Ga naar inhoud

Voedsters castreren, wel/niet? kan het nu al?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo BB´ers,

Wat vinden jullie? Wel of geen castratie ter voorkoming van baarmoederkanker? Vorig jaar heb ik mijn konijn laten castreren omdat ik 100 % zeker ervan was dat dit het beste is, maar dit jaar twijfel ik wel om het bij mijn andere konijnen te laten doen. Wat zouden of hebben jullie gedaan en waarom?

Nou nog een vraag:

Jinty is mijn konijntje van 18 weken, ik wil haar zeer waarschijnlijk ook laten castreren (samen met mijn andere konijn Bouke die net een half jaar is). Zou dit nu al kunnen? Mijn DA zegt dat het wel moet kunnen maar ik wil absoluut niet dat er iets mis gaat en dat ze dood gaat of dat de operatie niet volledig kan worden uitgevoerd (denk aan niet alles kunnen weg halen zoals baarmoeder). Ik hoor vaak, en heb uiteraard al het een en ander nogmaals opgezocht, dat het het best is om het te doen als ze een half jaar zijn. Wat zeggen jullie?

Geplaatst:

Ik heb alle 3 mijn voedster laten castreren. Ten eerste omdat ik van mezelf weet dat als ze baarmoederkanker zouden krijgen ik ze toch zou laten opereren (als het niet uitgezaaid is), dus beter voorkomen dan achteraf lijkt me. En ten tweede voor de hormoontjes, 1 konijn is 2keer schijnzwanger geweest. En ik heb 1 koppel van 2 voedsters en een voedster reed nog wel eens af en toe op de andere. Het rijden is nu helemaal afgelopen en er is geen voedster meer schijnzwanger geweest.

Maar goed het is een keuze die je zelf moet maken, er zijn altijd risico's aan een operatie. En een castratie bij een ram of voedster is wel een verschil. Voor de voedster is de operatie veel heftiger omdat er een snee in de buik wordt gemaakt.

Een voedster kan het best gecastreerd worden in de leeftijd van 6 maanden tot een jaar. Als ze ouder zijn kan het natuurlijk ook nog, maar dan hebben ze meer buikvet en is de operatie risicovoller.

Mijn jongste voedster was toen iets van 8 maanden en had al cysten op de eierstokken.

Ik heb trouwens bij alle 3 baarmoeder en eierstokken laten verwijderen.

En ook belangrijk is dat de operatie door een konijnkundige dierenarts gedaan wordt.

Geplaatst:

Wat het beste is, kan niemand voor jou beslissen, dat moet je zelf doen. Ik heb mijn voedster wel laten castreren en zou dit ook zo weer doen. Zeker als ik meerdere voedsters bij elkaar had, zou ik dit nog sneller doen om te voorkomen dat er gedonder kan ontstaan doordat ze last hebben van hun hormoontjes. Ook met het oog op baarmoederproblemen vind ik het geen slecht idee.

Waarom twijfel je nu? Wat maakt dat je vorig jaar helemaal overtuigd was maar dat nu niet meer bent? Is je voedster moeilijk hersteld of merk je dat haar karakter (negatief) is veranderd, of heb je andere (voor jou) nieuwe dingen gelezen? Ik denk dat het wel belangrijk is na te gaan waarom je twijfelt en ik zou het zeker niet laten doen zolang je nog twijfelt.

Je jongste voedster kan beter nog niet gecastreerd worden, het is heel normaal dat een voedster even opstart problemen heeft na de castratie, zoals je zelf ook ongetwijfeld gemerkt zal hebben, ze eten niet meteen weer goed etc. Voor een konijn dat nog in de groei is, is dat absoluut niet goed. Ze moet dus echt een maand of zes zijn. Er wordt wel gezegt dat je dan ook het beste gelijk kunt castreren, ik betwijfel of het veel uit maakt of je nog een paar maanden wacht, het lijkt me niet dat er zó snel gezwellen kunnen ontstaan die al voor problemen en/of uitzaaiingen gezorgd hebben. Daarbij geldt voor een zeker percentage wel dat er wat mis was met de baarmoeder op jonge leeftijd, zoals de voedster van Amatjuh, maar lang niet voor alle natuurlijk. Wat ik hiermee wil zeggen, het is een zware operatie dus ik zou niet halsoverkop nu naar de dierenarts rennen omdat je voedster nu zes maanden is en je het nu dus "moet" doen omdat dat het beste is. Je leest meestal dat zes maanden tot twee jaar de beste leeftijd is.

Geplaatst:

Mijn voedster heeft melkkliertumoren. Ze wordt voor de derde keer geopereerd in een jaar tijd. Als ik haar al in haar eerste jaar had laten opereren, waren deze tumoren niet gekomen. Ik wist dat verder niet, de fokker had mij daar niets over verteld. Ze is nu 4, nog hartstikke jong, maar waarschijnlijk wordt zij niet oud... Inmiddels is ze gecastreerd, en de volgende voedster laat ik ook zeker castreren. Gewoon voor het zekere, het kan zo veel vervelende dingen voorkomen!

Geplaatst:

@amatjuhh

Ik heb ook al een lijst gemaakt met voors en tegens, daar kwamen eigenlijk alleen maar voors uit (en een paar eigenlijk onzinnige tegens). En ik weet ook van me zelf dat ik ze hoe dan ook zou laten opereren als ze het krijgen enz.

@ dollie

Bedankt voor je hele lap tekst dat geeft wel een overzicht!

Ik weet eigenlijk niet waarom ik nu zo twijfel, de vorige keer was Floortje wonderbaarlijk snel genezen en ik vindt (mijn ouders wel een beetje) dat ze niet is veranderd in karakter. Eigenlijk alleen maar positief. Ik heb dit jaar wel 2 konijnen vlak na elkaar moeten verliezen, misschien zit dit er wel achter. Ik was/ben er echt kapot van en wil dit natuurlijk niet nog eens mee maken (ooit komt dat natuurlijk wel maar dat is pas over 30 jaar:mdr:). Aan de andere kant denk ik echt van waarom twijfel ik, ik weet dat dit beter is en dat dit ook nog de kans op vechten etc verkleind. Ik denk dat ik ze wel laat castreren maar dat ik nog even wacht met Jinty totdat ze oud genoeg is. Ik bedoelde trouwens met dat het het best was met zes maanden vanaf zes maanden. Dus niet dat je het perse precies met zes maanden moet laten doen, sorry was niet zo duidelijk:$.

Waar ik nu ook even op kom is dat ik ook wel een beetje twijfel door de DA, ik heb er 2 in de buurt en 1 die castreert voedsters eigenlijk nooit (daar ga ik dus ook niet heen) en bij de andere daar heb ik de vorige keer mijn konijn laten castreren. Hier zou ik nu dus ook weer heen gaan maar ze laten op bepaalde plekken wel wat steken vallen. Zo worden de konijnen niet verwarmd wakker (daar vraag ik uiteraard wel om en ik neem dus ook mijn eigen warmte bedje mee) en gebruiken ze narcose via een prik. Door dit denk ik weer van zijn ze wel KK? Aan de andere kant hebben ze wel mijn konijn met ec goed behandeld en waren ze erg adequaat met handelen.

@nimfee

Ik las jou topic ook ja, wat vervelend zeg! Dan snap ik wel dat jij in het vervolg geen risico´s meer neemt! Ik hoop dat ze goed door de operaties heen gaat komen en dat ze nog een hele tijd zonder pijn bij jou mag leven.

Ik denk toch dat ik Bouke deze zomer laat castreren, de tijd is ook fijn want het zijn buiten konijnen en dan kunnen ze ook zonder heel veel problemen weer terug naar buiten als ze zijn opgeknapt. Ik doe het denk ik ook met het oog op de hormonen en het ruzien. Ik merk dat er toch een iets gespannere sfeer hangt onder de konijnen, afentoe dan spelen de hormonen op van Jinty of Bouke en dan is het weer even jagen, maar over het algemeen liggen ze heel lief elkaar te wassen en tegen elkaar aan te liggen dus het gaat goed! Ik ga zoiezo nog even de DA bellen en wat vragen stellen dat zal ik hier ook wel op plaatsen. Dus waarschijnlijk wordt het toch onder het mes maar ik ga het nog even rustig overdenken. Bedankt voor al het meedenken en als iemand nog iets weet oid zet het hier neer! Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden.

Geplaatst:

Ik snap dat je het moeilijk vind. Ik heb zelf dit jaar ook 2 konijnen binnen een week verloren, en vond het ook spannend en moeilijk om mijn dames te laten opereren. Ik dacht ook doe ik er wel goed aan, wat als het fout gaat? Ik heb voor mezelf toen een vragenlijstje gemaakt die ik aan de dierenarts wilde stellen. Ik had immers pas net deze dierenarts omdat de vorige 2 konijnen door onkundigheid van de andere dierenartsenpraktijk zijn overleden (weet niet of ze het wel gered hadden bij andere DA, maar er hadden veel dingen beter en anders gekund). Bij mijn nieuwe DA was er 1 voedster overleden bij de operatie, door een hartstilstand van de schrik/spanning/stress. Het allerbelangrijkste zit hem in de nazorg, keutels op gang brengen en ze weer laten eten dat is cruciaal voor herstel.

Belangrijk is dus dat je vertrouwen hebt in je dierenarts. Ik weet niet of alleen een warmtematje voldoende is of dat er ook een warmtelamp moet zijn?

En over de narcose, bij mijn DA krijgt het konijn ook eerst 2 prikjes in de spier (Domitor en Ketamine). Dit omdat direct gasnarcose meer stress zou veroorzaken bij het konijn, daarna krijgen ze dus wel gasnarcose. Dit heeft alle 3 de keren geen problemen opgeleverd.

Maar goed je moet je er zelf goed bij voelen en er vertrouwen in hebben. Bij de andere DA die nog nooit heeft gecastreerd zou ik het ook niet laten doen. Ik zou het zelf nogal moeilijk vinden om, bij een DA die steken heeft laten vallen, toch mijn konijn te laten castreren. Maar dat moet jij natuurlijk voor jezelf bepalen. Je kunt allicht eens informeren bij andere KK DA bij jou in de buurt.

Ik heb een andere DA gezocht die KK is, wel 45 min rijden maar oh zo'n verschil met mijn vorige DA. En dan heb ik er dat voor over.

Mijn voedster van 8 maanden die had dus wel cysten, de ander 2 waren ongeveer 1,5 jaar toen ze gecastreerd werden en zij hadden niks. Dus leeftijd zegt ook niet altijd alles.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie!

Ik ga de DA een dezer dagen maar eens bellen en vragen stellen. Ik weet dat deze DA wel veel van konijnen weet maar ik weet niet of ze ook echt KK zijn. Als ik kom met mijn konijnen dan weten ze meestal wel gelijk wat het is, maar met sommige dingen denk ik dan van ze kunnen het beter anders behandelen. Zoals dat een van mijn konijnen haken op de kiezen had, deze werden gewoon onder het spreek uur even weg gehaald zonder roes oid. Dat vind ik best raar en voor het konijn erg stress vol. Bij deze DA heb ik vorig jaar 2 weken stage gelopen en ik ben toen ook bij veel operaties aanwezig geweest, waar onder die van Floortje, ze leggen alles goed uit maar doen toch alsof je er toch niks van zal snappen. Is het trouwens normaal dat een DA alleen een plastic schort aan heeft tijdens de operatie en de kleren gewoon aanheeft die hij de hele dag draagt? Deze DA is persoonlijk ook heel anders dan dat ik ben, ze zijn minder sociaal en meestal wat kortaf daarom durf ik meestal ook niet veel te vragen omdat ze dan net doen alsof ik me teveel overal mee bemoei.

Ik weet nou toch wel bijna zeker dat ik Bouke laat opereren omdat Floortje ook al kwaadaardige cysten in de baarmoeder had zitten (zij was toen ook iets van 8 à 9 maanden). Ik ga zoiezo eens rond bellen naar andere DA (ook van deze lijst) om info over de castratie te krijgen en dan kijk ik bij welke ik het laat doen. Ik moet helaas wel mijn ouders zover krijgen dat ze me dan willen rijden aangezien ik nog maar 16 ben. Ik ga zo even een lijst bedenken met vragen en dan zal ik die hier even posten, als jullie dan nog een aanvulling hebben zeg het maar!

Geplaatst:

Graag gedaan hoor.

Zoals je nu schrijft, klinkt het toch alsof je niet 100% vertrouwen in je huidige DA hebt. Ik zou het dan ook niet daar laten doen. Mijn dierenarts weet dat ik veel om mijn konijnen geef en kijkt me ook nergens raar op aan. Ik mag alles vragen en altijd bellen of mailen en krijg ook meteen antwoord van haar zelf. Ze weet de namen van mijn dieren en informeert naar ze als ik met een ander konijn daar ben hoe het met de rest gaat. Echt zo'n verschil met mijn vorige dierenarts. Mijn huidige dierenarts toont interesse en belangstelling en dat geeft mij ook het gevoel dat ze echt om konijnen geeft en het beste doet voor mijn konijnen. Het is een dierenarts die alleen een praktijk heeft met een paar assistentes. Ik zie dus ook altijd haar en dat vind ik ook fijn, ze kent immers mijn konijnen en kan vergelijken met vorige keren. Ze belde ook steeds de dat na de operatie hoe het nu ging met ze.

Vragen die je zou kunnen stellen:

- wat is de prijs? Is dit incl. medicatie en nacontrole? Een normale prijs ligt tussen de 70-120 euro ongeveer.

- Hoe vaak castreren jullie een voedster? Dit moet natuurlijk wel regelmatig zijn.

- Halen ze alles weg, dus baarmoeder en eierstokken?

- Hoe vaak gaat de operatie mis? (niet meer dan 1% per jaar)

- Welke narcose gebruiken ze? (gasnarcose is veilig)

- Welke pijnstillers zijn geschikt voor konijnen? (methacam, caprofen enz.) Ook belangrijk is dat ze dit om de 12 u krijgen en niet om de 24 u zoals veel DA beweren.

- Voorbereidingen voor de operatie? (een konijn mag niet vasten!)

-Nazorg? (aantal dagen binnen houden op handdoeken, zorgen dat je dwangvoeding, darmstimulerende medicatie, pijnstilling en groenten in huis hebt, evt. snuggle safe. Konijnen mogen niet springen een paar dagen ivm wondgenezing)

Geplaatst: (aangepast)

Mijn voedstertje Muis werd met 6 maanden gecastreerd omdat ze vaak schijnzwanger was en erg knorrig naar Poo kon reageren. Ook vond ik het een fijner idee dat het risico op de daarmee samenhangende kankersoorten dan uitgesloten werd. De DA vertelde me na de ingreep dat de baarmoeder iets groter dan gemiddeld was, en het wat dat betreft dus helemaal geen slecht idee was geweest, de ingreep. Oudere beestjes hebben daarnaast stugger weefsel, waardoor de ingreep bij een jong beestje een stuk makkelijker gaat.

Ging allemaal prima, heftig voor zo'n diertje maar toen ze eenmaal genezen en weer helemaal de oude was, leefden Pooke en zij niet zo heel lang samen (Muis werd niet ouder dan 2 jaar) maar wel rustig en gelukkig :yes:

aangepast door Rian
Geplaatst:

Ik had het al veel eerder moeten doen... Miep was nou niet bepaald een dier met een makkelijk karakter... en achteraf blijft dat haar baarmoeder erg ontstoken was en het echt heel goed was dat ik de stap heb gezet!

Bij Miep is alles meegevallen.... Ik kon haar om half 2 al halen en ze was amper suf meer... ik heb haar eind van de middag iets eten gegeven, beetje dwang .... en ze kreeg gelijk de smaak te pakken dus mijn zenuwen van te voren waren gelukkig niet nodig geweest!

Ik denk dat ik niet meer zolang zou wachten en deze ingreep voor het eerste jaar zou laten doen bij mijn ooit volgende voedster, gaat erg lang duren want Miep wil wel een bejaard oud nijntje worden ;) *heb afgeklopt*

Geplaatst:

Bedankt voor alle reacties!

@amatjuh

Bedankt voor de vragen lijst, ik had er nog een paar van vergeten.

@rian

wat vervelend dat ze zo vroeg overleed! gelukkig is ze wel wat `opgeknapt` kwa gedrag na de operatie.

@Boseetje

gelukkig ging bij jou de nazorg goed en ging ze al snel weer eten! Bij Floortje was het ook redelijk makkelijk, ze at redelijk snel en heb helemaal niet hoeven dwangvoeren.

Ik ga zoiezo morgen ofzo bellen naar verschillende DA´s. Wat ik nog weet van de DA die Floortje vorig jaar heeft gecastreerd is dit:

- wat is de prijs? Is dit incl. medicatie en nacontrole?

120 euro ongeveer.

- Hoe vaak castreren jullie een voedster?

Niet heel erg vaak maar de keren dat ze het deden ging het goed.

- Halen ze alles weg, dus baarmoeder en eierstokken?

Ja ze halen alles weg.

- Hoe vaak gaat de operatie mis? (niet meer dan 1% per jaar)

Dit weet ik niet meer.

- Welke narcose gebruiken ze? (gasnarcose is veilig)

Ze krijgt alleen een prik in de spieren.

- Welke pijnstillers zijn geschikt voor konijnen? (methacam, caprofen enz.) Ook belangrijk is dat ze dit om de 12 u krijgen en niet om de 24 u zoals veel DA beweren.

Ze krijgt caprofen en dat moet ik 2 keer daags gebruiken.

- Voorbereidingen voor de operatie? (een konijn mag niet vasten!)

Niks bijzonders doen, alleen reismandje klaar maken en idd niet vasten.

-Nazorg? (aantal dagen binnen houden op handdoeken, zorgen dat je dwangvoeding, darmstimulerende medicatie, pijnstilling en groenten in huis hebt, evt. snuggle safe. Konijnen mogen niet springen een paar dagen ivm wondgenezing)

Ze zeiden dat je ze 1 à 2 dagen op een handdoek moet houden.

Dit waren hun antwoorden zover ik nog weet. Ik ga ze zoiezo nog een keer bellen en vragen stellen. Ik denk dat ik er geen 100% vertrouwen in heb omdat mijn gevoel meespeelt. Ze zijn namelijk wel goed maar hebben gewoon een hele andere persoonlijkheid dan mij en dat speelt volgens mij mee. Ookal weet ik ook dat ik dit er niet bij moet betrekken maar toch.

Ik had vanavond ook weer eens een hele discussie met mijn ouders hierover:grrrrrr: zij weten niet veel van konijnen en zeggen dan ook dat een castratie niet veel voor komt en dat het eigenlijk onnodig is enz. Met sommige dingen begrijp ik ze wel maar met dit niet. En als ik dan iets wil zeggen oid dan mag dat weer niet en dan wil ik zogenaamt weer niet luisteren naar hun. Ik zit zo ongeveer dag en nacht dingen over konijnen te lezen, ik wil later DA worden en dan ook konijnkundig en ik vind konijnen gewoon geweldig, en ik weet er dus best veel van maar dat begrijpen ze dan weer niet en dan denken ze dat ik dingen verzin! Sorry maar ik moest dit even kwijt.

Mijn ouders willen niet verder rijden dan de DA´en in dit dorp (het zijn er 2, die nog nooit een konijn heeft gecastreert en die van de vorige keer) dus ik zal het bij dezelfde waarschijnlijk weer moeten doen. Tenzij dat ik er na het bellen echt geen vertrouwen in heb dan gaat het of niet door of ik zal alles maar zelf gaan betalen (de castratie betaal ik zoiezo zelf maar dan ook de benzine en evt onkosten). Ik zal zo nog even mijn lijst posten.

Geplaatst:

Wacht eerst maar even af wat de andere DA-en in de buurt zeggen op je vragen. (heb je wel gekeken of ze op de lijst van KK staan?)

Misschien kun je anders eventueel een oproepje plaatsen of een BB-er met je mee wil rijden naar de DA als die wat verder weg is en je ouders niet willen rijden.

Het blijft altijd lastig om het aan een buitenstaander uit te leggen. Mensen snappen sowieso niet waarom ik zoveel geld uitgeef aan mn konijnen. Maar daar trek ik me verder niks van aan, als mn schatjes het maar goed hebben.

Geplaatst:

Ja ik ben zoiezo van plan om een aantal DA´s te bellen (uit de lijst met KKDA en de 2 uit mijn dorp). Dat oproepje is wel een goed idee ja!

Ik ben het met je eens, als mijn schatjes het maar goed hebben gaat hier ook op.

De vragen lijst tot nu toe:

- Hoeveel konijnen (voedsters) castreert u?

- Hoevaak gaat het mis?

- Welke narcose gebruikt u?

- Welke pijnstillers worden gebruikt?

- Hoe word het konijntje wakker?

- Moet het konijntje nuchter zijn?

- Hoe moet het konijntje thuis zitten?

- Wat moet ik doen als het konijntje niet eet?

- Hoelang kan een konijn zonder eten?

- Wat is de prijs?

- Wat halen jullie allemaal weg?

Is het normaal dat een DA in zijn gewone kleren (die hij de hele dag aan heeft) opereert en alleen een plastic schort voor doet?

Geplaatst:

je vragen zien er echt goed uit, uit de antwoorden kunnen je denk ik wel wijzer maken over wie geschikt is ja/nee.

Je laatste vraag: ik ga er altijd vanuit dat steriele kleding ook bij hygiëne hoort.

Geplaatst: (aangepast)

Bij mijn da kost het 150 euro....de prijs zegt niet altijd wat over de kundigheid.

de prijs kan wel tot 200 euro zijn overigens....

Zelf vind ik het risico van overlijden erg groot bij deze operatie's

I s het niet de operatie, dan wel de nazorg. Daar verkijken veel mensen zich op.

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:

@boseetje

Hij draagt geen steriele kleding maar stroopt zijn mouwen op desinfecteerd zijn armen en doet dan handschoenen aan de mouwen blijven opgestroopt en het haar zit in zo´n netje. Is dit wel goed of ook niet echt?

@BRC

Ja ik vind de risico´s ook wel groot en daar zit ik ook nog steeds aan te denken. Ik ben vooral bang voor na de operatie, als ze niet meer opgang komt ofzo. Bij Floortje is alles heel goed gegaan en hoefde ik niet integrijpen oid maar wie zegt dat dit nu weer zo is.

Ik ga vanmiddag even een aantal DA afbellen, weet iemand nog een KKDA of een DA in de buurt van Elst (gld)? Dan kan ik die ook nog even proberen.

Geplaatst:

Och ik ben nou echt zooooo blij! Ik heb een aantal DA gevonden op de lijst van KK en die zitten maar een paar minuten van mij vandaan:

Dierenartsen parktijk Oost-Betuwe

Lingewal 2a (hoofdgebouw)

6681LJ Bemmel

Route:

11 minuten.

Bredestraat 1 (dependance)

6851JL Huissen

Dierenartsenpraktijk Oost-Betuwe

Route:

16 minuten.

Dierenkliniek Bakker

Berg en Dalseweg 34,

6521 JJ Nijmegen,

024 32 24 651

http://www.dierenkliniekbakker.nl/dekliniek/index.html

Route:

12 minuten.

Dierenkliniek Broerdijk

Broerdijk 1

6523GM Nijmegen

024-3225331

www.dierenkliniekbroerdijk.nl

Route:

14 minuten.

Dierenkliniek Luten

Boulevard 1

6881HN Velp(GLD)

T: 026-3647260

http://www.dierenkliniekluten.uwdierenartsonline.nl/

Route:

18 minuten.

Lingehoeve Diergeneeskunde

Heteren

Kastanjelaan 6

6666 AD Heteren

T. 0488-451213

http://www.delingehoeve.nl/

Route:

17 minuten.

Route betekend hoeveel minuten van mijn huis vandaan. Ik ga ze zo allemaal even een mail sturen met vragen (of even bellen) en dan maar hopen dat er 1 bij zit die mij perfect lijkt! Ook hopen dat mijn ouders daar heen willen rijden, maar dat moet tch goed komen neem ik aan. Zou ik evt. met de trein of bus naar de DA kunnen met Bouke (voor haar operatie) of is dit te stres vol als ze ook nog een operatie daarna moet ondergaan? Uiteraard ga ik echt niet na haar operatie met de trein of bus.

Als iemand ervaring heeft met een van deze DA (goed of slecht) laat het me even weten dan neem ik dat mee in de keuze!

Geplaatst:

Ik heb ervaring met de DA in Bemmel, dat was wel met een hamster trouwens.

Domme ik wist niks van hamster en had dus twee Russische dwerghamsters. Dat waren er dus al gauw 8. Ik heb toen mij mannetjes hamster laten castreren daar omdat ik het zielig vond om ze uit elkaar te halen (ik wist dus echt niks van hamsters)

Nou is een hamster castreren natuurlijk niet bepaald hetzelfde al een voedster castreren, maar het teken dat dit goed is gegaan geeft wel aan dan ze ervaring hebben met de moeilijkere huisdieren.

Geplaatst:

WOW een hamster castreren! Ik wist niet eens dat ze dat konden/deden (ik heb zelf een hamster). Dat geeft wel aan dat ze goed zijn. Ik neig zelf ook het meest naar die van bemmel omdat die het meest dichtbij is, alhoewel mijn keuze daar natuurlijk niet van af hangt. Ik ben nu bezig met de mailtjes maken dus ben benieuwd wat ze terug zullen sturen.

Geplaatst:

Is zo´n mailtje netjes en duidelijk genoeg?

Ik zou graag mijn konijn (voedster) willen laten castreren en ik ben nu wat informatie daarover aan het opzoeken. Ik heb een paar vragen en hoop dat u hier antwoord op kan/wilt geven. Dit zijn de vragen:

- Hoeveel konijnen (voedsters) castreert u gemiddeld per jaar?

- Hoevaak gaat het mis?

- Welke narcose gebruikt u?

- Welke pijnstillers worden gebruikt?

- Hoe word het konijn wakker?

- Moet het konijn nuchter zijn?

- Hoe moet het konijn thuis zitten?

- Wat moet ik doen als het konijn niet eet?

- Hoelang kan een konijn zonder eten?

- Wat is de prijs?

- Wat halen jullie allemaal weg?

Alvast bedankt voor uw tijd en moeite!

Met vriendelijke groet,

Margot

Geplaatst:

Blijkbaar kan het dus wel ja. Hahaha, ik weet dat het echt wel heel anders is dan een voedster, maar ik heb het inderdaad even neergezet, omdat het in mijn ogen aan geeft dat ze wel weten wat ze doen.

Ben benieuwd naar de antwoorden die je gaat krijgen.

Volgens mij hebben je alle vragen er wel in staan inderdaad.

Geplaatst:

Nou ik heb de mail verstuurd! Helaas had alleen de DA uit Bemmel een e-mail adress erbij staan, de andere zal ik even moeten bellen. Ik heb al wat op hun site rond geneusd en ik zie toch wel hele goede dingen! Ze raden een castratie aan ook vanwege vechten en vanwege de baarmoederkanker. Ook gebruiken ze gasnarcose waar ik heel blij mee ben en ze hadden nog wat goede dingen! Ik hoop zo dat mijn ouders hier naar toe willen rijden. Is het niet erg om voor de operatie met de trein te gaan? Of is dit te stres vol, want dan zou ik dit ook nog kunnen proberen als het toch niet mag ofzo.

Geplaatst:

okee! Natuurlijk halen we haar dan wel weer met de auto op maar dan kan ik ook nog aangeven dat ik eerst wel met de bus/trein zou willen gaan. Misschien vinden ze het dan wel sneller goed. (Zit ik nou al allemaal back-up plannen te bedenken zul je zien dat het straks wel ineens daar mag :D)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .