suus/sonja Geplaatst: 21 augustus 2010 Geplaatst: 21 augustus 2010 Ik zorg tijdelijk voor een konijntje met 4 kleintjes van 10 dagen oud. Dat klinkt een beetje vreemd, maar ik ben pleeggezin voor een asiel hier in de buurt. Gelukkig gaat het met de kleintjes goed, maar mams heeft nu diarree. Nou zou ik normaal even de biks weghalen en alleen hooi en water geven, maar kan dat wel bij een voedster die melk moet produceren voor 4 kids? Ze eet nl enorm veel omdat ze daar natuurlijk energie voor nodig heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan iemand mij advies geven?
Beestenbende Geplaatst: 21 augustus 2010 Geplaatst: 21 augustus 2010 Jemig, wat een dilemma is dat!Ik weet hier eigenlijk niks zinnigs op te zeggen, maar kunnen ze je bij het asiel niet helpen? Als ze konijnen opvangen, moeten ze er toch ook verstand van hebben?! Elk asiel heeft toch ook een dierenarts, die daar helpt? Het asiel, waar ik vrijwilligerster was wel in ieder geval (heel toevallig ook nog mijn toenmalige eigen dierenarts). Zou hij/zij niet bereikbaar zijn voor vragen? Of anders een andere konijnkundige dierenarts bellen? Gewoon telefonisch advies inwinnen! Anders weet ik het ook eigenlijk niet!Succes in ieder geval!
Blacky Geplaatst: 21 augustus 2010 Geplaatst: 21 augustus 2010 ~Misschien Cindy Bunnyranchchanty even een pb sturen misschien weet zij wel wat te doen.Is zelf fokker en weet veel van zieke konijntjes af.
suus/sonja Geplaatst: 21 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2010 bedankt voor jullie reactie! Ik probeer de hele dag al het asiel te bereiken, maar ik krijg ze niet te pakken. Ik heb ze al een mail gestuurd, maar daar heb ik ook nog geen reactie op gekregen. Ik zal Cindy Bunnyranchchanty nu gelijk mailen! Bedankt voor de tip!! En morgen is er nog een spreekuur bij een dierenarts hier in de buurt, dus die ga ik zeker bellen. Dan kan ik daar in ieder geval advies vragen of langs komen. Ik heb overigens nu maar even de brokjes weggehaald en ze eet zich nu suf in het hooi. Dus dat is op zich goed. Maar ik zet dat vanavond wel weer terug. Ik kan het er niet op gokken, dat ze geen melk meer produceerd ofzo. Ik heb wel eerder pleegkonijnen gehad, maar nog niet eerder een mams met jonkies. Ze zeiden bij het asiel dat ik ze altijd kon bellen, maar vandaag blijkbaar niet... Bedankt voor jullie meedenken in ieder geval! Morgen bel ik zeker de dierenarts. Gelukkig is nog levendig en oogt ze niet ziek.
bunny ranch chanty Geplaatst: 21 augustus 2010 Geplaatst: 21 augustus 2010 Ik heb je een mail terug gestuurd...
Lieke Geplaatst: 21 augustus 2010 Geplaatst: 21 augustus 2010 Wat leuk, pleeggezin voor asiel Goofy! Heb het afgelopen jaar ook een aantal konijnen voor hun opgevangen, helaas nu mee gestopt vanwege studie. Een tijdje terug zorgde ik voor Hester en haar 6 kindjes. Hester heeft veel last gehad van plakpoep gehad de eerste weken, afgewisseld met gewone keutels. Heeft Petra nog wel gewone keutels? Hier heb ik inderdaad niet zomaar het biks achterwege gelaten omdat Hester het best zwaar had met haar kleintjes. Wel af en toe haar bakje weggehaald op het moment dat ik vers hooi gaf om hooi eten te stimuleren. Verder geen tussendoortjes, maar wel bladgroenten als witlof en andijvie.
suus/sonja Geplaatst: 23 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2010 Goed nieuws! De diarree is over!! Ik heb toch maar een paar uurtjes de biks weg gehaald en alleen hooi gegeven en hooithee. Daarna heb ik de brokjes gewoon weer terug gegeven en dat ging gelukkig goed! Met asiel Goofy heb ik inmiddels ook contact gehad, dus ze zijn weer op de hoogte. Ze waren bij toeval die dag niet te bereiken. Wat leuk Lieke dat je ook pleeggezin bent geweest! Ik kan me Hester nog wel herinneren! Leuk hoor! Voor mij is het niet de eerste keer dat ik pleeggezin ben, maar wel de eerste keer dat ik op een mama met kids pas. Erg leuk en leerzaam! De kids groeien als kool en hebben nu net de oogjes een beetje open. Fantastisch om die ontwikkeling van zo dichtbij te zien! Ik hoop dat meer mensen zullen overwegen om pleeggezin te worden, ipv dat ze zelf met een nestje beginnen! Succes met je studie Lieke!
Blacky Geplaatst: 23 augustus 2010 Geplaatst: 23 augustus 2010 Fijn dat het goed gaat!Sterkte met het kroost.
Lieke Geplaatst: 24 augustus 2010 Geplaatst: 24 augustus 2010 Super dat het weer goed gaat! Is toch altijd even stressen als er iets aan de hand is met een konijn, zeker als dat konijn ook nog baby's heeft die afhankelijk van haar zijn. Ik ben ook meerdere keren pleeggezin geweest het afgelopen jaar, maar Hester en haar kids was ook mijn eerste nestje. Zelf fokken wild ik absoluut niet, maar als je al zo'n beetje je hele leven konijnen hebt gehad is het toch wel super om een nestje vanaf dag 1 te zien opgroeien!
ManonIvy Geplaatst: 24 augustus 2010 Geplaatst: 24 augustus 2010 Ik ben op het moment ook pleeggezien voor een konijntje met jonkies van Asiel Goofy.Ze zijn inmiddels alweer 3,5 week en huppelen lekker rond bij moeder Debby.Debby is een schat voor de kleintjes, en inderdaad ze vreet ook als een gek. :mdr:Pleeggezin zijn bevalt me wel. En je helpt er ook nog mensen mee! :yes: Gelukkig dat alles weer goed gaat!Welk konijntje vang je nu op?
suus/sonja Geplaatst: 27 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2010 Wat leuk om pleeggezinnen voor Goofy op deze manier te spreken! Ik zorg nu voor Petra en haar 4 kids. Het gaat gelukkig nu weer helemaal goed met het gezinnetje. Alleen heeft 1 kleintje geen oren! Waarschijnlijk het gevolg van inteelt. Dus ik hoop maar dat dit schatje ook gauw geadopteerd gaat worden als ze eenmaal weer terug zijn bij Goofy. Ze zijn nu bijna 3 weken oud, dus ze hobbelen al een beetje door het hok. Overdag nog niet zoveel, maar als het donker is, komen ze even op ontdekkingtocht. Geweldig om te zien! Nadeel is wel, dat ik en mijn partner ons toch al wel hechten aan mams en kids, maar het is geen optie om ze allemaal te houden. Dus het ik ze terug breng, zal het wel even slikken zijnā¦
Gast Geplaatst: 27 augustus 2010 Geplaatst: 27 augustus 2010 Hier nog een pleegmama van goofy. Ik heb sinds vorige week dinsdag wilma en haar 8 kids in huis. Erg leuk om de kleintjes te zien groeien.
bunny ranch chanty Geplaatst: 27 augustus 2010 Geplaatst: 27 augustus 2010 Geen oren is geen inteelt hoor dan het mamma ze er per ongeluk na de geboorte af gegeten.... komt voor...
Margot Geplaatst: 27 augustus 2010 Geplaatst: 27 augustus 2010 Dat klinkt idd nog al vies... Waarschijnlijk dacht mama dat haar kind zo beter zou luisteren:he: Nee grapje...
ManonIvy Geplaatst: 28 augustus 2010 Geplaatst: 28 augustus 2010 Ik heb ook een paar oepsnestjes gehad wat ook inteelt was.Maar alle kleintjes hadden gewoon oren.Wel zielig voor het kleintje dat ie geen oortjes heeft! Waarom doet een moeder konijn dat, oortjes van een kleine eraf bijten?Of gebeurd dat perongeluk? Een tijdje geleden was er al eens een konijntje zonder oren bij Asiel Goofy, die was ook erg snel weer geplaatst. Gelukkig maar. De kleintjes van Debby worden morgen alweer 4 weken oud.Wat gaat de tijd hard!Ik had je berichtje over de konijntjes zien staan vandaag in het dagboek.Wat een mooie konijntjes allemaal.Morgen stuur ik weer wat foto's van Debby's kleintjes naar Truus, misschien dat ze er morgen, of anders maandag in komen te staan.
suus/sonja Geplaatst: 3 september 2010 Auteur Geplaatst: 3 september 2010 Zou het ook kunnen zijn dat een ander konijn de oren eraf heeft geknabbeld? Ik heb inmiddels van het asiel begrepen, dat dit mama-konijn uit een schuur is gehaald, waar nog een flink aantal konijnen liep. Mannetjes, vrouwtjes, kindjes...alles door elkaar en ook nog eens 19 dode konijnen. Vandaar ze in het asiel denk ik ook dachten aan inteelt, als reden voor de ontbrekende oren. Triest...waar mensen toe in staat zijn. 1 Oortje is er inderdaad echt af, het andere oortje deels, al kan ik dat nu nog lastig zien. Hij is nl inmiddels de meest beweeglijke van het stel en groeit als kool. Gelukkig maar!Mocht je ze willen bewonderen...ze staan vandaag met foto's op de site www.asielgoofy.nl (dagboek, vrijdag 3-9-2010)
bunny ranch chanty Geplaatst: 3 september 2010 Geplaatst: 3 september 2010 Nee dat doet moeders per ongeluk...gelijk na de geboorte likken ze de jongen schoon en eten de nageboorte af....dan gebeuren dit soort ongelukjes het oortje is dan heel klein namelijk, dus een hapje is voldoende.
Aanbevolen berichten