Ga naar inhoud

Voedsters castreren, wel/niet? kan het nu al?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben eruit en ik laat mijn konijn in de kliniek van Bemmel castreren, nou heb ik nog wel een vraagje:

Kan ik Bouke na haar operatie in haar buitenhok zetten en dan een stuk met gaas afschermen zodat ze optimaal contact kan houden met Floortje en Jinty? Uiteraard blijft ze eerst binnen totdat ze weer redelijk is opgeknapt. In het buitenhok kan ik haar ook op handdoeken zetten en dan hoef ik ze niet opnieuw te koppelen omdat ze optimaal contact hebben. Haar afgeschermde stuk is ook met plexieglas afgesloten aan de buiten wanden dus er kan geen wind of regen in.

Geplaatst:

Nog een vraag: Als ik de DA bel voor de afspraak van castreren moet ik dan ook vragen of de DA die het mailtje heeft gestuurd haar dan kan opereren? Of is dit raar? Wat doen jullie altijd?

Geplaatst:

De afspraak is gemaakt! Volgende week dinsdag gaat het gebeuren! Spannend!

Niemand een antwoord op deze vraag?

Kan ik Bouke na haar operatie in haar buitenhok zetten en dan een stuk met gaas afschermen zodat ze optimaal contact kan houden met Floortje en Jinty? Uiteraard blijft ze eerst binnen totdat ze weer redelijk is opgeknapt. In het buitenhok kan ik haar ook op handdoeken zetten en dan hoef ik ze niet opnieuw te koppelen omdat ze optimaal contact hebben. Haar afgeschermde stuk is ook met plexieglas afgesloten aan de buiten wanden dus er kan bijna geen wind of regen in.

Geplaatst:

Sorry voor de vele vragen maar ik heb er nog een:

Ik heb nog pijnstilling (carprofen) in huis van vorige keren, kan ik dit ook gebruiken als ik niks mee krijg van de DA? Ze zeiden aan de telefoon namelijk dat het eraan ligt hoe het konijn erbij zit maar ik wil het gewoon wel geven. Dan weet ik zeker dat ze niet/nauwelijks last heeft en dan gaat ze zeer waarschijnlijk ook eerder eten. De medicijnen hebben al die tijd koel en droog gestaan in een donkere ruimte. Ze zijn gegeven op: 31 maart 2010 en eentje van 8 mei 2009. Die laatste lijkt mij wat oud maar wat vinden jullie?

Geplaatst:

Ik vind het heel goed dat je die stap hebt gezet, je zult waarschijnlijk van veel problemen gespaard blijven.

Mijn 2 voedsters zijn op latere leeftijd ( 4 & 7 jaar) gecastreerd. Ze hadden beiden grote tumoren in hun baarmoeder en de kans op uitzaaiing is niet uitgesloten. Dus achteraf gezien had ik het veel eerder gedaan.

Ik wens je heel veel succes volgende week, en natuurlijk een spoedig herstel!!

Geplaatst:

Carprofen is volgens mijn DA ongeveer 6 maanden na opening houdbaar. Mijn ervaring is dat het na 4 maanden nog werkt. Dus die van mei kan je nog gebruiken. Ik zou voor de zekerheid wel een nieuw flesje meevragen, want ik heb de vorige keer zeker een week lang 2x daags pijnstiller gegeven. Ik vind het vreemd dat ze niet altijd pijnstiller meegeven. Het is toch best een heftige operatie met een behoorlijke wond. Zorg ook dat je darmstimulerende middelen meekrijgt en dat je haar lievelingseten en eventueel dwangvoer in huis hebt. Mijn ervaring is dat ze als eerste weer verse groente/ kruiden/ paardenbloemblad eten, dan weer hooi en dan pas weer biks. Bij Molly duurde het een week voordat ze weer fatsoenlijk haar biks opat.

Vrijdag gaat trouwens mijn Loesje onder het mes. Ik vind het wel weer spannend hoor.

Geplaatst:

Mijn dame heeft ook geen pijnstilling mee gekregen. Ik heb die zelf altijd in huis, dus heb er ook niet op aangedrongen. De reden dat ze dit niet doen, was dat ze dan geen pijn voelen en té gek gaan doen, ze hebben natuurlijk wel een enorme wond op hun buik. Persoonlijk zou ik toch liever pijnstilling geven en dat heb ik de ochtned na de castratie oo kgewoon gedaan, ondanks dat ze nog als een bouwvakker at etc. Dat heb ik geweten, ze zat in een binnenkooi met een ren er om heen, ik had het deurtje boven op de kooi even open laten staan.... Kom ik terug, zit ze bij haar vriendje in de ren. Aangenomen dat ze niet het deurtje aan de voorkant open en weer dicht heeft gedaan, is ze er gewoon bovenuit gesprongen.

Dan nog vind ik dat je beter wél pijnstilling kan geven, de gevolgen van niet eten zijn veel groter dan de gevolgen van "te gek doen", aangenomen dat je gewoon zorgt dat ze beperkte ruimte heeft etc en dat ze dus niet echt gek kan doen. (Om het deurtje denken dus.... -.-') maar toch, het is níet altijd nodig dus.

Geplaatst:

Bedankt voor de antwoorden!

@wammes030

Succes vrijdag! Het komt vast wel goed!

Dwangvoeding en pijnstilling heb ik altijd in huis, darmstimulerende middelen niet (die ga ik nog bestellen).

@dollie

Ja ik ga ook zoiezo pijnstilling geven ookal kunnen ze te gek gaan doen. Vorig jaar gaf ik ook gewoon pijnstilling en toen deed Floor ook niet echt gek, is een drog reden maar toch, dus ik geef het wel gewoon (vind het ook zo zielig als ze met pijn zitten). Ja ik zal op het deurtje letten ;) hahaha

Welke darmstimulerende middelen zijn het best (welke zou ik moeten nemen)?

Bouke weegt 2170 gr. van de carprofen moet je toch 0,5 ml per kg lichaamsgewicht geven (2x daags)? Bij Bouke zou dit uitkomen op: 2170/1000 = 2,17 x 0,5 = 1,085 is afgerond 1,1 en dit moet ze 2 keer perdag. Ik heb nog ong. 4,5 ml carprofen thuis dus daar zou ik 4 dagen mee kunnen doen. Is dit voldoende of zouden jullie toch nog extra mee vragen?

Kan ik Bouke na haar operatie in haar buitenhok zetten en dan een stuk met gaas afschermen zodat ze optimaal contact kan houden met Floortje en Jinty? Uiteraard blijft ze eerst binnen totdat ze weer redelijk is opgeknapt. In het buitenhok kan ik haar ook op handdoeken zetten en dan hoef ik ze niet opnieuw te koppelen omdat ze optimaal contact hebben. Haar afgeschermde stuk is ook met plexieglas afgesloten aan de buiten wanden dus er kan bijna geen wind of regen in.

Geplaatst: (aangepast)

Ik krijg altijd metocloral en ciseral mee. Volgens mij werkt metocloral meer op de maag en ciseral meer op de darmen. Ik moet die dan 3x per dag geven, elke 8 uur. De dierenarts moet het ook in huis hebben hoor en die weet de juiste dosering voor je konijn. Bij mijn nijnen is het altijd 1 ml per keer (ze wegen bijna 2 kg).

Uh, met 4,5 ml doe je toch 2 dagen ipv van 4 dagen bij 2x daags 1,1 ml? Ik zou sowieso nieuwe vragen, dan heb je het maar weer in huis.

Ik weet helaas niet wanneer je nijn weer het beste naar buiten en naast de andere nijnen kan. Ik zit zelf ook nog te dubben wanneer Loesje weer bij Boris gezet kan worden.

aangepast door Wammes030
Geplaatst: (aangepast)

Ohh ja even niet gedacht aan het feit dat ze eht 2 keer per dag moet hebben :$ dan ga ik zoiezo aan de DA vragen of ik pijnstilling kan mee krijgen.

Ik zal ook vragen naar deze darm/maag stimulerende middelen!

Naja ik zal wel zien wanneer ik haar weer buiten zet (eerst dus nog wel apart van de andere maar dmv gaas kunnen ze elkaar wel zien en ruiken). Bedankt voor je reactie!

Zal ik trouwens dit topic van naam veranderen? Aangezien de titel niet echt meer klopt.

aangepast door Margot
nòg een vraag hahaha
Geplaatst:

Nou ik heb weer een vraag hahaha!

Zou Bouke ook na de operatie in de garage kunnen staan? Het is niet verwarmd (vloerverwarming mag niet aan) maar wel helemaal dicht. Mijn ouders zitten namelijk nu al moeilijk te doen over het naar binnen brengen van haar aangezien mijn vader lichtelijk allergies is.

En nog een vraag, ik heb geen extra hok meer voor binnen dus ik zat te denken om een hok van de gemeentewerf te halen (kost bijna niets) als ze die hebben. Dan kan ik die even ontsmetten enz en dan kan ik die gebruiken. Of moet ik dat niet doen?

Geplaatst:
Ik krijg altijd metocloral en ciseral mee. Volgens mij werkt metocloral meer op de maag en ciseral meer op de darmen. Ik moet die dan 3x per dag geven, elke 8 uur. De dierenarts moet het ook in huis hebben hoor en die weet de juiste dosering voor je konijn. Bij mijn nijnen is het altijd 1 ml per keer (ze wegen bijna 2 kg).

Volgens mij werkt Ciseral op het voorste deel van de darmen en metocloral op het achterste deel maar ik weet het niet zeker, misschien is het idd ook de maag en darmen.

Geplaatst:

Hallo iedereen,

Ik heb een ander topic aangemaakt over de castratie van Bouke aangezien het zo wat overzichterlijker blijft. Zouden jullie daarin kunnen reageren? Het topic heet: het wel en wee van de castratie van mijn voedster.

Bedankt!

Groetjes Margot

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .