Leonie81 Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Ik maak me een beetje zorgen om mijn konijn... Als ik 's morgens opsta, krijgt hij als eerste iets lekkers, en dat weet hij dondersgoed :mdr:.Maar vanmorgen (of eigenlijk vanmiddag; heb vakantie en me verslapen...;-)) reageerde hij helemaal niet. Hij lag in een hoekje van z'n kooi, in z'n toilet. Hij kéék niet eens naar het lekkers, terwijl hij normaal in de tralies klimt of het maar zo te zeggen. Aangezien hij in z'n toilet lag, gecheckt op diarree, maar niets te zien. Wat mij nu heel erg opvalt is dat hij heel snel ademt. Aan de andere kant is hij wel languit gaan liggen; met de achterpoten opzij. Als konijnen pijn hebben gaan ze toch niet zo liggen? Maak ik me zorgen om niets? En wat kan dat snelle ademen betekenen? Graag jullie reacties... Sowieso in de gaten houden of hij gaat eten, denk ik...
Dollie Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Dit zijn allemaal heel duidelijke signalen dat je konijn pijn heeft. Niet eten, snel ademen en júíst dat liggen zijn tekenen dat hij zich echt niet goed voelt. Ik zou zsm naar de dierenarts gaan. (Echt, ik meen het, ik wil je niet laten schrikken maar toen mijn konijn zo duidelijk pijn had, is hij diezelfde nacht overleden, ondanks dat ik gelijk ingegrepen heb en naar de dierenarts ben gegaan.)
Catelootje! Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Ja, je maakt je terecht zorgen. Zorg dat je kan zien of er wordt gegeten en wat, en of er wordt gekeutelt/geplast. Bel de da voor een afspraak voor vandaag, konijnen zijn heel goed in het verbergen van pijn of ongemakken.
Leonie81 Geplaatst: 16 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2010 Ik heb een afspraak gemaakt bij de dierenarts; kan om half 3 al terecht! (ze heeft me er tussen gepropt...)Wish me luck...
Dollie Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Succes, ik duim dat het allemaal mee valt!
Catelootje! Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Succes! Goed dat je zo snel al terecht kon.
Leonie81 Geplaatst: 16 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2010 Net weer terug van de DA, en goed dat ik gegaab ben! De darmen zijn namelijk stil gevallen. Positief is dat er (nog) geen sprake van gasvorming in de maag/darmen, want dat zou het allemaal ingewikkelder maken (volgens de da). Hij heeft vocht toegediend, en daarnaast 2 spuitjes (volgens mij een pijnstiller/ontstekingsremmer (metacam?) en iets om de darmen en eetlust weer op gang te brengen). Ik heb nu voor 5 dagen medicatie meegekregen; 3 soorten, 2x per dag toedienen. Ik hoop zo dat het weer goed komt!!! Zometeen eerst maar even worteltjespuree halen; want hij moet wel gaan eten! Bedankt voor jullie reacties; hierdoor ben ik actie gaan ondernemen!
Catelootje! Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Okee, goed dat je bent gegaan?Hoe heten de medicijnen die je hebt meegekregen? En wist je dat je beter wat biksjes fijn kan maken en met water verdunnen en evt. wat wortelpap erbij kan doen voor de smaak? Is veel gezonder! Je had ook critical care kunnen krijgen bij de dierenarts, of een soortgelijk product.
Leonie81 Geplaatst: 16 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2010 Ff kijken wat ik precies heb gekregen: - Cisaral (2x daags 1,4 ml)- Primperan (2x daags 1,4 ml)- Meloxicam (2x daags 0,2 ml) Moet eens even opzoeken waar het allemaal voor is...Dat van die biks fijn maken enzo lijkt me een goede tip. Dat ga ik proberen. De dierenarts heeft verder geen ander dwangvoer genoemd dan de wortelpap. Ik hoop maar dat konijn Pica vandaag weer gaat eten!
Dollie Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Ciseral en Primperan is darmstimulerend. Meloxicam pijnstillend. Super dat je actie hebt ondernomen, hopelijk knapt Pica gauw op!
Jowie Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 veel succes met Pica en goed dat je meteen naar de dierenarts bent gegaanHoop dat het snel goed met hem/haar gaat
Choco en Nijntje Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Goede reactie van je.Hoop dat hij snel weer de oude is !Succes !
Leonie81 Geplaatst: 16 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2010 Even een update. Pica is wat rustiger; in die zin dat hij geen pijn meer lijkt te hebben. Hij zit zich nu te wassen en hij heeft net zelfs een stukje brood gegeten. Hopelijk is dit een goed teken! Ben net in 3 winkels geweest, voordat ze de worteltjespuree van hadden... Heb het Pica geprobeerd te gegeven (niet onder dwang), maar lijkt het niet echt lekker te vinden... Hopelijk wordt het geen dwangvoeren en gaat hij ook snel van zijn hooi of biks eten! (het toedienen van de medicatie zal ook niet gemakkelijk zijn, aangezien ik alleen ben, maar zag dat daar al een handig topic over was) Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties waardoor ik naar de DA ben gegaan, en daarbij ook het medeleven!
Blacky Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Als ik jou was zou ik geen brood geven!Probeer verse groenten en idd biksjes vermengen met water.En wortelpuree is gewoon olvarit baby voeding volgens mij hebben de meeste supermarkten dit toch wel?
Leonie81 Geplaatst: 16 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2010 Ja, normaal hebben de meeste supermarkten het wel, maar vandaag net niet... Zul je net zien... ;-)
Nimfee Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 (aangepast) ik zou ook je biksjes met water vermengen. Dat doe ik als mijn konijn dr tanden te lang zijn geworden (wat regelmatig gebeurd), dan kan ze niet eten en krijgt ze een lekker papje. Dat slurpt ze lekker leeg dan. Denk dat dat beter is om te geven als dwangvoer? Krijgt hij in ieder geval vocht binnen en biks. En veel sterkte met je konijntje! 16 augustus 2010 aangepast door Nimfee
Bunny06 Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Wortelpap zonder aardappel... Je hebt 2 soorten namelijk.
Gast Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 ik zou ook je biksjes met water vermengen. Dat doe ik als mijn konijn dr tanden te lang zijn geworden (wat regelmatig gebeurd), dan kan ze niet eten en krijgt ze een lekker papje. Dat slurpt ze lekker leeg dan. Denk dat dat beter is om te geven als dwangvoer? Krijgt hij in ieder geval vocht binnen en biks. En veel sterkte met je konijntje!Kan inderdaad heel goed. Tip is dan wel om het met lauw water te mengen, dat mixed wat makkelijker.
Leonie81 Geplaatst: 16 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2010 Ik heb het advies opgevolgd en wat biks met water vermengd. Voor de smaak wat wortelpuree toegevoegd, maar Pica heeft het niet aangeraakt. Wel heeft hij een aantal uren geleden een stukje van een konijnensnack gegeten. Ik weet dat biks/hooi het beste is, maar dat raakt ie niet aan. Maar wel weer iets gegeten, waardoor hij hopelijk de smaak weer te pakken krijgt!Ik heb een uurtje geleden met een spuitje wat wortelpuree gegeven; ong. 2 ml. Nu heb ik een vraag:Hoeveel wortelpuree moet ik toedienen als hij niet gaat eten? En om de hoeveel tijd? (en evt de aankomende nacht?) (Overigens lijkt het op het oog nog steeds wat beter te gaan met Pica (in vergelijking met voordat ik daar de da ging). Ik heb aan de da gevraagd of ik hem in de kooi moet houden, of loslaten (als ik thuis ben, loop hij altijd los door het huis), en volgens de da zoveel mogelijk "gewoon" doen. Net liep hij even op het balkon, en nu ligt hij lekker onder mijn bed (waar hij vaker ligt..) Heb alleen nu wel het gevoel dat ik hem minder goed in de gaten kan houden....)
Bunny06 Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 (aangepast) Ik heb voor mijn konijn van 1,2kg het advies van Wilhelminapark Juvenile gekregen, dat is dwangvoer wat ik dan nog moet mengen met water en science selective.., en dat zou ik dan 3x daags 15ml moeten geven. Geef je ook groenten?Dit is vaak het eerste wat konijnen eten als ze pijn hebben omdat het zacht is.Science selective is een zeer goede brok om te gebruiken als dwangvoer, aangemengd met water.. 16 augustus 2010 aangepast door Bunny06
Leonie81 Geplaatst: 16 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2010 Oja, misschien nog een domme vraag, maar moet ik de medicatie in de koelkast bewaren?? De da heeft hier niets over gezegd...
Catelootje! Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Volgens mij koel en droog bewaren hoor, hier althans (cisaral en carprofen).
Bunny06 Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Die van mij ook niet.. Heb het gewoon op kamertemperatuur staan.. Als het in de koelkast moet zou ik dat ook nog even moeten doen, als dat niet al te laat is .. Staat bij mij ook niks op de etiket.Duplociline heb ik wel in de koelkast omdat het er ook bij gezegd is
Bianca Geplaatst: 17 augustus 2010 Geplaatst: 17 augustus 2010 Klassieke signalen van pijn en/of stille darm. Goed dat je meteen gegaan bent. Wel gek dat je geen dwangvoeding meegekregen hebt. Als het morgen nog slecht gaat, bel dan je DA of ze Critical Care hebben en als ze dat niet hebben probeer je gewoon een andere DA net zolang tot je er een vindt die het heeft. Vraag ook meteen een spuit met grote opening. Van Science Selective bics kun je evt zelf ook dwangvoer maken door het fijn te prakken en water bij te doen zoals hier al een paar keer is gezegd. Als hij niet eet is dwangvoeren echt even noodzakelijk hoor! Anders wordt het alleen maar erger. Van stille darm kan een konijn van het ene op het andere moment zo maar dood gaan. Maar wat zijn darmpjes ook vooral nodig hebben zijn vezels om weer goed actief te worden en in de babypap zitten die niet zoveel. In SS en CC wel.
Aanbevolen berichten