Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een konijntje van 10 weken oud. Ze heeft vanaf het begin steeds meer grotere keutels. Ik ben naar de dierenarts toegegaan omdat ik het zo zielig vind dat ze zich zo moet inspannen voor te poepen. Nu hebben we te horen gekregen dat ze in haar maag een blokkade heeft ontstaan dit komt doordat ze vanaf begin haar voer niet goed verwerken zo verwoorde hij dat. Advies alleen hooi en cisaral drops te geven.

Wie kent dit probleem ook en wat heb je er aan kunnen doen?

Geplaatst:

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een konijn te grote keutels had..

Maar goed, stel dat je dierenarts gelijk heeft en ze kan haar voedsel niet goed verwerken, wat moet je hier dan aan gaan doen? Ze kan toch niet haar leven lang op hooi en cisaral drops blijven zitten?

Geplaatst:

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Op zich kun je Ciseral best lang probleemloos geven maar als je het echt chronisch gaat gebruiken kan het op den duur nierproblemen veroorzaken.

Op zich kan een konijn op alleen hooi/gras en groenvoer leven want dan doen ze in het wild ook.

Ik snap alleen dat hele verhaal over maagblokkade en voer niet goed verwerken niet helemaal. Bedoelt hij niet gewoon dat ze een beetje last van verstopping (obstipatie) heeft? Dan kan ik me voor stellen dat ze te grote en te harde keutels heeft. Misschien omdat ze vanaf kleins af aan alleen slechte kwaliteit mengvoer heeft gehad en weinig hooi heeft gegeten?

Dan moet ze inderdaad meer vezels eten, dat werkt bij mensen precies hetzelfde. Dan zou je met een tijdje alleen hooi en Ciseral druppels snel effect moeten zien.