Bri Geplaatst: 18 augustus 2010 Geplaatst: 18 augustus 2010 Zo'n 1.5 week geleden ben ik bij de DA geweest en heb ik gevragen of het kwaad kan dat 1 van mijn konijntjes rossige plas heeft. Hij vroeg toen of ik worteltjes gegeven had, en dat was zo. Ik moest het een dag of 5 aankijken (géén worteltjes geven) en anders terug komen. Ik heb sindsdien geen worteltjes meer gegeven (wel sla of appel of andere 'groene' hapjes), maar van 1 van mijn konijntjes is de plas nog steeds wat rossig.. Ik kan niet zeggen dat het écht rood is, meer rossig (zo ziet het eruit op de houtkrullen). Weten jullie of het noodzakelijk is om naar de DA te gaan?? Of kan dit normaal zijn voor dit konijntje?? Aangezien ik hier gelezen heb dat konijnenplas verschillende kleuren kan hebben en dit niet persé iets hoeft te betekenen...Als ik zo mijn konijntjes eens bekijk kan ik niet zeggen dat de een anders doet dan de ander (dus dat die iets zichtbaars mankeert). Ze poepen, plassen, drinken en eten.. ze rennen, spelen en maken hele vrolijke sprongetjes (doet me denken aan lammetjes...)
Solfide Geplaatst: 18 augustus 2010 Geplaatst: 18 augustus 2010 Door het zaagsel verkleurt de plas ook rossig! Terwijl het er normaal uitkomt.Maar hier na bepaalde takken kleurt het ook rossig zijn dus meer factoren dan alleen de worteltjes.Lijkt me niet direct iets aan de hand. Misschien moet je ze even op kranten of iets anders zetten, dan kun je misschien beter de kleur zien.
Bri Geplaatst: 18 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2010 Ik heb dus 2 konijntjes in mijn hok, dus ik weet ook niet precies welke van de twee het heeft. Ik kan ook andere plasjes zien in het toilet en die zijn gewoon doorzichtig.. En misschien hebben ze beide wel rossige plasjes af en toe.. Beetje lastig te zien ja...Ik zal eens in hun nachthok wat kranten leggen idd.. ze zijn nog niet helemaal zindelijk (bijna wel) en in hun nachthok vind ik ook nog wel eens iets terug...Maar het hoeft dus niet persé erg te zijn als het rossig is?? Zolang ik maar geen bloed of zo erin zie zitten??
Solfide Geplaatst: 18 augustus 2010 Geplaatst: 18 augustus 2010 Konijne hebben nog wel meer kleuren plas. Kijk niet vreemd op als het dikkig en witig is bijvoorbeeld.Pas als je dingen in de plas ziet zitten, gruis of bloed of iets dat je vreemd voorkomt en het er niet meer egaalkleurig bijligt dan zou ik me pas beginnen met zorgen maken. Gewoon goed de ontwikkelingen bij je konijn in de gaten houden.Maar ik zou me nu zeker nog geen zorgen maken.
Bianca Geplaatst: 18 augustus 2010 Geplaatst: 18 augustus 2010 Als je je zorgen maakt zet je ze allebei een keertje apart in een goed schoongemaakte lege Wc bak en zorg je dat ze blijven zitten tot ze een plasje hebben gedaan. Dat zuig je dan op met een spuitje en label je het met de naam van het konijn. Die kun je dan even langsbrangen bij de DA want die hebben teststrips om te kijken of er bloed in zit of niet. Maar doorgaans zie je bloed niet in de urine als het er wel in zit en zit er meestal juist geen bloed in als het oranjerood is. Als het rozerood is zou het kunnen, maar dan moet het inderdaad niet op zaagsel of een andere bodembedekking gelegen hebben want dat vertekent de kleur. Dan zou je ze ook even in zo'n lege bak moeten zetten om de kleur goed te kunnen zien.
rabbitm Geplaatst: 19 augustus 2010 Geplaatst: 19 augustus 2010 Heb je een foto?Ik heb er namelijk ook last van. Roze achtig. Het is nog niet rood,, want als het rood is is de kans groot dat ze baarmoederhalskanker hebben. Houd het goed in de gaten (doe ik ook )
Bianca Geplaatst: 19 augustus 2010 Geplaatst: 19 augustus 2010 http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/blaas.html
Bri Geplaatst: 19 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2010 ik zal dr straks eens een foto van maken....
Dollie Geplaatst: 19 augustus 2010 Geplaatst: 19 augustus 2010 Heb je een foto?Ik heb er namelijk ook last van. Roze achtig. Het is nog niet rood,, want als het rood is is de kans groot dat ze baarmoederhalskanker hebben. Houd het goed in de gaten (doe ik ook )Dat is je reinste onzin. Mijn voedster had laatst rode plasjes. En die heeft helemaal geen baarmoeder meer. Die had gewoon een wilgentak gehad. Dat staat op de link die Bianca geeft ook al aangegeven.
Bri Geplaatst: 19 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2010 Ik weet niet hoe ik hier een foto moet toevoegen, dus zet ik hem op mijn profiel....
Aanbevolen berichten