Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb net Sidney weer opgehaald bij de dierenarts. Ze at en dronk nauwelijks meer, en ze kreeg dwangvoeding. En ik maar afvragen, wat heeft ze? Ik dacht aan een verstopping gezien haar symptomen...

Om 10 uur ging ik naar de DA om na te laten kijken. Het was geen verstopping, dus pakt de DA iets om haar kiezen te bekijken. En wat blijkt? Haken! Ik heb heb ze meteen door de DA laten verwijderen.

Ze is nu een net thuis en nog wat suf.

Nou, dat was mijn dag dan maar weer...

Maar ik heb gelijk ook een vraag, hoe snel kunnen haken weer terug komen? Volgens de DA 4 weken tot 1 jaar, klopt dit?

Geplaatst:

Het hangt er een beetje vanaf waar de haken door gekomen zijn. Maar de kans is groot dat haar kiezen niet goed op elkaar aansluiten, en dan is het een beetje afhankelijk van hoe erg de malocclusie is (zo noem je dat met een mooi woord als boven- en ondergebit niet goed op elkaar passen) en nog wat andere factoren. Wat ik zojuist dus met een heleboel woorden heb verteld is dat ik het ook niet weet hoe lang de haken weg zullen blijven :he:

Geplaatst:

Is inderdaad moeilijk te zeggen.. Zoals Petra al met haar mooie woorden zegt.. :he: Wat krijgt ze allemaal qua eten? Ik zou eens kijken of je daar nog aanpassingen in kunt doen (meer hooi, meer gras, meer groente, minder biks) zodat ze daardoor misschien ook langer wegblijven.

Bij Indy zijn ook haken weggehaalt in maart '09, ik heb toen zijn dieet aangepast (25 gram SS, handje gedroogde kruiden en een redelijke portie groente; hij at geen hooi) en mijn DA vond het belachelijk dat we de haken weg lieten halen want ze zouden zo weer terug zijn, dan konden we wel een abonnement nemen volgens hem. Maar hij is in februari '10 overleden en toen was er eigenlijk nauwelijks wat aan de hand, op een ietwat scheef kiesje na.

Geplaatst:

Precies het kan komen door de stand van de kaak en kiezen. Maar ook door het soort biks en verdere dieet van je konijn.

1 konijn van mij heeft toen ze jong was ooit een haakje gehad en sinds ik ander voer geef nooit meer.

Een ander konijn heeft scheef kaakbot waardoor de kiezen niet helemaal netjes afslijten, hij krijgt nu ook aangepast voer en het is de vraag hoe lang het wegblijft. Hij heeft verder ook te lange kieswortels, maar dat heeft verder niet met haken te maken.

Geplaatst:

Stro is niet om te eten. Sommige konijnen kauwen er wel eens op, maar als ze het echt opeten kan het darmproblemen geven. Hooi is om te eten, stro is om op te wonen. :)

Staat het ook op volgorde van heoveelheid? Want als je het op volgorde van belangrijkheid zet zou je dit krijgen (meen ik, maar verbeter mij als ik het verkeerd zeg!):

Hooi/gras, groente, SS en (heel soms) een stukje brood (en dus geen stro in de etensbak doen! ;))

Geplaatst:

Hooi is om te happen, stro is om te stappen vind ik veeeul leuker klinken! Overigens geloof ik dat het eten van stro helemaal geen kwaad kan, alleen dat het gewoon geen voedingsstoffen bevat..? Dat dacht ik in elk geval.

Ik zou eens kijken in hoeverre je de SS kunt beperken zodat ze verder vooral veel hooi, gras en groente eet, hier slijten de kiezen beter van af.

Geplaatst:

Ik heb gisteren wat beslissingen genomen over haar voer: Hooi, gras, groente, heel soms stukje brood

En over dat stro, dat zit niet in haar voerbak, maar gewoon op de bodem van haar hok, af en toe knabbelt ze eraan.

En zoals je ziet, met haar stop ik met brokken, en geef ik haar zoveel natuurlijke dingen die zij in het wild ook zou eten. In haar voerbak zit nu kruide hooi.

Geplaatst:

Als je stopt met brokken, moet je wel heel veel groente geven hĆØ.

Misschien is het ook een idee om gedroogde kruiden te gaan geven. (www.caviakruiden.nl) Die bevatten veel vezels Ć©n voedingsstoffen. Ik weet niet hoeveel biks je nu geeft? Maar als je dat zo maar compleet schrapt kan ze tekorten krijgen.

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb haar toch maar wat gegeven, ze was meteen wat levendiger en wou nu wel haar groentje (1/4e appel)

Ik had ook nog wat pijnstilling meegekregen, het lijkt te werken.

aangepast door Teddybunny
iets vergeten
Geplaatst:

Nu niet te rigoureus haar eten gaan veranderen hoor, want daar kan ze dan weer last van haar darmpjes van krijgen en die zijn nu extra gevoelig door alle veranderingen en de operatie.

Als je dwangvoer van je DA hebt meegekregen dan inderdaad dwangvoeren als ze niet eet (of eerst proberen o ze het wel van ee bordje wil likken) en even gewoon standaard dagelijks haar pijnstillig blijven geven zolang je ziet dat ze nog niet helemaal de oude is.

Geplaatst:

Maar als ze nog steeds niet hersteld is, dan zou ik toch de DA raadplegen. Een konijn moet twee dagen na het kiezenslijpen toch zeker weer zelfstandig voldoende eten. Kiezenslijpen is geen heftige ingreep namelijk.

Geplaatst:

Haken verwijderen is idd niet zo'n grote ingreep, maar vergeet niet dat haken de binnenkant van de mond behoorlijk kunnen beschadigen. Dit kan ook enkele dagen na de ingreep voor pijn bij het eten zorgen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .