Lenora Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 Mijn wener van 4 jaar is nu al een half jaar aan het tobbe met zijn oren.Twee dierenarts bezoeken veder en nog geen resultaat. Dus nu wilde ik jullie om raad vragen!Mijn wener (Jack) krijg last van oren die jeukte. Langzaam begonnen de haren er met plukjes uit te vallen! In het begin dacht ik dat het met het verharen te maken had. Maar al snel begon me op te vallen dat er zwarte vlekjes onstaan op zijn kale oor aan de buiten kant.Geen paniek, dacht ik. Dierenarts bezoek 1. De arts schreef ons advocate voor. Een middel dat ik vaak gebruik in het kattenasiel. Het werkt goed op katten, maar jack is een konijn. Toch maar gesmeerd en na drie weken hoorde er resultaat te zijn. Maar helaas Jack krabt er vrolijk op los.Toen maar even naar de arts gebeld. Ow hij was vergeten te zeggen dat het hok met chloor gedaan moest worden. Dus weer een nieuw pipetje gehaald. Dit had ook geen resultaat.We hebben de oren kwestie even laten rusten in de hoop dat het toch over zou gaan. Maar de zwarte plekjes trokken langzaam over zijn hele oor! Dus hop naar de dierenarts.Die heeft wat beter zijn best gedaan. Na een grondig onderzoek in de oren bleek dat jack zijn oren voorbeeldig schoon zijn voor een 4 jaar konijn. Toch maar surolan voorgeschreven. Dit is een middel tegen schimmelinfectie. Twee maal daags in de oren spuiten, een week lang. Het enige resultaat dat dat had was dat jack niet meer durfde te krabben omdat zijn poot dan plakkerig werd. Maar de zwarte vlekjes bleven....Je kunt mat je nagel de vlekjes weg schrappen. Het word dat schilfers. Soms blijft het zwarte puntje zitten, dit kan je dan met wat meer kracht 'uit wippen'. Jack krijgt hierna wel een enorme jeuk aanval.Samenvatting- Jack kreeg last van uitvallende haren- Hij begon met in zijn oren te krabben- Op zijn oren werd het steeds kaler en krijg hij zwarte vlekjes- Advocate en surolan van de arst gekregen, geen resultaat.- Zwarte vlekjes bleven, jeuk was iets minder.- Zwarte vlekjes worden schilfers wanneer verwijdertFoto's (niet super duidelijk, jack haat stil zitten)Binnenkant oor:Weinig haar over:Zwarte vlekjes:Bedankt namens Jack en mij!
Dollie Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 Zijn er huidschilfers van zijn oor weggenomen en onder de microscoop bekeken?
Bianca Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 Ik kom zelf ook niet verder dan schimmel, mijt of andere parasiet die ook op de vlooiendruppels had moeten reageren. Ik weet alleen niet wat dat Advocate precies is en welke werkzame stof het heeft. Mijn DA gaf Stronghold voor kittens (roze). Een schimmel kun je vaststellen door een kweek te maken geloof ik.Dit adviseert Wilhelminapark: Parasieten kunnen huidproblemen geven bij het konijn Parasieten zoals mijten, vlooien en luizen kunnen jeuk, haaruitval en schilfering geven. Gebruik niet zomaar middelen die u bij de hond of kat zou gebruiken, want deze kunnen giftig zijn voor het konijn. Pas ook op vliegen in de buurt van uw konijn deze kunnen eitjes in de huid leggen en de larven die hieruit komen kunnen grote schade aanbrengen. Er wordt wel eens een middel met de werkzame stof fipronil (= Frontline) voorgeschreven voor het konijn vloooien, teken of vachtmijten te bestrijden, maar: Gebruik nooit Frontline (van Merial). Dit kan dodelijk zijn voor het konijn! Mocht uw konijn last van parasieten hebben dan is het van belang te beoordelen om welke parasiet het gaat. Hierna kan een gerichte behandeling met behulp van medicijnen worden gegeven. Wij adviseren een middel met selamectine omdat het een breed werkend en veilig middel is tegen parasieten zoals vlooien en mijten (vachtmijt, schurft en demodex). Het werkt een beetje tegen teken en wormen.
nathalie b Geplaatst: 1 augustus 2010 Geplaatst: 1 augustus 2010 Ik zou naar een andere DA gaan .......een die een schraapsel neemt en het onder de microscoop gaat onderzoeken.Dan weet je ook wat het is ivm de behandeling.
Aanbevolen berichten