Melaniiie Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 (aangepast) Hallo, Ik heb 2 supper leuke nijntjes:love:. 2 vrouwtjes. Ze zitten buiten.Nou laat ik ze castreren vanwege die ziektes enz.. De dierenarts raden dat ook aan. Ik haal ze 2 dagen van te voren naar binnen dan gaan ze nog in 1 binnenhok. Vanwege het wennen... Ik mag ze om half 10 brengen.. Waar moet ik aan denken als ik ze ga brengen?? Daarna weet ik nog niet precies hoelaat ik ze mag halen... Maar waar moet aan denken als ik ze ga halen wat moet ik vragen enz?? Dan als ze thuis zijn gaan ze allebei appart in binnenhokken. Op handoeken. Ze krijgen hun biks, flesje en bakje water, de groentes die ze lekker vinden, en hooi, kruidenhooi. S'nachts zitten ze bij mij op de kamer want dan kan ik ze goed in de gaten houden. Overdag gaan ze in de woonkamer omdat het daar wat koeler is. Nog wat vraagjes:$Hoelang moeten ze binnen blijven? Wat moet ik doen als ze pijn hebben (hoe zie je dat)??Mogen ze overdag in de ren buiten als die schoon en droog is of kan ik dat beter binnen zetten de ren?? En mogen ze dan samen of moeten ze appart in de ren??Wat moet ik doen als ze niet eten/ drinken??Moet ik nog wat speciaals in huis halen??Ben ik nog wat vergeten?? Sorry voor al deze vragen ben als de dood dat ik wat fout doe!!!Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?? Xx melanie 16 augustus 2010 aangepast door Melaniiie Iets vergeten
Margot Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Ik zal je even antwoord geven 1 van mijn voedsters is vorig jaar gecastreerd en 1 van mijn andere voedsters word volgende week maandag waarschijnlijk gecastreerd. Hier de antwoorden: Ik haal ze 2 dagen van te voren naar binnen dan gaan ze nog in 1 binnenhok. Vanwege het wennen... Dit is goed ja!Ik mag ze om half 10 brengen.. Waar moet ik aan denken als ik ze ga brengen?? Gewoon in een reismandje op een handdoek. Daarna weet ik nog niet precies hoelaat ik ze mag halen... Maar waar moet aan denken als ik ze ga halen wat moet ik vragen enz??Ook gewoon in een reismand (wel apart) op handdoeken. Zorg ervoor dat je pijnstilling mee krijgt (carprofen of metacam).Dan als ze thuis zijn gaan ze allebei appart in binnenhokken. Op handoeken. Ze krijgen hun biks, flesje en bakje water, de groentes die ze lekker vinden, en hooi, kruidenhooi. S'nachts zitten ze bij mij op de kamer want dan kan ik ze goed in de gaten houden. Overdag gaan ze in de woonkamer omdat het daar wat koeler is. Nog wat vraagjes:$Hoelang moeten ze binnen blijven?Een paar dagen omdat ze zich niet kunnen warm houden na een operatie. Je ziet meestal vanzelf wanneer het weer beter gaat, wanneer ze weer door de kooi heen lopen. Ik zou ze wel minimaal 2 à 3 dagen binnen houden. En buiten niet op hooi of stro zetten dit prikt, dus als je de kans hebt zou ik ze minimaal een week binnen houden.Wat moet ik doen als ze pijn hebben (hoe zie je dat)??Pijnstilling geven, je krijgt als het goed is ook een receptje mee en daarop staat dan dat je ze 2 of 3 keer perdag pijnstilling moet geven en hoeveel. Je ziet dat ze pijn hebben als ze stil gaan liggen, knarsetanden en niet eten. Ligt ook aan je konijn.Mogen ze overdag in de ren buiten als die schoon en droog is of kan ik dat beter binnen zetten de ren??De eerste dagen mogen ze niet rennen of springen dus alleen in hun hok laten zitten, na een week dan kunnen ze wel weer in een schone ren maar het is wel allemaal afhankelijk van je konijn. Het ene konijn herstelt sneller dan de andere dus bekijk het per situatie en niet zo van `oh het is nu een week later dus je gaat in de ren´, terwijl het nog niet goed gaat met het konijn.En mogen ze dan samen of moeten ze appart in de ren??Als het weer goed gaat en ze in de ren gaan dan mogen ze wel samen maar zorg ervoor dat ze elkaar niet verwonden of dat ze eraan gaan bijten (aan de hechtingen).Wat moet ik doen als ze niet eten/ drinken??Dwangvoeren en met dwang water geven, als het helemaal niet opgang komt dan moet je bij de DA darmstimulerende middelen gaan halen want als een konijnen darm stil ligt dan gaat het konijn dood. Als een konijn ´s ochtends word geopereerd en ´s avonds om 7 uur ong. nog niet heeft gegeten zou ik gaan dwangvoeren.Moet ik nog wat speciaals in huis halen??Zorg dat je pijnstilling mee krijgt (sommige DA geven het niet mee maar dit is echt nodig!) en vraag om darmstimulerende middelen.Ben ik nog wat vergeten??Ik zou de konijnen wel na de operatie in de kooien naast elkaar zetten zodat ze optimaal contact hebben. Dan hoef je niet opnieuw te koppelen aangezien dit moeilijk is met voedsters en zo hebben ze toch nog iets vertrouwds in de vreemde omgeving en na zo´n ingrijpende ingreep.
Solfide Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Dat noem ik pas een goede helpdesk daar kan de gemiddelde internet provider een puntje aan zuigen! Sterkte met de operaties Melaniiiie
Esjes Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Volgens mij ben je wel al goed bezig hoor Ik haal ze 2 dagen van te voren naar binnen dan gaan ze nog in 1 binnenhok. Vanwege het wennen... Persoonlijk zou ik ze lekker laten zitten waar ze nu zitten tot het moment dat je ze wegbrengt.Ik mag ze om half 10 brengen.. Waar moet ik aan denken als ik ze ga brengen?? ik heb oude handdoeken, hooi, biks, groenten die ze lekker vinden en een potje water meegegevenDaarna weet ik nog niet precies hoelaat ik ze mag halen... Maar waar moet aan denken als ik ze ga halen wat moet ik vragen enz??Vraag of ze al gegeten hebben en waar je evt op moet letten.Vraag pijnstilling, dwangvoeding en iets darmstimulerend mee. Vraag ook wanneer, hoeveel en hoe je dat moet geven.Dan als ze thuis zijn gaan ze allebei appart in binnenhokken. Op handoeken. Mijn meisjes (moeder en dochter) zijn ook samen geholpen. De DA had ze na de operatie gescheiden, maar omdat ze heel onrustig waren had de DA ze dan terug samen gezet. Deze 2 dames hebben enorm veel aan elkaar, en werden meteen terug rustiger toen ze samen zaten. Het nadeel is natuurlijk dat je echt heel goed moet kijken wie wat eet en van wie de keutels zijn. Jij kent je konijntjes het best, en je zal dus zelf moeten uitmaken wat je juist doet.Ze krijgen hun biks, flesje en bakje water, de groentes die ze lekker vinden, en hooi, kruidenhooi. Dit is goed hoor. Doe het hooi los, het kan vermoeiend zijn om het uit een ruif te moeten halen. Leg er ook niet teveel in, zo zie je niet goed of er een beetje eten verdwenen is. Leg elke keer een beetje, maar zorg ervoor dat je meteen terug eten kan aanvullen.S'nachts zitten ze bij mij op de kamer want dan kan ik ze goed in de gaten houden. Overdag gaan ze in de woonkamer omdat het daar wat koeler is. Dat is goed hoorNog wat vraagjes:$Hoelang moeten ze binnen blijven? Enkele dagen zodat de wond tijd heeft om te genezen, vraag het aan je dierenarts. Het hangt er ook vanaf hoe snel ze herstellen.Wat moet ik doen als ze pijn hebben (hoe zie je dat)??Als een konijntje niet wil eten, heeft het pijn. Dan moet je pijnstilling toedienen met een spuitje in de mond. Vraag je DA hoeveel en hoe vaak.Mogen ze overdag in de ren buiten als die schoon en droog is of kan ik dat beter binnen zetten de ren??Beweging is goed om de darmen te stimuleren, dus je mag ze zeker in een ren zetten. Als het vies weer is zoals vandaag zou ik ze niet naar buiten doen, zodat de wond niet infecteert. En mogen ze dan samen of moeten ze appart in de ren??Als ze beiden levendig zijn en gewoonlijk ook samen zitten, zou ik ze samen laten.Wat moet ik doen als ze niet eten/ drinken??Dwangvoeding geven en water geven met een spuitje in de mond. Vraag hiernaar bij je DA.Moet ik nog wat speciaals in huis halen??dingen die ze lekker vinden, darmstimulerend ietsBen ik nog wat vergeten??ik denk dat je goed voorbereid zal zijn :yes: Sorry voor al deze vragen ben als de dood dat ik wat fout doe!!!Geen probleem hoor, je bent beter goed voorbereid!
Esjes Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 (aangepast) Margot was me voor was toen al aan het typen We zouden precies wel een aantal dingen ander aanpakken 16 augustus 2010 aangepast door Esjes
Melaniiie Geplaatst: 16 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2010 Bedankt voor de reacties:love: Denk dat de dierenarts ook wel gek van me gaat worden al die vragen :whistle2:
Esjes Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Ik wou ook nog even dit toevoegen: De DA raadde me wel aan om de konijntjes na de operatie rond te laten lopen. Beweging stimuleert de darmen, maar ook om verveling tegen te gaan! Als een konijntje verveeld is door in een klein kooitje te zitten, zal het vlugger aan de wond beginnen knabbelen. Zorg dus voor voldoende afleiding!Mijn konijntjes waren uit zichzelf wel rustiger als ze rondliepen. Ze voelen het zelf aan dat ze niet moeten gaan rennen en springen voor hun buikje, maar ik weet niet of dat zo met alle konijntjes is.
lliesje Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 het pijnstillend middel kan je dit ook gewoon in de apotheek kopen
bunny ranch chanty Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Nou dan kom ik weer door de bocht.....je bent je bewust hoe zwaar de operatie is?Dat je ook een konijntje kunt verliezen?Dat de na zorg veel problemen kan geven.Dat ze niet nuchter geopereerd mogen worden.Dat baarmoederkanker veel minder voorkomt dan men doet geloven....veel dierenartsen dit standaard zeggen...Ik zelf zou alleen een voedster laten helpen als haar gedrag te wensen overlaat. ( door maandelijks schijnzwanger te zijn)Agresief is naar jouw toe ect Pijnstilling moet je zeker naar vragen bij je Dierenarts
Margot Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 Ja ik was je net voor!Dit zijn mijn ervaringen maar die zijn natuurlijk weer voor iemand anders anders hea! Je kan ze trouwens ook wel rond laten lopen maar ze mogen niet rennen en springen (kans op bloedingen enz). Ik bedoelde ook ze apart houden maar wel de hokken naast elkaar omdat ze dan wel wat aan elkaar hebben maar je kan ook goed zien wie wat eet en wie er heeft gekeuteld. @lliesjegeen pijnstilling bij de apotheek halen omdat dit bloed verdunnend is en dit zorgt voor bloedingen!DA= Dieren Arts voor het geval mensen dachten dat ik de da bedoelde! ;D
lliesje Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 oké ik ga hem seffes eens bellen of ik het kan gaan afhalen
lliesje Geplaatst: 16 augustus 2010 Geplaatst: 16 augustus 2010 @ melanie bij jou worden ze gesteriliseerd? mijn rammetje word gecastreerd word hij dan echt open gesneden of enkel aan zijn balletjes?gelden dezelfde voorwaarden dan zoals paar dagen binnen houden enzo?
Melaniiie Geplaatst: 24 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 24 augustus 2010 Morgen is het zover:bounce:Alles staat al klaar mag ze om half 10 brengen...
Aanbevolen berichten