Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dankje! Ik dacht inderdaad ook aan een opgezette maag. Ze poept al meer en het zijn kleine keuteltjes. Verder komt ze er al wat tegen in als ik wil voeren of haar wil pakken, dus dat vind ik wel positief. Helaas eet ze nog niet zelf.

• Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Let toch goed op haar keutels. Kleine keutels is ook niet goed, dus blijven dwangvoeren als ze niet genoeg zelf eet. As haar keutels groter worden en ze eet zelf dat gaat het de goede kant op en hoe je niet te dwangvoeren.

Geplaatst:

ze heeft nu bijna zo grote keutels als normaal. Ze zit sinds gisteravond weer in haar eigen hok en ik ben gestopt met dwangvoeren alleen nog een beetje ananassap. Ze eet nog wel wat moeizaam, maar wel goed hooi en dat is wel goed. Ik heb haar vriend in een ander hok gezet, maar ik wil hem graag weer bij haar zetten omdat ze zich dan een stuk beter op haar gemak voelt. Alleen ik ben bang dat ze gelijk weer haar gaat eten door hem te likken, dus wat moet ik doen?

Es loopt wel weg als ik eraan kom, dus het dwangvoeren is niet zo goed voor de band, maarja het moest wel ;)

Geplaatst:

Er is iets wat je preventief kan geven aan konijnen die veel haar binnen krijgen (behalve ananassap), maar ik ben even vergeten wat... weet iemand wat ik bedoel?

Geplaatst:

oow dat zou wel fijn zijn, want es is een klein konijntje en fire een rode nieuwzeelander die soms best wel verhaart en es wast hem best wel veel. Ze zitten nu weer bij elkaar, espƩranza heeft nog niet zoveel gelikt alleen zijn oren, maar daar zit niet veel haar aan. verder gaat het goed met haar, ze is nog niet 100% de oude maar eet wel weer veel beter :)

Alleen toen ze dat ananas rook rende ze gelijk weg haha, uiteindelijk heeft ze het toch met tegenzin opgeten omdat het moest :P

Geplaatst:

Protexin is goed....(volgens mij staat er op de zakjes Protexin Profecionel of zoiets) zijn witte zakjes met blauwe letters.

Bij de DA verkrijgbaar .Daar wordt het vaak voorgeschreven aan katten......werkt perfect bij nijnsels en ze vinden het nog lekker ook ;zei ze uit eigen ervaring!

Geplaatst:

Ik wou al zeggen, dat kan niet! Prozyme dus..

"Haarballen

Konijnen ruien iedere 3 maanden. Elke tweede ruiperiode is maar licht, 3 maanden later gevolgd door een zware rui. Wanneer de darmwerking te traag is kan het te veel oplikken van haar, een haarbal opleveren en fatale gevolgen hebben.

Het is belangrijk je konijn te kammen of te borstelen zodra de rui begint. Konijnen wassen zichzelf op dezelfde manier als katten, al het losse haar likken ze naar binnen, konijnen kunnen dit niet uitbraken zoals katten doen. Het opgelikte haar verlaat tezamen met voedsel het lichaam, mits de darmwerking goed is. Daarom moeten ze behalve verzorgd worden (borstelen) ook iedere dag volop de beschikking hebben over vers hooi. Hooi zorgt voor een krachtige darmbeweging waardoor het haar makkelijk het lichaam kan verlaten. Verder is dagelijks voldoende beweging een belangrijke methode om de kans op haarballen te verminderen. Als steuntje kan er in de verharingsperiode dagelijks een mespuntje Prozyme gegeven worden.

bron: http://www.konijnen.nl/ziekten/veelgesteldevragen.htm

Geplaatst:

Deze info heb ik voor je gevonden:

Prozyme bestaat uit enzymen, deze breken geen haar af, maar wel het voedsel wat om het haar geklonterd zit. Op die manier wordt een blokkade kleiner, en wordt de kans dat het voedsel weer goed doorgevoerd gaat worden groter.

Prozyme kan altijd gegeven worden, ook als er al medicijnen toegediend worden. Als er geen sprake is van verstopping, maar het konijn is erg in de rui, is het verstandig om Ć©Ć©n - Ć” tweemaal daags preventief Prozyme te geven als de keutels iets kleiner/harder worden.

Geplaatst:
Nee.....ik bedoel echt Protexin.....werking is ongeveer hetzelfde als Prozyme alleen dan wel medisch bewezen.

Werkt inderdaad ook positief op de darmflora.

Idd.

