Tassie Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 (aangepast) 2 weken geleden vond ik tijdens het schoonmaken van het konijnenhok vliegeneitjes en maden. Ik heb het hok leeggehaald en ontsmet met dettol. Ik ben goed geschrokken en heb meteen de dierenarts gebeld voor advies. Op hun aanraden mijn konijnen goed nagekeken, voor zover dat lukte. Ze zijn een week naar kids for animals geweest en nu alweer 2 weken thuis. Ik heb het plas/poep hoekje nu een paar keer extra schoongemaakt, maar ik vond vanmorgen dus weer maden...lichte paniek bij mij en meteen weer de dierenarts gebeld. Mijn konijntjes zijn bij hun achterste echter altijd droog, een enkele keer een drolletje die blijft hangen. Ook dit keer niets gevonden op hun huid. Hun raadden me aan dat ik het beste vliegengaas voor het hok kan hangen, dat gebeurt dus zo snel mogelijk. Ik gebruikte stro in hun toilethoekje, wist ik veel dat dat dus niet goed absorbeert (weer wat geleerd). Ik had nog een konijnentoilet liggen en heb dat nu in het hoekje gezet waar ze het meest hun behoeftes doen. Van een kennis heb ik absorbeerkorrels gekregen (op natuurlijke basis) om uit te proberen. Dit heb ik in het toiletje gelegd met daaroverheen een laagje stro en een plukje hooi (dit heb ik ergens gelezen, hier komt je konijn op af omdat hij het eet). Verder heb ik er een paar ("schone") keutels ingelegd en wat urine om ze te lokken. Ik hoop nu maar dat het gaat lukken om ze voortaan in dat toiletje te laten plassen/poepen, dan kan ik die elke dag schoonmaken ipv. het hele hok, dat scheelt. Ik ben nog steeds niet helemaal gerust gesteld en hou mijn nijntjes goed in de gaten. Eerlijk gezegd ben ik best een beetje depri nu (komt ook deels door mijn hormoontjes). Ik voel me schuldig en ben bang dat ik er te laat bij ben. Ik loop haast obsessief steeds naar het hok om ze in de gaten te houden. Sorry voor mijn lange geratel, moest het gewoon effe kwijt. Ik ben gek op mijn konijnenkindjes en wil ze nog een hele lange tijd bij me houden. 2 augustus 2010 aangepast door Tassie
Roos1995 Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Je hebt 2 verschillende maden.Een die in de keutels gaan zittenEn een die zich een weg in je konijn gaan graven.Jij hebt last van de eerste. Als je zorgt dat je een goede absorberende bodembedekking hebten je konijnen geen last van plakpoep hebben dan zou ik me niet zo heel erg druk maken.Lees dit topic maar eens door;http://www.bunnybunch.nl/community/t39061/ Het belangrijkste is dat het achterwerk van de konijnen schoon blijft en ze geen diarree/plakpoep hebben
Tassie Geplaatst: 2 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2010 Je weet niet hoe blij ik ben met je reactie Roos. Ik maakte me echt zorgen. Het was me al wel opgevallen dat de maden niet in de keutels zaten (ze keutelen ook wel eens in de tuin en die drolletjes heb ik nagekeken.) Gelukkig hebben mijn konijnen zelden last van plakpoep. Nu het rammetje is gecastreerd zien beide konijnen er ook echt schoner uit. Ik hou ze nog steeds goed in de gaten, maar hoop dat ik nu de juiste maatregelen heb genomen. En binnenkort wil ik horgaas gaan plaatsen. Bedankt!
Sascha Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Dat had ik dus ook. Ik heb uiteindelijk een hor ervoor gespannen en het aantal vliegen dat in het hok kon komen was al een stuk minder!
Roos1995 Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Met heel warm weer hebben er echt heel veel mensen last van maden. Daarom kun je ook het beste een ziek konijn (of een konijn die net een castratie achter de rug heeft etc)binnen zetten (vooral in de zomer) omdat vliegen daarop af komen. Maar zolang je konijn gezond & schoon en het alleen in de keutelszit moet je daar geen last van hebben
Tassie Geplaatst: 2 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2010 Pffff...echt een hele opluchting. Maar wat is het smerig zeg, als ik er weer aan denk begin ik weer haast te kokhalzen. Nu maar hopen dat ze voortaan het toiletje gebruiken (ik heb hem ondertussen al meerdere keren gecontrolleerd maar hij is tot nu toe nog steeds niet gebruikt)
Roos1995 Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Ja klopt, als je ze een paar keer hebt gezien ben je daar wel overheen hoop ik, haha.Je kunt er niet veel aan doen behalve een hor bijv neerhangen.BRC heeft net een bericht in mijn 'oude' topic getypt en dat is wel heel leerzaam; Binnen 12 uur krijg je nu met het warme weer al laven of wel made in je keutel hoek.Deze zijn geheel ongevaarlijk!Ontsmetten van het hok is zeker niet nodig...daar de vliegen de eitjes droppen tussen de konijnen keutels het liefste ook waar konijnen plassen.De groene vlieg die is gevaarlijkDie zal enkel op het konijn zelf de eitjes leggen daar die lave/ maden vlees moeten eten.Het is heel simpel als jouw konijn droog is en niet te zwaar van gewicht, daar naast schoon is op de kont.Hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken.9 van de 10 keer heeft een te zwaar konijn plak poep aan hun kont en zijn zo al snel slachtoffer.Eigelijk dan ook de schuld van de ontwetende baasjes.Die voeren te veel en leten dus eigelijk niet op.Pas als het zo ver is binnen 36 uur merken ze dat het konijn loom word en is er haastige spoed naar de dierenarts.Die helaas de konijnen moet laten inslapen.De made scheid een stof af wat verdovend werkt dus het konijn heeft het zelf niet door in het begin.Pas als het te laat is wel.Ook konijnen die nat zijn van onder of urine brandhebben zijn potencieel slachtoffer.....u bent hier van op de hoogte gesteld.Konijnen met wammen tussen de wam kan ook vuil ophopen en zo ook maden zitten.Enkele uitzonderingen daar gelaten ik had zelf een ram waar de groene vlieg boven tussen zijn staart eitjes had gelegd.Gelukkig was ik er optijd bij en heeft hij het overleeft.vriendelijke groeten BRC
Tassie Geplaatst: 2 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2010 @ Roos: dank je, ik had het net toevallig gelezen in je topic. Had ik echt even nodig dat berichtje. Mijn dochter riep me net dat Daisy op het toiletje zat. Ik heb even gespiekt en zie dat de absorbtiekorrels een beetje nat zijn...volgens mij dus resultaat! (durf nog niet te vroeg te juichen).
nathalie b Geplaatst: 4 augustus 2010 Geplaatst: 4 augustus 2010 Welke absorbtiekorels heb je?Zijn ze op kleibasis of op houtbasis?Als ze op kleibasis zijn kunnen ze namelijk opgegeten worden door je konijn en mogelijk een verstopping veroorzaken....met de houtkorel zit je veiliger!
Tassie Geplaatst: 6 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2010 Ik had volgens mij de houtkorrels, ik had van iemand een beetje gekregen om uit te proberen. Ik heb zelf als tussenoplossing een pakje zaagsel gekocht omdat ik het toiletje nu iedere dag verschoon (hij wordt goed gebruikt trouwens). Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik houtkorrels ga gebruiken of houtsnippers (geen zaagsel, ander spul waarvan ik niet weet hoe het heet) Ik gebruik het zaagsel liever niet te lang, want ik heb begrepen dat niet alle zaagselsoorten goed zijn voor je konijn.
Aanbevolen berichten