Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In april ben ik met Lani & Nala naar de dierenarts geweest, omdat ze beiden vachtmijt hadden en Nala plotseling erg afviel en bijna niet meer overeind kon komen. Nala bleek erg veel last te hebben van een al eerder gebroken voorpoot en kreeg een pijnstiller-kuur en dwangvoeding.

Ondertussen is alles met Nala's poot goed. Nou ja, goed zal het nooit meer komen, maar ze kan zich er heel goed mee redden (soms springt ze zo hard op de etensbak af, die ik neerzet, dat ze er finaal voorbij vliegt :mdr: ). De vachtmijt is helaas bij beide nog steeds niet helemaal over, maar mijn dierenarts had al gewaarschuwd, dat het hardnekkig spul is.

Tot zover dus alles wel oké, maar het probleem zit hem nu in Nala's gewicht. Ze is in haar slechte periode redelijk wat gewicht kwijtgeraakt en heeft nu ondergewicht. Ik probeer haar al tijden aan te laten komen, maar het lukt niet. Eén keer is ze aangekomen, maar toen moest ik haar voer minderen, omdat ze behoorlijk wat liet liggen en ook haar BDK liet liggen. Lani en Nala kregen eerst alleen Hope Farms SuperTrio, maar pas geleden ben ik dat gaan mengen met SS. Nala kreeg 33 gram (18 gr. HF + 15 gr. SS), maar viel vervolgens 22 gr. af in 2 weken. Met een iets andere berekening (25 gr. HF per kilo) kwam ik uit op 36 gr. per dag. Ik las echter op www.konijnen.nl, dat je een ouder konijn, dat ondergewicht heeft, best iets meer eten mag geven. Dus ben ik haar 42 gr. per dag (27 gr. HF + 15 gr. SS) gaan geven. Helaas heb ik nu in 2 dagen tijd alweer 2x een plat gestampt plakkaat BDK in haar kooi gevonden. Ik heb haar hoeveelheid voer dus vandaag maar een beetje verlaagd, maar na alle ervaringen met haar gewicht (en dat van haar zus, die overgewicht had en momenteel zelfs op hooi-dieet staat) ben ik bang, dat ze weer niet aan zal komen.

Ze voelt echt te mager en heeft ook wat haaruitval (naar mijn idee komt dit niet door de vachtmijt, omdat dat al een stuk minder is en die losse plukken haar heeft ze pas sinds kort en er laten plukken los op plekken, waar ze geen tekenen van vachtmijt heeft). Ze is een kruising en ik weet dus niet, hoeveel ze precies moet wegen, maar ik schat, dat ze zo ongeveer 1800 gram zou moeten wegen. Op 12 augustus woog ze ongeveer 1698 gram en was ze dus 22 gr. afgevallen.

Ik had ook op konijnen.nl gelezen, dat je konijnen met ondergewicht bij kan voeren met alfalfa mits het calcium-gehalte normaal is. Dus heb ik even flink met Google gezocht en kwam erachter, dat alfalfa vaker afgeraden dan aangeraden wordt vanwege het hoge calcium-gehalte. Ondertussen ben ik dus een beetje wanhopig.

Heeft dus iemand enig idee, hoe ik Nala aan kan laten komen, zonder dat ze haar BDK laat liggen en zonder het risico op nier- en/of blaasproblemen? Het is zo lullig, als ik haar op gewicht weet te krijgen met alfalfa en vervolgens naar de dierenarts kan gaan, omdat alle calcium haar blaas en/of nieren geen goed heeft gedaan. Kan iemand mij tips geven? Sinds Lani op dieet staat (eerst een streng dieet en nu dus een hooi-dieet) en ze haar BDK weer opeet, is haar vachtmijt een stuk verbeterd. Maar Nala loopt achter qua genezing en ik neem aan, dat dit door haar lage gewicht komt. Een goed gewicht is gezond en kan haar ook eindelijk van die vachtmijt afhelpen. Maar hoe dit ik dit???

Ze eet in ieder geval goed en ze eet nu ook haar hele portie (ze krijgen hier 3x per dag 1/3 deel van hun daghoeveelheid) in één keer op. Hooi heeft ze nooit veel gegeten, maar sinds ik een ruifje heb opgehangen (ze had eerst 2 hooiballen, waar ze eerst wel gewoon uit at en toen opeens het vertikte), is ze weer meer gaan eten. Eten doet ze dus wel, daar ligt het niet aan en ze is ook vrolijk.

Wie o wie kan mij helpen mijn lieve Nala te helpen?

(sorry trouwens voor het lange verhaal, ben altijd wat langdradig)

Geplaatst:

Als je haar meer gaat voeren en je vindt BDK, ga je dan gelijk weer minder voeren? Of ga je nog even door? Het kan ook wel zijn dat ze even aan de nieuwe hoeveelheid moet wennen. Ik denk dat ik toch meer zou geven en dan ook een paar weken volhouden. Misschien dat dat werkt?

Wel lastig zeg. Succes ermee!

Geplaatst: (aangepast)

Hoi Dollie

Ze krijgt sinds vorige week zaterdag 42 gr. en donderdag vond ik de eerste BDK., dus het was ook niet meteen, dat ze haar BDK niet meer at. Daarom leek het mij geen geval van wennen aan de nieuwe hoeveelheid.

Het probleem is, dat ik, na alles wat ik gelezen heb over het laten liggen van BDK, meteen schrik als ik ze zie liggen. Mijn redenatie was eigenlijk: Als ze haar BDK laat liggen, krijgt ze niet alle voedingsstoffen binnen, die ze nodig heeft en wordt ze er misschien niet beter van.

Maar jij denkt dus, dat het waarschijnlijk beter is om toch die 42 gr. te geven (en eventueel nog iets meer, wanneer nodig) en die BDK maar even voor lief te nemen?

aangepast door Beestenbende
Geplaatst:

Tja, je bent dan geen dierenarts, maar ik heb al heel wat zinnige dingen van jou gelezen hier op het forum, dus neem ik je advies ter harte. Even afwachten of er misschien nog wat tips en/of bevestigingen van jouw advies binnenkomen en anders gaat ze sowieso morgen weer op 42 gr. (ik had trouwens maar verminderd tot 39 gr.). Donderdag is het weer konijnen-weeg-dag (1x in de 2 weken gaan ze op de weegschaal, als ze beiden weer helemaal de oude zijn, wordt dat misschien 1x in de maand), dus dan hoop ik al wat te weten te komen, of er verbetering in zit of dat ze toch nog iets meer moet krijgen.

Bedankt voor je reacties in ieder geval, Dollie!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .