snoetjetoetje Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 Ik wil gaag mijn 2 jonge voedster konijntjes koppelen met 4 maanden aan onze gecastreerde ram van 3 jaar. Alleen de ram heeft al zo'n 2 jaar last van snotterigheid en ontstoken ogen. Het is een albino. Voorheen zat hij samen met een ander konijn, helaas is die na een langdurige ziekte periode en behandeling tegen myxamotose van een half jaar overleden. Dit is nu zo'n 2 jaar geleden. De ram is veel behandeld met antibiotica en oogzalven, hij blijft zo nu en dan wat snotterig. Zo op het oog lijdt hij er niet onder, is levendig, eet en drinkt goed. De dierenarts raadt aan om niet verder te behandelen zolang hij zich goed voelt. Nu kunnen we dit dus wel chronisch snot noemen. Volgens de dierenarts kan dit besmettelijk zijn, maar dat hoeft niet. Het is nooit wetenschappelijk bewezen, zijn onderzoeken naar gedaan. Nu heb ik de konijnen kennis laten maken, wel met een ren ertussen. Ze hebben toch contact gehad met de neusjes. Mijn 2 jonge voedsters hebben na een week geen klachten. Zodra ze iets van klachten vertonen moeten we onmiddelijk naar de dierenarts voor controle op aanraden van arts. Nu durf ik ze toch niet veel contact te laten maken..Af en toe niest de ram ook. Soms weken niet, dan 2 keer per dag. Kan ik ze wel of niet gaan koppelen? Anders blijft de ram maar alleen, toch heel sneu..Wil niet teveel risico lopen, wat moet ik doen???
konijn1981 Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 ik begrijp je twijfel en je medelijden met de ram maar wil je echt het risico nemen de voedsters ziek te maken. als je ze echt gaat koppelen is de kans natuurlijk best aanwezig dat uiteindelijk ook de voedsters ziek worden. kun je de ram en de voedsters niet uiteen houden en voor de ram een voedster bij een asiel zoeken die ook snot heeft? en dan de 2 voedsters samen houden maar geen contact laten hebben met het "zieke" koppel?
snoetjetoetje Geplaatst: 1 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2010 Ja dat kan ook. Wil absoluut niet nog meer zieke konijnen! Als de arts nou eens besmettings gevaar kon uitsluiten, dat zoun mooi zijn. Of als de ram genezen kon worden... We hebben al zoveel dieren, leek me leuk als ze gekoppeld konden worden... Maar geen risico!! Denk nog even goed na, misschien nog een oplossing...
konijn1981 Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 ja het is wel jammer inderdaad. geloof alleen dat ik risico niet zou willen nemen als het mijn voedsters waren. helaas ik heb namelijk ook (noodgedwongen omdat ik te klein woon om de dieren echt goed uit elkaar te houden) afstand moeten doen van het konijntje dat ik als eerste als maatje voor diesel had uitgezocht. achteraf blijkt het konijntje overleden en voel ik me daar erg rot over dat ik het niet zelf kon proberen.
snoetjetoetje Geplaatst: 1 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2010 Had Diesel ook last van chronisch snot of was hij ook ziek geweest? Jij had er alleen goede bedoelingen voor, niet schuldig over voelen. Wel jammer dat zo gelopen is, had ook goed kunnen gaan. Je weet het soms toch niet. Je geeft in ieder geval goede raad! Konijnenknuf Snoetje, Toetje en Snowy
konijn1981 Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 diesel was zwak doordat hij slecht at en het konijntje dat ik gekozen had kreeg vreselijk niezen en snot aan het neusje. toen raakte ik in paniek want diesel was al niet goed en als hij ook dat nog kreeg zou hij het niet overleven dacht ik. dus heb ik haar teruggebracht en diesel is er nog.
konijn1981 Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 achteraf blijkt ze een longonsteking te hebben gehad en is daaraan overleden. heb ik nog nagevraagd.
snoetjetoetje Geplaatst: 1 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2010 Ik zou hetzelfde gehandeld hebben. Krijgt Diesel nog eens een nieuw maatje? Durf je het nog eens aan? Of is hij zo ook gelukkig?
konijn1981 Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 er is een paar dagen later een nieuwe dame gekomen. ik zit nu kort voor de koppeling. hij is 2 weken geleden gecastreerd. ik ben redelijk vaak niet thuis en konijnen zijn het gelukkigst met 2 (of meer). de 2 nijnen hebben al weken naast elkaar gestaan dus kennen elkaar al. gisteren hebben ze elkaar ook al per ongeluk ontmoet en dat ging eigenlijk goed.ik denk dat je een konijn niet alleen moet houden, tenzij het niet anders kan. flappie heb ik wel altijd alleen gehad maar toen was ik veel thuis en kreeg ze erg veel aandacht. dat kan natuurlijk nooit een maatje vervangen maar het helpt wel. flappie kon ik niet koppelen.
Aanbevolen berichten