Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wilde ik net de afspraak die ik gisteren al had gemaakt voor vandaag afbellen, had ze ineens plakpoep. Zomaar uit het niks, want er is niks aan haar dieet veranderd de afgelopen twee weken en ze krijgt alleen nog biks en hooi. Ik was er al een beetje bang voor want gisteren waren haar keutels ineens van verschillende grootte..

Dus toch maar de afspraak laten staan. Blij dat ik dat gedaan heb, want er was een hele KK vervanger (wist zelfs van de chinese kruiden voor blaasstenen die ik overal hier promoot!) en hij heeft op mijn verzoek de plakpoep nagekeken, en wat denk je? Coccidiose... dus dat zal de plotselinge diarree verklaren en dus maar begonnen met Sulframide (0,35 ml 2x daags - ze woog 930 g). Is dat het juiste medicijn ook volgens jullie?

Gelukkig eet ze haar SS-jes als ik het daar op druppel. Die moet trouwens terugnemen tot 15 gr per dag, en verder alleen hooi, maar dat is voldoende om de meds op te druppelen. Dus dan hoeft de oppas dit weekend niet te dwangvoeren als ze het gewoon blijft opeten.

Ik moet het 10 dagen geven. Hopelijk helpt het.

Is er nog meer dat ik kan doen of waar ik de oppas op moet wijzen? Ik vertrek toch maar morgenochtend vroeg pas, maar kom wel pas maandag thuis.

• Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Ik werk zelf niet met dit middel...ik geef toltrazuril 3 dagen, dag drie is het dan ook gelijk over namelijk.

Je merkt na 12 uur al verbetering dan.

Zo zie je maar weer dat groen niet altijd de veroorzaker is van diaree.

Mocht het wel zo zijn is het en kwestie van minderen, en het is over.

Suc6

Geplaatst:

Dankjewel. Ik las inderdaad over toltrazuril net op de info op deze site. Maar is sulfamide minder goed dan? Ik las ook dat je moet oppassen voor herbesmetting, dus ik dacht als het de buurman lukt haar drie-vier dagen deze medicijnen te geven (ze eet ineens toch niet alle brokjes op waar ik het op gedruppeld heb, dus wat wordt wsl toch dwangvoeren) dan kan ik maandag de boel heel goed schoonmaken en dan goed bijhouden omdat ik na maandag nog 5 dagen medicijnen moet geven en dan kan zorgen dat ik het hok en de keuken ook steeds uitdoe met Dettol enzo. Dat kan ik de buurman niet vragen. Vind het al heel fijn dat hij een poging tot dwangvoeren wil doen (Ik ga het hem vanavond leren..)

maar zal instrictie achterlaten dat als het erger wordt, dat hij er dan mee naar de DA moet (en desnoods op laten nemen) en dat ze dan jouw medicijn moeten geven.

Geplaatst:

Ik vind in dit geval....dat je eigenlijk beter gelijk op toltrazuril zou moeten over stappen.

Dit middel werkt zo snel dat je konijn op dag 2 al weer eet en op dag drie is ie beter.

Ook nu zal je konijn in combinatie met pijnstilling en enkel groen wel weer gaan eten.

Ik ga jouw medicijn eens lezen wat het is? Want het enige andere middel wat normaal gebruikt word is

Baycox ® (werkzame stof: Toltrazuril), een anticoccidial parasiticide voor diergeneeskundig gebruik .

Toltrazuril zit daar ook in namelijk.

Geplaatst: (aangepast)

oo wacht eff dit is dus niet het juiste middel! Sulframide , dit werkt tegen infecties heeft geen toltrazuril in zich!

1. sulfamide
    sul - fa` mi - de , sul - fa - ni - la` mi - de («Latijn-Grieks) het -woord geneeskunde het eenvoudigste van de sulfonamiden, een chemisch geneesmiddel tegen allerlei infecties door streptokokken '
    Gevonden op

2. sulfamide
    1) Chemisch geneesmiddel tegen allerlei infecties '
    Gevonden op

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:

Ik kom het anders op allerlei konijnensites tegen dat het wel het juiste middel is.. en ik vertrek al bijna, eek!

Ze was nog helemaal niet ziek hoor, alleen de hele ochtend plakpoep-diarree en omdat ik toch al een afspraak had staan...

Maar net had ze weer bijna normale keutels. En ze eet heel goed van het hooi nu.

Moet ik zo de DA anders nog bellen voor de zekerheid?

Geplaatst:

http://www.club.konijnen.be/menuziekten/colli.htm

http://www.allesoverfransehangoren.nl/FH%20en%20diaree.html (maar precies dezelfde tekst als boven)

en ik kwam dit tegen:

http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NAMOOOL1HL2o.php

"Sulfamiden en trimethoprim

Indicaties:

Sulfamiden zijn bacteriostatische antibiotica actief tegen GRAM+ en GRAM- kiemen, aeroben en anaeroben, chlamydiën, toxoplasmen en coccidiën. Pseudomonas, mycoplasmen en spirocheten zijn van nature resistent. Sulfamiden worden voornamelijk gebruikt bij de behandeling van coccidiose (pluimvee, herkauwers) of bij urinaire of gastro-intestinale infecties bij carnivoren. Verworven resistentie komt regelmatig voor en beperkt bijgevolg hun gebruik in de kliniek. Trimethoprim is bacteriostatisch en inactief tegen GRAM+ en GRAM-, maar niet tegen anaeroben. Pseudomonas, mycoplasmen en chlamidiën zijn van nature resistent. Sulfamiden worden dikwijls gebruikt in combinatie met trimethoprim wegens het synergistisch effect. Deze combinaties, meestal in een 5/1 verhouding, zijn bactericide."

Geplaatst:

Oke als ze zeggen dat het werkt?

Maar dan nog 10 dagen geven is erg lang.

Van baycox ben ik dus al geen fan want het moet door het drinkwater....konijn met coc drinkt prakties niet....dus mis je je doel.

Toltrazuril sluit je in een keer in het mondje dat zou jij met jouw middel ook moeten doen.

Suc6

Geplaatst:

Ja dat moet met de mijne ook. Weet ik dat ik dat er ook bij moet zetten.

zijn er verder nog mensen met ervaringen met coccidiose? Is het besmettelijk voor andere huisdieren, zoals katten?

Geplaatst:

Sorry geen ervaring met coccidiose maar ik hoop wel dat het snel weer goed gaat met je konijntje!

Het is toch zo´n scheetje:love:

Sorry een beetje nutteloze reactie maar toch:p

Geplaatst:

Lees wel op veel meer sites over het middel van Cindy dan dat van mij.. :s

Maar op zich zijn we er erg vroeg bij: dag 1! Ze is nog helemaal niet ziek en eet prima. Ze had alleen plakpoep-diarree vanmorgen, (maar van vannacht lagen er nog normale keutels in de kooi) en ze heeft nu al weer gewone keutels. Dus ik durf het denk ik wel aan haar aan de zorg van de buurman over te laten terwijl ik weg ben. Sms hem gewoon dagelijks om te vragen hoe het gaat.

Dan kan ik na het weekend altijd even de vaste DA bellen om te vragen wat hij van de twee middelen vindt, toch?

Heb op het briefje voor de buurman erbij gezet dat als ze zieker zou worden hij haar naar een DA moet brengen en om het middel van Cindy moet vragen.

Rot hoor dat je schatje net ziek wordt als je voor het eerst een paar daagjes bij haar weg gaat! :arf:

Geplaatst:

Update:

Ben weer terug thuis. Volgens buurman was alles goed gegaan. Ik merk nu alleen dat ze haar toch al kleine hoeveelheid SS niet eet. Ze eet wel hooi en ze heeft ook normale ronde keutels, maar af en toe een nog wat klein keuteltje er tussen. Kan wel aan de kleur zien dat ze alleen hooi eet. Het waren ook niet heel erg veel keutels. Stuk of 15 of zo. En ze eet wel het karton van haar doolhof op, dus dat heb ik maar weggehaald.

Ze woog bij de DA 930 en nu bij mij maar 800, maar dat zijn wel twee verschillende weegschalen.

Ik heb net de DA weer gebeld en volgens de assistente zou ze met die 130 g verschil broodmager moeten zijn als ze dat echt was afgevallen, en dat idee heb ik niet. Ze heeft ook de KK DA die nu weer terug is van vakantie gevraagd naar de Sulfatrim en Toltrazuril, maar volgens hem moet dit voor de gevonden soort eimera ook afdoende werken en hij heeft zelf geen voorkeur voor een van beide medicijnen. Het is wel goed om de poep nog eens te onderzoeken na het kuurtje (maar dat kost dan weer 19,50 euro.. afzetters)

Ik las hier ook over de boel goed schoonhouden maar wat houdt dat precies in? De buurman heeft elke dag de poepjes weggehaald, de toiletjes verschoond en de hooi vervangen.

Ik heb gisterenavond de knuffels/mandje en theedoeken/handdoeken op 40 C gewassen en houdt ze nu even bij haar weg tot het over is. En ik wilde vandaag de kooi uitdoen en met dettol ontsmetten en ook de vloer met dettol dweilen.

En dan geen bedekking in de kooi zodat ik die elke dag even met Dettol uit kan doen nu ik weer thuis ben en elke dag wc-tje ook leeggooien, schoonmaken, ontsmetten en weer laagje houtkorrels indoen.

Volgens de DA assistente is dat goed. Wat denken jullie?

Ben alleen beetje ziek (gisteren half uur in wolkbreuk gelopen en was door en door en doooooor nat. Tis een wonder dat mijn telefoon het nog doet, want die was ook zeik. Zelfs het geld in mijn portemonnee die in een buidel zat was nat) dus sta niet echt te springen bij het idee dat ik moet gaan poetsen... *zucht*

Geplaatst:

Hoe gedraagd ze zich verder dan? Net als anders? Het is op zich vrij normaal dat konijnen die zich niet lekker voelen, hun biks laten staan, maar ik weet niet of het normaal is dat (als dat zo is) ze zich nu nog niet lekker voelt. Heb verder geen ervaring met cocc.

En ik ben het met de assistente eens, bij mijn volwassen konijn van 1500 gram voelde ik het al als hij 50 gram was afgevallen, 130 gram moet je wel voelen.

Over het schoonhouden kan ik je niet veel vertellen, denk wel dat wat je omschrijft de beste manier is.. Had je wel willen helpen maar 't is niet naast de deur helaas.. Succes ermee!

Geplaatst:

Ja dat gedragen is lastig. Voor mijn gevoel is ze vrij rustig, heb haar helemaal niet zien rennen en binkieën, maar heb haar gisteren alleen 's avonds een beetje gezien, want toen ik rond de middag thuis kwam heb ik haar alleen even geaaid, toen er een was in gedaan, gedoucht en gaan slapen tot 20.30. Daarna wat gegeten en nog een was erin gedaan en beetje aan telefoon gehangen, kopje thee gemaakt en opgedronken bij Lizzie en weer gaan slapen.

Vandaag ook net pas een beetje op, dus ook nog niet veel tijd met haar doorgebracht. Ze heeft wel honger, want nu ik het karton heb weggehaald vreet ze haar sisal bal ineens op en een van de balletjes die in de kattentunnel hing ligt nu los en het touwtje is er helemaal af.

Ze beet gisteren zelfs steeds in mijn sokken (al kan dat aandacht geweest zijn) en sabbelde op de stoffen ceintuur van mijn rok. Maar haar brokjes en haar wilgenbruggen laat ze met rust. Snap er niks van. Ze keutelt wel regelmatig (al is het minder voor mijn gevoel) dus ze eet wel hooi.

Geplaatst:

Ik heb nieuwe batterijen gehaald voor mijn digitale weegschaal. Ze woog daar 870, dus scheelt nog geen 100 gram met de DA afgelopen vrijdag.

Dat ze weinig biks eet is voor mij wel raar, want dat was nog niet toen ze plakpoep had. En diezelfde middag had ze al weer gewone keutels, dus ik had niet verwacht dat ze minder zou gaan eten nadat haar keutels alweer beter waren!

Ze is inderdaad ietsje minder actief, maar ze onderzoekt wel de hele kamer en klimt nog steeds over de hele bank heen (nu vol handdoeken en een arendsoog op haar gericht voor als ze dreigt te gaan plassen) maar ze rent, vliegt en binkiet nog helemaal niet.

Ze klom net wel van de leuning van de bank op mijn schoot in de hangstoel en liet zich een kwartiertje op schoot knuffelen :) (terwijl ze probeerde mijn hangstoel op te eten... )

Kunnen konijnen van nog maar 11 1/2 week al tandproblemen hebben? Ze is rasecht maar de fokker was nog niet zo ervaren geloof ik.

Cindy, behandel jij de kleintjes met coccidiostatica? De kleurendwergfokker waar ik contact mee heb gehad deed dat wel. Die verkocht haar kleintjes pas na 8 weken en nadat ze waren ingeënt, ontwormt en met coccidiostatica waren behandeld (haar prijzen lagen wel wat hoger, maar ze is zelf ook dierenarts).

Geplaatst:

Ik dacht dat inenten met 8 weken wel mocht? Maar dat zullen allemaal wel weer 'meningen' zijn.

Anti-coc biks zijn inderdaad biks met coccidiostatica er in. Geef je die alleen aan de kleintjes? Want als je ze continu gebruikt kunnen de eimera weer resistent worden las ik (net zoals ziekenhuis-bacteriën resistent geworden zijn tegen antibiotica). Dus dat durf ik Lizzie niet te geven.

Kwam ook net dit tegen:

Veel fokkers voegen een vorm van een zuur toe aan het drinkwater, zoals natuurazijn of appelazijn. Dit heeft, mits in goede concentraties verstrekt, een positief effect. De zuurgraad in de maag bij het jonge konijn zal daardoor lager (zuurder) worden, waardoor ziekmakende bacteriën en coccidiën eerder sterven en de gezonde darmflora, zoals de melkzuurbacteriën, zich beter kunnen ontwikkelen. Hierdoor neemt de afweer toe.

Bron: http://www.lotharinger.nl/ENTEROCOLITIS%20OF%20DIKKE%20BUIKENZIEKTE.htm

Is dat een idee om bij Lizzie te doen? Want haar darmflora is dus alles behalve goed en dat is waarschijnlijk ook waarom ze bij de fokker al niet goed op groenten reageerde.

Als ergens anders over fokkers die 0,5 promille (dus niet procent!!) chloor aan het drinkwater toevoegen en dat dit ook coccidiën dood, maar azijn lijkt me gezonder...

Geplaatst:

Nope niks door het drinkwater doen.....Ene enting mag wel myx andere enting vhd niet met dwergen staat in bijsluiter fabrikant.

Dit is dus geen mening maar een feit...

Bij coc is het belangerijk dat het hok schoon is.

En je konijntje is nu gewoon even haar weerstand kwijt....een nhd is gevoelig voor gras krijgt daar vaak diaree van.

Dus maar enkele soorten groen zijn voor nhd geschikt.

Als Lizzie coc heeft heeft anti coc bix geen nut....

Wat wel goed werkt voor haar darmen is joygurt normaal rechts draaiend.

Dat geeft haar weer darmflora .

Geplaatst:

Oh cool, doe ik morgen! (nu eerst slapen want ben zelf ook ziek.. ik heb eimera..ehm..bacteria in mijn neus :he: )

(Ik heb vandaag de hele keuken en het hok met Dettol gedaan. Even geen bodembedekking in het hok en elke dag het hok en de WC-tjes met dettol uitdoen en het hooi, brokjes en water vervangen..)

Geplaatst:

Als je je hok goed wilt ontsmetten kun je ook Halamid ophalen. Dat werkt erg goed! wel heel goed naspoelen!

Verder heb ik geen ervaring met coccidiose, maar heel veel succes en beterschap voor je konijn.

Geplaatst:

Dankjewel Toffel, maar ik heb aan fles pure Dettol in huis dus daar kom ik al een heel eind mee, en dat vervliegt snel, dus hoeft niet ook nog heel goed nagespoeld te worden. Anders moet ik elke dag de kooi uit elkaar halen en nu zuig ik hem uit met de stofzuiger en haal er dan een doek of een dot keukenpapier die flink met Dettol-oplossing is doordrenkt doorheen. Nog even nadrogen met een keukenpapiertje en het konijn kan er heel snel weer terug in.

Cindy, hier zijn de foto's:

bianca-albums-konijn-gerelateerd-picture27721-dsc-1339-600.jpg

De grote hoeveelheid is van vannacht, links onder zijn een paar keutels van vanmorgen en linksboven is van toen ze net uit de kooi kwam.

Die van vanmorgen en een paar van net gaan alweer richting de normale grootte, maar er zitten nog steeds keutels van afwijkend formaat tussen. Verder hebben ze wel de goeie vorm en consistentie en je kan aan de kleur zien dat ze bijna geen biks eet.

bianca-albums-konijn-gerelateerd-picture27720-dsc-1342-600.jpg

Als ik ze uit elkaar haal zie ik eigenlijk alleen maar vezels. Er waren twee kettingkeutels die met een haartje aan elkaar zaten. En ik zie op de vergroting dat er hele kleine haartjes van mijn wollen tapijt (diep rood) uit de huiskamer in haar keutels zitten, en ze heeft inderdaad gisteren een tijdje in de huiskamer gemogen.

bianca-albums-konijn-gerelateerd-picture27718-dsc-1344-600.jpg

bianca-albums-konijn-gerelateerd-picture27719-dsc-1344-600-2.jpg

Verder zie ik niks raars. Jij wel? Of mis je iets in de keutels?

Geplaatst: (aangepast)

Keutels zien er prima uit! goed vezelrijk hoe lichter van kleur hoe meer hooi en vezels er worden gegeten.

Hoe kleiner en donkerder zwart des te minder vezels en hooi.

En je kan er mee knikkeren, voeld ze zich al beter nu dan?

Maar de keutels zijn nu dan goed van formaat en structuur.

aangepast door bunny ranch chanty
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .