Ga naar inhoud

Beste 'narcose' voor een konijn


ManonIvy

Aanbevolen berichten

BB-optie:

Bel voor je besluit bij welke dierenarts [...] "Welke narcose gebruikt u?(Isoflurane, gasnarcose is veilig)"
Wilhelminapark:
Een veilige verdoving

Als dierenarts heeft hij in de praktijk deze verdoving verder ontwikkeld: in plaats van Domitor intramusculair (= in de spier) te geven, verdoofde hij met een speciaal spuitje, met een vaste naald erop, de konijnen in de oorvene met zowel Domitor als Ketamine.

De hoeveelheid Domitor en Ketamine werd in de loop der jaren steeds verder verminderd. Op dit moment wordt er een minimale hoeveelheid verdoving in de oorvene gegeven. Dit geeft een korte (ong. 30 minuten) maar heel veilige verdoving. De verdoving houdt lang genoeg aan om een kleine operatie of behandeling uit te voeren. Deze verdoving is ook zeer geschikt om bijvoorbeeld tanden of kiezen te behandelen.

Als er een langere verdoving nodig is voor een operatie (bijvoorbeeld een sterilisatie, castratie of blaasoperatie) dan wordt het konijn aan de gasanaesthesie gelegd. We gebruiken voor de veiligheid Isofluraan als gasanaesthesie.

Deze combinatie is dermate veilig dat we kunnen stellen dat de verdoving van een konijn net zo veilig is als die bij een hond of een kat. Er blijft altijd een heel klein risico bij een verdoving, of het nu een mens of dier is, maar door gebruik te maken van een anesthesie op maat wordt dit risico zo klein mogelijk gemaakt.

Nieuw Dexdomitor ipv domitor

We hebben sinds 2008 de beschikking over de opvolger van domitor namelijk dexdomitor. Het voordeel van deze nieuwe stof is dat er in verhouding minder van gegeven kan worden (80% tov domitor) maar dat het icm ketamine dezelfde verdovende, spierverslappende en bewustzijnsvermindering geeft maar dat de konijnen sneller wakker worden, de recovery duurt korter (lees verderop waarom dit zo belangrijk is!).

Gaanesthesie

We leggen een konijn aan de gasanesthesie: zuurstof met Isofluraan. Door de extra zuurstofgift vergroot je de overlevingskans van het konijn. Isofluraan kun je op effect geven, bij pijnlijke ingrepen kun je wat meer geven en op het moment dat het pijnlijke gedeelte van de operatie voorbij is, zoals de eierstokken afbinden bij een sterilisatie, kun je weer minder Isofluraan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

ja.. dus? ik wil graag mijn voedster laten castreren en ik zit nog vol vragen.

Is het het beste om gasnarcose te doen? Of toch zo'n combinatie-injectie? Of allebei.. de injectie om het konijn weg te krijgen en de gasnarcose omdat de operatie wel eens te lang zou kunnen duren voor alleen zo'n injectie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al besloten bij welke dierenarts je de castratie gaat laten doen? Als je een goede, konijnkundige dierenarts hebt zou ik de keuze van de narcosesoort aan hem overlaten. Maar wel navragen welke soort het is, zodat het wel een veilige narcose is voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hierboven beschreven narcose methode van WP is volgens mijn KKDA de beste die er momenteel beschikbaar is. Zo heeft mijn DA het ook gedaan bij mijn Lizzie begin December. Ze heeft nog steeds een klein kaal plekje op haar oor waar de naald in haar oorader heeft gezeten. Maar de ingreep is prima verlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .