sloeri Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 Hoe gaat het er nu mee ?hopelijk al wat beter.
Leonie81 Geplaatst: 17 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2010 Thanx voor jullie reacties! Pfff, wat heb ik slecht geslapen. Ik durfde eigenlijk niet eens bij Pica te gaan kijken vannacht... Vanmorgen om half 7 toch maar de stap gezet, en op het eerste gezicht oke. Ik had gisteravond precies afgewogen hoeveel voer hij had, maar bij nawegen, bleek hij niets van zijn biks te hebben gegeten. Wel heeft hij iets gekeuteld en geplast. Goed teken toch?!Volgens mij heeft hij ook iets hooi gegeten. En het rare is dat hij ook wel een stukje knabbelstang at vanmorgen. Hij reageerde best 'actief' toen ik in beeld kwam, maar waarom eet hij dan nog geen biks?? Het toedienen van de medicatie gaat ook niet helemaal goed. Toch lastig in je eentje, en Pica protesteert flink! Eén van de darmstimulerende middelen is er langs gegaan, maar ik weet niet welke... De rest heeft hij gelukkig wel binnengekregen. Wat denken jullie? Toch contact opnemen met de DA omdat hij geen biks eet?? En dan om critical care vragen? Ik had een tijd geleden bij de DA SS meegekregen, maar ik heb een raar konijn: die lust hij absoluut niet; hij raakt ze niet aan! Het ligt er nu nog steeds, dus misschien toch hier een papje van maken... En zal ik dat weer via een spuitje geven (m'n konijn gaat me echt haten...:frown: Levert dat ook niet zoveel stress op dat hij niet eet??) of kijken of hij uit zichzelf het papje opeet?
Dollie Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 Het is helemaal niet raar dat hij geen biks eet hoor, konijnen laten dat als eerste staan als ze zich niet goed voelen. Hier eten ze vaak alleen groente en hooi als ze ziek zijn. Dus als hij dat eet is het ook goed, zolang ie maar regelmatig íéts eet zodat zijn darmen op gang blijven. Maar als hij echt weinig eet, zul je toch moeten dwangvoeren en dat zou ik dan bij voorkeur met Critical care doen ja.. En dat moet inderdaad met een spuitje. Mijn ervaring is dat het niet zó veel stress oplevert, maar mijn konijnen zijn ook niet heel moeilijk met zulke dingen. Heb hier nu ook een kleintje zitten dat ik bij voer met Critical Care, zij begint juist gelijk groente te eten als ik haar wat gegeven heb. Zij is natuurlijk ook niet ziek, maar dat geeft wel aan dat ze het niet als stressvol ervaart. Dat hij gekeuteld heeft is een goed teken.
Bianca Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 Andere goede tekenen zijn actief worden en zichzelf uitgebreid gaan wassen. Maar let heel goed op of ze genoeg eet en door blijft keutelen. Als je niet 100% weet of ze veel hooi op heeft dan toch dwangvoeren. Vinden ze niet leuk maar ze vergeten het heel snel weer hoor. Het is nu even belangrijker dat je nijn blijft leven dan dat ie je lief blijft vinden want dat laatste komt wel weer terug
Leonie81 Geplaatst: 17 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2010 Net toch even weer de dierenarts gebeld. Hij zei dat het een goed teken is dat Pica weer heeft gekeuteld en ook weer iets eet, ook al is het geen biks. Ik heb medicatie voor 5 dagen, en hij zei dat donderdag/vrijdag wel alles weer goed moet zijn en dat Pica dan weer normale hoeveelheden moet eten. Hij zei niets over Critical care, maar ook dat ik niet kan verwachten dat hij ineens weer helemaal goed eet. Ik kijk het nog even aan, maar anders bel ik eind van de middag nog een keer. Overigens; Pica was zich net aan het wassen; volgens vorige bericht een goed teken, dus daar ben ik blij mee!Heb een SS-papje gemaakt en in de kooi gezet, maar daar komt hij niet aan. Wel heeft hij net een stukje banaan gegeten (niet teveel) en een klein beetje hooi (een paar stengeltjes...). Hopelijk zet de stijgende lijn zich voort! Maar ik blijf 'm goed in de gaten houden....
Leonie81 Geplaatst: 17 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2010 Bedenk me nu dat ik ben vergeten te vragen aan de DA of de medicatie nu wel of niet in de koelkast moet... Stom!
Catelootje! Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 Als het je zekerder maakt, op mijn cisaral doosje staat In oorspronkelijke verpakking bewaren en buiten bereik van kinderen bewaren. Niet bewaren boven 25*C, niet in de koelkast bewaren en niet invriezen. Staat ook op mijn Carprofen.
Leonie81 Geplaatst: 17 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2010 Pica heeft net hooi en wat biks gegeten!! Nu is hij languit gaan liggen (al vind ik wel dat hij wat snel ademt...maar misschien ben ik daar nu teveel op gefixeerd)...
Leonie81 Geplaatst: 17 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2010 Ojee!!!! Het leek beter te gaan, maar nu zie ik ineens dat Pica flinke diarree heeft!!! Een grote koek plak-poep om het maar zo te zeggen. Heb net de dierenarts gebeld (had de assisitente aan de lijn, maar ze heeft wel overlegd met de da), en volgens hem is het niet iets om me heeeel veel zorgen over te maken. Misschien heeft Pica een verstopping gehad of komt het door de medicatie. Wel moet ik z'n kont schoonmaken om te voorkomen dat er vliegen bijkomen.... Pff; ik ben nu wel gestresst en maak me zorgen! Ik moest ook de biks even uit de kooi halen, zodat hij alleen hooi eet. Is dat normaal?? Heb vandaag al weer 2x de DA gebeld, straks denken ze nog "heb je haar weer, dat overbezorgde baasje..." Overigens is Pica nog wel enigszins actief. Probeerde net wat wortelpuree te geven, maar ze stribbelde flink tegen! Eenmaal terug in de kooi ging ze zich wassen... Nu eerst maar kijken hoe ik die kont ga schoonmaken... (zal 'ie niet leuk vinden)
Blacky Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 Wassen kan je het beste in een badje met lauw water en lactacyd als ik het goed heb.
Leonie81 Geplaatst: 17 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2010 Pff, heb Pica net gewassen, en hij was redelijk rustig... Maar ik zit nu helemaal te shaken!! Het moet wel goedkomen!! Wat kan ik nu nog meer doen???
Blacky Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 Heb je hem lekker afgedroogd met een handdoek?
Blacky Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 Je zou ook wat hooithee kunnen maken voor hem.Eet hij al wel zelf?
Leonie81 Geplaatst: 17 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2010 Hij eet wel zelf, maar minimaal. Klein beetje hooi en vanmiddag enkele brokjes. Ga maar eens hooithee maken. Hoe kan ik dat het beste aan hem geven?
Blacky Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 In zijn fles en er gewoon een bakje bij zetten als ik het goed heb.
Leonie81 Geplaatst: 17 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2010 Thee is aan het afkoelen... Ik zit erover te denken om nog een keer de DA te bellen met de vraag of het toch niet nodig is om Critical care te geven... Wat zouden jullie doen? Of maak ik me teveel zorgen?
Leonie81 Geplaatst: 17 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2010 Nou, heb toch inderdaad nog een keer de DA gebeld... (schaamschaam). De DA had eerder vanmiddag gezegd om de biks uit de kooi te zetten, naar aanleiding van de diarree. Die had ik er later toch weer in gezet, omdat ik in dubio zat: hij moet toch ook eten om die darmen aan de gang te krijgen/houden? En hooi at ie niet echt...Anyway; hij heeft weer wat biks gegeten. Ook de dierenarts vindt het nu het belangrijkst om Pica aan het eten te krijgen. Als straks de medicijnkuur is afgelopen, kan dan (zo nodig) wat aan de diarree gedaan worden....Ik hoop dat hij de komende uren en dagen goed doorkomt!!!
bunny ranch chanty Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 Ik zou nog eff snel naar de winkel gaan voor rucolla, krulsla, worteloof en vooral peterselie.Als ie pijnstilling krijgt gaat ie dat zelf eten.Laat een bix pap voorlopig achter wege zijn darmen kunnen door een verstopping zijn stilgevallen.Geef hem een bak water een kruikje vaak raken ze onderkoeld.Daarnaast wortel hapje tip van Cin smeer het enkel op zijn voorpootjes daar hebben konijnen een hekel aan!Met het resultaat dat ze het schoon likken en ze het dus wel binnen krijgen.
Bianca Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 Ja maar als je nu groenten gaat geven die hij niet eerder heeft gehad raakt de boel toch ook van slag? Ik vind niet dat je je teveel zorgen maakt hoor Leoni. Dit kan een hele kritieke situatie zijn. Wat hij moet eten is hooi. Nu ga ik iets zeggen wat ik niet helemaal zeker weer, maar dit is zoals ik het geleerd heb: Bij diarree zet je een konijn even alleen op hooi en water. maar dan moet het konijn wel eten! En SS is niet zo slecht als gewone biks omdat SS bijna net zoveel vezels heeft als hooi, dus als hij dat al af en toe kreeg mag je dat wel proberen te geven, denk ik, want helemaal niks eten is nog erger. Wat gaf je DA voor reden om geen CC mee te geven of aan te raden? Wassen betekent inderdaad dat hij zich even wel redelijk voelt maar languit liggen en snel ademen is waarschijnlijk buikkrampjes. Dus dat is minder goed. Maar krampen komen en gaan, dus het zou goed kunnen dat dit zich steeds blijft afwisselen. Probeer zo goed mogelijk bij te houden hoeveel hij eet en bewaar ook even de keuteltjes zodat je precies kan zien wat en hoeveel hij gepoept heeft en het later aan de DA kan laten zien of kan laten onderzoeken als dat nodig zou zijn. Wat wel lekker is voor je nijn nu is iets warms aan de buik. Een plat kruikje met warm water bijvoorbeeld? Pas op met dingen die hij kapot kan bijten. Mijn nijn vond het elektrische kussen heel fijn aan haar buik, maar dat kon alleen terwijl ik er naast zat zodat ze er niet in zou bijten en geëlektrocuteerd zou raken bijvoorbeeld. Laat wel zelf kiezen of hij ergens op wil liggen of niet.
bunny ranch chanty Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 Ik zou morgen even terug gaan naar de dierenarts met de ontlasting even laten testen op cocidiose.Dat krijgen veel konijnen na een verstopping.Op zich kan groen geen kwaad als een konijn niet eet.
bunny ranch chanty Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 De eerste natte keutels na een darm verstopping.Konijn kon enkel groen eten, vervolgens gelijk de keutels op coc getest en is voor coc behandeld.
Leonie81 Geplaatst: 18 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2010 Pica heeft vannacht weer beter gegeten! (ong. 25 gram biks t.o.v. ong. 5 gram de nacht ervoor). Dat is nog lang niet zijn normale hoeveelheid, maar het gaat de goede kant uit. Maar z'n keutels zijn nog niet altijd goed. Gisteravond een paar goede keutels, maar nu ook weer een paar "plakkerige hoopjes" (zoals rechts op de foto). Is dat een aanwijzuing voor coc? Moet hem in ieder geval weer wassen om vliegen tegen te gaan... Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat er nu precies aan de hand is met Pica. Zijn z'n darmen stil komen te liggen of was het toch een verstopping? En dan die diarree; houdt dat verband met verstopping (je zou zeggen van niet)? Volgens het onderzoek van de DA was er in ieder geval geen sprake van gas. Volgens de dierenarts (zei hij gisteren) is het nu het belangrijkst dat Pica weer goed gaat eten en ik moet weer contact opnemen als hij morgen of vrijdag nog last heeft van diarree. Toch eerder gaan en de ontlasting laten testen? Het is nu woensdagmiddag, en dan krijg je de 'weekenddienst'; weet je ook niet bij wie je terecht komt...
Blacky Geplaatst: 18 augustus 2010 Geplaatst: 18 augustus 2010 Ik denk Leonie dat je het beste gewoon zo spoedig mogelijk de onrlasting moet laten testen.Als het wel coc is kan hij sneller met de medicatie beginnen, en idd je hebt dan ook geen last van weekend dienst en tarief.Sterkte ermee.
bunny ranch chanty Geplaatst: 18 augustus 2010 Geplaatst: 18 augustus 2010 Morgen ochtend gelijk ontlasting brengen met coc moet je niet wachten dat is dodelijk namelijk.
Aanbevolen berichten