Roos1995 Geplaatst: 13 augustus 2010 Geplaatst: 13 augustus 2010 Ik wil echt heel graag een tweede konijn (voor mijn ram)en ga nog een poging doen bij mijn ouders:mdr: Ik heb net een e-mail gestuurd naar een dierenarts hier in de buurt en heb gevraagd hoe duur een castratie is, welke narcose ze gebruiken en hoe bij hun een castratie te werk gaat. ben benieuwd wat ik voor antwoorden krijg. Maar eerst moet ik dus voor elkaar zien te krijgen een tweede konijn te vragen. Maar stel dat het mag, laat ik mijn konijn waarschijnlijk castreren en zet er dan een voedster bij maar moet hij dan persee binnen zitten?
Margot Geplaatst: 13 augustus 2010 Geplaatst: 13 augustus 2010 Ten eerste, super dat je misschien een 2de konijn krijgt! Dit is zooveel leuker voor je konijn!Ten 2de, hoe bedoel je dat je konijn persee binnen moet zitten? Je konijn moet na de castratie wel even binnen zitten op een handdoek omdat het zijn temp. niet kan regelen na een narcose. Dit geldt maar voor 1 à 2 daagjes daarna kan hij weer in zijn oude hok buiten.Ten 3de, je kan er niet zomaar een voedster bij zetten je moet ze koppelen op neutraal terrein (lees hier alles over onder het kopje koppelen). Zoiezo moet je nog 2 weken wachten met een voedster erbij zetten omdat tot die tijd je ram nog vruchtbaar is. Als je een jong konijn koopt dan moet je ook nog even wachten want je kan pas beginnen met koppelen als het jonge konijntje (3,5 à) 4 maanden oud is. Anders kan ze overlijden door de stress die koppelen mee brengt en dan kan ze zich pas een beetje verweren tegen over zo´n man.
Roos1995 Geplaatst: 13 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2010 hihi ja ik weet dat je moet koppelen
Laura1984 Geplaatst: 13 augustus 2010 Geplaatst: 13 augustus 2010 Ik zou hem inderdaad een aantal dagen binnen halen, zoals Margot al zegt, i.v.m. het gevaar voor ondertemperatuur na de narcose. Houd wel in de gaten dat als je hem midden in de winter zou laten castreren, dan het temperatuursverschil met binnen eigenlijk te groot is, je kunt hem dan beter in een onverwarmde kamer zetten, waar de verwarming niet aan is. Dan is het er warmer als buiten, maar dan is het temperatuursverschil niet té groot.
Aanbevolen berichten