Deze info heb ik voor je gevonden:

Prozyme bestaat uit enzymen, deze breken geen haar af, maar wel het voedsel wat om het haar geklonterd zit. Op die manier wordt een blokkade kleiner, en wordt de kans dat het voedsel weer goed doorgevoerd gaat worden groter.

Prozyme kan altijd gegeven worden, ook als er al medicijnen toegediend worden. Als er geen sprake is van verstopping, maar het konijn is erg in de rui, is het verstandig om Ć©Ć©n - Ć” tweemaal daags preventief Prozyme te geven als de keutels iets kleiner/harder worden.

Op zich klopt dit, behalve dan dat de werking (bij konijnen) niet bewezen is en dat er op dit moment zelfs gedacht wordt dat het helemaal niks uithaalt: De haren bevinden zich in de darmen, de pHwaarde van de maag van het konijn is zo laag dat de prozyme nooit in de darmen terecht komt.

Geplaatst:

Je weet ook niet van wanneer de info is hĆØ. Volgens mij is dit nog niet heel lang geleden "ontdekt". Maar intussen zijn er wel veel mensen die het gebruiken en die zweren dat het werkt. Tsja, technisch gezien zou het niet kunnen werken, maar ja..

Hetzelfde geldt voor jouw DA, als hij dit "ooit" eens als handige tip gekregen heeft ofzo, maar de laatste ontwikkelingen rondom dit spul niet mee gekregen heeft..

Mijn DA gaf het wel als tip, omdat het volgens sommige mensen wel werkt, maar toen ik zei wat ik gehoord had, beaamde ze dat.

Geplaatst: (aangepast)
Idd.

Op zich klopt dit, behalve dan dat de werking (bij konijnen) niet bewezen is en dat er op dit moment zelfs gedacht wordt dat het helemaal niks uithaalt: De haren bevinden zich in de darmen, de pHwaarde van de maag van het konijn is zo laag dat de prozyme nooit in de darmen terecht komt.

De haren bevinden zich in de maag met een haren verstopping niet in de darmen......

Hoe weet ik dat er zijn dierenartsen geweest in een wanhoops poging het konijn te redden die de konijnen geopereerd hebben.

En toch echt een maag vol met haren aan troffen.

De meeste konijnen over leven deze operatie niet dus dat is niet aan te raden.

Vandaar dat de reeds genoemde middelen wel werken en tevens annanas sap vers uit de annanas.

Bij een haar verstopping kunnen de darmen leeg raken.....( zitten in de maag) ketting keutels

Bij een darm verstopping raken de darmen vol dit kun je heel duidelijk voelen.( is uitgedroogd bix) afwijkend van vorm

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:

Hoezo bevinden de haren zich in de maag bij een harenverstopping? Is dat altijd zo? Kun je, alleen omdat een aantal keer gebleken is dat er inderdaad haren in de maag van een konijn zaten, echt stellen dat dat altijd zo is? Lijkt mij niet.. Om hoeveel konijnen gaat het ook, die geopereert zijn. Ik denk niet dat er zo ontzettend veel konijnen geopereert worden aan zoiets. Je geeft zelf al aan dat het niet aan te raden is en daarbij, al was dat wel zo, hoeveel mensen hebben dat er voor over.. En dat je kunt aantonen dat bij een haarverstopping het probleem in de maag zit, toont niet aan dat prozyme ook werkt..

En de pH waarde van de maag is dus te laag voor dat spul. In hoeverre kan het nog zijn werk doen dan? Lijkt me dat zo'n maag gelijk begint met afbreken.. En als het wel werkt, waar blijven die haren dan? Het voedsel rondom de haren wordt afgebroken, de haren zelf niet. Het lijkt mij wel duidelijk dat de haren Ć³Ć³k in de darmen zitten, ze komen er toch in elk geval doorheen, hoe kom je anders aan kettingkeuteltjes.. En ja, ook met prozyme hadden mijn konijnen die, ik heb het wel een tijdje gebruikt.

Zou natuurlijk super zijn als het wel werkt, maar jouw argumenten overtuigen mij als "leek" toch niet echt, heb daar te veel vraagtekens bij.. En ik heb er verder niet voor gestudeerd, ben geen dierenarts, maar als ik logisch nadenk.. (Kan er ook gigantisch naast zitten natuurlijk..)

Geplaatst:

Interessant zo'n discussie. Maargoed even een updatje

EspƩranza is weer levendig en happy. Alleen ze is wel afgevallen en het punt is dat ze maar heel weinig biks wil eten. Ik denk dat het door het dwangvoeren komt, zo is zij wel. Want groente/hooi andere dingen eet ze wel goed. ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .