Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Lieve BB-ers,

Over 2 weken is het zover....dan wordt mijn lieve voedstertje gecastreerd. Ik weet dat ik er goed aan doe maar ondertussen ben ik doodsbang.

Op het forum heb ik mij al goed ingelezen over de castratie van een voedster. Maar ik heb toch nog een paar vragen over de tijd na de castratie.

Als wij weer thuiskomen met haar. Dan gaat ze apart in een hok met een handdoek. Maar ik heb ook nog een gecastreerde ram. (Binnen). Na hoeveel tijd mag hij bij haar? Ze zijn erg gehecht aan elkaar. En hij is altijd erg lief en voorzichtig. Maar ik moet ook goed in de gaten houden wanneer ze gaat keutelen.

En na hoeveel tijd mag zij uit de kooi? En weer wat verder lopen?

En mag ze na de castratie ook een beetje fruit? Of liever alleen groente, hooi en biks?

Dit zijn even de vragen die ik tot nu toe heb bedacht. Misschien komen er nog meer:yes:

Alvast bedankt!

Groetjes Appel

aangepast door Appel
Geplaatst:

Persoonlijk heb ik een koppeltje het liefst zsm weer samen. Omdat ik bij de castratie van mijn voedster ook twijfelde, ik moest immers wel goed kunnen zien of ze at en keutelde, heb ik een binnenkooi neergezet en een panelenren er aanvast gemaakt. In de ren heb ik de ram gezet, in de kooi zat de voedster. Zo waren ze wel bij elkaar. Ik heb ze af en toe even samen gelaten waar ik bij was, volgens mij had ik ze twee dagen na de castratie weer helemaal samen.

Wanneer ze weer wat mag lopen etc durf ik zo niet te zeggen. Die van mij kon dus na twee dagen wel d'r pootjes strekken in de ren. Je kunt haar na de castratie ook wel een beetje fruit geven hoor, als ze dat gewend is. Belangrijk is dat ze eet en als ze graag fruit wil eten, prima.. Een beetje lekkers kan ook stimuleren om verder te gaan eten.

Veel succes alvast!

Dank je wel Dollie!

Ik heb ook nog een vraag over de verdoving en de pijnstilling.

De dierenartsassistente vertelde me dat het konijn een prik krijgt voor de verdoving. Wanneer het nodig is krijgt ze nog gasnarcose. Maar niet bij alle konijnen is dit nodig. Na de operatie krijgt ze zeg maar een anti-narcose ingespoten zodat ze weer wakker wordt. Ook krijgt ze pijnstilling en een darmstimulernd middel ingespoten.

Ik krijg geen pijnstilling mee naar huis zei ze.

Ik lees hier dat je dit wel altijd moet vragen aan de dierenarts en dit ga ik ook doen.

Maar klopt dit bovenstaande een beetje. Want op een ander topic over castratie las ik dat konijnen tijdens een operatie wel gasnarcose horen te krijgen. En wanneer ik om pijnstilling vraag (zijn gebruiken metacam) . Dit word ook voor honden en katten gebruikt hoorde ik. Moet ik dan nog specifiek kijken naar een bepaalde dosering of passen zij dat wel aan?

Ik ben echt een leek hierin. Dit zijn mijn eerste konijnen en de eerste operatie. Dus ik doe mijn best om het zo goed mogelijk te doen.

Bedankt alvast!

aangepast door Appel
Geplaatst:

Er zijn inderdaad dierenartsen die geen pijnstilling mee geven na een castratie, mijn dierenarts doet dit ook niet. Zij zeggen dat het juist beter is als het konijn toch een beetje pijn voelt, zodat het niet gek gaat doen met zo'n grote buikwond. Persoonlijk zou ik echt zorgen dat ik wel pijnstilling in huis heb, als je haar gewoon in een kooi hebt kan ze helemaal niet zo gek gaan doen, maar zo kun je wel ingrijpen als je het idee hebt dat ze pijn heeft. Niet eten is namelijk ook heel gevaarlijk.

Metacam is een goede pijnstilling voor konijnen, de dosering zullen ze ook wel aan je meegeven hoor, maak je maar geen zorgen.

Geplaatst:

ok Dollie. Bedankt weer. En kan ik dan toch om pijnstilling bij de dierenarts vragen of kan ik het beter ergens anders vandaan halen?

Geplaatst:

Zeker pijnstilling meevragen!

Dit moeten ze je echt meegeven.

Pijnstilling bij een konijn werkt maar 12 uur i.p.v. 24 uur, vanwege hun snelle metabolisme.

Een paar weken terug heb ik mijn 2 voedsters allebei op dezelfde dag laten castreren.

De ex-rammetjes zijn meegegaan als steun, hierdoor hoefde ik na de ingreep niet de herkoppelen.

Zodra de dames bijkwamen van de narcose, heeft mijn DA de heertjes weer bij ze gezet.

Gasnarcose is idd beter dan priknarcose.

Omdat ik buitenkonijnen heb, heb ik de dames een week binnen laten wonen, vanwege hun buikwond.

De heertjes heb ik fijn bij ze gezet.

Zazou is ontzettend rustig, waardoor Nina haar rust kreeg.

Maar Ed is een ontzettende drukte-maker. Hem heb ik dan ook overdag in het buitenverblijf gezet, zodat hij zijn energie daar kwijt kon.

Het hangt van het karakter van je rammetje af of hij strax constant bij de voedster kan blijven.

Ze moet echt even bijkomen & uitrusten na de operatie.

Betreft het eten --> hooi, bixjes & groenten is natuurlijk het beste, maar als ze graag fruit heeft, mag je dit haar ook gerust geven na de operatie als ze het gewend is.

Het belangrijkste is dat je konijn weer zo snel mogelijk zelf gaat eten en dat de darmen weer opgang komen.

Die van mij kon ik goed paaien met witlof, paardenbloemblad en peterselie.

Dit kun je mss ook in huis halen.

Vraag ook dwangvoeding mee. Mocht je konijn niet uit zichzelf willen gaan eten, moet je dwangvoeren, zodat de darmen weer opgang komen.

Naast pijnstilling & dwangvoeding, zou ik ook een antibiotica-kuur meevragen, als ik jou was.

Dit zodat de wond niet snel kan gaat ontsteken.

Betreft de pijnstilling --> metacam hond heeft idd een andere dosering dan metacan kat.

Dit kun je idd het beste even navragen bij je dierenarts.

Geplaatst:

Ja, het punt is even dat er ook wel eens dierenartsen zijn die weigeren het mee te geven... Persoonlijk zou ik het gewoon van te voren in huis willen hebben, zodat je zeker bent dat je het hebt. Je zou bijv. ook Carprofen kunnen bestellen via www.medpets.nl (al zullen die vast ook Metacam hebben, weet niet, gebruik altijd Carprofen) zodat je het gewoon in huis hebt. Misschien dat je dan ook Ciseral mee kunt bestellen, ook dit is iets wat niet verkeerd is om altijd bij de hand te hebben. Ciseral werkt darmstimulerend.

Geplaatst:
En kan ik dan toch om pijnstilling bij de dierenarts vragen of kan ik het beter ergens anders vandaan halen?

Gewoon bij je eigen dierenarts vragen :)

Mocht hij/zij deze je niet mee willen geven, kun je nog atijd ergens anders heengaan.

Geplaatst:

@ JosƩ: Preventief een AB kuur? Dat lijkt me wat overdreven eigenlijk, is ook helemaal niet goed voor de darmpjes.. Bij mijn DA krijgen ze een injectie AB bij castraties (zowel rammen als voedsters) en dat lijkt me toch ook genoeg?

Geplaatst:

Ik denk dat ik het van tevoren bestel bij medspet want stel je nou voor dat de dierenarts het echt weigert. Dan moet ik het dan nog bestellen/kopen. Terwijl ik dan met een net geopereerd konijn thuis kom die goed in de gaten moet worden gehouden.

Die priknarcose zit me ook niet helemaal lekker. Wat vinden jullie hiervan? Kan dit ook gewoon of is gasnarcose echt veel beter? De dierenartsassistente vertelde dat ze beginnen met priknarcose en als het nodig is dan zetten ze een maskertje op met gasnarcose. Als het bijvoorbeeld langer zou duren.

Geplaatst:
@ JosƩ: Preventief een AB kuur? Dat lijkt me wat overdreven eigenlijk, is ook helemaal niet goed voor de darmpjes.. Bij mijn DA krijgen ze een injectie AB bij castraties (zowel rammen als voedsters) en dat lijkt me toch ook genoeg?

Jep, onze DA geeft preventief een AB-kuur mee voor de nazorg.

Enrofloxoral Drops hebben die van mij gehad.

Voor en/of na de operatie hebben ze de volgende injecties gehad (ik heb even de factuur erbij gepakt):

• Metacam-injectie
  • Primperid-injectie
  • Baytril-injectie, AB

Ook hebben beide onderhuids infuus gekregen, zodat de narcose sneller uit hun lijfje zou verdwijnen.

Feline heeft ook een injectie Baytril gehad. Maar persoonlijk zou ik echt niet "zo maar" een AB kuur willen geven eigenlijk. Zeker niet na zo'n ingreep onder narcose die toch al niet zo'n goede invloed op de darmpjes heeft. Maar goed, zulke dingen verschillen ook per DA. Als jij vertrouwen in je DA hebt, zou ik wat dat aangaat ook gewoon op zijn of haar oordeel af gaan.

Weet je eigenlijk een beetje of je DA konijnkundig is?

aangepast door Dollie

De dierenarts staat op de lijst van konijnkundige dierenartsen en is ook de dierenarts van konijnenopvang Huize Pluis. Ik heb wel vertrouwen in ze. Ik weet alleen niet zo goed wat ik van die priknarcose moet vinden. Is dit ook goed? Of is gasnarcose echt veel beter?

aangepast door Appel
Geplaatst:

Het ligt er aan welke priknarcose er gebruikt wordt, de ene priknarcose is de andere niet. Maar dat Huize Pluis ook naar deze DA gaat, lijkt me wel een goed teken.

Geplaatst:

Zal ik mijn ram meenemen als ik haar ophaal? Dat het tijdens de rit naar huis minder stressvol is?

Misschien is dat ook wel zielig voor mijn ram. Maar ze vinden het beiden vreselijk om in de reismand te gaan en naar de dierenarts toe te moeten. Volgens mij erger dan wat normaal is, want ze gaan ook heel snel ademhalen en trillen zelfs een beetje.

Geplaatst:

Kun je de ram niet gelijk 's ochtends al mee laten gaan met je voedster?

Als je ram rustig is, kan hij gelijk na de operatie & narcose weer bij haar gezet worden.

Zo hebben beide nijnen steun aan mekaar & hoef je strax niet meer te herkoppelen.

Op deze manier krijgen beide nijnen ook de enge geur van de DA aan zich ;)

Bij het ophalen zou ik je ram niet meenemen als ik jou was.

Je voedster ruikt strax vreemd, waarop de ram niet zo liefjes kan reageren.

Hij is al die tijd thuis geweest & heeft de geuren van de DA niet meegekregen.

Geplaatst:

Ik ben er net achtergekomen dat er heel goed uitgelegd staat op de website van de dierenarts hoe zij de castratie van een voedster uitvoeren. Ze wordt eerst onder narcose gebracht met een prik. Daarna wordt ze aan het gasnarcose apparaat gelegd. Die eerst alleen zuurstof toediend en indien nodig ook narcosegas. Nou, ik ben weer helemaal gerustgesteld!

Geplaatst:

Ja, ik kan de ram op zich wel 's ochtends meenemen. Maar dat is voor hem misschien weer zo stressvol. Dan zit hij daar uren te wachten in spanning. Ik denk dat ik hem maar thuis laat.

Als we thuiskomen zet ik haar in het hok en hem in de panelenren er omheen. En dan wennen ze weer een beetje aan elkaar. En als zij weer keutelt en eet en drinkt dan kan ik voorzichtig proberen ze weer bij elkaar te laten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .