Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een konijntje van 10 weken oud. Ze heeft vanaf het begin steeds meer grotere keutels. Ik ben naar de dierenarts toegegaan omdat ik het zo zielig vind dat ze zich zo moet inspannen voor te poepen. Nu hebben we te horen gekregen dat ze in haar maag een blokkade heeft ontstaan dit komt doordat ze vanaf begin haar voer niet goed verwerken zo verwoorde hij dat. Advies alleen hooi en cisaral drops te geven.

Wie kent dit probleem ook en wat heb je er aan kunnen doen?

Geplaatst:

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een konijn te grote keutels had..

Maar goed, stel dat je dierenarts gelijk heeft en ze kan haar voedsel niet goed verwerken, wat moet je hier dan aan gaan doen? Ze kan toch niet haar leven lang op hooi en cisaral drops blijven zitten?

Geplaatst:

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Op zich kun je Ciseral best lang probleemloos geven maar als je het echt chronisch gaat gebruiken kan het op den duur nierproblemen veroorzaken.

Op zich kan een konijn op alleen hooi/gras en groenvoer leven want dan doen ze in het wild ook.

Ik snap alleen dat hele verhaal over maagblokkade en voer niet goed verwerken niet helemaal. Bedoelt hij niet gewoon dat ze een beetje last van verstopping (obstipatie) heeft? Dan kan ik me voor stellen dat ze te grote en te harde keutels heeft. Misschien omdat ze vanaf kleins af aan alleen slechte kwaliteit mengvoer heeft gehad en weinig hooi heeft gegeten?

Dan moet ze inderdaad meer vezels eten, dat werkt bij mensen precies hetzelfde. Dan zou je met een tijdje alleen hooi en Ciseral druppels snel effect moeten zien.

Dan zou je het voor de lange termijn kunnen oplossen door veel hooi en (als haar darmpjes het aan kunnen) groente te voeren en aan te vullen met een beperkte hoeveelheid Science Selective biks (want die bevatten veel vezels, in tegenstelling tot goedkoop voer). Maar wel langzaam op overstappen, niet meteen te drastisch dingen veranderen want daar kunnen de darmpjes ook niet tegen.

Geplaatst:

Het is nog steeds hopeloos, ze heeft echt last van grote keutels die zijn bijna 2,5cm lang. Ze is wel levendig en eet gelukkig veel hooi dus veel geduld hebben en volgende week weer terug als ze een week dit medicijn heeft gehad moet ze zowieso op controle.

Geplaatst: (aangepast)

en een second opinion bij een andere dierenarts? ik zie dat je in heerlen woont misschien is parkstad dierenzorg iets? zitten in de wijk heerlerbaan.

ik wil niet zeggen dat je dierenarts ongelijk heeft hoor maar misschien weten zij iets? ik ben zeer tevreden over hun.

aangepast door konijn1981
Geplaatst:

Is je konijn al voor wormen behandeld? Want toen ik googlede op "te grote keutels" en 'konijn' kwam ik als tweede pagina jouw post tegen en als eerst de pagina van de website van WP die over wormen gaat:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

Geef hem anders voor de zekerheid ook een Panacur kuur (is beste ontworm-middel voor konijnen, dus niet iets anders laten aansmeren) dat kan geen kwaad, maar helpt misschien wel.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .