geen zin daar de darmen dus leeg zullen zijn.

Hopelijk heb ik zo wat meer duidelijkheid gegeven en mensen maak gerust eens een keutel open van je konijn....

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:

Ohh vandaag was Es weer helemaal de oude! Eerder at ze wel weer goed en ging het verder goed, maar ze was angstig naar me toe. Ik heb vandaag de speelbal binnen gekregen en ze daar mee laten spelen terwijl ik er gewoon bij zat. Vavanond ging ik met es trainen en ze was echt weer de oude, helemaal enthousiast, geen enkele twijfeling meer, ik zag gewoon in haar ogen weer die vertrouwde en vreugdige blik. Zo mooi was het, niet te beschreven, werd er bijna emotioneel van..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .