Ga naar inhoud

wat is dit?


tanja92

Aanbevolen berichten

hallo,

ik heb in een grote buitenren 2 voedsters en 2 cavia beertjes loslopen

deze krijgen dagelijks brok, hooi, gras en wilgentakken.

nu vond ik vandaag ineens een soort sliert van keuteltjes, net een

soort ketting, ik heb deze even bekeken en het zijn een soort allemaal

vezeltjes zegmaar dat erin zit wat het aan elkaar houdt.

ik denk dat deze van het kleinste konijn is, het andere konijn en een vlaamse

reus en heeft grotere keutels. dit kleinere konijn eet minder graag gras

of groente dan het andere konijn maar eet wel gewoon brok en blaadjes

van wilgetak.

weet iemand wat dit is en of het erg is en iets aan gedaan moet worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het geen haren? Als ze teveel haren binnen krijgen (door rui of elkaar likken) kan dat kettingkeutels veroorzaken. Hou goed in de gaten of de keutels niet kleiner worden want dat kan op een beginnende verstopping wijzen. Probeer het kleine nijn toch wat groenvoer te laten eten, want dan krijgt het veel vocht binnen en is de kans op verstopping kleiner. Ik geef ook wel Prozyme om verstoppingen tegen te gaan. Je kan het bestellen bij www.konijnen.nl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net nog even gekeken en het lijken inderdaad wel haren te zijn.

ze zijn momenteel niet in de rui zo ver ik merken kan.

ze eet wel iets van gras enz maar het is niet haar favoriete voedsel.

ik ga proberen te kijken of ik in de komende dagen nog meer van dit soort

dingen zie of niet maar ze zitten op een groot stuk met voornamelijk grond

en geen vaste toiletplek dus het zal wel even goed zoeken zijn dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kettingkeutels

Een konijn verzorgt zijn vacht dagelijks zelf door te wassen. Het is dus logisch dat een konijn wat haar inslikt bij het wassen. Normaal is dat niet zo erg, maar wanneer het konijn in de rui is of overmatig zijn vacht verzorgt kunnen deze kettingkeutels ontstaan. Kettingkeutels zijn normale keutels die als het ware verbonden als een ketting met elkaar zijn verbonden met haar.

Mocht je zulke keutels ontdekken, kun je dagelijks een mespunt Prozyme geven om zo een verstopping te helpen voorkomen. Het haar lost daarmee niet op, maar de massa eromheen wordt wel afgebroken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hoe moet je dit toedienen dan? is het een vloeistof of iets anders?

en wat zou er gebeuren wanneer je er niets aan doet? het is vandaag

pas voor het eerst dat ik het zie en heb het in al de jaren dat ik konijnen

heb eigenlijk ook nog nooit eerder gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is volgens mij geen enkel bewijs voor de werking van prozyme ;)

Ik zou nu even flink minderen met de biks (brok) en meer groenten gaan geven. Verder is hooi natuurlijk ontzettend belangrijk. Door de vezels en het vocht kunnen de darmen de haren beter afvoeren.

Oh, en voor de zekerheid nog even: krijgen je cavia's wel voldoende vitamine C binnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, dankje voor de tip, maar het is vooral de vlaamse reus die natuurlijk veel voedsel nodig heeft, en ze eten allemaal uit 1 bak dus hoe kan ik alleen haar minderen dan? ook hooi eten doen ze volgens mij niet zo veel, er ligt genoeg maar echt eten doen ze dit niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij zijn dat blindedarmkeutels die je zag. normaal gesproken eten ze die zo uit hun anus. als ze dit niet doen voer je waarschijnlijk te veel droogvoer. oftewel te calorierijk voer. of je konijn is te dik en kan niet meer bij'zn anus.

wel is het erg belangrijk dat je konijn dit opeet want het bevat aardig wat vitminen en eiwitten.

sommige konijnen zijn ook gewoon te lui om die op te eten.

gr An

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk eigenlijk niet dat mn konijn te dik is, ze is eerder te dun dan te dik, je voelt bij haar heel goed haar ruggegraad lopen.

ook weet ik niet zeker of het wel blindedarm keutels zijn, ik heb hier plaatsjes van opgezocht maar dit ziet er toch echt

anders uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaat zeer zeker NIET over blindedarmkeutels!!! De beschrijving op zich is al genoeg om bd keutels uit te sluiten.

Hoeveel voer geef je per dag? Biks (brok) bedoel ik dan. En welk voer geef je? Eten de cavia's en konijnen hetzelfde voer of krijgen ze apart te eten?

Op zich is het niet erg als je andere konijn ook tijdelijk minder biks eet, zolang er maar genoeg vers hooi is en voldoende groente voor de vitaminen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet precies hoeveel ik geef, een bakje vol, dus ongeveer denk ik 3 handjes voor met zn 4en. ze krijgen dan alleen brok en geen gemengd voer, niet van een merk maar gewoon een grote 25 kg zak. cavias en konijnen krijgen hetzelfde voer, cavias krijgen dan alleen nog extra vit c door het water, hier kunnen de konijnen niet bij.

iedere dag krijgen ze gras en wilgentakken en een paar keer per week wat groente, ligt er aan hoeveel er op dat moment is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is belangrijk om voer afgewogen te geven. Als je namelijk te veel biks geeft eten ze ook geen hooi omdat ze te vol zitten.

Zijn je konijnen al volwassen? Wat wegen ze samen?

De richtlijn is 25 gr biks per kg volwassen lichaamsgewicht. Dus je moet ook wegen hoeveel je konijnen wegen en daar pas je de hoeveelheid voer op aan. Het gaat wel om het volwassen lichaamsgewicht.

En je konijn goed borstelen zodat ze de haren niet binnenkrijgt bij het wassen van zichzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat om een rasloos konijn van ongeveer 2 kilo en en een vlaamse reus van 6 maanden, dus nog niet uitgegroeid denk ik.

wat zij weegt zou ik dus niet weten eigenlijk.

en ik heb ze vandaag beide even geaaid maar er komen echt geen haren af dus volgens mij zijn ze helemaal niet in de rui!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het even opgegoogled.

en vond het volgende:

De haren via de keutels er uit

Dan krijg je een keutel ketting.

Als je zulke keutels ziet dan weet je dat je konijn veel haren naar binnen krijgt.

Als ie in de rui is dan kun je hembeter kammen voor het geval je een verstopping krijgt.

Nu had mijn voedster dat niet maar kreeg jongen ,dus veel haren geplukt en binnen gekregen.

Resultaat een ketting keutel van 21 cm!!!! had ik nog niet mee gemaakt.

zie de fotoĀ“s

ketting%20keutel%2021%20cm%20ruim.jpg

ketting%20keutel%2021%20cm%20ruim%20(2).jpg

ketting%20keutel%2021%20cm%20ruim%20(3).jpg

ketting%20keutel%2021%20cm%20ruim%20(4).jpg

Een klein detail mocht je het zien bij je huis dier konijn,kat ect trek de keutel niet los.

Want hij zit vast aan andere keutels.

In het uiterste geval knip je hem af.

...................

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou haar graag borstelen maar volgens mij is ze echt niet in de rui, kan geen haren vinden als ik haar aai.

zou het nog een andere reden kunnen hebben? het andere konijn is trouwens ook neit in de rui.

het hoeft niet perse als ze in der rui zijn dit komt ook voor omdat ze zichzzelf te uitbundig wassen en dan haren binne krijgen.

dat denk ik tenminste.

gr An

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even mijn KK DA gemaild en ze zegt het volgende:

Als konijnen erg in de rui zijn, komen er inderdaad veel haren mee in de ontlasting. In principe kan dit geen kwaad, zolang er een goede darmmotiliteit en een gezonde darmflora aanwezig is. Naast regelmatig borstelen, zou je nog extra probiotica (protexin) kunnen geven, om de darmflora te ondersteunen. Haarballen zien we alleen bij konijnen die niet helemaal gezond zijn (tandproblemen, verkeerde voeding, etc).

Iemand ervaring met protexin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .