Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik vertelde in een andere discussie die ik heb opgestart (balzak??) dat mijn konijntjes afgelopen vrijdag zijn ingeënt (6 weken oud). Volgens de dierenarts kon dat al, maar nu staat er een reactie bij die discussie van iemand dat tegen VHS pas vanaf 8 weken mag ingeënt worden.. Wat kan er gebeuren nu ze daar dus 2 weken te vroeg tegen ingeënt zijn?? Is er iets bijzonders waar ik op moet letten bij Dinges en Neeltje??

Geplaatst:

Ik denk niet dat het veel kwaad kan, maar ik zou je konijnen wel even extra in de gaten houden. Je kunt het ook nog navragen bij een andere dierenarts door even te bellen.

Een goede dierenarts waar ik bekend mee ben en die dit ook weet is dierenkliniek Marnixstraat in Haarlem. Die zou je morgen even kunnen bellen ervoor.

Verder goed je konijntjes in de gaten houden of ze alert blijven en goed eten.

VHS is trouwens de nederlandse benaming ervan, Virale ..... Syndroom

VHD is de engelse benaming, je had het dus helemaal niet fout :P

Geplaatst:

VHS is ook goed hoor! S staat voor syndrom, D voor disease. Beide termen worden gebruikt.

Maar ik weet niet wat voor risico de konijnen lopen. Ik zou me er niet zo druk om maken: de veiligheidsmarges voor entingen zijn altijd erg ruim, omdat de fabrikant bang is voor schadeclaims. Ik zou gewoon goed op de konijnen letten. Maar misschien weet iemand anders meer?

Geplaatst:

Dank jullie wel voor jullie reacties... Tot nu toe eten en drinken en poepen en plassen ze goed, dus ik denk dat het wel meevalt idd.

Van de ene kant ben ik ook wel blij dat ze ingeënt zijn, moet er niet aan denken dat ze een virus krijgen. Het was een nestje van 4 konijntjes en eentje is er 2-3 weekjes van overleden aan myxomatose (als ik het goed schrijf...). Dus ik was al een beetje angstig voor deze konijntjes, was ze al scherp in de gaten aan het houden..

Geplaatst:

Volgens mij kan het weinig kwaad op zich. Wat ik me vooral afvraag is in hoeverre de inenting tegen VHS nu gaat werken. Kleine konijntjes hebben tot ze zo'n 8 weken oud zijn een of andere stof in hun lichaam die het VHS virus onschadelijk maakt. Ik denk dat het dus ook de entstof 'onschadelijk' zal maken en ik weet niet of er dan wel een afweerreactie komt op de entstof die nodig is om immuniteit op te bouwen. Hm, ik ga de fabrikant van het vaccin eens een mailtje sturen denk ik want met deze vraag zit ik namelijk al veel langer :P

Geplaatst:

Ik moet ook over een kleine 3 maandjes terug voor een herhalingsprik. Dat schijnt te moeten bij jonge konijntjes.... En dan daarna pas weer in het voorjaar..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .