Peet Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 Wij hebben vandaag te horen gekregen dat ons konijntje E.C. heeft. ze heeft nu ter behandeling o.a. panacur gekregen (=3 maanden lange behandeling, 1x daags). de DA gaf haar nog een kans, aangezien ze nog wel levenslust uitstraalde. op dit moment heeft ons konijntje heeft haar koppie bijna op haar kop staan, waardoor ze alleen nog maar rondjes om haar as kan lopen. zo zielig. de DA zegt dat ze geen pijn heeft, maar het moet toch verschrikkelijk zijn je koppie schoof te hebben staan? zijn er mensen die bekend zijn met deze konijnenziekte en evt nog tips hebben? dankjullie wel.
lianne Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 Toch E.C., ik had al een vermoeden in je vorige topic. Ik heb er zelf niet heel veel ervaring mee, wel wat konijnen met E.C. gezien in de opvang. Wat voor medicatie heb je nog meer gekregen en hoe vaak moet je dat geven? Een van de dingen die je ook zeker in de gaten moet houden zijn de achterpootjes en het gedeelte rond het geslachtsorgaan. Er kan door E.C. urinebrand ontstaan omdat het konijntje de urine niet meer goed kan ophouden. De urine gaat dan lekken op de huid waardoor er kale&geirriteerde plekken kunnen ontstaan. Dit kun je insmeren met vaseline, dat beschermd de huid. Houd er rekening mee dat na de behandeling er restverschijnselen kunnen zijn, het kopje een beetje scheef kan zijn of dat er permanent functieverlies is. Dat kan komen doordat de parasiet al teveel schade heeft aangericht aan het zenuwstelsel. Hier in ieder geval een uitgebreid verhaal over een konijn met E.C.:http://www.medirabbit.com/EN/Neurology/cuniculi/Starsky.htmAls je de zoekfunctie op Bunnybunch gebruikt zul je ook vele topics hierover kunnen vinden, waar je ook wat tips uit kunt halen.Heel veel succes de komende tijd!