Ga naar inhoud

zielig! vermoedelijk een beroerte, nu wankel en durf ze het trappetje niet meer op

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

dag allemaall, ik heb een lief klein dwergkonijntje en ze is pas anderhalf jaar oud en nu waarschijnlijk al een beroerte gehad.

ons konijntje niest altijd erg veel, heeft er medicijnen voor gehad, maar blijft terug komen. Nu heeft ze een een paar weken geleden een luchtweginfectie gehad en daar pijnstillers en antbiotica voor gehad. ze wilde niet meer drinken, eten en zat heel zielig in een hoekje. als we haar wilden laten drinken via spuitje werd ze ontzettend in paniek en begon ze keihard te piepen (en ja dat gaat echt door merg en been, maargoed, voor het goede doel!!!). daar is ze van opgeknapt en eet en drinkt ze gelukkig weer!! maar nu valt het ons op dat ze een beetje een scheef gezichtje heeft, scheef loopt, moeilijker loopt en het trappetje niet meer op durft. ik denk dat ze dat niet meer durft omdat ze zo snel omvalt en heb haar er ook al een paar keer vanaf zien vallen kortom, ze is niet meer zichzelf. ik vind het met name zo zielig dat ze het trappetje niet meer opgaat, ze blijft alleen maar beneden in het hok zitten. Misschien trekt het nog wel bij, maar ze blijft omhoog kijken, zo van: ik wil wel maar ik durf niet. voor de rest is ze wel enthousiast voor zover het haar nog lukt....

heeft iemand hier ervaringen mee en heeft tips voor mij?? zou geweldig zijn!

Geplaatst:

dankjewel voor je info, de DA zijn dat het in eerste instantie geen E.C was. ik ga het nog maar eens met haar bespreken. ze valt gewoon om als ze iets te veel naar links hangt. gelukkig kan ze nog wel een beetje huppelen...

Geplaatst: (aangepast)

Waarom zou het volgens haar geen E.C. kunnen zijn? E.C. kan prima tot uiting komen door verminderde weerstand door stress, voor zover ik het verhaal lees heeft het konijntje door alle medicatie, dwangvoeding en ziek zijn aardig wat stress opgelopen.

aangepast door lianne
Geplaatst:

Ik ben het helemaal met Lianne eens......kan best heel goed EC zijn!

Vraag aan de DA haar daarvoor te behandelen en kijk of er verbetering optreed!

EC kunnen ze niet zomaar uitsluiten zonder bloedtest!

Geplaatst:

Ik zou ook een panacur kuur doen tegen E.c.

Dit kan geen kwaad als dit het toch niet is maar mocht het wel E.c. zijn dan is het genoodzaakt om hier zo snel mogelijk iets aan te doen.

Hoe langer je met de behandeling wacht, hoe groter de kans dat het verkeerd kan aflopen.

Maar bloedtest wil niet alles zeggen.

Beter het zekere voor het onzekere nemen en behandelen tegen E.c.

Geplaatst:

hoi, bedankt voor jullie reactie mbt E.C. ik had vorige week nog een afspraak met de D.A. gemaakt, ik kon morgen terecht. maar ik ben toch vandaag nog even met spoed naar de dierenarts gegaan. haar koppie stond nu bijna op zn kop en ze was nu niet zoveel meer waard. iddde D.A. wil haar toch nog een kans geven, ze dacht dat Moes het nog wel zou redden met Panacur. dus...nu proberen te geven met een framboosje op advies van de D.A.. ze heeft hem nog niet opgegeten op dit moment. ligt nu bij haar in haar hokje. misschien nog eens proberen met brood of kettingpol. jullie nog tips?

Geplaatst:

Of je hebt en sterren kijker.....of wel een oorontsteking.

Dan moet je gelijk aan de ab opnieuw.

De meeste dierenartsen behandelen voor beiden omdat het ziektebeeld heel gelijk is EC en oorontsteking.

Als je konijntje met panacur en ab word behandeld en met 10 dagen al opknapt...is het vaak een oorontsteking.

Ook daar kunnen ze als je niet optijd bent een scheef kopje aan over houden.

( dit noemen we sterren kijkers)

Geplaatst:

Wat voor antibiotica heb je gekregen?

Duplociline?

@Pleuntje, een scheef hoofd hoeft niet altijd een symptoom te zijn van middenoorontsteking.

Mijn Bugs heeft ook een middenoorontsteking maar nooit een scheef hoofd gehad, ondanks hij een heftige vorm heeft..

@Peet, je zou eventueel een gewone rontgen foto kunnen laten maken van zijn hoofd want mijn dierenarts had al het vermoeden dat het om een middenoorontsteking ging nadat ze de rontgen had bekeken. Maar anders zou je ook een ct scan moeten laten maken om dat 100% zeker te zijn maar ik zou ook eerst 10 dagen afwachten wat de panacur en antibiotica doet, kijken of het verbeterd of niet.

Geplaatst:
@Pleuntje, een scheef hoofd hoeft niet altijd een symptoom te zijn van middenoorontsteking.

Mijn Bugs heeft ook een middenoorontsteking maar nooit een scheef hoofd gehad, ondanks hij een heftige vorm heeft..

Nee klopt. Zonder scheef hoofd kunnen ze ook middenoorontsteking hebben. Ik weet niet precies hoe het met konijnen zit. Bij fretten is het zo dat een chronische middenoorontsteking geen scheve kop te zien is, bij een acute wel. Ik neem aan dat dit bij konijnen ook zo geldt. Dus het konijn kan een acute middenoorontsteking hebben.

Hopelijk gaat de medicatie aanslaan.

Geplaatst:

gelukkig, de panacur (pasta) gaat prima via een klein stukje brood. (de ab trouwens ook, kan toch geen kwaad??). Ik kom net uit het werk en zie dat ze het oog waarmee ze zo goed als op de grond hangt, inmiddels ontstoken is. pff nu dat weer, echt sneu. toch maar weer even de DA bellen. ik blijf het zielig vinden, is dit nog wel een leven voor het konijn? ik hoop dat er snel verbetering komt...

Geplaatst:

we moeten inderdaad gewoon even geduld hebben. we hebben nu haar koppie maar even op een handdoek gelegd, is fijner dan tussen hooi/zaagsel en stenen vloer (ze klimt het trappetje dus niet meer op).

maar...weet iemand waar ik panacur op internet kan bestellen??

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .