Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb even een vraagje. Ik pas twee weken op een konijntje. Het is volgend mij een Tan konijntje van tussen de 8 en 9 jaar oud.

Ze is alleen. Haar zusje of vriendinnetje is vorig jaar overleden.

Ze zit in een ruim hok heeft geen ren o.i.d. Als ondergrond in het hok zit ze op vlas en hooi. Ze krijgt water, gemengd voer, dagelijks een knabbelhapje en een plukje hooi. GEEN GROENTE (daar kon ze niet tegen zei de eigenaresse). Ik heb haar bekeken voor ze op vakantie gingen en dacht een vies kontje te zien. Heb het daar verder niet over gehad. Ze krijgt heel weinig aandacht en kan ook niet geaait worden volgens het baasje. Ze wilde eerst dat de andere buurvrouw op haar konijn zou passen en die buurvrouw is nog steeds niet terug van vakantie. Dus dan zou er zeker 8 dagen niemand bij het konijn kijken.

In ieder geval ga ik er nu iedere dag naartoe en dat lijkt ze heel gezellig te vinden. Dat doe ik nu al vanaf woensdag en nog steeds zag ik dat vieze kontje. Ik heb haar dus vanavond opgepakt. Met veel gegrom en gebrom kon ik haar oppakken. Toen ik haar eenmaal vasthad zei ze niets meer en was ze zo mak als een lammetje. En inderdaad een vies kontje, maar echt al lange tijd! Ik had een teil lauw water klaar staan en ik had watten meegenomen. Mijn dochter heeft geprobeert het weg te vegen/halen, maar dat is niet gelukt. Het zit muurvast. Ik heb haar kontje even in de teil gehouden, maar ook dat hielp niet. Toen heb ik haar maar weer in haar hok gezet en was ze heel bang... Zal ook wel zeer hebben gedaan. Ontlasting zal er toch wel langskunnen want er liggen wel allemaal keuteltjes in het hok, dat hok heeft de eigenaresse net voor ze weg ging verschoond.

Nu vraag ik me af wat ik moet doen???

Moet ik met haar naar de dierenarts gaan? Ik heb afgesproken dat ik met haar naar de dierenarts mocht gaan als ze ziek zou worden.

Of zal ik maar gewoon wachten t/m 2 augustus dan is ze weer thuis en kan ik met haar overleggen wat ze wil???

Wat zouden jullie doen???

Ook zit ik nog met dat natte kontje in mijn maag. Heb het zeil voor het hok naar beneden gedaan, ze zit warm in het hok, zal toch wel goed opdrogen zo?

B.v.d. voor het lezen en meedenken.

Bazinnetje van Roosje en Robijn.

Geplaatst:

Konijn moet eigenlijk naar binnen beschermen tegen de vliegen.

Morgen toch terug met haar kont in de teil met lauw water en met je handen er voorzichtig af masseren.

Haar op een handoek laten drogen en afdrogen.

Eigenaar kan haar beter op siense selective voer zetten dan heeft ze ivm haar leeftijd minder plak poep.

Geplaatst:

misschien kan je de kont een beetje schoonknippen? dat doet niet zo zeer als het eraf trekken.

en een warm sopje met badedas wil ook nog weleens verlichting geven.

pas trouwens op met het zeiltje wanneer het zonnetje er doorheen komt; de temperatuur kan erg oplopen in zo'n hokje.

verder zou ik de eigenaar inderdaad adviseren om over te gaan op ander voer; dat gemengde voer is echt niet goed.

succes!

Geplaatst:

mijn dierenarts zei lauw water met baby badschuim babybadschuim kan geen kwaad en het prikt niet in de ogen als ze begint te spetteren

maar kan best wel even dat je het lang moet weken eer dat het eraf is

Geplaatst:

Ja Zwitsal kan je wel gebruiken. Even een niet te warm badje maken en haar daar inzetten. Daarna zachtjes masseren en dan lekker droogwrijven met de handoek. Hopelijk knapt ze daarvan op.

Geplaatst:

Géén Zwitsal of babyshampoo gebruiken!! Dat is niet goed voor de huid van het konijn, die heeft een héél andere pH waarde! Als je zeep wil gebruiken, kun je wel Lactacyd nemen.

Geplaatst:

De poep moet los weken in het water , je mag het er nooit af trekken. Vandaar het konijn in een laagje lauw water setten.

Je kunt zelf met je handen er in gaan en proberen de volgezogen poep los te peuteren maseren van de haren en huid.

Ik gebruik nooit schampoo dit is niet nodig bij een konijn.

Geplaatst:

@Dollie: een konijn heeft niet echt een andere ph huidwaarde dan een mens hoor! Alleen het punt met zwitsal of babyshampoo is dat het een base bevat, wat inhoudt dat de ph waarde van het water verhoogt wordt. De huid heeft een ph van ongeveer 5 geloof ik, wat in vergelijking met water (ph 7) wat zuur is. Als je een base gaat toevoegen aan water is het verschil in ph tussen het water (wat dan dus omhoog gaat) en de huid, groter en droogt de huid uit.

Je moet het water om het huidneutraal te maken, dus eigenlijk wat verzuren. Lactacyd is dan een logische optie, alleen bevat dat veel meer dan alleen zuur! Lactacyd is overigens voor mensen ook niet zo goed hoor, daar niet van, maar dat is een ander verhaal.

Je kunt beter gewoon water gebruiken, en het kleine verschil in ph tussen de huid en eht water voor lief nemen.

Geen shampoo, geen zeepvrije wasemulsies (zeepvrij betekent niet altijd dat het huidneutraal is!!) of wat dan ook. gewoon lauw water.

knippen zou ik niet snel doen, een ongelukje zit in een klein hoekje, voor je het weet knip je in het konijn (helaas......heb ik ervaring hiermee, met mijn eerste konijntje....1 plotselinge beweging en huppa, peesje van de achterpoot kapot!)

Geplaatst:

Voor zo ver mij vertelt is wel? Nou ja, ik kan er niet echt iets concreets over terug vinden. (Alleen dit.. http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/26543-maden.html) Kan ook heel best zijn dat Loes het in een pb'tje of email of wat dan ook heeft uitgelegd en dat gaat de zoekfunctie ook niet vinden :P en wie weet heb ik het verkeerd onthouden.

Alleen water gebruiken is altijd nog het beste maar daar krijg je niet altijd alles mee schoon..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .