Ga naar inhoud

Het wel en wee van de castratie van mijn voedster.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Lucky heeft ook een beetje andijvie op, maar ligt nog steeds bij te komen van de narcose. Bij haar duurt het ook lang. De DA zei dat het ene konijn er meer last van heeft als de ander, net als mensen zegmaar. Het zou goed kunnen zijn dat ze morgen pas 'normaal' zal doen, dat hoorde er helemaal bij.

Heb je al keuteltjes gezien? Borrelende buik zouden de darmpjes kunnen zijn die aan het werk zijn of gas, maar dat laatste zal toch niet zo snel zijn? Al heeft ze natuurlijk wel alleen maar groente gehad, maarja... als er keuteltjes liggen, is er volgens mij niets aan de hand.

• Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Er liggen geen keutels! Zou het dan toch gas zijn? Ohh nee ik hoop het echt niet!

Gelukkig heb ik het pas 2 keer gehoord, 1 keer om 5 uur ongeveer en 1 keer een uurtje geleden. Niet zo vaak dus... (zegt dat iets?)

Ze is de heletijd aan het draaien en ze lijkt echt pijn te hebben dus ik ga haar vanvond toch echt wel pijnstilling geven! Net zat ze ineens in een hele rare stand en ze had echt pijn (zoals ik dat kon zien).

Geplaatst:

Tja.. bij Lucky lagen er eigenlijk gelijk wel al wat (kleine) keuteltjes. Overigens ook zeker niet veel hoor, maar ik heb wel het idee dat er 'iets' uitkomt. Plassen heeft ze gelijk al gedaan.

Zeker als ze pijn heeft, zou het best weleens gas kunnen zijn vrees ik? Dat is erg pijnlijk, maar het nadeel is natuurlijk dat je nu niet kan masseren of voelen aangezien haar buikje natuurlijk gehecht is :(. Zou wel uitkijken met pijnstilling, zeker als ze al zo'n hoge dosis heeft gehad... lastige situatie :(.

Lucky ligt nu nog steeds bij te komen, zie haar helemaal niet gestressed doen en merk ook niet dat ze pijn heeft. Ze is alleen heel erg moe. Af en toe komt ze even overeind en graaft even wat op de kale bodem van de bak en dan ligt ze weer bij te komen. Arm beestje, voel me zo schuldig! Maarja, ik moet zeggen dat ik dat ook bij de castraties van mijn rammen had, en dat is ook gewoon goedgekomen (wel vrees ik beide keren met dwangvoeding, maarja).

Geplaatst:

Gelukkig is het bij jou iets beter! Succes ;)

Bouke heeft nog niet eens geplast... Ze graaft wel af en toe net zoals Lucky bij jou doet. En ze loopt af en toe wat rond dus ze beweegt wel wat. Ik ga denk ik zo meteen wel even een lage dosis pijnstilling geven. Ik denk aan ongeveer 0,8 ml. Ze weegt zelf 2,2 kilo en het is 0,5 ml per kg. Dan haal ik er iets af omdat ze al zoveel heeft gehad.

Ik heb er net nog 1 blaadje witlof en 1 druifje ingekregen. En ik dacht het is dan wel slecht maar er zitten wel wat vezels in dus ik heb een klein stukje brood gegeven. Ik dacht er net aan dat ik ook nog critical care heb dus dat geef ik haar ook nog maar even!

Bedankt voor je reactie!

Geplaatst:

Met Lucky gaat het ook nog niet super hoor. Geplast heeft ze wel, maar eten nog niet echt. Gisteren dan wat groente, maar vooralsnog vrijwel niets volgens mij. Er liggen ook wat poepjes, dus daar ben ik wel erg blij mee. Water heb ik net met pipetje nog wat gegeven, wat er overigens erg makkelijk in ging. Critical care heb ik net ook uit de kast getrokken en daar at ze zelfstandig een beetje van uit het pipetje, dus dat is opzich positief.

Maar ik weet niet of ik er goed aan heb gedaan :(.

Jij ook succes, zijn er al keutels uitgekomen bij Bouke?

Geplaatst:

Heeft lukcy nu al wat gegeten?

Je hebt er vast wel goed aan gedaan hoor ;) Hoop voor je dat ze snel weer de oude is!

