Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds 2 dagen is Bella niet zichzelf, ze is stilletjes, wil haar hok niet uit, valt niet meer aan op haar ss, eet heel langzaam en laat wat liggen. Ook viel het me op dat ik haar ruggetje weer zo goed kon voelen. Toen ik vanmorgen ook minder keutels en wat natte keutela vond heb ik de dierenarts gebeld. Die constateerde n vergrote maagvulling, niet duidelijk voelbare keutels in haar buik, en erg weinig darm geluiden. Een verstopping dus. Ik had wat keutels mee genomen voor onderzoek op cocciodose (schrijf je dat zo.:$) dat is het niet maar er waren wel enorm veel gisten aanwezig. Ook keek ze of er haken zichtbaar waren maar dat was voor zover ze het kon zien ook niet het geval.

De DA heeft haar een pijnstilling gegeven en ciseral 0,5mg dat moet ze nu 4xdd krijgen ook heb ik net nystatine gehaald voor de gisten. Vind het zo zielig. Ze is 3 weken geleden ook al behandeld voor snot waarvoor ze om de 5 dagen ab injecties kreeg. Het zit haar niet mee.

Graag hoor ik jullie ervaringen, tips, kloppen de medicatie enzo.

De DA adviseerde wel voorzichtig te zijn met groente maar lees juist overal dat ze dat juist moeten krijgen bij een verstopping....

Geplaatst:

Of een konijn haken heeft kun je zo niet zien, daarvoor moet ze onder narcose of een roesje.

Stilletjes zitten wijst in ieder geval op pijn, dus pijnstilling geven is goed. Je zou het nog even aan kunnen kijken, maar als het niet beter wordt zou ik toch onder een roesje naar de kiezen laten kijken.

En wat wil dat eigenlijk zeggen, veel gisten in de ontlasting?

Geplaatst:

Veel gisten duidt op een schimmel. En ja de DA denkt idd dat haar darmflora erg in de war is geraakt door de antibiotica.

De DA zei ook dat ze zo niet alle kiezen kan zien, maar dat ze doordat haar darmen geen geluid maakten en ze weinig eet en natte poep heeft het dat is en ws geen haken. Mocht het toch aanhouden dan vraag ik dat idd nog even.

Net kwam ze wel weer haar hokje uit rennen toen ik de tuin in kwam en ze eet weer wat hooi. Ik heb hooithee gemaakt en wat aan haar gegeven met n spuitje en in haar flesje gedaan. Het lijkt wat beter te gaan.

Geplaatst:

Ik zou haar voor die verstoorde darmflora wat bio-lapis geven (is te krijgen bij bunnybin volgens mij). En om verstopping te voorkomen kan je eventueel een beetje prozyme geven (o.a. verkrijgbaar via konijnen.nl). De meningen over de werkzaamheid van prozyme zijn verdeeld, maar kwaad kan het in elk geval niet en zelf heb ik er wel goede ervaringen mee. Bio-lapis is speciaal om de darmflora weer te doen herstellen en is ook volstrekt risicoloos.

Geplaatst:

Nou ik heb bio lapis besteld op t internet. Vanmorgen heb ik haar n tijdje apart gehouden gelukkig lagen er wat keutels, normale harde en ook n aantal zachte natte. Ook werd ze weer wat enthousiaster voor haar brokjes, en kwam ze even haar hok uit. Ze is nog mat maar het gaat ietsje beter.

Wat moet ik nou doen met groenvoer? Wel of niet geven?

Geplaatst:

Nog even niet denk ik. Wacht tot haar keutels weer normaal zijn en bouw het dan langzaam weer op. Even bij hooi, SS (of vezelrijk dwangevoer, wat je ook voor haar op een schoteltje kan doen) en medicatie houden tot het weer helemaal over is denk ik.

(Maar ik heb het nooit bij de hand gehad met een konijn wat vooral groenvoer kreeg, want die van mij kreeg vooral hooi en SS omdat ze groente niet goed meer aan kon, dus misschien is er hier iemand die daar meer ervaring in heeft?)

Geplaatst:

Nou ik heb hier nog even een vraagje op. Bella doet het de ene dag beter dan de andere. De medicatie inname is wat problematisch maar uiteindelijk heb ik een manier gevonden. Maar mijn vraag is, hoe lang kan een konijn last hebben/houden van een verstopping/stille darm.

Gisteren vond ik Bella echt n stuk beter, ze keek goed uit haar ogen, was levendig, keutelde eindelijk weer normale keutels, at goed. Maar vandaag zit ze weer veel stiller met haar oogjes half dicht geknepen, ze eet en drinkt op zich wel SS en groenvoer en ook hooi. Wel vond ik vanavond weer kleinere keutels (iets groter dan speldenknopjes) en ook weer wat plakpoep. Haar buikje lijkt ook weer wat boller.

Ze krijgt nog 3 a 4xdd cisaral drops, 1xdd nystatine, en met de protexin fibreplex kuur van 3 dagen ben ik 2 dagen geleden gestopt.

Vind het zo sneu dat ze nu weer zo'n last heeft. Echt goed is ze nog niet geweest, dacht gisteren dat we er door heen waren...

Kan het niet zo zijn dat ze last heeft van die cisaral drops, op de verpakking staat dat krampen en diarree bijwerkingen zijn.

Pffff ik weet het ff niet meer, wil zo graag dat ze opknapt!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .