MariskaV Geplaatst: 27 juli 2010 Geplaatst: 27 juli 2010 Ik was gister even bij een dierenwinkel..Daar hing een briefje bij de konijnen dat er opgepast moest worden met groene vliegen..Je kan je konijn beschermen door hem/haar met spul in te spuiten (sprayen) Maar ik had haast en kon het niet zo snel lezen..Heeft iemand hier ervaring mee?En kunnen vliegen alleen kwaad wanneer konijnen wondjes hebben?
Catelootje! Geplaatst: 27 juli 2010 Geplaatst: 27 juli 2010 Hier een stukje van konijnen.nl, en hier nog een topic erover. Als ze nat zijn/natte kont, plakpoep of urine in hun vacht hebben zitten, of wondjes hebben, kunnen vliegen daar eitjes in leggen. Dan kan je konijn myasis oplopen. Je kan het beste de toiletjes vaker uitkuisen (bijv elke dag of om de dag), en de kont van je konijn controleren. Als er bijv. plakpoep aankleeft heb je een kans dat een vlieg daar eitjes in legt. Als je maden ziet, metéééééééén naar de dierenarts! Maar dat staat ook in het konijnen.nl/artikel
MariskaV Geplaatst: 27 juli 2010 Auteur Geplaatst: 27 juli 2010 Oke dank je wel. Dat wilde ik graag weten, waar ik op moet letten. Ik veeg 2x per dag de ren, 1x per dag benedenkant hok/ren..
Lieke Geplaatst: 27 juli 2010 Geplaatst: 27 juli 2010 Ze bedoelen waarschijnlijk anti madenspray van Beaphar. Dit voorkomt dat eventuele eitjes niet kunnen uitkomen. Ik gebruik het zelf niet voor mijn konijnen omdat ze eigenlijk nooit last hebben van plakpoep. Maar het is wel aan te raden als je een konijn hebt wat ondanks een goed voedingspatroon regelmatig vies is van onderen. Vorig jaar heb ik wel overwogen om Rearguard (een vergelijkbaar product uit Engeland) te gebruiken voor mijn voedster met overgewicht. Dit jaar is ze echter goed op gewicht en schoon van onderen.
MariskaV Geplaatst: 28 juli 2010 Auteur Geplaatst: 28 juli 2010 Bedankt.Ik houd mijn konijntjes gewoon goed in de gaten, want er zijn hier wel groene vliegen..Kontjes zijn schoon en heb voor de zekerheid maar wat haar weg geknipt..Zijn wat langharige konijntjes, dus kan nog weleens een drolletje blijven hangen..
Aanbevolen berichten