Met Bouke gaat het wel wat beter maar nog niet echt super... Ze is wel weer wakker en ze loopt wat rond maar eten en drinken doet ze niet echt. Heel af en toe dan betrap ik haar erop dat ze een heel klein hapje neemt, gelukkig. Tot nu toe heb ik wel geteld 20 keutels gevonden dus het gaat de goede kant op! Alleen het borrelen en het niet zelfstandig eten baard mij zorgen.

Geplaatst:

Nou de DA heeft een uurtje geleden gebeld. Ik stond helemaal perplex, ik ben echt niet gewend dat een DA na een operatie beld om te vragen hoe het gaat.

Ze vond het niet echt geweldig klinken en als het niet beter gaat dan moeten we vandaag nog terug... (als ze geen biks en hooi eet, uitzichzelf) Zoiezo bellen ze morgen nog een keertje. Gelukkig heeft ze net wat hooi gegeten! Ik mog even geen groenten meer geven omdat ze nu dus waarschijnlijk ook nog gas heeft... Wel mocht ik paardebloem bladeren geven en gelukkig gingen er wel 3 blaadjes in. Hopelijk gaat het vanaf nu de goede kant op. Ze vonden dat Bouke een konijntje was om extra in de gaten te houden, dit is ook op haar kaart gezet (zo heette dat en het is iets waar alle info over Bouke staat).

Voor de rest ligt ze een beetje en lijkt ze het niet zo fijn te vinden maar ja wat wil je na een zware operatie! Ik hoop dat het vanaf nu alleen nog maar bergopwaarts gaat!

Geplaatst:

Wel goed zeg dat de DA belt! Dat noem ik nog eens nazorg ;).

Dus ze heeft wel toch last gekregen van gas? Jeetje, dat is wel enorm balen. Komt dat er ook nog eens bovenop. Wel goed dat ze biks eet en dat er wel keuteltjes liggen. Dat gas moet er dus met niet al te veel moeite uitkomen. Je kan haar wel enige buikmassage geven, gewoon bewegen, heel licht drukken. Paardebloem is volgens mij net zo 'erg' voor gas als groente?

Met Lucky ben ik zojuist voor de zekerheid even langs de assistente geweest. Ze heeft haar temperatuur opgenomen (was 38 graden, dus goed) en de wond bekeken (ook dat zag er keurig uit). De DA kwam ook even bij haar kijken (zonder consult, maar gewoon uit interesse) en heeft haar buikje nog gevoeld. Dat was allemaal goed en mooi soepel.

Ik heb wel gevraagd of ze voor de zekerheid wat pijnstilling mocht krijgen en dat was geen probleem. Ze heeft ter plekke 1 ml carprofen gekregen en nu 2-3 dagen 2x daags 1ml. Ow wat was ze nijdig bij de DA :D. Toen ze bijna haar vervoersbak weer in mocht begon ze me toch een partij te stampen, en bij de balie voor het afrekenen van de carprofen (+nieuwe reserve critical care) heeft ze vrijwel elke minuut gestampt! Ze trok in ieder geval genoeg aandacht! ;)

Ze heeft vandaag nog niet zoveel zelfstandig gegeten. Drinken doet ze wel zelf. Ze heeft vanmorgen en vanmiddag wat critical care gehad. De dame at dat gewoon met plezier uit het spuitje, hoefde het helemaal niet in haar bekje te stoppen ;). Paardebloemblaadje ging er ook met gemak in. Dus ik hoop dat ze morgen toch wel wat meer zelf zal eten. Ze is wel lekker actief, lekker aan het rennen in haar binnenbak en aan het graven Ć©n natuurlijk lekker vaak wassen :P. Naja, al met al redelijk positief...

Geplaatst:

Goh, jullie hebben allebei wel pech zeg. Mijn Loesje ging sneller weer uit zichzelf eten, maar daarvoor had ik haar wel extra pijnstiller en 1 ml metocloral gegeven. Misschien dat dat heeft geholpen. Ik kan jullie allebei aanraden om peterselie te geven (plantje te koop bij de supermarkt), dat eten ze graag en het bevordert de eetlust. En het werkt tegen gas. Zie hieronder de link.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-en-alternatieve-geneeskunde.html

Geplaatst:

Als het morgen nog niet is verbeterd, zullen we inderdaad eens peterselie gebruiken. Lucky is gelukkig wel weer een heel stuk actiever dus dat is erg fijn.

Geplaatst: (aangepast)

@wammes

Bedankt voor de link ik ga het nu even lezen! Bedankt voor de tips!

Nou bouke heeft 3 gram aan biks op! Ze eet voor de rest nog niet echt veel maar ik ben echt blij dat ze dit op heeft!

Gelukkig zag het er bij de DA allemaal goed uit Nella! Ik hoop dat ze snel weer helemaal de oude is!

Peterselie zal ik morgen even gaan halen, ik wilde het eerst al halen maar toen hadden ze het niet meer:bad: Ik ben vandaag niet meer naar de DA gegaan aangezien ze dus toch wat biks at en dat ze zich weer wat beter gedroeg... Morgen worden we dus weer gebeld en dan zal ik wel zien wat ze zeggen. Ik heb geprobeerd te masseren maar ze vond het niet fijn (pijn) dus ben ik maar gestopt. Toch ben ik wel echt super trots op mijn meisje:love:

Desalniettemin ben ik nog steeds vĆ³Ć³r castratie van voedsters ben. Jinty zal ook nog moeten worden gecastreerd. Zo zie je maar weer dat elke castratie en nazorg anders verloopt... Floortje was ook echt makkelijk, ze at redelijk snel weer en was redelijk snel weer beter. Bouke gaat toch een stuk slechter maar komt nu ook weer redelijk opgang. Ben benieuwt naar hoe het bij Jinty verloopt.

Nog tips, opmerkingen of dingen waar ik op moet letten zet het hier ook even neer ;)

Nog bedankt voor alle reacties!

aangepast door Margot
Geplaatst:

Wat goed zeg! Lucky moet nog erg weinig van biks hebben.. of naja.. heb er net biks ingedaan, normaal krijgt ze SS maar wellicht lust ze normaal biks eerder. Ik hoop dat Lucky ook zeer snel weer zelfstandig zal eten. Op de Ć©Ć©n of andere manier is het toch altijd weer zo verschillend zoals konijntjes op zo'n operatie kunnen reageren. Erg onvoorspelbaar helaas.

Geplaatst:

Ja ik was echt trots op mijn meisje!

3 gram is nog niet veel (en moest door mij naar binnen geduwd worden:whistle2:) ik denk dat het ongeveer 8 biksjes waren maar toch ze heeft iets van de biks op.:yes: *

Ja helaas is het erg onvoorspelbaar hoe konijnen reageren op zoĀ“n operatie. Ik zou willen dat ze er allemaal gewoon normaal doorheen zouden komen zonder pijn. Maar helaas kan dit natuurlijk niet.

Geplaatst:

En 'hoe' heb je dat dan voor elkaar gekregen? Mijn dame keert gewoon haar kopje weg en stopt hem desnoods onder de poepbak om maar uit de buurt te blijven van dat voer :P. Maar als jij nu een manier heb ontdekt, hoor ik die graag :).

Geplaatst:

Ze spugt het ook heel vaak uit, maar je moet gewoon een biksje pakken en dan naast haar tanden naar binnen schuiven. (zover mogelijk) Hopelijk lukt het bij jou! Bouke neemt het heel af en toe aan... Ben benieuwd naar morgen!

Geplaatst:

Bouke heeft hele zwarte keuteltjes en ze zijn niet helemaal de normale vorm, wat zegt dit?

Ik had wel gelezen dat hoe lichter de keutels hoe meer vezels, dit betekend dan dus dat Bouke bijna geen vezels op heeft?

Geplaatst:

Misschien is dit omdat ze nog geen hooi gegeten heeft? Daar worden de keuteltjes altijd flink lichter van.

Hebben jullie critical care en het spuitje van de dierenarts meegekregen of hebben jullie dat zelf besteld? Mijn voedster wordt precies over een week gecastreerd en voor de zekerheid wil ik dat ook graag in huis hebben.

Geplaatst:

Ik heb het zelf besteld, bij de meeste DA kan je het wel erbij kopen maar ze geven het niet standaard mee. Je kan ook biks oplossen in water alleen duurd dit wel lang dus ik zou de critical care kopen/bestellen, meestal is het goedkoper op internet. Het spuitje had ik zelf nog. Meestal is het tuitje te klein en krijg je opstoppingtjes aan de voorkant in dat geval kan je met een boor het gaatje iets groter boren.

Veel succes volgende week! Het komt vast goed!

Geplaatst:

Ok, en het spuitje kan ik dat bij de dierenarts kopen of de apotheek? Dank je wel, ik ga ervan uit dat het goed gaat. Maar voor de zekerheid wil ik wel goed voorbereid zijn. Jij ook veel succes met het herstel van jouw konijntje!

Geplaatst:

Ik heb inderdaad gewoon een bijbehorend spuitje bij de DA vandaan. Het voordeel hiervan is dat de opening groot genoeg is. SS kun je hier ook mee dwangvoeren zonder problemen.

Hoe gaat het trouwens met Bouke? Met Lucky nog niet echt helemaal super. Ze poept nog erg kleine keutels, eet wel wat groente (heeft aardig stuk witlof en stukje andijvie op, ook beetje peterselie) en heeft dwangvoeding opgeslurpt. Ze is heel alert en redelijk actief. Ook heeft ze zojuist paar sprietjes hooi uit mijn hand gegeten, maar uit zichzelf pakt ze buiten wat groente nog geen normaal voer. :(

Geplaatst:

Wat vervelend dat het nog niet zo gaat met Lucky! Ik hoop dat ze snel weer op mag knappen!

Met Bouke gaat het wel redelijk, ze eet nog steeds niet heel erg veel zelf. Gelukkig heeft ze wel 20 gram biks op gisteren. Ze mocht namelijk even geen groente van de DA en dus moest ze wel biks gaan eten. Als ik het dan voor haar mondje hou dan eet ze het wel gewoon. Haar keutels zijn ook al een stuk beter nu ze dus biks eet en vezels binnen krijgt! Ik heb haar vandaag weer naar buiten gedaan, ik heb een stuk van het hok met gaas afgesloten zodat zij nog gewoon op handdoeken kan zitten en omdat ze nog rustig aan moet doen. Hier knapte ze wel van op, ze was meteen een stuk alerter en vrolijker. Ze kreeg ook meteen likjes door het gaas heen van de anderen:love: Ik hoop dat het nu een stuk beter zal gaan! Haar wond ziet er wel mooi uit!

Geplaatst:

Wat goed zeg dat je dame alweer buiten zit en al zo is hersteld! :D

Met Lucky gaat het ook weer wat beter. Ze is gewoon verwend dat ik haar SS-brokken fijnprak en zo voer ;). Ze vindt het heerlijk om het uit het pipetje op te likken, gaat makkelijk 1-2 volle pipetjes (zo'n grote) in dan. Dus ja.. ze heeft ook wel wat vezels binnengekregen. Daarnaast ook nog wat critical care. Groente is er gisteren ook al erg goed ingegaan (andijvie en witlof) en ook peterselie vindt ze erg lekker (heeft ze voorheen nooit op). Zojuist heeft ze ook een wortelsnoepje uit mijn hand gegeten en enkele brokjes. Keutels zien er beter uit dan gisteren (was toen opeens erg klein en zwart), nu weer aardig normaal.

Ik laat haar nog wel even binnen zitten voor de zekerheid. Kan ik haar wat beter in de gaten houden. Ik hoop dat ze dit weekend weer naar buiten kan. Ze is al wel 2x buiten geweest en dat beviel haar ook erg goed. Eerst maar weer eens wat meer brokken zelfstandig eten, en dan is alles helemaal opgelost :D. Ziet er in ieder geval erg goed uit nu. Wond is ook prachtig mooi gehecht en helemaal niet aan het 'zeuren'. Ze krijgt nog wel carprofen, mocht daar nog paar daagjes mee doorgaan, en metocloral 1x per dag voor de keutels om het op gang te houden zegmaar voor de zekerheid. Ik ga hier wel morgen een daagje mee stoppen om te kijken of het dan erger wordt (ze heeft nog maar 1x Ć©Ć©n ml gehad trouwens).

Geplaatst:

Gelukkig gaat het met Lucky ook weer wat beter! En ook echt fijn dat ze het Ā“dwang` voer gewoon oplikt!

Ik geef ook nog steeds 2x daag carprofen. Is bij Lucky de wond echt gehecht met draadjes die naar buiten steken? Bij Bouke is er onderhuids gehecht en daar boven op is gelijmd dus ziet er ook uitstekend uit!

Geplaatst:

Ja, er is niet binnenhuids gehecht volgens mij. Je ziet inderdaad wat draadjes zitten. Ziet er echt keurig uit (gelijk eerste dag al eigenlijk).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .